dinsdag 4 oktober 2016

Mmmm appeltjes!

Vorige week woensdag gingen we op stap.
We wandelden naar Cas zijn huis, Cas heeft een appelboom in zijn tuin, en we gingen die appelboom eens van kortbij bekijken.

Papa Wim had de bewegwijzering verzorgd, hij tekende appeltjes en een pijl op de grond.
We kijken goed naar de richting van de pijltjes.



deze pijl duidt een richtingverandering aan, we kijken goed waar de pijl ons naartoe brengt


'die kant moet je op!'



hier is de appelboom, er hangen nog veel appeltjes in de boom


er liggen appeltjes op de grond


Deze appel kreeg al bezoek van een diertje, wie zou er van deze appel geproefd hebben...



We voelen eens aan de stam van de boom



de stam voelt ruw aan, de stam is dik, de takken zijn dunner dan de stam,

Liv en Rover hebben even een onderonsje:
'maar er zijn dunne en dikke takken'
'ja, maar de stam is de dikste tak'
'ja, dat is zo!'


Deze appelboom is een laagstam, dat is makkelijk voor ons, want dan kunnen we de appeltjes makkelijk plukken.


Dat appeltje daar, boven in de boom, dat ziet er een lekkere appel uit!
Maar oei, onze armen zijn een beetje te kort, zelfs als we een sprong maken kunnen we die favoriete appel niet plukken.


Gelukkig heeft mama Mie een ladder, zal het ons lukken om die favoriete appel te plukken?






Het is gelukt!  Dankzij het trapje kunnen we onze appel plukken.


Mama Mie zorgt ervoor dat de appeltjes goed verdeeld zijn.


Soms zijn de appels niet meer goed, het kan zijn dat een wormpje de appel uitgekozen heeft als zijn huisje, of een ander diertje had misschien wel zin in een lekkere appel, of ...
De slechte appels worden in de kruiwagen verzameld.


Er is ook een perenboom, maar de peer ziet er niet echt appetijtelijk uit,



Zouden dit ook appels zijn?






'maar neen, dat zijn noten!'



We zijn weer op school.


Op onze school staat ook een appelboom


er is een appelboom met mooie, rode appeltjes


We hebben een mooie appeloogst!
Dank je wel mama Mie en papa Wim!


We brengen een groot karton naar onze klas, we gaan er de kruin van de appelboom mee maken.


Violetta tekent appeltjes



in onze bouwhoek worden prachtige constructies gebouwd.


We schilderen de kruin van onze boom met een badspons.





Donderdag doen we een waarneming van appeltjes.
We bekijken de verschillende appels, we hebben dikke appels en we hebben kleine appels, er zijn groene appels en rode appels en er zijn appels die zowel rood als groen zijn, er zijn ook gele appels en appels die rood en geel zijn.
Er zijn niet 2 appels helemaal hetzelfde!




Als juf de appel in 2 snijdt, kunnen we de pitjes zien, de pitjes wonen in het klokhuis, het klokhuis en de pitjes eten we niet op.
'we kunnen de pitjes planten juf, dan groeit er nieuwe boom'
OK, juf zal aarde meebrengen, zodat we de pitjes kunnen planten.


Natuurlijk mogen we een stukje appel proeven, wat had je gedacht!


Oei, die appel ziet er niet zo goed uit.
Maar Boris maakt er geen probleem van: 'dat is niet erg, juf, je moet gewoon dat slechte stuk eruit snijden.'


Van appels kan je appelsap maken, we gaan zelf geen appelsap maken, maar we gaan wel zelf appelsap proeven!


Juf heeft iets raars meegebracht, maar Rover vindt er niets raars aan:
'dat is gewoon om zo in de appel te stoppen'



'je stopt dat zo in de appel, en dan moet je duwen, kijk goed wat er dan gebeurt'
Liv is erg geboeid.






'je hebt dan een gat in je appel, het klokhuis is eruit'.
Ja, het is een appelboor vertelt juf ons.
Boris beaamt: 'ja met zo'n boorappel kan je het klokhuis uit de appel halen, maar je moet wel sterk zijn, een baby kan dat nog niet'


Als we de appeltjes in schijfjes gesneden hebben worden ze gebakken in de pan.
Terwijl de appeltjes rustig staan te bakken, dekken Boris en Liv de tafel.



'Zijn de appeltjes al klaar?'


'het ruikt wel lekker'


Het is ook lekker!


Liv vindt het wel lekker, maar niet héél lekker.



Het appelsap vinden we allebei lekker.




we moeten de achterkant van onze kruin nog schilderen.



Na de speeltijd leren we een liedje, 'dikke appeltjes'



Er zijn 2 appelvriendjes op bezoek.


Als we onze wangen opblazen lijken onze snoetjes 'dikke appeltjes'





we kunnen onze wangen ook omtoveren tot dunne appeltjes, dat vinden we een leuk spelletje.



We stappen tussen de appeltjes, luisteren goed naar het liedje, want als juf niet meer zingt, staan we stil.


We luisteren goed naar de opdrachten die juf geeft.
De appel ligt tussen onze voeten




de appel hangt hoog in de boom


de appel hangt onderin de boom


Rover wordt een dino, een dino die in zijn hol ligt te slapen, en het is een dino die houdt van 'dinobillen'


De andere 'dino's' gaan hem wakker maken, dino Rover probeert de anderen te pakken.









Vrijdag maken we een wandeling door Buken.


In de Bukenstraat zien we een mooie appelboom


Dit is gek, in deze boom hangt een stoeltje


Kijk juf, een klein appeltje






Kijk daar!  Een affiche van ons pannenkoekenfeest.


Juf Carine weet ergens pompoenen liggen, er zijn hele grote pompoenen en er zijn ook nog plantjes met bloemen.





Op school gaan we nog eens kijken hoe het met onze egel is.
De schaaltjes zijn weer leeg.
Liv en Boris maken de schaaltjes proper en vullen ze met vers water en verse vogelpindakaas.











In de klas is het leuk spelen.



We schilderen de stam van onze appelboom.









Onze dino is uit zijn ei gegroeid.




Welkom, kleine dino!


we schilderen een appel en een klokhuis






Met plasticine rollen we appeltjes voor in de appelboom.








Er staat een grote doos op onze speelplaats, zouden we daar met z'n allen in kunnen?





Op onze speelplaats staat een beuk, dat is een grote boom waar nootjes aan groeien, beukennootjes.




We pellen de nootjes en als we geluk hebben zit er een nootje in en kunnen we het opeten.



De grote kindjes van juf Carine komen hun Toeka nog afwerken.



Violet leest een boekje over de appel.


Rover komt zijn dino laten zien.
Rover had ook eens een dino-ei gekregen en daar is deze groene dino uit gekomen.



Rover brengt de weegschaal van zijn klas mee om te wegen welke dino het zwaarst is.


we wegen ook eens met de weegschalen van onze klas.




We plakken de prentjes van 'een appel eten' in de juiste volgorde.





Als de kruin van de appelboom helemaal droog is, stempelen we de appels.




Boris en Liv spelen een spel op de computer.


We prikken een appel uit.



We hebben de pitjes van de appel bijgehouden om te planten.
Juf was de aarde al een paar keer vergeten mee te brengen, maar oef, nu heeft ze eraan gedacht, we kunnen planten.
We hebben de pitjes van Cas zijn appels, de pitjes van de appels van de winkel (Elstar) en de pitjes van rood met gele appels (Jona Gold)



We vullen een potje met aarde


We maken een gaatje in de aarde en planten het pitje


Om goed te kunnen groeien heeft het pitje nog water nodig.

















We knikkerverven een appel.


We plakken ons knikkerverf-kunstwerk achter onze uitgeprikte appel en we hebben een prachtig stukje fruit!



In dit leuke 'ont-plooi' boekje komen we meer te weten over de appel.




maandag gaan we naar Mechelen, een bus huren is te duur, we nemen de lijnbus.
We wachten in het bushokje tot de bus er is.


We hebben een goed plaatsje kunnen bemachtigen.
We kunnen lang op de bus zitten, want even voor Muizen staan we in de file tot Mechelen...


In Mechelen stappen we over op de centrumbus.
Gelukkig zijn we goed op tijd, want de bus maakt een ommetje en stopt niet aan haar vertrouwde halte.


We stappen af aan de Veemarkt, en daar is het kermis.
We kiezen iets waar we willen op zitten, maar helaas, de kermis is gesloten...
Als de kermis vanmiddag open is, mogen we vanmiddag op de molen, belooft onze juf.


Zoals echte toeristen maken we een foto op de Grote Markt, voor het stadhuis.


Voor wie zou twijfelen, we zijn wel héle goede vrienden!


We zijn nog net iets te vroeg voor de theatervoorstelling, misschien kunnen we wel op 'Opsinjoor' spelen.  Helaas, Opsinjaar is te glad door de regen.




't Is een beetje te nat om buiten op bank te picknicken, we gaan ons dan al aanmelden in het Cultureel Centrum.  We mogen in de bar onze picknick eten en ons sapje drinken, dat is wel heel lief.


We gaan onze jas weg hangen en houden een sanitaire pauze.


Nog even wachten, we mogen bijna naar binnen.


Wij hebben een goed plekje gevonden, nog even wachten tot de andere kindjes ook een plekje gevonden hebben en dan gaat het beginnen.
Helaas, tijdens de voorstelling mogen we geen foto's maken, jammer, want de snoetjes waren fantastisch om te zien, juf heeft ook genoten van de voorstelling, maar juf heeft ook super-hard genoten van onze snoetjes.


Na de voorstelling mogen we spelen en experimenteren met het materiaal en met verschillende systemen.























Na het experimenteren gaan we terug naar de bus.
Liv kijkt al uit naar de kermis, maar helaas, de kermis is niet open...
De bus brengt ons naar juf thuis.


Voorlopig zitten we nog bij een leeg bord...



We willen zelf ons vlees snijden, want 'ik kan dat al zelf!'



Mmm, we vinden het heel lekker, kip met appelmoes en gebakken aardappeltjes.



Boris kijkt rond en ziet dit hangen, 'daar hangt juf en ik', maar juf moet corrigeren, het zijn juf en Rob die daar hangen.


Er is nog een mini cornetto als dessert



Op toilet ziet Boris nog bekend volk hangen.


Dit kleine vogelje reageert op beweging, dit vinden we een leuk speeltje.


Als we terug op school zijn, zijn we wel een beetje moe, maar we hebben genoten!
Er waren nog pannenkoeken over van het pannenkoekenfeest en we mogen allemaal een pannenkoek eten.


Dit was een leuke afsluiter van ons thema.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen