dinsdag 2 november 2021

Feest!

Nog even en het is Halloween.

We kunnen er niet omheen, overal waar we komen zien we uitgeholde pompoenen, een spook, een heks, vleermuizen of geraamtes.

We leren dat dit niet echt is, een heks of een spook is iemand die verkleedkleren heeft aangetrokken, je kan ook verkleedkleren van een skelet dragen.

We luisteren naar 'het griezelfeest' een leuk verhaal over Halloween.


We plakken een pompoen.  Lijm goed afstrijken langs de kant, een beetje lijm op onze pompoen smeren en op de lijm een snippertje kleven.
We plakken onze pompoen helemaal vol!













Aan het ontdektafeltje kunnen we nog steeds noten proberen te kraken.


Op voorstel van juf Nina kwam er een interactief bord in onze klas.
We oefenen er onze woordenschat.


Spookjes zoeken, we herkennen dezelfde kleur en benoemen de kleur.
De kleuren hekennen is niet zo moeilijk, maar de wasknijper op de juiste plaats zetten, dat is niet zo makkelijk, we oefenen onze fijne motoriek.






Spokenalarm, lieve, kleine spookjes gesignaleerd in onze klas.



Speciale spookjes, welk dier zit er onder het laken?  













Verschillende spokenvormen, welk spook hoort bij welk kindje?
Juf denkt dat niet zo'n makkelijke opdracht is, maar voor onze kapoenen is het kinderspel.











In het heksenhuis maakt tovenaar Ilai een heerlijke heksensoep voor heksemie juf Chantal.




De soep is uitgeschept.
Hmm, Ilai is een super kok, de heksensoep is heerlijk!



't Is herfst, dat wil zeggen pompoenseizoen.
De pompoen is een grote oranje bol, hij is rond, lijkt wel een beetje op een bal, maar met een pompoen spelen we niet.  Een pompoen is eten, en met eten wordt niet gespeeld.



We gaan soep maken van onze pompoen.

Een pompoen is hard om te snijden.
Juf snijdt de pompoen in grote stukken en wikkelt de stukken in aluminiumfolie.



De pakketjes gaan de oven in, dan krijgen we pompoenpuree.


We maken onze kruiden klaar, want die voegen we zeker toe aan onze soep.
Juf bracht tym uit de tuin mee.


Peperbolletjes voegen we er ook nog bij.





enkele blaadjes laurier zorgen voor een mooi kruidentuiltje


zo ziet onze pompoenpuree eruit, de pompoen is nu zachter, het vruchtvlees kan de kookpot in.


We hebben nog tomaten in stukjes gesneden, een tomaat is heel wat zachter, dat kunnen we wel snijden.
Juf had ook nog kippenbouillonblokjes toegevoegd, onze soep kan pruttelen.
Als de soep gekookt heeft, gaat de mixer in de soep, juf voegt balletjes toe, konijnenkeutels wil juf ons wijsmaken...


en smullen maar!
En of het lekker is!  Iedereen wil nog soep en nog, tot juf zegt, nu gaan we stoppen.
We hadden een lekkere, verse dikke soep, ons buikje was goed gevuld.
Onze boterhammendoos geraakte niet helemaal leeg, maar dat is niet zo erg.



















In de gang maken we een kegelspel.


de spookjes plaatsen we op stippen
en we proberen met de pompoenen de spookjes omver te gooien.
Dolle pret!






Vrijdag is het groot feest in de klas.
We mogen onze verkleedkleren aantrekken, zullen we elkaar herkennen...
En, Rover wordt 3 jaar!

Oei, oei, 't is weer zover, juf wil de kroon voor zich houden.
'neen juf, jij bent niet jarig, Rover is jarig.  Als jij jarig bent, dan krijg jij een kroon'


Oh, oh, de kroon is te groot voor Rover, dan is ze toch voor juf.
'je moet ze gewoon een beetje kleiner maken, juf'


Maar kijk, dan is ze te klein.
'je moet ze passen op het hoofd van Rover!'


Ah ja, ze past.  Onze kleuters weten het al, meten is weten!


Rover mag een ballon kiezen, hij kiest een groene ballon.


Het lukt juf niet om de ballon op te blazen, we kijken ze wat bezorgd aan,
'je moet je mondmasker afzetten, juf', onze juf kan toch verstrooid zijn... 



als je 3 jaar wordt, mag je 3 bloemen in de vaas zetten.


sommige bloemen kunnen nog een verjaardagsliedje zingen, maar sommige bloemen kunnen dat helemaal niet meer.



Rover bracht een cadeau voor onze klas, wat zou daar inzitten...
Juf gaat wat verder weg, ze is bang dat er iets gaat uitspringen


Rover heeft zijn werk om zijn cadeau uit te pakken



Wauw, er zit een leuk spel over gevoelens in het pakje.
Dank je wel, Rover!



We gaan over tot het blazen van kaarsjes.
Rover wordt 3 jaar, dus zetten we 3 kaarsjes op de taart.
Nog niet blazen, Rover, we moeten eerst nog zingen!
We zingen onze liedjescarousel.


Hieperdepieperdepiep, HOERAAAAAA!!!!!!


Blazen maar



Bravo!!! Alle kaarsjes zijn uitgeblazen!



Rover heeft nog een traktatie mee, een lekkere traktatie.


We krijgen elk een zakje en sorteren de inhoud.






Er zijn witte spookjes, gele spookjes en tanden.


Als feestvarkentje mag Rover als eerste een snoepje kiezen.
De andere kapoenen mogen natuurlijk ook een snoepje kiezen.
En als dat ene snoepje bij iedereen op is, mogen we nog een snoepje kiezen.

Als dat op is, zet juf de snoepjes eventjes weg.  Na de middag gaat het feest verder.





Tussendoor kijken we eens naar de bordjes, waar zijn er nog de meeste snoepjes van?
Zal er nog voor elk een wit spookje zijn, zal iedereen nog van de tanden kunnen smullen?


We bekijken het spel dat we net kregen.
We herkennen meteen het gevoel van het kindje op de kaartjes.


We zetten de kaartjes bij onze gevoelenskalender.
De blije jongen bij de blije Jules en bij het blije, het gele kleurenmonster.


De blauwe Jules is verdrietig, het blauwe kleurenmonster staat bij hem en we zetten er het kaartje met de verdrietige jongen bij.  We leren dat 'triest' een ander woordje is voor verdrietig.
'droevig is ook een ander woord voor verdrietig hè juf'  Ja, dat is waar, dat hebben onze kleuters goed onthouden.


Het boze kindje zetten we bij het rode kleurenmonster, bij de boze Jules.


Het zwarte, bange kleurenmonster staat bij de bange Jules, zij krijgen gezelschap van de bange jongen.


Al onze rustige kaartjes staan ook bij elkaar.
Jules, het kleurenmonster en de rustige jongen.


Bij het spel horen situatiekaartjes.
De jongen op de prent heeft een toren gemaakt, hoe zou hij zich daar bij voelen?



Er zijn verschillende situatiekaartjes.
We pikken er enkele uit, vertellen over de gevoelens van de jongen bij de kaartjes en vertellen over onze gevoelens in dezelfde situatie.


Tijd voor een groepsfoto.
We vinden dat een beetje raar, juf zet haar gsm voor ons en komt dan gewoon bij ons zitten en zonder dat ze zelf ergens op moet duwen, hebben we plots foto's, 3 achter elkaar.







Sahin leest nog een verhaal van Heksje Mimi voor.


En dan is het vakantie, herfstvakantie.
Geniet ervan!

Na de vakantie komen Anna en Elena naar onze klas.
We kijken er naar uit!
Tot binnenkort!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten