zondag 3 januari 2021

Een appel voor de honger, week 2

We nemen een stuk krijt in elke hand. 


als we muziek horen tekenen we appels in de lucht, als de muziek stopt, staan we stil en houden we onze armen stil.



De appeltjes die we in de lucht tekenen kunnen we niet zien,
we tekenen appels op de speelplaats, die kan je wel zien!
Als we muziek  horen tekenen we, als de muziek stopt, houden we onze handen stil.



Onze appels, we tekenden op de stippellijn en dan hebben we onze appel een kleurtje gegeven.


Bijzondere appels in de appelboom!


Geknikkerverfde appels, die gaan we niet opeten!


Ruben heeft zijn konijn meegebracht naar de klas van juf Carine, het konijn van Ruben is ook wel een beetje het konijn van Vera.  We gaan het konijn ook eens bekijken.





Juf vertelt een verhaaltje over een worm in een appel.



Fleur heeft een aangepast t-shirt aan.


We brachten heel wat noten mee van onze uitstap naar mama Mie.


Sommige noten zitten nog in hun bolster.
Als de noten nog niet rijp zijn, is de bolster groen, als de noten rijper worden, wordt de bolster minder stevig, wordt hij bruin, na een tijdje 'verdwijnt de bolster, dan zien we de noot goed.


Een noot moet je kraken voor je ze kan eten, maar een noot kraken, dat is geen simpele opdracht...








zou het met een lepel lukken...?


Ja! Soms lukt het met een lepel.



maar meestal niet...


misschien kunnen we de noten 'gewoon' tegen elkaar slaan...


of zouden de noten kraken als we ermee op tafel tikken


er bestaan hulpmiddelen voor, een notenkraker!
We mogen experimenteren, wie graag een noot wil eten, mag dit doen, maar eerst moet je ze kraken, je mag kiezen hoe je dit doet.













appels stempelen in de appelboom




We blijven het heel fijn vinden om noten te kraken, we worden er experten in!







Zou Sem de noot lekker vinden?















Juf vertelt het verhaal van pit tot appel.


We hebben een kale appelboom en appels en een dobbelsteen.


We rollen de dobbelsteen en tellen hoeveel stippen er bovenaan liggen.


We hangen evenveel appels in de appelboom.







Als alle appels in de boom hangen, dan gaan we de appels plukken.
We rollen de dobbelsteen en tellen de stippen om te weten hoeveel appels we mogen plukken.


We maken een ontdekboek over de appelboom.






We gaan naar buiten voor een ritmieklesje.
Wij worden zelf een appelboom!
We luisteren goed naar de opdracht en voeren ze uit.
De appel hangt hoog in de boom, of de appel ligt op de grond, of de appel ligt onder de boom, of de appel hangt in het midden van de boom.
Wij kunnen onze appel vlotjes op de gevraagde plaats laten hangen.
Soms ligt de appel op ons hoofd, of voor onze voeten, of achter ons, of onder onze kin.
Dan zegt juf, leg je appel achter je en dan geeft ze als opdracht, ga nu voor je appel staan, 
oei we zijn nu even onze kluts kwijt, we moeten eens denken...
Als we de appel achter ons leggen, dan staan wij voor onze appel, dat is eigenlijk net hetzelfde, maar anders uitgelegd!
Ok, we moesten wel even denken, en we keken wel eens raar, maar zo rap breng je ons niet van de wijs hoor juf!  'Dat is hetzelfde'
We laten de takken van de bomen waaien, snel of traag, om dat te horen luisteren we goed naar het melodietje dat juf op de blokfluit speelt.
We vinden dit echt wel fijn!


















In een appel zitten pitjes, als je die pitjes plant (en je hebt geluk) groeit er een appelboom.
We gaan het proberen.
We hebben pitjes, potjes, aarde en een gieter.



eerst doen we aarde in een potje, met onze vinger maken we een putje in de aarde


in het putje doen we een beetje water,
dan leggen we een pitje in het kuiltje


we geven een beetje water, niet té veel en dan kan onze appelboom groeien.

 


We zoeken een plaatsje bij het raam voor onze pitjes, we mogen niet vergeten van ze water te geven en hopelijk kunnen we volgend jaar een appelboom in onze tuin planten...

Juf Speelt Tik-Tak in het teken van appels.








Seppe heeft wel heel speciale appeltjes meegebracht...

Wij hebben veel geleerd en vooral veel plezier beleefd aan ons appeltjes thema!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten