zondag 4 oktober 2020

Archibald en Josphine de spin.


Maandag leerden we bij juf Tasina al over spinnen.
We hebben altijd wel wat te vertellen op dinsdag, want we doen echt wel leuke dingen bij juf Tasina.

We beginnen de week met juf Chantal met een verhaaltje van Mienie en Piepke en de spin.
We vinden het een leuk verhaaltje en begrijpen meteen dat de spin een web weeft om vliegjes, muggen, wespen en andere insecten te vangen en op te eten.  Helaas vliegt er af en toe ook een vlinder in een spinnenweb.


 Na het verhaal gaan we meteen aan het werk in onze hoekjes.
Een groepje maakt spinnenpoten met plasticine.
Het gaat hem vooral om het plezier van het rollen, om de eigenschappen van plasticine te ontdekken.
Voor de gevorderden is er een opdracht: aan elke kant van het lijf maak je 4 poten.




Juf Tasina had spinnenslijm meegebracht.  Dit is een soort van kinetisch zand waar spinnetjes in verstopt zitten.  Onze kleutertjes zoeken de spinnen.


Nog een ander groepje stempelt een spin.





















In de namiddag is het mooi weer, we bekijken een boom op onze speelplaats van nabij.
Deze vruchten liggen op de grond.
Juf leert ons dat dit een beukennapje is en daar zitten nootjes is, beukennootjes zijn héél lekker, vindt juf.


De beukennootjes groeien aan de beuk.
De beuk is een boom die op onze speelplaats staat.



We zoeken beukennootjes en we proeven er ook van.




Woensdag brengen we een spin mee naar school, om niet te vergeten dat we een spin moeten gaan zoeken in onze tuin, tekent juf een spin op onze hand.
De kleutertjes weten het nog wel, ze vertellen over hun plannen van de spinnenzoektocht.
Seppe gaat met papa spinnen zoeken, Amber gaat haar papa laten zoeken, zelf gaat ze niet helpen,
Sem zijn opa gaat een spin brengen, Mattis zijn mama gaat wel een spin vangen.


Juf heeft heel hard moeten zoeken in de tuin om een spin te vinden, uiteindelijk vond juf een heel klein spinnetje, maar gelukkig vonden onze kleutertjes wel spinnen en er waren mooie, goed doorvoede exemplaren bij.
Dank je wel allemaal voor de zoektocht!



In een onderzoekpotje kan je spin nog beter bekijken.



We bekijken de spin erg onderzoekend.






Dit spinnetje mag even proeven van de vrijheid, wij vinden dat niet erg, maar juf zegt dat de spin hier onze klas niet genoeg eten gaat vinden en dan kan ze niet blijven leven.  Juf pakt het spinnetje en zet het terug in het potje, straks laten we ze vrij in de natuur, daar kan ze dan insecten vangen en groeien.





Als het deksel van de doos is kunnen we 'Mieke Langepoot' wat beter bekijken.








Met een vergrootglas kan je de details beter bekijken.












Seppe bracht een wolfspin mee.  Dit is een hele mooie spin.
De wolfspin weeft geen web, zij vangt haar prooi door erachter aan te rennen.
(dat zijn de spinnen in goede conditie)



Vandaag start het fruitproject op school.
De vorige woensdagen brachten we ons fruit zelf mee, vanaf nu krijgen alle kindjes (die een abonnement namen) fruit op school.
Vandaag zijn het peren.  Juf wast de peren, snijdt ze in 4 en snijdt het klokhuis eruit.
We vinden de peren heerlijk!


Als Rob de Nijs of Bart Peeters op de radio komen, zet juf de radio een beetje luider, ze 'zingt' dan mee uit volle borst en danst dan ook mee.
Wij vinden dat wel grappig, soms kijken we wel eens eigenaardig, maar we vinden dat best leuk en dansen mee!




Pietje Wiesje Spin,
Klom langs de goot omhoog


Toen kwam de regenvlaag,
die spoelde hem omlaag


Toen kwam het zonnetje, 
dat maakte alles droog
toen klom Pietje Wiesje spin weer langs de goot omhoog


Pietje, Wiesje spin zit hoog en droog!


Een hele spinnenfamilie, van klein naar groot!


We oefenen onze kleurenkennis.  Een rode spin zit in een rood web, de gele spin heeft een geel web gemaakt.


Enkele kleutertjes moeten hun kleuren nog oefenen, de meeste kapoenen kennen al heel wat meer kleuren.


Och arme, deze spinnen zijn hun lijf verloren.


Wij maken de spinnen weer compleet!





In het ontdekhoekje kunnen we spinnen nog goed bekijken.



Voor we naar huis gaan, laten we de spinnen weer vrij in de natuur.








Donderdag luisteren we naar het verhaal van Angèle de spin.
In het Nederlands is de titel van het prentenboek 'Jonnie', maar juf kocht het boekje ooit in een boekenwinkeltje in het boekendorp Redu, weliswaar in de Franse versie en dan heet de spin 'Angèle'.
Angèle is een lieve spin, maar helaas is er niemand die dat weet.
De diertjes zijn bang van Angèle, iedereen vlucht weg van haar, Angèle wordt er verdrietig van, want ze kan haar vraag nooit stellen.  Ze wordt vandaag 3 jaar en wil dat graag vieren met een vriendje, ze heeft een taart en wil die met iemand delen, maar helaas, iedereen is bang van Angèle en slaat op de vlucht.  Ze moet haar verjaardag helemaal alleen vieren, en eet de taart in één keer helemaal alleen op.
Dus, als we een spin zien, kijk dan goed of ze geen taart bij zich heeft, misschien is de spin jarig en wil ze taart eten met jou...


We gaan onze kniptechniek nog eens oefenen. We knippen stroken papier in snippers.
De snippers zullen we nadien gebruiken om spinnen te plakken.
Deze knipoefening is een succeservaring voor iedereen, snippers knippen is niet zo moeilijk.




De spelletjes van de vorige dagen worden nog eens gespeeld.







We zoeken nog steeds spinnetjes en verzamelen ze in het spinnenweb.


We maken een spin van klei.
We kneden de klei eerst, de klei wordt er zacht van en onze vingers worden er sterk van.
Dan maken we een spinnenlijf en prikken we langs elke zijde 4 poten in het lijf van onze spin.





Na de speeltijd leren we het liedje 'de spin Wiedewin'



en dan gaan de knipwerken en het kleien weer verder.













Er zijn werkeleijk prachtige spinnen gemaakt, zeer bijzondere spinnen.
Helaas heb ik geen foto van onze zeer exclusieve exemplaren, gelukkig zit er bij jullie thuis nu echt wel een pièce unique, en wie weet over 103 jaar kan dit exemplaar véél geld waard zijn.




Op onze kidsmart kijken we hoe de spin haar web weeft.



het verhaal van Angèle de spin spelen we na met de handpoppen.
(of we maken er onze eigen versie van)




Bij juf Annelies (3° graad) zijn er geen spinnen in de klas, hoewel misschien gaat er af en toe wel eens eentje op bezoek, maar wel wandelende takken.
Er zijn wat baby wandelende takken en ook eitjes, we mogen ze eens bekijken.
We zijn wel nieuwsgierig en willen ze wel zien, maar eigenlijk bewegen ze niet genoeg voor ons.


Kato en Wout komen met een volwassen exemplaar op bezoek, daar zit wat meer leven in, we zien hen bewegen en dat vinden we boeiend.  Het lijkt wel echt op een takje, maar dan een met poten.





De wandelende tak bij Wout maakte een wandeling op zijn rug, juf nam hem even over, maar gaf hem dan weer over aan de goede zorgen van Wout.






Vrijdag is het gevoelenskring.  Naar aanleiding van ons verhaal Angèle spreken we over het gevoel 'bang zijn'.  De diertjes in het verhaal waren allemaal bang voor Angèle en vluchtten zo snel ze konden. 
Onze kleutertjes zijn niet bang voor een spin. 
Juf wil weten waar ze dan wel bang voor zijn. 'een krokodil', 'een leeuw', 'een tijger'  waren de antwoorden van onze kleuters.  Gelukkig zal je een krokodil of een leeuw of een tijger hier niet zo snel tegen komen, tenzij in de dierentuin, maar dan zitten ze wel veilig in een kooi.
'ik ben nergen bang voor' zeggen onze kleutertjes allemaal.
Dat vind juf nogal speciaal, we hebben allemaal wel iets waar we bang voor zijn, juf vertelt over die keer dat ze ging wandelen in de zomervakantie in de Ardennen, toen er plots een everzwijn voor juf stond was ze toch wel bang.
'dat ben ik nog nooit tegen gekomen, zo'n everzwijn' zegt Sem 'maar als ik het zou tegenkomen, dan zou ik ook wel bang zijn hoor!'
'Je moet niet bang zijn' komt Nora tussen 'je moet gewoon aaien, en dan moet je het everzwijn knuffelen'  Het is wel heel zeker dat juf dit advies niet gaat volgen.

We hebben allemaal blije kleuters in onze klas, en dat is wel fijn.
Bij de bange Jules komt geen kenteken.


Gisteren knipten we snippers voor onze spin, vandaag knippen we de poten.
Nu knippen we geen snippers, maar stroken, dat is moeilijker we knippen nu op de lijn, of we proberen toch min of meer op de lijn te knippen.  We oefenen nog, het is heel normaal dat we er zo af en toe eens naast zitten en dat is ook helemaal geen probleem!







De snippers die we gisteren knipten, plakken we vandaag op een doosje, zo maken we het lijf van een spin.






Op het bord tekende juf lijfjes van spinnen, maar de poten ontbreken.
Wij tekenen bij elk lijf poten, 4 aan de ene kant en 4 aan de andere kant.






Nog een kleurenspel, we zoeken dezelfde kleur bij de spin, we zeggen welke kleur we de mooiste kleur vinden.



De spinnen vangen vliegjes in hun web.
We rollen de dobbelsteen en tellen hoeveel stippen er bovenaan liggen, dan nemen we evenveel vliegjes en leggen die in het spinnenweb.





we tellen hoeveel spinnen er in ons spinnenweb zitten,
Wie zou de meeste spinnen hebben?
Sem denkt dat hij de meeste spinnen heeft.


We leggen de spinnen op een rij.
Sem heeft inderdaad de meeste spinnen, hij heeft 1 spin meer dan Fleur.
Amber en Nora hebben evenveel spinnen, zij hebben 3 spinnen minder dan Sem.


De spin wordt actief bij Vera.



Van onze afgewerket spinnen heeft juf geen foto, maar dat ze prachtig zijn is zeker, en hoewel we allemaal dezelfde techniek toegepast hebben en dezelfde opdracht kregen, zijn het toch allemaal verschillende spinnen geworden.

Dinsdag werken we ons spinnenthema nog verder af en dan worden de huisdieren ons thema.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten