dinsdag 12 januari 2021

We beginnen het nieuwe jaar met 3 nieuwe kapoenen.

Ilai en Stam zijn 2 jongens die onze peuterklas komen versterken.

Liv komt onze 1° kleuterklassers vervoegen.

Welkom, lieve kapoentjes, we zijn blij moet zo'n lieve vriendjes als jullie!


Ilai keek er erg naar uit om met broer Khaan naar school te komen.
Helaas zit hij niet bij Khaan in de klas, vaststellen dat je niet altijd bij je grote broer, ook wel je grote held en je grote voorbeeld kan zijn, dat is een beetje moeilijk, maar een flinke kerel als Ilai begrijpt snel dat Khaan het één en ander leert bij juf Carine, en dat ze elke speeltijd samen op de speelplaats zijn, als hij naar toilet gaat, komt hij Khaan soms tegen.  Nee hoor, dat is geen probleem voor Ilai, hij weet hoe de vork aan de steel zit.


Liv is een vrolijke meid, zij komt onze Nijntje versterken.


De eerste week na de vakantie gaan we op verkenning, onze 'anciens' maken onze nieuwelingen wegwijs in onze klas.

Onze nieuwe kapoentjes kiezen een knuffeltje voor de aanwezigheidskalender.



In onze klas zullen we de werkjes van Liv herkennen aan de vlinder, dat is haar kenteken, Ilai zijn kunsten gaan we herkennen aan de aap en de vis staat symbool voor Stam.


Gezellig samen in een boekje kijken.


vertellen over de vakantie gaat eens goed met een drankje erbij


De essenciël winkel moet nog ingericht worden.


auto's, altijd leuk


'Hallo, ik ben Ilai'



Er wordt gewerkt aan nieuwe spoorlijn.



Er wordt heel wat gepuzzeld deze week in onze klas.



Op ontdekking met deze leuke blokken, ze zijn wel heel speciaal, ze zijn magnetisch.



Juf bracht een scheurkalender mee naar school, 'bewegen met Nijntje'


Niet elke dag van de scheurkalender kunnen we gebruiken in onze klas, maar op dinsdag, 5 januari is er wel wat te doen!
Skieën, een sneeuwman maken, schaatsen en sleetje rijden, dat lukt hier niet, daar hebben we sneeuw of ijs voor nodig, naargelang de activiteit.  Maar TV kijken, dat hebben we gedaan in de vakantie, soms werd de TV wel eens vervangen door een Ipad of computer.
Zwemmen, dat kennen onze kleutertjes ook wel, maar helaas Nora weet ons te vertellen dat je nu niet kan zwemmen, dat kan niet door Corona.
De kleuters vertellen over hun zwembad, vele kindjes hebben een zwembad, maar nu niet, het is te koud om het zwembad buiten te zetten.
Nora heeft geen zwembad, maar wil er wel één.  Geen nood, Seppe zijn papa kan een zwembad bouwen in de tuin van Nora, de papa van Vera kan gaan helpen, Sem zijn mams kan ook een handje toesteken en Sem zelf ook en de papa van Charlotte gaat ook helpen, en de andere papa' s kunnen ook een handje helpen.  Bij deze, beste ouders zijn jullie allemaal op de hoogte...









onze nieuwe kleuterjtes kleuren hun kenteken.



In Corona tijd kan je elkaar niet begroeten zoals je wil,  we kunnen geen handjes schudden, kusjes geven mag ook niet, laat staan een knuffel geven.
We kennen wel leuke manieren om iemand te begroeten.

Bij een prinsessenbuiging, blijven we heel recht, we zetten onze voeten een beetje uit elkaar en maken een sierlijke buiging.


een voetje geven behoort ook tot de mogelijkheden


Wapperende handjes, dat is ook een leuke







Je kan ook een buiging maken





salueren, dat is ook een groet.

                                       






De billenbots, dat is leuk om te doen!








Knipogen
'dat is moeilijk hoor juf!'







Olivia vertelt ons dat je nu niet kan knuffelen met oma en opa en je mag ook geen kusjes geven, maar gelukkig kan je wel een kusje gooien






Juf bracht een grote doos mee naar school, wat zou daar in zitten...
Er staan vogels op, zouden er vogeltjes in de doos zitten?



Nee, dit is eten voor de vogels!


Vetbolletjes voor de vogels







Pitjes, dat vinden de vogels ook wel lekker!


We plakken een vogel.





Na de speeltijd hangen we het vogelvoer op.
Vanuit onze klas kunnen we zien wanneer de vogels ons vogelrestaurant bezoeken.






Nadien plakken we verder.




elk zijn/haar spel


met de verrekijker in aanslag om de vogels goed in 't oog te kunnen houden


Amber leest voor


Charlotte is helpende hand, zij draagt de vertelschort.


We mogen om beurten kijken wat er in de zakjes zit



In het rode zakje zit een gele auto.
We spelen met de auto's op de blauwe mat, als we er spelen, dan doen we een geel armbandje aan, als de armbandjes op zijn, dan is deze hoek volzet, dan zoeken we een andere plek in onze klas.







In het zakje dat Sem kiest, zit een rode stift.
Met een stift mogen we tekenen, we moeten er goed op letten dat we na 'ons werk' het dopje terug goed vastzetten, anders droogt de stift uit en dan kunnen we hem niet meer gebruiken.
Als we een werkje maken, zitten we aan de lange kant van de tafel.



Fedde heeft een peer, die komt uit de huishoek, als we daar spelen, dragen we een blauw halssnoer, als er geen halssnoertjes meer zijn, dan kunnen we daar niet meer spelen.



We herhalen het spelletje enkele keren, zo komen er ook nog andere speel- werkhoekjes van onze klas aan bod en herhalen we de regels.


'Jules, waarom heb jij nog steeds je jas aan in onze klas?' wil juf weten
Jules heeft anders kou


Ja natuurlijk heeft Jules nog kou, hij heeft zijn zomers kleren nog aan...


We kiezen gepaste kledij voor dit seizoen.
We zijn het er allemaal over eens dat we nu geen T-shirt met kort mouwen aantrekken.
Onze kleuters kiezen voor een T-shirt met lange mouwen en een wollen vestje om erover te trekken.


We kiezen een lange broek, de korte broek is voor in de zomer.



Zo, Jules kan zijn jas nu ook uitlaten.


We spelen een kleurenspel, zo oefenen we de kleuren rood, geel, blauw en groen.









In de bouwhoek kijken we goed welke toren we gaan bouwen.
Hier bouwen we een toren die groter is dan de rode toren op de prent.


Nu kijken we niet alleen naar de kleuren, maar ook naar de vorm.
Dit lukt goed!










Stam en Ilai zijn de jongste kleutertjes van onze klas, maar zouden ze ook de kleinste zijn?
Stam is kleiner dan Mattis


Ilai en Fedde zijn bijna even groot, maar Fedde is toch een beetje groter


Ilai is groter dan Stam


Nora is groter dan Fedde


Fedde is groter dan Charlotte, of is Charlotte kleiner Fedde?


Charlotte is de kleinste van onze Nijntjes


Olivia is de grootste van onze klas


Stam is de kleinste van onze klas, maar natuurlijk wordt hij nog een grote jongen!








We hebben blije kindjes in onze klas. Als juf vraagt waarom ze zo blij zijn, zeggen ze bijna allemaal dat ze blij zijn omdat het weer school is, in de vakantie missen ze school en hun vriendjes.


Het kenteken van Mattis hangen we op de verdrietige Jules, want Mattis is ziek en hij zal vast en zeker verdrietig zijn omdat hij dan niet naar school mag komen...


We gaan ons zelfportret tekenen.
We herhalen hoe je een kindje tekent.
Juf tekent zichzelf, het is overbodig dit te zeggen, want je herkent haar natuurlijk meteen.
Juf heeft net als wij een hoofd, onder het hoofd zit het lijf, met bovenaan het lijf armen, langs elke kant een arm, onderaan het lijf staan de benen, juf heeft 2 benen, net als wij.
Aan de armen heeft juf handen en vingers, zo kan ze ons kriebelen, maar ook wel haar stift vasthouden...
Onder de benen staan voeten, dat is handig om te stappen.
Oei, juf kan nog niet zien, dat doet ze met haar ogen, 't zijn er ook 2 en met haar neus kan ze ruiken, haar mond heeft ze nodig om te praten en om kusjes te gooien, juf heeft ook nog 2 oren, daarmee kan ze horen wat er gezegd wordt en boven op haar hoofd staan haren, vele grijze haren.
Zo, juf is af!
Ah nee, toch niet, de bril nog, nu is juf af!


Terwijl het eerste groepje tekent, speelt een ander groepje met de blokken


enkele kleuters spelen met de auto's


Het is onze beurt om ons portret te tekenen













Gisteren plakten we een vogeltje, vandaag kleuren we een voederhuisje voor onze vogel.











Onze vogeltjes wonen vrolijk in hun voederhuisje.






Dit zijn wij, de jongste kapoenen van Spectrum Buken











In onze klas is 2021 alvast goed gestart!

2 opmerkingen: