zondag 13 oktober 2019

Blubke en Plons

Maandag hebben we een dag vrijaf.
Dinsdag komen we goed uitgerust weer naar school.
We merken meteen op dat er visjes in onze klas zijn en een kanarievogel.
De kanarie was er vorig schooljaar ook, Snoozy is zijn naam, maar de visjes die zijn nieuw en die hebben nog geen naam, we mogen zelf een naam verzinnen.

We hebben geen ideeën voor een vissennaam, we nemen juf haar voorstel dan maar aan en dopen onze vissen 'Blubke en Plons'



Onze vissen zwemmen in een viskom.
We hopen dat we op de kerstmarkt een goede verkoop hebben zodat we een aquarium kunnen kopen, geen gigantisch groot aquarium, maar een rechthoekige of vierkante glazen bak, zodat de vissen zich beter kunnen oriënteren, dat zou beter zijn voor hun gezondheid.

Alyssa is helpende hand en mag de vissen eten geven.  Nee, geen patatjes of boterhammen, dat eten vissen niet, wel speciaal vissenvoer.
Wij gaan zeker niet proeven!



We gaan zelf een aquarium maken.
We hebben een schoendoos meegebracht en juf had ook nog schoendozen mee, we konden aan de slag!
De binnenkant van onze schoendoos wordt helemaal blauw geschilderd.






We kunnen niet allemaal tegelijk werken, dus enkele kleutertjes spelen.
Visser Ferre heeft een goede vangst.


In onze klas zijn zeer bijzondere visjes op bezoek.








De vissen voor in ons aquarium kleuren we met kleurknotsen, we besteden aandacht aan de juiste pengreep, dat is voor sommige kleutertjes nog een beetje moeilijk.





Onder in het aquarium liggen steentjes, wij gaan ook steentjes 'leggen' in ons aquarium.
We scheuren papier, dat is veel makkelijker gezegd dan gedaan, en maken er dan een prop van, de proppen worden nadien op de bodem van ons aquarium geplakt.




Dit zijn bijzondere vissen, ze zijn maar half!
Gelukkig kunnen wij ervoor zorgen dat de vissen weer heel zijn!



'kijk eens juf, mijn aquarium is klaar'









Woensdag, fruitdag
'nee mama en papa, 
koekjes komen er dan écht niet uit!'
Vandaag staan peren op het menu, juf schilt en snijdt de peren, het is heel lekker!


We luisteren naar een verhaal van mienie en Piepke en we onthouden dat we niet aan de viskom mogen komen.


'Visje, visje in het nat,
visje, visje doe eens wat!'

Onze kleutertjes worden omgetoverd tot een visje en dan 'doen ze wat'.






Ferre wil helemaal geen visje zijn, dan moet dat toch niet!


Een aquarium vol vissen, maar hun lijf ontbreekt.
Wij zorgen ervoor dat de vissen weer compleet zijn, goed kijken naar de kleur en de grootte van de nodige dopjes.




een ander groepje kleuters speelt bij juf een tel- en kleurenspel.
We kijken goed hoeveel groene, rode, gele en blauwe visjes er in de viskom zwemmen,
we leggen evenveel vissen als bolletjes in de viskom.















Snoozy de kanarie eet graag komkommer, maar een hele komkommer is veel te groot voor zo'n kanarie.  Geen nood, wij helpen Snoozy wel.
Iedereen proeft van de komkommer, wie nog wil, krijgt nog, wie het niet lust, vraagt geen extra stukje.






Juf leest het verhaal van 'klein wit visje'
Klein wit visje is zijn mama kwijt en gaat op zoek naar zijn mama.
Net als zijn mama heeft klein wit visje alle kleuren van de regenboog.
rood van de krab, oranje van de zeester, geel van de slak, groen van de schildpad, blauw van de walvis en paars van de inktvis.


Wat staat er nu in onze klas?
Wat zou dit toch zijn?




Khaan is helpende hand en onderzoekt als eerste het vreemde voorwerp.




De andere kleuters willen dat vreemde ding ook wel eens van nabij bekijken.








'het lijkt wel een fluitje' is Aaron zijn idee, 'of  nee, toch niet'.















We weten het echt niet!
We zoeken het uit!

'4 kleine visjes, zwommen naar de zee.
Nee zei de moeder, ik ga niet mee,
ik blijf liever in die goeie ouwe sloot, want in de zee daar zwemmen haaien en die bijten je,
blub, blub, blub, blub, blub, blub, ...


3 kleine visjes, zwommen naar de zee;
...


2 kleine visjes zwommen naar de zee, ...


1 klein visje zwom naar de zee, ...


we tellen hoeveel vissen er nu zijn, hoeveel vissen er weg zijn.


We spelen het liedje na,
Ellie is mama vis,
Lucie, Mats, Alyssa en Khaan zijn de kindjes vis die gaan zwemmen in de zee.



Toen waren er nog 3 kleine visjes



Dan nog 2


en er bleef nog eentje over, dan waren er al 3 visjes weg



We vervolledigden al visjes op een herbruikbaar blad, maar nu gaan we de vervolledigde visjes zelf opplakken.
Onze jongste kapoenen plakken visjes in verschillende kleuren,
Onze Nijntjes moeten nog wat beter opletten, hun visjes hebben allemaal dezelfde kleur, maar wel een verschillende tekening op hun lijf, het zit hem in details...









De vissen in dit aquarium hebben ook een probleem, maar geen nood, problemen zijn er om opgelost te worden!













Vrijdag nemen we Snoozy de kanarie erbij.
Zijn kooi is niet meer zo proper, daar gaan we iets aan doen!


Onderin de kooi legt juf een laag papier en daar strooit juf schelpenzand over.
'dat ruikt lekker, juf'
'ja, dat ruikt naar anijs'.


We geven Snoozy ook vers water en nieuwe zaadjes om te eten, we maken de zitstokjes schoon en we geven Snoozy een blaadje witloof.


Hij begint meteen te knabbelen van zijn witloof.


In de ontdekhoek gaan we pluimen van Snoozy, zijn eten en het schelpenzand wat beter bestuderen.
We bekijken het onder de microscoop of met het vergrootglas.





We 'kleuren' een visje, maar we gebruiken er geen kleurpotlood of wasco of stift voor, nee we doen het op een bijzondere manier.
Juf heeft een kurkenstop overtrokken met rood of oranje crêpepapier, we maken het papier een heel klein beetje nat en wrijven met de stop over ons blad, en kijk, onze vis krijgt kleur.
Daar staan we van te kijken!













Oei, juf zou tik-tak spelen, maar ze heeft de muziek niet meegebracht naar school, dat is niet erg, er zijn nog genoeg leuke activiteiten om te doen!

Op de achterkant van de visjes staat een opdracht, dat vinden we best wel spannend!


Juf beschrijft een kleuter uit de klas, we weten nog niet wie het is.
'Het is een kindje' zegt juf, ja dat is geen nuttige tip, in onze klas zitten wel meerdere kindjes!
Ok, tip per tip komen we te weten wie het zeker niet is en uiteindelijk weten we wie juf in gedachte heeft.
Dat vinden we echt wel leuk!


Er zijn nog andere visjes, met een andere opdracht, we denken goed na, juf kan ons zien denken,
we vinden het best wel leuk zo'n raadseltjes!


Dan komt de onthulling van dat vreemde voorwerp.
Wat zou het toch zijn...
Het is een notenkraker!




We willen uiteraard meteen zelf aan de slag.



Terwijl enkele kleuters experimenteren met de notenkraker, schilderen andere vriendjes de viskom voor hun vis.






Als we een noot kunnen kraken, mogen we ze natuurlijk ook eten!





Olivia en Ferre maken visjes met mozaïek.











De visjes zwemmen in ons aquarium.







Als onze schone slapers hun middagdutje doen, gaan de wakkere kleuters naar de klas van juf Carine,
zij gaan er uitleggen wat dat vreemde voorwerp nu precies is.






Uiteraard mogen de kleuters van juf Carine ook experimenteren!





Het was een korte, maar leerrijke en boeiende week!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten