vrijdag 1 maart 2019

Oogjes open, oogje dicht!

'De droom van Nijntje'
Het is een verhaaltje zonder woorden, dat vinden we een beetje vreemd.

We bekijken de prenten en verwoorden wat we zien.
Onze fantasie wordt zeker aangewakkerd...
Elena heeft al op een wolk gezeten, heel hoog in de lucht, dat was heel zacht en leuk om op te zitten, een staartster heeft ze niet gezien, maar op de maan heeft ze wel al gezeten, ze is er toen afgegleden en viel pardoes op de grond, toen had ze pijn en moest ze wenen...
Emilie heeft ook al op een wolk door de lucht gezweefd, zij heeft sterren geplukt en op de maan gezeten, maar ze is er niet afgegleden.  Het was heel leuk, daar hoog in de lucht.
Een aantal kleuters zie je heel bedenkelijk kijken, dat hebben ze zelf nog nooit meegemaakt.
We hebben ook zeer realistische kleuters, die ervan overtuigd zijn dat dit echt niet kan, alleen in een verhaaltje.  In een droom kan dit ook gebeuren, maar dromen zijn niet echt.
Dit verhaal is dan ook 'Nijntjes droom'.


We gaan zelf sterretjes vingerverven.





We leren een versje:
"mijn oogjes zijn open"









"nu zijn ze dicht"









"zo is het donker,
zo is het licht.
Kijk, ik doe één oog dicht,
dat is een gek gezicht!"









Wie zou er onder dit laken zitten?


We voelen wie of wat er onder het laken zit. 




Slaapwel iedereen!






We zijn allemaal verstopt!


Er komt al snel eentje piepen



Nog niet iedereen heeft zijn sterretjes geverfd.







Nog even knuffelen met Goudlokje


Na de middag gaan we met alle kleuterjes naar boven naar de Muzische klas.
We leren er een bewegingsversje.
'De maan is rond


Hij schijnt zijn lichtje over de grond


Volle maan


halve maan,
volle maan,
halve maan,



Maan, maan, waar ben je gebleven?
Achter de wolken, heel even


Dag maan, goed nacht,
ik kruip in mijn bed en ik slaap heel zacht...


Na de speeltijd zetten we een kopje thee, Roodkapje thee!


De thee moet even 'trekken', wij dekken intussen de tafel, voor iedereen een kopje en een bordje en een koekje.


Senne maakt zich zorgen, hij denkt dat Finn dit niet gaat lusten, maar wie weet, we moeten nog proeven...






'Kunnen we nu proeven, juf.  Zal de thee nu nog niet genoeg afgekoeld zijn?'


Mats bekijkt zijn thee heel kritisch


Voorzichtig proeven, want het is nog warm.
De meeste kindjes vonden de thee lekker en wilden nog, maar heel weinig kapoentjes vonden het niet zo lekker, Senne zijn voorspelling kwam uit, Finn was geen fan van de Roodkapjes thee.  Misschien volgende keer eens een andere smaak proberen.
Bonheur proefde en zei recht uit zijn hart:
'wel, eerlijk gezegd, voor mij is het echt lekker!'
Hij zei het eigenlijk tot zijn tafelgenoten, maar juf hoorde het wel en vond het best wel een leuke opmerking.


Juf vertelde het verhaal van Jules en zijn nachtlampje.
Wij vertelden over onze slaapgewoonte, met of zonder lampje.
Naar aanleiding van het verhaal gaan we ons eigen nachtlampje maken.
Het lampenkapje gaan we kleuren met wasco, maar eerst en vooral stempelen we ons kenteken op ons blad, dan weten we achteraf nog welk werk van ons is.


Finn gaat eerst nog met de mozaïek spelen.




Alyssa eet graag, zij dekt de tafel voor haar en de gasten.


Woensdag leren we spelenderwijs één en ander bij juf Tessa.

Donderdag is het pyjamadag, we mogen allemaal in onze pyjama naar school komen.
We zijn toch weer om te stelen!













Jules heeft ook zijn pyjama aan!


We werken voort aan ons nachtlampje.
Ons wascokleurwerk wordt helemaal ingesmeerd met olie.



Emilie maakt een kunstwerk met krijt op het bord.


In onze huishoek is er altijd bedrijvigheid.




Op de kidsmart kijken en luisteren we naar een verhaal van het zandkasteel i.v.m. dag en nacht en slapen gaan.


We maken nog een onderstel voor onze lampenkap.





Ferre heeft een heel speciaal ruimtetuig gemaakt.
We kunnen er misschien wel naar de maan mee vliegen...


Ook Mats maakte een bijzonder ruimtetuig.


Als je hulp nodig hebt, om bijvoorbeeld je schort vast te maken, kan je altijd bij Lucie terecht. 







Onze bouwvakkers werken zelfs in pyjama.



Onze pyjamadag is op 14 februari, dan is het ook 'feest van elkaar graag zien'.



Vrijdag vieren we feest voor Ferre, hij wordt 3 jaar.
Juf heeft een kroon gemaakt en ze wil ze weer zelf houden.
Maar oei, ze lijkt te klein...


Nee, ze past toch!


Wat Ferre betreft mag juf ze houden, Ferre hoeft geen kroon, zelfs niet even voor een foto.
Op je verjaardag moet je natuurlijk niet tegen je zin een kroon op je hoofd zetten.



De andere aspecten van verjaardag vieren vindt Ferre wel leuk, dus die gaan gewoon door.


3 jaar = bloemen in de vaas


onderzoeken welke bloemen nog kunnen zingen





We hebben vandaag 9 kindjes in onze klas, 9 blije kindjes, het vlindertje van Gilles zetten we bij de verdrietige Jules omdat we denken dat Gilles verdrietig is omdat hij niet naar school kan komen.


't Is tijd om kaarsjes te blazen, maar eerst zingen we onze hele resem verjaardagsliedjes.


Hiep, hiep, hiep, hoera!


Hieperdepieperdepiep, HOERA!!!


Blazen maar.


Bravo Ferre en gelukkige verjaardag!



Ferre heeft een cake meegebracht.
Juf stelt voor om de cake mee te nemen naar de keuken tijdens de speeltijd, de juffen kunnen dan van de cake eten en zullen nog een klein stukje over laten voor Ferre, als er nog een groter stuk over is, kunnen we de klasgenootjes ook nog een stukje geven.
Ferre is alweer akkoord, maar er is zwaar protest van de klasgenootjes.
Gelukkig hebben de meeste kindjes door dat juf een grapje maakt.

Ferre is heel trots op zijn 'blauwe cake'.
Oei, juf wordt een beetje bang, als je blauwe cake eet, dan ga je er misschien blauw uitzien...
'Nee!!!!' schreeuwen de kleuters in koor.
Toch heeft juf er weinig vertrouwen in, de kleutertjes krijgen als eerste een stukje cake, als juf ziet dat ze hun gewone kleur behouden, durft ze ook een stukje cake te eten.
Maar oh jeetje, net nu juf haar stukje op heeft, ziet ze bij sommige kleutertjes het puntje van de neus blauw worden, bij andere kleutertjes worden de oorlelletjes blauw, oei, oei, wat nu...

Maar het lukt niet, de kleutertjes kennen hun juf en ze hebben door dat juf de kleutertjes fopt, wij bekijken elkaar wel even, maar eten rustig door en grappen gewoon mee.



Ferre verdeelt de cake onder zijn vriendjes.



Hmm, lekker zo'n blauwe cake!








Dank jullie wel, mama en papa van Ferre, wij hebben heerlijk gsmuld!

Het nestkastje wordt druk bezocht door een pimpelmeesje.
Zou het nestkastje uitverkoren zijn als woonst voor een nieuw nestje?
We wachten af!


We zijn de mooimakers van dienst.
De handschoenen zijn net iets te groot, dat is niet zo handig, maar de grijptang, dat vinden we leuk!



we proberen met de grijptang een papiertje te nemen.



Na wat oefening op de speelplaats, gaan we de zandbak opruimen.
Het vraagt wat concentratie, maar het lukt!

















Bij Smartgame 'de drie biggetjes', moet het biggetje zich verstoppen voor de wolf.
We kijken op het plan waar de wolf zit en waar het big, dan moeten we de huisjes zo zetten dat het big veilig in een huisje zit en dat alle blokjes kunnen staan.
We hebben er wat inzicht voor nodig, we moeten goed kijken en nadenken en proberen en ook wel eens opnieuw beginnen.
Nee, makkelijk is het niet.


Emilie speel Bunny Boo, goed kijken naar het kaartje en plaats de blokjes en het konijn net als op het kaartje, daarbij verwoorden we natuurlijk wat we doen.




Maandag vieren we weer feest!
Deze keer is Mats het feestvarkentje, hij wordt 4 jaar.
Juf heeft een blauwe kroon gehaakt, blauw is de lievelingskleur van Mats, maar wat had je gedacht, juf wil de kroon weer voor zichzelf houden...
'Neen juf, jij bent geen 4 jaar en daar staat een 4 op!'
Juf verdedigt zich, 'nee, maar ik ben wel 4 jaar geweest'.
'ja, maar dat was gisteren, nu ben je al zeker 5'



Zie je wel, voor Mats is de kroon te groot.
'Maar juf, je moet ze kleiner maken!'


'dat is te klein, je moet ze passen op Mats zijn hoofd!'


Ja, nu past ze, juf heeft pech, de kroon is toch voor Mats.
Het is een ritueel geworden waar we niet meer tussenuit kunnen en waar de kleuters altijd veel plezier in hebben!


Mats kiest een groene ballon


Mats mag 4 zingende bloemen in de vaas zetten, want hij wordt 4 jaar.


Juf denkt dat er genoeg bloemen in de vaas staan, maar neen, 'er moet nog 1 bloem bij, dan is het genoeg'.



de speurtocht naar de bloem die nog kan zingen.



Mats heeft een cadeautje mee voor de klas.
'een fopcadeautje' denkt juf
Maar onze kleuters zijn zeer overtuigd:'nee!'
Juf schudt met de doos en hoort iets rammelen, 'oei, 't is stuk'
'nee!' klinkt her alweer eensluidend.


Mats maakt zijn cadeau open, wat zou erin zitten?




wauw, het is een spel



We spelen het meteen.
We gaan telkens op zoek naar een tegenstelling.


Mats bijt de spits af, de andere kleutertjes volgen.























Wat hebben we dit goed gedaan!
Dank jullie wel mama en papa van Mats voor dit leuke, leerzame spel.


Mats mag 4 kaarsjes blazen, juf wilde besparen en maar een kaarsje aansteken, maar dat ging niet door!
Blazen mag Mats nog niet, we zingen eerst onze verjaardagsliedjescarousel.



Na de hieperdepiep mag Mats blazen.



Bravo, alle 4 kaarsjes zijn uitgeblazen!


Mats zijn mama maakte piratencakejes.
Juf verdeelt de cakejes, 1 voor juf Nancy, 1 voor juf Carine, 1 voor juf Annelies, 1 voor juf Liesbeth, 1 voor juf Wendy, 1 voor meester Mladen, 1 voor mr. directeur, 1 voor juf Chantal en nog 1 voor juf Chantal en voor juf Carine en als er dan nog een over is, 1 voor Mats.
'ja, maar juf en voor ons dan?'
'de cakejes die over zijn, zullen we dan in stukjes snijden' stelt juf voor.
Maar nee, de kleutertjes zijn niet akkoord en Mats ook niet.
De cakejes zijn voor de klasgenootjes, en voor meester Mladen en als er dan nog ééntje over is, krijgen juf Chantal en juf Carine er ook één.
Ok, dat is een goed plan.


Mats mag als eerste een cakeje kiezen.



Dan deelt Mats zijn cakejes uit.
















Mmm, wat een heerlijke cakejes waren dit!
Dank jullie wel mama en papa van Mats!

Enkele kleutertjes zijn er geïnteresseerd in letters.
We zoeken onze naam tussen de kaartjes, onze naam is makkelijk te herkennen, want onze foto staat er naast.  Er zijn ook allemaal wasspelden met letters op.
We kijken goed naar de letters in onze naam en zoeken een wasspeld met dezelfde letter, en 'knijpen' de wasspeld op het kaartje.
Dat is een makkie hoor!

We gaan spontaan op zoek naar gemeenschappelijke letters bij onze vriendjes.









'Wie weet wat dit is?' vraagt juf ons
We bekijken het ding eens, maar we weten het niet, het is maandagnamiddag, dus de kleutertjes van juf Carine zitten ook in onze klas.
Er zijn enkele kleuters die denken dat het een klok is, want er staan cijfers op.
Juf wil dan weten hoe we het uur dan kunnen lezen, want als het een klok is, dan kunnen we het uur toch lezen...



Boris bekijkt 'het ding' van nabij.
Boris zijn conclusie: 'ik weet het niet, het is iets raars, het lijkt een klok, maar er zijn geen wijzers, dus het is niet echt een klok, maar wat zou het dan zijn?'


Na het onderzoek van Gilles komen we tot besluit dat het geluid kan maken.
Misschien is het wel een muziekdoosje voor baby's



'Het rinkelt als een belletje en het lijkt op een klok, maar dat is het niet' 




'op de onderkant is een gaatje om het ding op te hangen.'


'je kan eraan draaien' ontdekt Aaron nog


Lucie bestudeert het ding, maar weet ook niet wat het zou kunnen zijn.



Nog enkele anderen komen het ding wat beter bekijken







Plots schiet Boris iets te binnen: 'misschien is het iets voor in de keuken, wij hebben in de keuken iets wat erop lijkt, maar dat is wel een ei'
Juf Chantal weet niet veel en vraagt of dat een ei van de kippen is.
'maar nee, dat is een ei dat je koopt in de winkel, maar geen ei om op te eten, je kan daar aan draaien en dan gaat er een belletje als de tijd om is, misschien is het zoiets?'
Vervolgens gaan de kapoentjes op zoek naar hoe je kan draaien aan dat ding.




Boris heeft gelijk, het is een kookwekkertje.
Wij gaan dit wekkertje niet gebruiken om te koken, maar wij gaan het wekkertje inzetten om aan te geven wanneer er van hoekje moet gewisseld worden.  Als er kleutertjes in het donkere hoekje gaan spelen, laten we het wekkertje na 10 minuten aflopen, dan wordt er van groepje gewisseld.


Na de speeltijd gaan we buiten met de schaduw spelen.
We laten onze schaduwhanden de hand schudden, we ontdekken mogelijkheden van 'spelen met de schaduw'.




's Nachts, als het donker is en niet bewolkt, kan je sterren zien.
Voor de dagen dat het bewolkt is, maken wij een sterrenkijker, dan kunnen we altijd sterren kijken!





Donderdag hebben we onze zaklamp meegebracht.
In onze klas is het niet donker genoeg, de lichtjes vallen niet echt op.






We gaan naar boven.  In de muzische klas kunnen we het donker maken en dan kunnen we onze lichtjes veel beter zien.



Eerst gaan we onderzoeken hoe we onze zaklamp moeten aan- en uitzetten.



























We experimenteren met onze lampjes.  We schijnen op onze knie, op de andere knie, op onze buik,...
Dan schijnen we naar het plafond, naar de muur, en als we allemaal naar hetzelfde plekje schijnen wordt het wel héél licht.











Alyssa en Finn spelen met de wiebelmaan.
Om beurten rollen ze met de dobbelsteen, goed kijken welke kleur bovenaan ligt en dan mag je een blokje in de bovenliggende kleur op de maan leggen.
Pas op, de blokjes moeten blijven liggen.


het volgende groepje schildert zijn sterrenkijker.




Lucie en Elena spelen met de wiebelmaan.


We tekenen van stip naar stip met de stift en kleuren de maan met wasco of kleurpotloden.




In het donkere hoekje is het knus en dankzij onze zaklamp kunnen we zien wat we zeggen.





Vrijdagochtend is er mist.
Welk symbool moet onze helpende hand nu ophangen?
Oei, we hebben er nog geen symbool voor, dan zorgen we voor een symbool.
Als er mist hangt, kunnen we niet goed zien, we hebben ons symbool voor mist gevonden!


We luisteren naar het slaapritueel van Karel en dan vergelijken we het met ons eigen ritueel.
Karel zijn papa leest een verhaal voor het slapen gaan, er zijn wel wat papa's van onze kleuters die een verhaal vertellen, er zijn ook wel mama's die een verhaaltje vertellen.


's Avonds wuift Karel nog naar de maan voor het slapen gaan.
Elena kijkt ook naar de maan voor het slapen gaan, onze andere kleutertjes deden dit niet, maar gaan er ook een ritueel van maken.


De mist is opgetrokken, het is bewolkt.


Lucie speelt een spelletje op de KidSmart, zij zoekt dezelfde vormen en klikt, nadien moet ze klikken en slepen, en ja hoor, dit lukt!


Onze nachtlampjes zijn af, we kunnen licht maken in het donker.


Onze weken zijn weer voorbij gevlogen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten