maandag 18 maart 2019

Carnaval.

We tellen af naar het carnavalbal komende zaterdag.
We houden een verkleedweek, met elke dag een andere sfeermaker.
Maandag is het gekke hoeden/mutsendag.













Mats heeft niet alleen een gekke pet, hij heeft een speciale voet...
Bewegen is belangrijk, sporten is leuk en dan kan het al een tegenslagen.
Na een sprong slecht terecht komen op je voet, kan een breukje veroorzaken... maar dat zijn de risico's van het sporten, dat hoort erbij!




We hebben een nieuw vriendje in onze klas, Khaan.
Onze lieve kapoen kiest zijn kenteken.
'ik wil een orka' weet Khaan meteen te zeggen, maar helaas, een orka zit niet in ons assortiment.
We hebben wel een vis, maar een vis is niets in vergelijking met een orka.
'dan wil ik een aap' beslist Khaan.




Als we spulletjes zien waar de stempel van deze aap op staat, dan is dat iets van Khaan.


'goedgemutst' zoeken we de passende neus voor de clown.
Je moet goed kijken, de neus van clown moet in dezelfde kleur zijn als zijn hoed en zijn trui, en dan moet je nog goed kijken naar de grootte van de clown, hij heeft 3 verschillende maten.
Geen probleem, wij geven de clowntjes hun neus.


Enkele kleutertjes wilden nog een clowntje kleuren, niet zomaar een clowtje kleuren, maar goed kijken naar de bijhorende code.




Alyssa amuseert zich met de magneetjes.


Khaan kleurt zijn aapjes, we zullen een aapje gebruiken om bij zijn tekeningen in de gang te hangen, de andere aapjes gebruiken we om zijn drinkbeker af te werken.


Als het picknick-tijd is gaat voor vele kindjes 'een schatkist' open, welk knabbeltje heb ik vandaag meegekregen.  Meestal zijn onze kindjes heel blij met wat ze in hun picknick-doosje vinden.


Enkele kindjes stempelen hun kenteken.






Op zoek naar de neus van Tito, we letten op de kleur en de vorm van de neus.


In onze huishoek zit een mand met verkleedkleren, die willen we wel eens passen.





Na de middag vertelt juf het verhaal 'de verkleedkist van Barbara'



De grote kleuters van juf Carine willen weten welk kenteken Khaan gekozen heeft.
'een aap'
'Toen ik nog bij jou in de klas zat, was ik de aap!' herinnert Aaron zich.
'Ja, dat is zo' beaamt juf, 'maar Khaan wilde eigenlijk een orka, maar die hebben we niet'
'Wat is een orka?' vraagt Liv.
Juf Chantal speelt de vraag meteen door aan Khaan
'die heeft een witte buik en bovenaan is hij zwart'
Juf: 'waar is die dan ergens, is die bij jou thuis?'
Khaan bekijkt juf met een heel bedenkelijke blik, zou ze nu écht niet weten wat een orka is...
Khaan: 'die zit in het water, nee niet bij ons thuis, maar verweg in de zee'
Juf: 'heeft hij 2 poten, of 4 of nog meer?'
Khaan: 'maar hij heeft geen poten, hij zwemt, hij heeft vinnen en een staart om te zwemmen'
( bij 'zo' maakt Khaan een heupbeweging)
Boris komt Khaan ter hulp: 'ja, een orka heeft vinnen aan de zijkant en op zijn rug, met de vinnen zwemt hij en met zijn staart stuurt hij' Khaan beaamt.
Juf: 'kunnen we in onze visbokaal dan een orka zetten'
Khaan weet niet wat hij hoort, hij kijkt juf echt héél verbaasd aan, Boris kent juf al langer en lacht: 'maar nee, die is toch VEEL, VEEL te groot, die zwemt in de zee'
Juf: 'ik ben net naar zee geweest, maar ik heb geen orka gezien.'
Boris: 'maar nee, die zwemt heel diep in de zee, niet in onze zee, om tot bij de orka te zwemmen moet je 3, misschien wel 5 dagen na elkaar zwemmen, en je kan niet uit de zee, dus je kan dan ook niet eten'
Juf: 'Ah zo.  Wat eet een orka?'
Khaan: 'dat weet ik niet, een leeuw eet vlees, maar ik denk niet dat een orka vlees eet'
Boris: 'een orka eet pinguïns, zeehonden en vis denk ik'
Aaron: 'misschien eet de orka wel walvissen'
Boris: 'neen, want de walvis is groter dan een orka.  Een orka is geen walvis, een orka is gewoon een orka'
Tijdens de speeltijd vroegen we aan Rover (2° leerjaar) of hij weet wat een orka eet, hij wist het niet zeker, maar hij dacht pinguïns, tonijn, pijlinktvissen, zeehonden en misschien wel zalm, maar juf kon het maar beter eens opzoeken, want hij wist het niet helemaal zeker.

Als onze kleuters hun picknick eten gaat juf op google op zoek naar de orka, we bekijken een foto van de orka, luisteren naar het geluid dat hij maak en de zoektocht naar voedsel levert het volgende op: Voedsel 
Orka's eten vis, inktvis, zeevogels, schildpadden, zeeleeuwen, zeehonden en andere zeezoogdieren. Mensen worden niet aangevallen, walrussen laat hij meestal ook met rust.
Werkzaam als een team, zoals een troep wolven, kunnen orka's alle soorten en maten prooidieren aan. Jagen gebeurt meestal tijdens duiktochten naar diepten die zich beperken tot minder dan 100 m. 
Een volwassen orka eet dagelijks ongeveer 5% van zijn lichaamsgewicht, wat overeenkomt met 400 kg voedsel.

Boris en Rover zijn dus toch wel goed op de hoogte!
In een andere bron op internet vinden we wel dat hij ook andere walvisachtigen durft aan te vallen.


We luisteren naar het verhaal: de verkleedkist van Barbara.

Barbara is een beertje, je kan haar herkennen aan haar sproetjes.
Barbara heeft 7 sproetjes.

'Ik heb ook sproetjes', zegt Aaron 'maar nu kan je ze niet zo goed zien'
Dat is zo met sproetjes, in de zomer, als de zon schijnt dan zie de sproetjes beter.
Juf had vroeger ook sproetjes.




Dinsdag vertelt juf  het verhaal van Anna, zij gaat met haar papa naar de optocht kijken, dat is meteen een nieuw woord voor onze kleutertjes.



In onze knuffelmand zit een orka, Khaan zijn favoriete dier!



Woensdag is het gekke harendag, we amuseren ons met juf Tessa.

Donderdag is het gekke kle(u)rendag.

We hebben wel hele mooie gekke kle(u)ren!















Hoewel mooi... 


Carnaval en maskers gaan samen.
We bekijken een heleboel maskers in onze klas, wie wil mag een masker opzetten.















In het verhaal van Anna zien we een zwaaibezem,
'juf, gaan we ook zoiets maken?'
Ja, dat kan!
We vingerverven een papiertje.


Khaan is een knuffelventje, nu is Lucie 'de gelukkige'.


We hebben een stoere dino in onze klas.




De steel van de zwaaibezem is gemaakt, dan knippen we repen papier.




Op de smartmax luisteren en kijken we naar een aflevering over het zandkasteel, carnaval.


Enkele kleutertjes spelen met de maskers.




Gilles lanceert een nieuwe mode, je rolt je broekspijpen op.


Vrijdag is het nationale pyjamadag, we komen in onze pyjama naar school.














Als we dan toch onze pyjama aan hebben, dan doen we toch een dutje...




Jules heeft ook zijn pyjama aan.


Met 3 in bed, dat is gezellig!












Een leuke groepsfoto








Ook al hebben we onze pyjama aan, we werken en spelen net als anders.

We bekijken de clown in het midden van de tafel goed en verwoorden wat we zien:
de armen zijn allebei omhoog
en dan leggen we de armen van onze clown ook allebei omhoog.





soms helpt het om de houding van de clown zelf aan te nemen.





een ander groepje kleuters geeft Jules een hoedje, een strik en haren, zij letten er goed op dat de kleur van Jules zijn attributen dezelfde kleur hebben als de trui van Jules.
















een autosnelweg in aanleg.



Ferre heeft beslist om toch nog zijn pyjama aan te doen.
Het is een prachtige pyjama!


De schoonmaakploeg aan het werk.



In pyjama een boekje lezen in bed.


Wij zijn helemaal klaar voor het carnavalbal!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten