zaterdag 9 maart 2019

clowntjes

Waar denken onze kleuterjes aan als ze het woord clown horen?
't Is niet meteen makkelijk om daar een antwoord op te geven voor onze jonge kindjes, we zijn het ook nog niet gewoon.


Maar het komt op gang, alle kleutertjes denken aan een rode neus, dat is een echt kenmerk voor de clown.  Eén van onze vriendjes denkt dat een clown grote voeten heeft, want hij heeft grote schoenen, of misschien heeft hij geen grote voeten, maar te grote schoenen.


Omdat de rode neus zo typisch is voor een clown, krijgt wie dit wil, een rode neus.





Finn blijft liever 'gewoon Finn', hij wil geen rode neus zoals een clown.



We rollen bolletjes van plasticine om de clown zijn das te versieren.





Met een pincet nemen we ponponnetjes om de jongleerclown zijn jongleerballen te geven.





We poseerden allemaal voor de foto, het is de bedoeling dat we een clowntje maken van onszelf.
We versieren een hoedje en een das voor ons clownsportret.










In de namiddag gaan we naar buiten.
'clowntjes doen gek' zeggen al onze kindjes, ze laten zelf zien hoe gek clowntjes doen.







We maken nog eens een groepsfoto.
('t Is een hele opdracht om iedereen samen naar de lens te laten kijken...)






Juf bracht bloemen mee naar de klas, maar ze staan nog niet allemaal in bloei.
Het zijn krokussen.  We gaan ze in de loop van de week scherp in 't oog houden.


de krokus groeit uit een bolletje, de bloembolletjes zitten onder de grond.


Van zo'n uitzonderlijk mooi weer moeten we genieten, na de picknick gaan we naar de zandbak.
Aaron bouwde een 'vuurwantsenreddingshuis'. (de benaming kan iets anders geweest zijn, maar juf kent de juiste benaming niet meer...)

































Dinsdag vertelt juf het verhaal 'hoe Tito zijn neus kwijt speelde'.
Onze kleutertjes genieten van het verhaaltje, ze zijn ook helemaal mee in het verhaal, dat is natuurlijk de bedoeling, maar het is zalig om te zien!

We hebben allemaal clowntjes zonder neus.
Ferre en Alyssa gaan op zoek naar de neus van clown Tito.
Ze moeten goed kijken naar het model van neus en naar de kleur, de neus moet in de kleur van het hoedje zijn.




Onze kleuters zoeken de passende helft voor de clowntjes.




Een ander groepje kleuters plakt de haartjes van hun clownsportret.








In de krokusvakantie wordt Alyssa 3 jaar, maar dan is school gesloten, daarom vieren we vandaag feest voor de 3° verjaardag.
Zoals meestal, wil juf de kroon weer houden.
Maar de kroon is toch wel te klein.


oei, oei, de kroon is voor Alyssa ook te klein...


Je moet de kroon groter maken juf, dan gaat ze wel passen.
Ola pola, nu is de kroon te groot.


'juf toch! Je moet de kroon passen bij Alyssa en dan dicht maken!'


Geel is de lievelingskleur van Alyssa, het verbaasd ons dan ook niet dat ze een gele ballon kiest.
De knoop maken is wel moeilijk voor juf...
Het lukt haar maar niet om de verjaardagsballon meteen te knopen, telkens weer ontsnapt de ballon een keertje.



Alyssa mag 3 bloemen in de vaas zetten, want ze wordt 3 jaar.




Dan gaan we kaarsjes blazen, maar niet meteen, eerst moeten we onze verjaardagsliedjesreeks zingen.



Hieperdepieperdepiep, hoera!!!


blazen maar!



Bravo!!!


Alyssa heeft cake gebakken, wortelcake en courgettecake.
Er zijn al meteen enkele kapoentjes die zeggen 'dat lust ik niet', maar juf is niet akkoord, als je niet geproefd hebt, kan je niet weten of je het al dan niet lust, dus we krijgen allemaal een proevertje.
En zo gebeurt het: 'hm, lekker, mag ik nog een stukje?'
Zie je wel, proeven is belangrijk.



De cake is overheerlijk, de wortelcake heeft het meest succes.





We worden ook allemaal nog getrakteerd op chocomelk.






Alyssa had ook nog een bus slagroom, maar dat waren we vergeten.
Aan alles is een mouw te passen, juf spuit slagroom op onze vinger en we mogen onze vinger aflikken.






























eigenlijk is dit een veel leukere manier om slagroom te eten!


Hoe heten deze bloemen alweer?
We denken diep  na, en juf geeft een piepkleine aanzet, 'krokus!'
Ja, 't is een krokus, intussen staan ook de witte krokussen in bloei, bij de paarsgele krokussen zijn er al enkele verwelkt.





Op een grote legplaat zoeken Finn en Alyssa naar de gepaste neus voor clown Tito, de neus heeft dezelfde neus al de hoed en de trui van Tito, maar we moeten goed kijken want er zijn 3 verschillende maten.



we stempelen een rode neus op ons clownsportret en dan vegen we onze vinger af aan onze echte neus, zo zien we er in 't echt ook als een clowntje uit.



Er is veel bedrijvigheid in de huishoek.



Onze clownsportretjes.




Vrijdag is het clowntjesdag.
We mogen allemaal in onze verkleedkleren naar school komen.



We zijn clowntjes om te stelen!









Ferre wil alleen een rode neus, geen verkleedkleren voor hem.


Gilles kiest ook voor een minimale verkleedpartij, een rode neus en 2 verschillende schoenen, dat volstaat voor Gilles.


poging tot een groepsportret.




Jules krijgt haren, een hoed en een strik in de kleur van zijn trui.





Een groepje kleuters kleurt volgens code.






In het begin van de week maakten we al kennis met clowntje Pierewiet.
clowntje Pierewiet, je hoort me wel, maar je ziet me niet,
willen jullie me toch even zien, klap in de handen, dan kom ik misschien!







En dan is het vakantie, een hele week!
Juf gaat ons missen, maar we gaan vooral genieten van de vakantie en hopen dat een schoolvrije week genoeg rust brengt om van onze microben en bacteriën af te geraken, zodat we helemaal gezond weer naar school kunnen na de vakantie!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten