zaterdag 5 november 2016

spoken in onze klas...


'Halloween', we kunnen er niet meer omheen de laatste jaren.
Of je nu bij de bakker komt, of in de supermarkt, of door de straten wandelt, overal kom je iets dat verwijst naar Halloween tegen.

Zelfs in ons klasje zullen we het hebben over Halloween.
Het is belangrijk dat we goed weten dat de heksen, de spoken en al die enge figuren 'mensen' zijn, het zijn mensen die zich verkleed hebben.

Nijntje, ons vertrouwde, welbekende konijntje wil zich verkleden als spook, gelukkig weet mama Pluis wel hoe dat moet.
Nijntje haar vriendinnen, gaan lopen als ze het spook zien, en zelfs die lieve tante Trijn gaat op de vlucht als ze het spook ziet, dat vindt Nijntje helemaal niet leuk.  Als zelfs tante Trijn gaat lopen van haar, dan wil ze geen spook meer zijn.


Juf heeft spookjes meegebracht naar school, het zijn speciale spookjes, lichtgevende spookjes met geluidseffect!



We gaan zelf een spookje maken, we beplakken een glazen bokaaltje met witte papiersnippers.



Ons spook wordt een prachtig theelichtje!


Juf Wendy komt op bezoek met baby Bent.
Dat vinden we wel leuk, zo'n rustige baby!



Binnenkort is het feest voor oma en opa op onze school.
We maken versiering voor de dozen die de tafels zullen versieren.





Er zijn een heleboel spoken in onze klas, we zoeken de tweelingen.
Dit lijkt wel makkelijk, maar we moeten toch goed uitkijken, soms zijn de verschillen maar heel klein...


We weten al dat spoken, mensen zijn zijn die zich verkleden.
We bekijken verschillende houdingen van kindjes en bootsen de houdingen na.
Juf moet niet eens vragen wat het kindje op de foto doet, we bootsen de houding niet alleen na, we zeggen ook meteen wat we doen!











En als we dit allemaal 'aan den lijve' ondervonden hebben, gaan we de spoken bij de kindjes leggen.






Juf leest een leuk verhaaltje over een bijzonder meisje dat in een nieuw huis gaat wonen?
Het is echter niet zomaar een meisje, het is een heksje, en het huis is ook niet zomaar een huis, er wonen nog spoken in dat huis.  Gelukkig is dit meisje een zeer goede spokenvanger, elk spook wordt gevangen en krijgt een fuctie.


We hebben nog spokenhuizen in onze klas...







Juf vertelt het verhaal van 'Nijntje, het spook' nog eens, maar dan met losse figuren.



We vinden het ook altijd fijn om zelf een boekje te lezen.


Wij zoeken het spook dat bij de schaduw past, maar oei, oei, onze juf fopt ons weer, ze heeft ons een extra spook gegeven...






Puzzelen, dat doen we graag.




Juf heeft pompoenen meegebracht.
Joepie, we gaan soep maken, spokensoep!


Als juf de pompoen heeft doorgesneden, zien we heel veel pitten.
Met wat geluk groeien er nieuwe pompoenen uit de pitten, helaas hebben wij nog niet veel geluk gehad...  Onze pompoenplantjes werden opgegeten vorige vakanties, er komt al eens een konijn in onze schooltuin gehuppeld, en dat lust onze pompoenplantjes wel...


Juf snijdt de uien in stukjes en stooft ze aan in de kookpot.


We gaan ook nog tomaten toevoegen aan onze soep,


en kruiden, we nemen laurierblaadjes en tijm en peperbolletjes


Onze kruiden stoppen we in een kruidenbotje.


Dat vinden we iets leuks, 'dat lijkt wel een bot, juf, ga je dat in de soep doen?' wil Boris weten.
'ja, dan komen de aroma's van de kruiden vrij en dat geeft onze soep een lekkere smaak' vertelt juf ons.


We voegen elk een bouillonblokje in de kookpot.



Dan snijden we de tomaten






de pompoen en de tomaten worden bij de uien gevoegd, we stoven de groenten, voegen water bij en laten de soep koken.


Juf voegt er nog balletjes en 'wormpjes' bij.

We dekken de tafel en dan kunnen we eindelijk heerlijk smullen!




We vonden de soep lekker, het bleef niet bij één kommetje, we wilden nog smullen!

We speelden een kleurenspelletje, we gingen op zoek naar dezelfde kleur, eens we die gevonden hadden zetten we er een wasspeld op
'dit is wel een speld om de was op te hangen hè, juf!  Maar ja, je mag het hier wel even voor gebruiken' was Boris zijn commentaar.








We schilderen een pompoen


We schilderen ook 'de nacht'




'Kom Livke, ik ga je nog een knuffel geven'
'Ja, goed idee, Boris!'


En dan gaan we ons spookje maken.
We doppen een doekje in een mengsel van witte lijm en water.





We draperen het doekje over een isomobolletje.


en ons spook is geboren!





ons spook kan wegduiken in de nacht, en kan natuurlijk ook weer tevoorschijn komen.
Boeh.


'Als jij later een mama bent, en ik ben een papa, dan gaan we trouwen hé, Livke'
'Ja, dat is goed, maar we kunnen ook trouwen als ik een prinses ben en jij een prins'
'Ja, dat is ook goed! We gaan dan nog wel eens knuffelen'


Vrijdag zijn er spoken in onze klas, het lijkt of onze kleutertjes vrijaf hebben.






Cas komt zijn heks tonen.


We proberen de heks al spokend te verjagen.


We gaan spoken in de klas bij juf Carine.



Gisteren schilderden we een pompoen, we gaan hem vandaag nog verder versieren.
We knippen de ogen, de neus en de mond.


Boris blijft erg trouw aan zijn spokenmuts.






En dan plakken we dit op.



en dan zijn onze pompoenen klaar!
'maar ze zijn niet echt, we kunnen er geen soep van maken!'


Spookje Liv heeft een mandarijntje mee, juf maakt er een pompoentje van.



En dan is het vakantie!
'maar je kan in de vakantie toch ook wel naar school komen hè juf'
'Ah neen, want onze schoolpoort is dan gesloten'
'dan kunnen we toch naar jou thuis komen!'

Prettige vakantie, iedereen!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen