maandag 8 september 2014

Onze eerste schoolweek.


Na 2 maanden vakantie kunnen we, eindelijk, terug naar school!
En ja, er is wel wat troost nodig voor enkele kleutertjes, heel even, want het verdriet duurt niet lang, in afwachting mogen we al spelen.




Lennert twijfelt nog even, nog even wenen, of toch maar deelnemen aan het klasgebeuren.


Siebe is in diepe gedachten verzonken. 


Charlotte ziet het helemaal zitten!


Een lach kan er voorlopig nog niet af, maar het grote verdriet is voorbij!


We kiezen een symbooltje, Cas wil zijn ster van vorig jaar terug, Lennert wil de trein.


Als het symbool gekozen is, gaan we spelen.


Charlotte en Siebe willen graag 'op de computer'. 


Charlotte trekt zich even terug om te telefoneren.  Ze telefoneert naar haar mama om te zeggen dat het leuk is op school.  (Dat hoort juf gráág...)


Als we ons symbool gekozen hebben, gaan we ons symbool kleuren op shrinkpapier.






Ondertussen heeft Lennert het plezier ontdekt van naar school gaan.




Juf heeft ons werk gebakken in de oven, dat vonden we wel een beetje vreemd.
Onze tekening is plots veel kleiner geworden en helemaal hard, dat is komiek!


Siebe en Liv amuseren zich in de huishoek.


Een voormiddag in de klas is best wel vermoeiend, een dutje doet deugd!



Jules is ook blij dat het schooljaar weer begonnen is.


Jules gaat weer kennis maken met de kleuters en zingt:
'Wiede wiede wantje, geef me eens een handje,
wiede wiede wiede waam en zeg me nu je naam!'

Onze kleuters vinden het fantastisch.





Juf vertelt het verhaal 'de eerste schooldag van Milan'


We schilderen een rugzak.











Zou de huishoek Cas zijn favoriete speelplek zijn?


Rover wil weten of ik kan zien waar 'het niet juist is'.



Lennert zijn trein is heel lang geworden.


Op dinsdag turnen we met meester Sanne.
We doen een poging om een kring te maken.


Gelukt! (voor ons is dit op de 2° schooldag en met een meester die we nog niet kennen toch al wel goed)


We leggen de zakdoek 'achter' ons.


We hebben allemaal een knuffeltje gekozen.
De knuffel heeft ons kenteken gekregen, 's avonds leggen we de knuffels te slapen.  


's Ochtends als we weer in de klas zijn maken we de knuffels wakker en leggen we ze in de mand van onze luchtballon.



Siebe en Liv wilden een boekje lezen,


maar ze luisteren naar Charlotte die een verhaal vertelt.


Millie en Rover gaan de andere kant van hun rugzak schilderen, maar eerst is er het gevecht met de schort.



Onze rugzak, we kunnen er fier op zijn!


Woensdag is het fruitdag.
Natuurlijk mogen we elke dag fruit meebrengen naar school, maar op woensdag is het fruitdag.
Alle kindjes hadden fruit mee, joepie!

'woensdag is het fruitdag,
neen mama,
neen papa,
koekjes komen er echt niet uit
ze blijven in ons tasje, 
op woensdag eten we gezond in ons klasje'

Juf vertelde het verhaal: 'Anna eet graag fruit'.


Hamertje tik, een populair spel.
Goed kijken dat je het staafje op de juiste plaats terecht komt.
Charlotte timmert, Liv en Milli houden een oogje in 't zeil.


Siebe telefoneert naar zijn mama om te zeggen dat we het liedje van Piet Piraat hebben in onze klas.


Gelukkig is het mooi weer, we kunnen buiten picknicken.
Woensdag is het fruitdag.
Al onze kindjes hebben fruit mee en genieten ervan!




Juf maakte een spelletje, we hadden allerlei symbooltjes aan een kapstok hangen, wij zochten naar de boekentas met hetzelfde symbool.









Juf dacht dat ze een moeilijk spel had gemaakt, maar wij konden dit wel zeer vlot!


Charlotte, klaar om op stap te gaan, uiteraard met gsm in de handtas.


Vrijdag staat er een koffer in onze klas.
Siebe merkt de koffer meteen op, en vraagt wat erin zit.
'een spin' zegt er meteen iemand.
Juf zou het goed vinden dat er spin in de koffer zit, want dan kan de spin een web weven en muggen en vliegen vangen.
'misschien zit er wel iets in dat er kan uitspringen', zegt juf op mysterieuze wijze.


Millie stelt voor om de kist open te maken.
 Maar Millie durft het toch niet, wie weet wat zit erin...


Rover is niet zo snel bevreesd, hij stapt op de koffer af en opent hem.
'er zit een bal in de koffer' reageert Rover.


In de koffer zitten een aantal spullen waar we de afgelopen week mee gewerkt hebben,
het is de bedoeling dat de kleuters vertellen wat we ermee gedaan hebben, we denken nog eens na over wat we gedaan hebben de voorbije week en vertellen of we het leuk of niet zo leuk vonden.
Nu moest juf nog veel vragen, maar eens we dit gewoon zijn, zullen we meer spontaan vertellen.
(denkt juf)


Cas haalt de bal uit de koffer.
Spelen met de bal vinden we altijd wel leuk!


Lennert wil ook iets kiezen uit de koffer, maar er liggen zoveel spullen in de koffer dat hij niet kán kiezen!


Liv (of was het Milli) kiest de kwast.
We hebben geschilderd met de kwast.  Om te schilderen hebben we ook verf nodig.
We schilderden een rugzak, een echt kunstwerk!


Rover neemt een potlood, met het potlood hebben we gekleurd.
'ik heb mijn aap gekleurd' herinnert Charlotte zich.
Ja, we hebben allemaal ons kenteken gekleurd en dat hangt nu aan onze boekentas.


Siebe gaat voor de verhaalprent, maar heel goed kunnen we ons het verhaal niet meer herinneren.
't Is dan ook al even geleden...


Joren neemt de boekentas uit de koffer, op de boekentas staat een giraffe, we zochten de kapstok met hetzelfde symbool, en ja, we vonden dit een leuk spelletje.







We puzzelen en beginnen met de inlegpuzzels.






In onze bibliotheek vinden we leuke boekjes.


"'k zit zo gezellig in m'n hoekje, met m'n allerleukste boekje"


De aanzet van het nieuwe schooljaar is gegeven, en het was een leuke week!
We zien het helemaal zitten!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen