vrijdag 19 september 2014

'n ballonnetje

Ballonnetje hier, ballonnetje daar, ballonnetje overal!

We luisteren naar het verhaal van Max en de ballon.


We gaan zelf een ballon stempelen.
We stempelen niet zomaar, onze stempel is een ballon!








Er rolt wel eens een ballon op de grond, maar geen nood, Cas zorgt ervoor dat onze grond weer helemaal proper is.


Prachtige werkjes hebben we gemaakt!


Onze Jules kan nog niet zien, nog niet ruiken en nog niet praten, hij is ook nog helemaal kaal.
We hebben ons Jules niet helemaal meer kunnen afwerken, dan doen we dat nu!







Onze Jules is af!



Grote bedrijvigheid in onze huishoek.


Dinsdagochtend liggen er heel veel ballonnen in onze klas.



Cas had verschillende ballonnen meegebracht, deze hele grote ballon was er één van.
'er staan apen op de ballon'  probeert Cas ons wijs te maken.
We zoeken de apen, maar we vinden alleen maar konijnen.
Juf denkt dat de apen zich in konijn verkleed hebben, wij kijken eerst eens bedenkelijk, maar we zijn akkoord.


als juf de ballonnen opblaast, is het dolle pret.
Soms houdt juf de ballon niet zo goed vast en oh, jeetje, dan zoeft de ballon door onze klas.




Er is ook af en toe een ballon die ontploft, dat geeft dan wel een luide knal.



In het zakje van Cas zit nog een speciaal model van ballon,het lijkt wel een eend!


Dit is echt wel een hele grote ballon!


Het is meteen duidelijk welke ballon de grootste, welke ballon de kleinste is.


Meester Sanne komt vandaag niet, hij begeleidt onze leerlingen op de veldloop.
Wij gaan buiten bewegen met ballonnen.


We houden onze ballon vast bij de knoop.


We houden de ballon hoog.


Zo hoog we kunnen.


we houden de ballon laag.




De ballon voor onze buik.


We kunnen ons gezicht verstoppen achter de ballon.








we gooien de ballon en vangen hem weer op.


'PANG' zegt de ballon!



Juf heeft ballonnen getekend op de grond.
We staan in de ballon.



we staan met 1 voet in de ballon, 1 voet naast de ballon.



we stappen op de rand van onze ballon.


De ballon staat tussen onze benen.



De ballon kan ook tussen je benen als je zit...



We proberen op een been te staan.
Siebe kan het , weliswaar na juf haar been vast te grabbelen.


Juf vertelt het verhaal van Dikkie Dik en de ballon.


We plakken een ballon.







We verzinnen zelf een verhaal bij tekeningen van Jules.



'Zullen we de ballonnen opblazen, juf?'
Ja, samen met juf mogen we proberen om een ballon op te blazen.



We proberen te blazen met onze mond.
We geven niet snel op, maar helaas, het lukt ons niet.






'Toevallig' hebben we ballonnenpompen in onze klas, dan zal het makkelijker gaan.


Juf probeert de ballon met de ballonnenpomp op te blazen, en ja hoor, het lukt.
'mogen we ook eens proberen, juf?'


Natuurlijk mogen wij het proberen.






Alleen lukt het ons niet, misschien als we samenwerken.
Iemand houdt de pomp vast, iemand probeert de ballon over de pomp te spannen.




Zou het met deze pomp 'voor de fiets op te blazen' lukken?


Bij juf lukt het niet.
Juf wil ons laten proberen, maar wij beginnen er niet aan, als het bij juf al niet lukt...


Rover ontdekt een betere pomp.


'Hier moet het,juf!'


Ja!  Met deze pomp lukt het!


Oeps, het is niet zo makkelijk om de ballon te bevestigen.


'wil jij me helpen, Rover?'




Samenwerken loont!


Charlotte is super enthousiast!



Het lijkt wel magie...



'Kan ik dat echt?' lijkt Lennert te denken.


Siebe gaat ervoor!




Cas roept de hulp van Siebe in.



We kunnen ballonnen blazen met een elektrisch toestel, maar dat vinden we toch maar niets.



We kleuren een tekening van Jules.





Juf knipt Jules uit en plakt Jules op een kaartje.



Na de speeltijd brengt Siebe zijn mama 3 trossen van 10 ballonnen.
De ballonnen komen één voor één uit de grote zak piepen, dat vinden we echt wel grappig.


we wachten in spanning op de volgende ballon...


Er zijn al 3 ballonnen komen piepen, maar er zijn nog veel ballonnen in de plastic zak.


De ballontrossen sieren onze klas.



Met z'n allen op de foto.


Zoveel ballonnen!









Juf knoopt het kaartje aan het lint en dan laten we onze ballon zweven door de lucht.
In groepjes van 2 laten we onze ballon op, we willen niet alle ballonnen tegelijk oplaten, want er komt al eens een vliegtuig over onze school...










Dag ballon, goede reis.
'waar gaat mijn ballon naartoe?' wil Rover weten.
Juf weet het niet, misschien gaat de ballon met vakantie.
'naar de knuffelpapa' denkt Cas.
'of naar de zon'
'de ballon gaat de zon halen, en dan komt de ballon terug' volgens Cas.
'de ballon gaat naar de winkel' weet Rover ons te zeggen.



Op vrijdagvoormiddag komt kinderverzorgster juf Liliane bij ons in de klas.
Ze helpt ons met alles waar ze maar kan mee helpen.


Juf vertelt het verhaal van 'Max en de ballon' nog eens, maar nu leest ze het boek niet voor, juf speelt het verhaal.
Leuk! Maar oh jeetje, juf laat de ballon los, en daar hangt hij, tegen het plafond, we kunnen er niet meer bij.
Hoe moeten we dit oplossen... 


'mijn papa heeft een hele grote ladder' zegt Cas.
Maar ja, wij zijn in onze klas, wij hebben die ladder niet.
'je kan ze halen bij mijn papa' stelt Cas voor.

'ik kan het pakken!' zegt Siebe heel zelfzeker.
Siebe springt zo hoog hij kan, maar helaas, hij kan de ballon niet pakken.
'ik ben te groot' overschat Siebe zichzelf wat, maar hij krijgt natuurlijk protest, 'Je bent te klein, Siebe!'


Rover wil het ook eens proberen.


Wannes doet ook een poging.


Cas stelt voor dat we de ramen open zetten, dan kan de wind naar binnen waaien en dan kan de wind de ballon naar beneden blazen.
Dat is een super goed idee.  Helaas hebben we vandaag een windstille dag.

Na lang zoeken en denken kunnen we op een stoel staan, dan zijn we een beetje groter, helaas, we kunnen er nog niet bij.


En als juf ons oppakt, zouden we de ballon dan kunnen nemen?
Neen, helaas niet.


We zouden ook op tafel kunnen staan om de ballon te pakken.
'neen, dat mag niet, je mag niet op tafel staan' is de spontane reactie van enkele vriendjes.
Raar maar waar, onze juf zegt dat we het voor één keer eens mogen proberen.




Maar helaas, het lukt nog niet, tot Millie op het idee komt dat juf op tafel kan staan.
En ja hoor, als juf op tafel staat kan ze de ballon nemen!

Ons plakwerkje, we zijn er trots op.


We hadden fantastisch leuke week, we hebben ons goed geamuseerd en veel geleerd.


Volgende week gaan we er weer iets moois van maken!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen