donderdag 21 oktober 2021

De herfst komt eraan.

Als we woensdag in de klas komen, ligt er een pak, wat zou dat toch zijn...


Ilai is helpende hand, hij mag het pak open maken.
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan...


Sep biedt een helpende hand aan.



Stam wil ook een poging doen



Rover komt ook helpen



'We hebben een schaar nodig' besluit Ilai, 'dan kunnen we dat pak open knippen'
Zo gezegd, zo gedaan




'is een surfplank' denkt er één van onze kapoenen.


een surfplank is het niet, maar we moeten wel ons evenwicht proberen te bewaren.








Juf vertelt het verhaal van Minie en Piepke
 

Als we na de speeltijd terug in de klas komen, horen we Jules wenen.
Hij gaat bij Liv op schoot zitten en vertelt waarom hij verdrietig is.
'Als het weekend is, ben ik hier helemaal alleen, de kindjes zijn dan thuis, juf is hier niet en dat vind ik niet fijn' snikt Jules.


Jules verwijst naar de kalender, 'vandaag zijn jullie er nog, vrijdag ook, maar dan blijven jullie 2 dagen thuis, dan ben ik hier alleen'.
Juf vraagt Jules wat hij dan voorstelt.
'Wel juf, ik zou graag bij een kleutertje logeren als het weekend is'.
Onze kleutertjes zijn meteen akkoord, maar juf vindt het een beetje te snel, morgen is het al vrijdag.
We spreken af dat Jules met juf mee naar huis mag, het weekend nadien mag hij met een kleutertje mee.
Op onze kalender duiden we de volgorde aan, Arne komt als eerste aan de beurt.
Zowel Jules als Arne zien het helemaal zitten!
In de vakantie en in een lang weekend gaat Jules met juf mee naar huis.


Op het bord wordt een bijzonder herfsttafereel getekend.


Met duplo kan je bouwen, maar ook stempelen, wij stempelen de blaadjes van de boom met een duploblok.




Ons herfstbos.


We leren een liedje, 'blaadjes geel en blaadjes bruin'.


In onze schooltuin gaan we op zoek naar herfsschatten.
We sprokkelen takken en takjes, blaadjes en eventueel ander herstmateriaal.







We sorteren onze herfstsprokkels.
We hebben blaadjes, bolsters en veel takken en stokken.


We hielden een fotoshoot, de groepsfoto's op onze klasblog moesten aangepast worden.












We luisteren naar de bel, zolang we de bel horen, dwarrelt een herfstblad naar beneden, als je niets meer hoort, ligt het blad op de grond.
Dit is geen makkelijke opdracht!


Vrijdag zetten we figuurlijk onze koksmuts op.
We maken appelcrumble.


Juf schilde de appels en de peer en dat doen we in een ovenschaal, we voegen nog rozijntjes toe, we strooien er kaneel overheen en een beetje suiker en dan verkruimelen we koekjes over ons fruitmengsel.
Onze schaal gaat de oven in, dat doet juf, want daar mogen wij niet aankomen.





Het eerste groepje heeft zijn bereiding klaar.


Het tweede groepje begint aan het snijden van het fruit.





Na een half uurtje in de oven is onze crumble klaar.
Hmm, het ruikt heerlijk!


De meeste kleutertjes vinden het lekker en willen nog een portie.


Aan de onderzoektafel wordt herfstmateriaal onderzocht.



We beplakken een herfstblad.  Als het blad helemaal af is, dan is het een mooie raamversiering.










De onderzoektafel is een succes.



Het webbord is erg populair.




We hebben een herfstshop gemaakt van onze winkel.



Wakker worden na het middagdutje...


We maken Jules zijn logeertas klaar, hij gaat een weekend logeren bij juf Chantal.



Maandagochtend zwaaien we onze grote leerlingen uit, de 2° en 3° graad gaan naar Nieuwpoort.



Stam had in het weekend een wandeling gemaakt en bracht herfstschatten mee.

Een mooie tak met dennenappels



een stukje zacht mos en herfstblaadjes.


er is ook een spinnetje meegekomen



Er zijn ook enkele paddenstoelen.  
We mogen zeker niet aan de paddenstoelen komen, de kabouterhuisjes kunnen giftig zijn voor ons.





we brengen de paddenstoelen naar de natuur, daar kunnen ze hun sporen verspreiden.


Op de boomstam naast het opvanglokaal groeien zwammen.



Jules heeft een vreemd voorwerp, wat zou dit toch zijn?


'dat is een paddenstoel'



'Dat is een paddenstoel en je kan eraan draaien'.
Maar wat het precies is, dat weten we nog niet.
We zetten het vreemde voorwerp op de onderzoektafel en zoeken uit wat het is.




We bekijken hakketak en stokketok.
De stokken en takken zijn niet allemaal hetzelfde, er zijn lange en korte stokken, dikken en dunne.


Dit is een hele grote stok, de stok is groter dan onze kleuters.



Een grote en een kleine stok


een dunne en een dikke tak



Sahin onderzoekt het vreemde voorwerp.




Ilai probeerde een noot te kraken met het pincet, maar het is geen succes.
'zo kan je de noot kraken' ontdekt Ilai


Ilai heeft de functie van het vreemde voorwerp ontdekt.



We maken grote bewegingen, dat is een goede voorbereiding op het schrijven.
We rollen een groot blad helemaal vol met verf.






Onze grote papieren worden prachtige herfstbladeren.


Alvorens een noot te kraken, wordt ze eerst onderzocht.



Sahin maakt een kunstwerk met de magneten


'Juf, maak je een foto van dit?' vraagt onze trotse kunstenaar.








Elke maand maken we een 'ik-portret'.



Juf bracht een komkommer mee naar school, Wietje de Kanarie lust dat graag.
zo'n hele komkommer is natuurlijk veel te groot voor een kanarievogeltje, wie wil krijgt een stukje komkommer, alleen Sahin vindt het niet lekker, de andere kleutertjes vinden het lekker!




Het ziet er naar uit de herfst nu echt in het land is.

Vanaf morgen maken we er weer een leuke week van met juf Nina.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten