zondag 7 maart 2021

Goudlokje en de 3 beren

 Snoozy de kanarie is het voorbije weekend overleden.

Na de Kerstvakantie kwam Snoozy terug naar shool, hij floot in het begin zachtjes zijn lied, maar al snel zat Snoozy stil in een hoekje in zijn kooi.  Er was iets mis met Snoozy de kanarie, juf nam hem weer naar huis.  Dokter Stijn, de papa van Lucy is dierenarts, juf vertelde over Snoozy en dokter Stijn zag de symptomen van een verkoudheid bij Snoozy.  Onze klas werd goed verlucht omwille van corona, zo ontstond er ook al wel eens tocht, en daar kan een kanarie niet tegen. Snoozy had zijn leeftijd niet mee.  11 jaar is Snoozy geworden, zijn naam werd toenertijd nog gekozen door de kleutertjes die toen in onze klas zaten, er waren 2 namen in de running, Snoozy en Wietje, beide namen werden gekozen door kleutertjes.  Om tot een beslissing te komen, kreeg iedereen een duplo blok, de naam waar de hoogste toren bij stond, haalde het, het werd Snoozy.

Snoozy at zijn zaadjes, maar hij hield ook van witloof, sla, appel, komkommer, een gepelde druif, een stukje koolrabi, wortel en een broodkorst.  Onze kleutertjes zorgden er door de jaren heen voor dat Snoozy zijn gezond tussendoortje kreeg.  Snoozy bedankte ons met een fluitconcert, hij kon wat decibels bereiken, juf haar trommelvlies trilde er soms van.

Maandag hebben we Snoozy begraven bij de boom van Jarne.  Juf heeft een putje gegraven en daar legden we Snoozy in, de kleutertjes gooiden spontaan de aarde op Snoozy.  We hebben hier geen foto's van, want juf was haar fototoestel thuis vergeten.

Seppe vertelde thuis over het overlijden van Snoozy de kanarie.  Toen hij 's avonds ging slapen kwamen de traantjes, Seppe was verdrietig omdat Snoozy er niet meer was.  Mama stelde voor om een tekening te maken voor Snoozy, maar Seppe zag dit niet zitten, hij wou liever een steen meebrengen. Seppe zocht een mooie steen uit en bracht de steen mee om bij het grafje van Seppe te leggen.






We hebben Snoozy de Kanarie begraven bij de boom van Jarne.
Juf maakte met de schop een diepe put en daar legden we Snoozy in, juf wilde de put terug dichtmaken, maar we waren zelf wat sneller, we gooiden de aarde zelf op Snoozy.
Seppe gaf zijn stenen een plaatske, we gaan nog geregeld een bezoekje brengen aan Snoozy, we vergeten hem niet.


Dinsdag beginnen we aan ons thema, Goudlokje en de beren.


Onze kleutertjes brachten allemaal een knuffelbeer mee.


We sorteren de beren volgens kleur en volgens grootte.


We helpen elkaar bij aantrekken van de schort.



De beertjes krijgen een halssnoer.



We stempelen een beer.







We lezen het boekje nog verschillende keren samen in het boekenhoekje.




We gaan naar buiten met onze knuffelbeer en voeren verschillende opdrachtjes uit, we houden de beer voor ons, we zetten de beer VOOR ons, NAAST ons, ACHTER ons, TUSSEN de benen, sommige kindjes kunnen zich verstoppen achter hun knuffel.
























Onze berenfamilie groeit aan.


De grote beer van Fedde en de beer van Vera lijken een beetje op elkaar.



Mijn knuffel en ik.




Ra, ra, wie zit achter de knuffel?
Sommige kleutertjes kunnen zich helemaal verstoppen achter hun knuffel, anderen kunnen alleen hun gezicht verstoppen achter hun knuffel.














We gaan meten!
Wie is het grootst, de knuffel of de kleuter?  Of zijn ze even groot?
Heeft de grootste kleuter ook de grootste knuffel?





    
Onze beren van klein naar groot.
De beren zitten ACHTER elkaar


De beren zitten van groot naar klein, NAAST elkaar.


Hoeveel beren wonen er in het berenhuis, goed tellen.
Je mag zelf de kleur en de grootte kiezen.


We schilderen een beertje, maar eerst stempelen we onze naam op de onderdelen, anders weten we niet meer wat van wie is...







Papa beer kan het stoeltje van kleine beer herstellen, in onze klas zitten ook wel heel goede timmermannen en -vrouwen.


We leren een liedje: 'mijn teddybeer'






We rollen met de kleurendobbelsteen en kijken welke kleur bovenaan ligt, we mogen zelf kiezen in welk huis de beren wonen, we moeten wel goed tellen met hoeveel ze er wonen.





Een joker, dat kenden we nog niet, dan mogen we zelf kiezen welke kleur.


Juf maakte een foto van elk van ons, wij worden Goudlokje, het ondeugende meisje.






Boekjes lezen.











Grote beer, middelgrote beer en kleine beer.


We dekken de tafel, het groot bord, het groot kommetje en de grote lepel zijn voor grote beer, de middelgrote spullen zijn voor middelgrote beer en de kleine spullen zijn voor kleine beer.







We spelen met ons liedje.




Grote concentratie, knippen op de lijn.













Met al deze repels maken we een beertje.



'Oei, ik groei, zei kleine beer,
en zie je wel hoe snel!
1, 2 huppekee
Ik ben grote beer!'










We spelen het verhaal 'Goudlokje' na.



Juf bracht plantjes mee naar school.  2 plantjes zien er hetzelfde uit, 1 ziet er anders uit.




Sommige kleuters denken dat er bloemetjes gaan komen aan de plantjes, enkele kleuters denken dat er geen bloemetjes gaan groeien.


we zijn benieuwd!


Om te groeien hebben bloemen water nodig, helpende hand Seppe geeft de bloemen water.


De grote, middelgrote en kleine beer krijgen hun bestek om berenpap te eten.


We kijken naar de kleur en naar het aantal bolletjes, zo weten we hoeveel beren er in het huis wonen.


We hebben stenen in onze klas, maar het zijn niet zomaar stenen, het zijn vertelstenen.
Aan de hand van de stenen kunnen we het verhaal van Goudlokje vertellen.







kleine beer is boos, Goudlokje heeft al zijn pap opgegeten en heeft zijn stoeltje stuk gemaakt...


Wij kunnen ook boos kijken.  (hoewel...)











Kleine beer is verdrietig


Dit is onze verdrietige look











Een vrolijke snoet lukt ons het best!













Juf laat onze namen één voor één zien, maar ze verstopt onze foto met haar hand.
Wauw, er zijn vele kindjes die hun naam herkennen, en er zijn ook kindjes die de naam van andere kleuters herkennen, omdat zij de eerste letter van de naam herkennen, en van sommige kindjes kennen ze de beginletter.  Juf vraagt zich af of dit eigenlijk wel de 1° kleuterklas is...

We zoeken uit wie de langste naam heeft, dat zijn de meeste letters.
Er zijn kindjes wiens naam evenlang is.
Charlotte heeft de langste naam, Liv en Sem hebben de kortste naam.







We luisteren naar het verhaal 'Beren kijken'.
We komen het één en ander te weten over de bruine en de zwarte beer.
Het is een grappig verhaal, en nee, hier in onze omgeving gaan we geen beer tegenkomen.
Hoewel...
Eigenlijk is het de bedoeling dat we beren gaan kijken op ons schooldomein, maar helaas, het weer is echt wel te slecht, de beren komen met dit weer niet naar buiten.




We sorteren onze beren en leggen ze bij het huis van dezelfde kleur.


Kleine beer leggen we in het kleine bed, middelgrote beer leggen we in het middelgrote bed en grote beer leggen we in het grote bed.








We kleuren Goudlokje en de beren.




Wie wil mag met de letters spelen.
We zoeken de letters van onze naam, of van de naam van onze vriendjes.




Aan de hand van de vertelstenen vertellen we zelf het verhaal.









En weer oefenen we de begrippen klein, middelgroot en groot.



'kijk juf! er is een bloem gegroeid!'
Ja, dat is een krokus.
'ah ja, een krokus'
onze kenners weten er alles van
We herhalen de naam geregeld, zodat we het niet meer vergeten.


We gaan naar buiten, eerst zetten we een stoel buiten, dan halen we onze knuffelbeer.
We gaan zelf op onze stoel en onze knuffelbeer zit op onze schoot.















We kijken waar juf haar beertje zit en zetten onze beer op dezelfde plaats.
Beertje zit OP de stoel.






Beertje zit ONDER de stoel







De knuffel ligt ONDER de stoel en wij zitten OP de stoel.






En nu omgekeerd, de knuffelbeer op de stoel en wij onder stoel.


















We hadden 2 leuke weken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten