zaterdag 5 september 2020

Joepie, (terug) naar school!

Na 2 maanden vakantie is het zover, we kunnen naar school!

Er moesten enkele traantjes gedroogd worden, maar het verdriet was snel voorbij.

We zijn het nieuwe schooljaar ingestapt met 10 flinke, enthousiaste kapoenen.

 Amber

Charlotte

 Fedde

Seppe 

 Fleur

Vera

 Nora

 Sem

 Mattis

Olivia 



We kiezen een kenteken, als we een werkje maken, stempelen we ons kenteken op ons werk, zo weet iedereen welk werk van wie is.
Enkele kleutertjes wisten meteen dat ze hun kenteken van vorig jaar zouden behouden, anderen waren er vast van overtuigd dat ze een ander kenteken zouden kiezen. 







Juf had nog een overschotje van spaghetti meegebracht, ons Bobonneke eet dat graag.
Voor wie het nog niet wist, Bobonneke is onze kip.


Naast het kippenhok staan fruitbomen, waaronder een druivenstruik.
De druifjes lijken wel op ons te roepen 'neem me mee'
Juf plukt voorzichtig 2 trosjes druiven, ze kijkt heel goed uit, want de wespen die zijn ook verzot op de druiven...


In een kleuterklas is er echt wel één en ander te ontdekken.


De dames hebben een gezellig onderonsje met een lekker stuk fruit.



Er is altijd wel een klusje te doen!


Dit zijn we dan!
Voorlopig zijn we met 10!





We kleuren ons kenteken.



We kunnen niet allemaal tegelijkertijd hetzelfde doen, enkele kleuters 'werken' en intussen spelen de andere kleuters.











Lunchen doen we in de klas, er is buiten te veel bezoek van wespen...





Deze kaartjes zijn klaar!
Juf hangt ze in de gang, als we een kunstwerk gemaakt hebben, wordt ons kunstwerk bij ons kenteken gehangen.


We genieten nog van het mooie weer en spelen buiten met de bal.







We proberen de bal in de ballenvanger te gooien, dat is echt niet makkelijk.
Er zijn kleutertjes die snel opgeven, maar er zijn ook enkele doorzetters en die doorzettertjes stimuleren de andere kleutertjes om vol te houden.





Ai, ai, juf heeft de foto's van dinsdag thuis op de computer gezet en het fotokaartje zit nog in de computer thuis.  Dan maakt juf foto's met haar telefoon, deze foto's zijn iets minder scherp...

We kiezen een knuffeltje voor onze aanwezigheidskalender.
Elke ochtend kijken we wie er in de klas is, juf groet ons en zegt 'goedemorgen' en wij antwoorden met 'goeiemorgen juf, of dag juf, of hallo juf'
Dan stoppen we ons knuffeltje in de mand van de luchtballon.



Als alle knuffeltjes in de mand zitten, wil dit zeggen dat iedereen op school is, niemand is thuis gebleven.  Dan is onze juf altijd heel blij!  We vinden dat ze dan af en toe een beetje gek doet, maar eigenlijk vinden we dat wel leuk...
Als we 's avonds naar huis gaan, leggen we om beurten ons knuffeltje te slapen in het bed.


We bekijken en vergelijken onze boekentassen.
Welke kleur heeft jouw boekentas, zijn er boekentassen die hetzelfde zijn, die dezelfde kleuren hebben, of zijn er verschillen?


Deze boekentas heeft een rits om open en toe te doen.


Deze boekentas heeft een ander slotje.


Er zijn veel dierenboekentassen in onze klas!



Al deze boekentassen hebben een rits.



Alleen deze boekentas heeft geen rits.


Deze boekentassen hebben allemaal ogen!



2 olifantenboekentassen, maar ze zijn toch niet hetzelfde.


We gaan naar buiten en spelen een spel met onze boekentas.
We kijken heel goed waar de boekentas staat en we verwoorden dit.
De boekentas staat VOOR Jules


Wij zetten onze boekentas VOOR ons




De boekentas staat ACHTER Jules


Wij zetten onze boekentas ACHTER ons.



de boekentas staat TUSSEN onze benen




Sem en Seppe spelen een spel, eerst sorteren ze boekentassen, alle boekentassen die hetzelfde zijn leggen ze bij elkaar.


Dan bekijken ze het kaartje en zeggen ze welke boekentas of rugzak ze zien.
Vervolgens zeggen ze waar de boekentas staat in het rooster en waar de boekentassen staan t.o.v. elkaar.
Ze leggen op hun lege rooster de boekentassen net hetzelfde als op het kaartje, verwoorden is telkens heel belangrijk.
Dit gaat zeer vlot voor deze jongens, zij kregen al snel een moeilijkere opgave.



We schilderen een boekentas.





We kunnen niet allemaal tegelijk schilderen, de andere kleutertjes spelen in de hoekjes.







Onze eerste kunstwerk van dit schooljaar.









We luisteren naar het verhaal 'de eerste schooldag van Milan'.
Het is een leuk verhaaltje, het lijkt wel alsof Milan in onze klas zit!


We gaan een boekentas maken, maar weer niet allemaal tegelijk, enkele kleuters spelen in de speelhoekjes.


Amber leest het verhaal nog eens voor, Olivia luistert aandachtig



Wees maar zeker dat we er een mooie boekentas van maken!








Na de speeltijd zitten we klaar voor een gezamenlijke activiteit.


Nijntje komt zich voorstellen, ze vraagt onze naam aan de hand van een liedje:
'wiedewiedewantje, geef me eens een handje'
Onze voornaam kunnen we allemaal zeggen, onze naam is voor sommige kleutertjes nog een beetje moeilijk, maar we hebben nog véél tijd om te oefenen.


















Lunch tijd, juf heeft een boodschap voor ons:
'let op, zeker niet alles op eten dan ga je veel te groot worden en je korsten niet op eten, want dan word je sterk, en je kan maar beter een slapjanusje blijven'
Onze boterhammen zijn nog nooit zo snel op geweest!



Je hebt er geen idee van hoe vermoeiend het is in de kleuterklas...







Fedde is onze helpende hand, hij hangt de regenwolk op.



We maken de knuffeltjes wakker, zij mogen in de luchtballon.


In onze klas hangt de gevoelenskalender.
Jules is blij, verdrietig, boos of bang, het zijn gevoelens die we allemaal wel eens beleven, hoewel onze kleutertjes zijn nooit verdrietig, nooit boos en nooit bang, ze zijn altijd vrolijk volgens hen.
Het is wel fijn dat ze zo positief ingesteld zijn, maar volgens juf mogen we wel eens verdrietig zijn, we mogen ook boos zijn, en af en toe eens bang zijn dat mag natuurlijk ook!
Juf kan voorbeelden geven, dat doet ons toch wel eventjes denken...


We mogen ons kenteken bij de Jules hangen die het gevoel uitdrukt dat momenteel bij ons hoort.
Eerst tonen we ons gevoel, Amber gaat haar slak bij de vrolijke Jules hangen.



Vera is momenteel ook blij!



Ook Seppe is een vrolijke kleuter.



Net als Olivia, zij is ook vrolijk.


Een blije Fedde gaat zijn maan bij de vrolijke Jules hangen.



Sem is ook een vrolijke man



Een vrolijke Nora hebben we ook in onze klas



en een blije Charlotte



Mattis is ook blij



Een blije Fleur maakt onze klas vrolijke kleuters compleet!




We spelen een identificatiespel.  Goed kijken welk symbool bij de kapstok hangt, hang er de boekentas of rugzak met hetzelfde symbool bij.







We kleuren ons kenteken met kleurknotsen of met wasco's, dat mogen we zelf kiezen.









Toen Fedde 3 jaar werd was onze school gesloten wegens de corona-perikelen,
De laatste dag van het schooljaar bracht Fedde nog een geschenkje mee voor ons, maar helaas, we hebben er toen niet meer mee gespeeld, maar niet getreurd, we speelden het spel nu, en wees maar zeker dat het een succes was, volgende week halen we het zeker nog eens uit!
















Onze eerste schoolweek zit erop, de vakantie was best wel leuk, maar naar school gaan en spelenderwijs het één en ander leren met, en ook van, onze vriendjes, dat is toch ook wel superleuk.
We kijken al uit naar volgende week!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten