vrijdag 18 september 2020

Een appel voor de honger, een appel voor de dorst!

Maandag brengt juf Tasina ons al één en ander bij over de appel.
Dinsdag gaan we op stap.
We gaan naar een echte appelboom, mama Mie komt ons ophalen.
We herhalen de verkeersregels, dat is wel heel belangrijk.
Op straat praten we rustig, we stappen op het trottoir en we steken over op het zebrapad.  Opgepast, we steken niet zomaar over, eerst kijken we goed naar links en naar rechts of er een auto of een fietser komt, als er iemand komt, dan moeten we wachten, anders mogen we oversteken.



Het ziet er naar uit dat we juist zijn!
'nee juf, dit is geen echte appel!'
Juf maakt zo af en toe een grapje, dit gaat toch geen grap zijn...


De appelboom hebben we ook al gevonden



Wat zou dit willen zeggen?
'dat we zo (wijst in de richting van de pijl) moeten stappen, dan komen we bij de appels!
Wauw, mijn kleuters!  (zijn dit wel kindjes van eerste kleuterklas...)



Daar is de appelboom!


We zien de appeltjes al hangen


en liggen op de grond...



In de boom ernaast hangt eten voor de vogeltjes


er is hier ook een prachtig vogelhuisje


In deze boom hangen geen appels, maar wat dan wel?



'kokosnoten' 
Juf fronst even, een noot is het wel, maar een kokosnoot is toch een 'ietsje' groter...
Het is een okkernoot, je mag ook walnoot zeggen.


De noot hangt in een bolster aan de boom.



Hier is nog een heel mooi vogelhuisje.
We rapen noten.




We mogen appels plukken



We gaan wel degelijk appels plukken, want de appels die op grond gevallen zijn, zien er niet zo goed meer uit.  De diertjes hebben zich hier tegoed aan gedaan.


We voelen aan de stam van de boom.
De schors is niet glad, hij is ruw.





In onze klas sorteren we onze vondsten.
De noten bij elkaar en de appels bij elkaar.



Op onze school staat ook een appelboom.
Hoewel deze appelboom er wel heel anders uitziet als de appelboom in de tuin van Cas.
De appelboom op onze school ziet er niet echt als een boom uit...




'wat is dat juf?'
'Ja, wat zou dit zijn'
'een draaimolen' juf fronst, we leggen uit waarom we denken dat het een draaimolen is.
'een wipwop' dat kent juf niet, en er zijn veel kindjes die dat ook niet kennen, maar Seppe legt het ons uit.  'het komt in de buurt' vindt juf.
Het is een weegschaal.


Wat zou het zwaarst zijn?
'de appel' denken de meeste kleutertjes


Is het de appel?
Ja hoor, de appel weegt het meest, de appel is zwaarder dan de noot.


hoe krijgen we onze weegschaal in balans?
We leggen er nog noten bij.


Deze appel weegt evenveel als 7 noten


Oeps, als we een dikkere appel nemen, dan weegt die geen 7 noten meer.


dan moeten we nog noten bijvoegen.




Dit is een zware appel, we hebben véél noten nodig om onze weegschaal in balans te brengen...


We bekijken onze appeltjes eens heel goed.


Ze zijn niet hetzelfde, de appels zijn niet even groot


Dit is de kleinste appel


en dan is dit de kleinste appel


en dan is het deze appel


appels van klein naar groot.


als we een appel doorsnijden zien we het klokhuis.
In het klokhuis wonen pitten, en uit de pitten kan een nieuw appelboom groeien.
Het klokhuis en de pitjes eten we niet op.
Juf zegt dat als we de pitjes opeten er misschien wel een appelboom kan groeien in onze buik, de appeltjes kunnen dan uit onze oren hangen.  We bekijken onze juf eens heel raar en dan moeten we wel heel hard lachen, dit is echt wel een grapje!


juf heeft voor elke kleuter een potje, in dat potje legt juf voor elk van ons een stukje appel, zo kunnen we toch nog appels proeven.
Mmm, lekker!
Iedereen in onze klas lust graag appel, gelukkig maar want een appel zit boordevol vitamientjes en er zit ook heerlijk sap in.  Sommige appels proeven een beetje zuur, maar wij hebben lekker zoete appels.









We hebben een rode appel, een groene en een groen met rode appel.
Er zijn ook gele appels, maar die hebben we niet in onze klas.


We schilderen een appelboom.
De stam schilderen we bruin, de kruin schilderen we groen.




Nora trakteerde voor haar verjaardag met klei, daar kunnen we mee boetseren.
Eerst experimenteren we met de klei, dan proberen we er appeltjes van te rollen.










Na de speeltijd gaan we bewegen.
Vrijdag is het strapdag, dan komen we te voet of met de fiets of step naar school.
Voorafgaand aan deze strapdag voeren we elke dag een opdracht uit, maandag hebben we met juf Tasina gesprongen, dinsdag stonden we op 1 been, net als een flamingo, woensdag bewegen we als een poes, we springen als een konijn, kronkelen als een slang en staan op onze tenen, zodat we zo groot als een giraf worden.








Sem maakt een moeilijke puzzel.



De kindjes die nog niet boetseerden, gaan nu aan de slag.







onze appeltjes, ze zijn om meteen in te bijten!





Nora is helemaal mee met ons thema in haar appeltjes T-shirt, ze is om op te eten!


Mienie en Piepke willen graag die ene, rode, blinkende appel.
Het lukt hen niet meteen om eraan te geraken, maar dan hebben ze een idee.
Oei, oei, appels zijn rond, die kunnen goed rollen...



We gaan knikkerverven, maar eerst is er 'het gevecht met de schort'.
We zetten in op zelfstandigheid, onze schort zelf aandoen hoort hier ook bij.
Makkelijk is het niet, maar 'van proberen kan je leren'!






knikkers zijn rond, net als appels, we laten de knikkers heen en weer rollen












Vera nodigt mij uit voor taart.
Hmmm, lekker, dank je wel Vera.




Er groeien bijzondere appels op onze school



We kleuren alleen wat rond is.






We tekenen over de streepjes met een stift, nadien kleuren we onze appel met wasco of kleurknotsen.
Deze kleutertjes zijn al klaar, je zou in deze appeltjes meteen willen bijten!


vrijdag is het strapdag, daar hebben we een apart blog over.
Volgende week leren we nog over appels.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten