zondag 6 maart 2016

Onze 'uitdaging techniek'

Toen we vrijdag na de speeltijd in onze klas kwamen had Jules een vriendje bij hem zitten. 
'Dat is een indianenvogel' is de spontane reactie van Floris.
'Ja, de indianen hebben ook veren.'


Jules had al kennis gemaakt met 'de gast' in onze klas, het is een muziekvogel.
De vogeltjes hadden ons gisteren muziek horen maken en zij vonden dat wij dit goed deden, ze vonden het heel gezellig.
De vogeltjes dagen ons uit.
De muziekvogel vraagt ons om voor muziek op de speelplaats te zorgen, neen, geen CD in de CD-speler stoppen, maar het is de bedoeling dat de kleutertjes iets bedenken dat mooie klanken maakt.
We moeten er wel op letten dat ons instrument niet wegvliegt en dat het geen gevaar vormt voor passanten.
We moeten heel hard nadenken!

'Juf, maar de vogeltjes maken zelf toch mooie muziek, zij kunnen zo mooi fluiten'
Ja, dat is zo.  Juf zegt zo vaak dat we eens moeten luisteren hoe mooi de vogels aan het fluiten zijn.
De muziekvogel beaamt wel dat de vogels mooi kunnen fluiten, maar dan maken de vogels zelf muziek, ze willen graag zelf naar de muziek luisteren.

Ok, dan moeten we op zoek naar ideeën.
'We kunnen muziek maken met de cocofoon' is Charlotte haar idee.
Charlotte mag de cocofoon halen en tonen hoe ze daarmee muziek gaat maken voor de vogels.

(juf neemt ijverig foto's van wat er allemaal gebeurt, maar het geheugenkaartje zit niet in het fototoestel, en dan werkt het fototoestel niet.  Het duurt even vooraleer juf doorheeft dat het geheugenkaartje ontbreekt...) 

Charlotte legt de cocofoon op de mat, maar dan komt er geen muziek uit, dan maakt Charlotte muziek met de cocofoon, juf stelt voor dat Charlotte dan op de speelplaats gaat staan en elke dag opnieuw de hele dag muziek maakt.  Maar neen, dat is geen goed idee, Charlotte ziet dit niet zitten.

Lennert denkt dat de bellenkrans wel muziek kan maken.
Maar Lennert is ook geen kandidaat om een hele dag op de speelplaats te gaan staan met de bellenkrans.
'We kunnen de bellenkrans in een boom hangen' is het voorstel van onze kapoentjes
Nu is juf niet akkoord, we gaan de bellenkrans niet in de boom hangen.
'dan kunnen we toch belletjes in de boom hangen'
We willen eerst wel eens testen of de wind de belletjes wel kan doen rinkelen.
Eerst blazen we, maar we kunnen niet genoeg wind maken.
Dan haalt juf de ventilator erbij.
Dat moet lukken.


Gelukkig hebben we nog belletjes in de klas, maar wat gaan we dan doen met die belletjes?
'we doen de belletjes aan een touwtje'
Dat is een goed idee, dat proberen we meteen.





We doen een test bij de ventilator.


'er moeten nog belletjes bij'
ok, dat kan.


We willen onze belletjes buiten hangen, in de boom, maar het regent heel de dag, we zullen onze belletjesslinger maandag in de boom hangen.

MAANDAG

Maandagochtend, en het is droog, we gaan onze belletjesslinger ophangen.
Lennert is helpende hand, hij neemt de slinger mee.
We kiezen een plaats.
'We gaan de belletjesslinger in de boom hangen, juf'
Juf: 'Ok, in welke boom willen jullie de belletjesslinger hangen?'


Deze boom is de uitverkorene, daar aan die tak kan je de slinger hangen.


Juf kan de slinger rond de tak gooien, maar we vinden dat onze slinger nogal weinig geluid maakt.


De belletjesslinger kan niet weg vliegen, hij hangt hoog genoeg om niemand te kwetsen, maar er komt niet echt muziek uit.


Dus nemen we onze slinger weer mee naar de klas en we denken eens na hoe we dit kunnen aanpakken.
Floris stelt voor om naar zijn tekening te kijken, en dat doen we dan ook.
We zien dat het materiaal op Floris zijn tekening niet tegen elkaar 'plakt', we moeten er plaats tussen laten.  Dus we passen onze belletjesslinger aan.
Zo zal het beter gaan, onze muziekvogel denkt er ook zo over.


We gaan weer naar onze uitverkoren boom.


Het lukt juf nu niet om de slinger over de tak te gooien, maar geen nood, Charlotte haalt een stoel, dan kan juf op de stoel staan.


Ja, onze slinger hangt in de boom, hij maakt zacht geluid.
'Ik denk dat de vogeltjes blij gaan zijn, juf.'
Ja, dat denkt juf ook.


Enkele kleutertjes hebben materiaal meegebracht om nog instrumentjes te maken voor de vogels.
Suze heeft een hele tas vol met spullen.


Floris heeft een heel duidelijk plan bij.




We bekijken het ontwerp héél aandachtig.


We gaan nog even moeten nadenken en kiezen welk materiaal we gaan gebruiken.

Kobe heeft ook ontwerpjes meegebracht en een tasje vol met spulletjes.



Kobe legt ons alles uit en geeft een demonstratie.
'Dit is een trommel, je moet er met een stokje op kloppen.'


'je moet wel zacht kloppen, want anders maakt je lawaai, en dat is niet mooi'


'op dit doosje kan je ook kloppen'


'met dit doosje kan je schudden'


'er zitten kralen in, kijk maar'


'met dit potje kan je ook schudden, of je kan er een rammelaar van maken'



Suze begint ook uit te pakken.


'In deze fles moet je nootjes stoppen, dan doe je de fles toe, je gooit ze op de grond en als de wind de fles dan verder waait, dan maakt de fles muziek'



'Aan deze kapstok moet je nootjes hangen, de wind blaast de nootjes tegen elkaar en dan maken ze geluid.'
We zijn allemaal enthousiast, dat is een goed idee!


Suze haar mama heeft het materiaal meegegeven en een plannetje getekend.


Suze geeft heel enthousiast uitleg.


'oei, het touwtje is eraf, we moeten een steviger touwtje gebruiken'


Lennert houdt de kapstok vast, Suze tikt met de noten tegen elkaar, 'ja, het maakt geluid!'


'dit is ook nog een instrument, we moeten de dopjes aan een touwtje hangen en dat touwtje moeten we aan een stokje hangen, het stokje leggen we op de bokaal, de wind gaat in de bokaal blazen en dan maken de dopjes in de bokaal geluid.'




Ook dit zien we wel zitten, we moeten nog uitzoeken hoe we gaatjes in de dopjes gaan maken.

Na de speeltijd gaan we 'de flesrammelaar' uittesten.
Suze gooit de fles over de grond, dat maakt wel geluid.


Maar de fles blijft gewoon liggen, we moeten opletten, de fles kan wegvliegen,
'dat is niet erg hé, juf, dan gaan we ze terug halen', maar zo gaat het niet, de muziekvogel had gezegd dat het instrument niet mocht wegvliegen, en dat het niemand mocht kwetsen.  Als we de fles op de grond laten liggen, zou er iemand kunnen over struikelen, en dat willen we niet.
We gaan er eens over nadenken hoe we de fles kunnen vastmaken.


Kobe heeft zijn schuddoosje mee naar buiten gebracht, juf stelt voor dat Kobe buiten blijft staan, dan kan hij de hele dag met zijn doosje schudden, dan maakt hij muziek voor de vogels.
Kobe is niet akkoord, we gaan nadenken hoe we het schuddoosje kunnen vastmaken.


We willen graag de kapstok met de noten maken.
Suze heeft de kapstok meegebracht en de noten.
'Wat hebben we nog nodig?' wil juf weten.
'Touw' roepen we bijna in koor.

We bekijken het plannetje en we zien dat de draadjes allemaal bijna evenlang moeten zijn.



Wat hebben we allemaal nodig?


We kiezen de lijm, de sterke lijm en het bolletje draad.


Suze meet de draadjes af, Lennert assisteert.


Een schaar hebben we toch ook nog nodig, anders kunnen we de draad niet afknippen.



Voor elke noot hebben we een draadje nodig.


Kobe probeert of we het draadje met plakband aan de noot kunnen bevestigen.
Maar misschien is het toch niet sterk genoeg.
'Wat zouden we dan kunnen gebruiken, zodat het toch sterk genoeg is?'


'de sterke lijm'
maar de kleutertjes mogen niet werken met de sterke lijm, wat dan...
'dan kan jij het toch plakken, juf'
Ja, natuurlijk.  Juf kraakt de noten en haalt de noten uit de dop, dan plakt juf de notenschelpen weer aan elkaar met de draad ertussen.


Terwijl wij eten, drogen de noten.


We mogen allemaal een noot proeven.


We knopen het draadje met de noot aan de kapstok.









Dan testen we ons muziekinstrument uit,
't ziet er goed uit!


En dan is de batterij van het fototoestel plat, we moeten de batterij opladen.
Morgen zullen we ons muziekinstrument ophangen.

Ons tweede muziekinstrument is klaar.


Morgen gaan we weer verder, we gaan het ontwerp van Floris proberen uit te werken.

DINSDAG

Dinsdag heeft Sien een alternatief instrumentje mee, een kookpot en een lepel, je kan er muziek mee maken, muziek maken in onze klas, we gaan er niet buiten mee musiceren.
Sien kan met de lepel in de pot muziek maken


en Sien kan op de pot trommelen


Kobe heeft nog een belletje meegebracht, 'dit mag je niet buiten in de boom hangen, juf, dit komt gewoon uit onze schuif, en ik ga het daar terug leggen'.

'Kijk, zo kan je het klokje laten bellen'


'Als je het klokje zo vast houdt, dan hoor je niets, dan maakt het geen muziek'






Juf heeft nog een heleboel materiaal meegebracht, kosteloos materiaal, maar wel met grote waarde.
Misschien kunnen we er iets van gebruiken om Floris zijn ontwerp te realiseren.


We hebben flesjes


We hebben dopjes


We hebben blikken


we hebben plastic dekseltjes


We hebben sleutels


en we hebben kroonkurken.


Zo meteen mogen onze kindjes uitzoeken wat geluid maakt, wat een mooie klank geeft, en wat we zouden kunnen gebruiken om het idee van Floris uit te werken.

Terwijl er kleuters experimentend op zoek gaan naar klanken, werken we nog een ideetje van Suze uit.
De glazen bokaal met de tak en de dopjes,
 dan moeten we wel gaatjes in de dopjes maken.



We proberen met een handboortje een gaatje te maken in een dopje, maar dat is niet zo simpel.


We proberen om met een nagel en een hamer een gaatje in het dopje te slaan.
Het is makkelijker gezegd dan gedaan.








'ja, juf, kijk, ik heb een gat kunnen kloppen'.








'ja, gelukt, de nagel is erdoor geklopt'.



We willen ook nog dopjes gebruiken om aan elkaar te rijgen, maar als we er overal een gaatje moeten in kloppen, dan gaan we héél lang bezig zijn.
We gaan aan meester Mladen vragen of hij er een gaatje kan in boren.

Ja, meester Mladen wil dit wel doen.




Dank u meester Mladen!

Voor onze windpot moeten we een touwtje door het dopje rijgen, en dan moeten we een knoop in het touwtje maken.


Niet zo makkelijk, dat vraagt veel concentratie.





het dopje moet nog aan het stokje geknoopt worden.


zo!



Ondertussen testen enkele vriendjes welk materiaal mooie muziek kan maken.





onze muziekpot is af, nu moeten we nog een goed plaatsje zoeken.


Toevalig ontdekken we dat dit geplastifieerd blad ook geluid maakt als we het bewegen,
'Als we dit in de wind hangen, dan kan dit ook muziek maken, juf.  Zullen we dit proberen?'
Dat is een goed idee, dat kunnen we proberen.


Terwijl enkele kindjes een dutje doen, bekijken Auke en Kobe enkele ideeën op internet.
Ja, we vinden leuke ontwerpen!


We bekijken ook een boekje, misschien kunnen we daar ook leuke ideeën vinden.


'Deze trom is leuk, maar de trom kan niet alleen spelen, dan moet er iemand altijd buiten de trom bespelen'


'Dit is ook leuk, een klokje, en dat kunnen we wel buiten hangen!'



Dat is een leuk idee, dat kunnen we proberen.

Hebben jullie misschien nog bestek dat niet meer gebruikt wordt, geeft het mee met je kleuter, we kunnen er nog iets mee doen.  Blikken doosjes zijn ook nog welkom.

WOENSDAG

Auke en Kobe zochten gisteren nog ideetjes op internet.
We bundelden alles en woensdagochtend bekijken we met z'n allen wat de sprokkeltocht heeft opgeleverd.
We sorteren meteen, wat we leuk vinden, maar wat we toch niet kunnen maken, en wat we leuk vinden en misschien toch wel kunnen maken.

lepels en vorken-muziek, dat lijkt ons wel wat...


Kroonkurkjes, die hebben we ook, daar gaan we ook een muziekinstrumentje kunnen mee maken.


Dat vinden we bijzonder, met CD's kan je muziek maken, zonder dat je CD in de CD-speler stopt.


Dat is mooi, een instrument met sleutels.
'en wij hebben gehoord dat de sleutels de mooiste muziek maken' weet Charlotte ons te vertellen.


Blikjes hebben we ook, die kunnen we misschien mooi versieren en dan kunnen we er een blikkenmuziekje van maken.


plastic dopjes kunnen ook muziek maken


We kloppen nog wat gaatjes in dopjes, we gaan ze nodig hebben om te rijgen.







We zoeken uit welk kosteloos materiaal het mooist klinkt.




Voor de sleutelmobiel gaan we draadjes knippen, draadjes die evenlang zijn als het latje.
Elke sleutel moet een draadje hebben.



We kiezen een takje uit


en hangen de sleutels aan de tak.



We rijgen kroonkurken aan elkaar.










We rijgen plastic dopjes.





tussendoor maken we zelf ook nog muziek.


We halen de CD's uit de doosjes, dan kunnen we de CD's gebruiken om een instrumentje te maken.



Suze brengt er een systeem in: 'Charlotte, doe jij de doosjes open en geef het dan aan mij, ik haal de CD eruit, Floris, jij legt de CD weg.' het systeem werkt goed.


Na de speeltijd gaan we onze instrumenten buiten hangen, er is veel wind, ideaal om onze instrumenten te testen.
Onze toevallige ontdekking maakt wel heel veel lawaai.


het notenorgel hangen we in de boom, de wind laat de nootjes tokkelen


De sleutels trakteren ons op een mooi concert.
Dit is duidelijk Charlotte haar lievelingsinstrument: 'dit vind ik de mooiste muziek, juf'.


We krijgen vandaag  bezoek van echte muzikanten, Papa Gerry en mama Annelies komen muziek maken in onze klas, we mogen het zelf ook eens proberen.
























Het was een productieve dag, we leerden weer veel op een heel prettige manier en onze dag werd heel mooi afgesloten, we maakten kennis met nieuwe, echte muziekinstrumenten, we leerden dat je op een dwarsfluit anders blaast dan op een cornet, het was gewoonweg een gezellige, leerrijke dag!
We kijken al uit naar morgen.

DONDERDAG

Boris heeft iets meegebracht: Hoor eens hoeveel muziek dit maakt!'
Wat zou daar in zitten, we zijn heel benieuwd...



Kurken en kroonkurken.


We rijgen kroonkurken aan een draadje, dat is echt geen gemakkelijk werkje!





Boris ontdekt enkele kroonkurken zonder gaatje, maar dat is geen probleem, hij gaat er wel een gaatje in kloppen.


We regen nog dopjes aan elkaar,




en kralen.



Suze leeft zich helemaal uit bij het timmeren, zij klopt erop los, maar wel met een goed resultaat



Oeps, het dopje zit vast aan de plank...


Dat is een stevige buit!


Ook Kobe gaat voor timmerplezier!


Kobe laat zijn schuddoosje horen aan juf Karen.


'Als je de plastic schaaltjes op elkaar legt, kan je met een lepel over de rand wrijven, dan heb je een rasp'  dat is een ontdekking die Lennert doet.


 We gaan onze flesjes aan het fietswiel, buiten aan de paal hangen, Juf heeft 1 touwtje geknipt, wij knippen telkens een touwtje dat een beetje langer is.




Kobe drumt op de alternatieve trommel.


Kobe wil graag de mozaïekprent maken.


Terwijl er enkele kindjes een dutje doen, werken de wakkere kleuters aan het 'bestekorgel'.
We kiezen ervoor om de draden allemaal op dezelfde lengte te knippen.








Als het draadje geknipt is, knopen we het vast aan een lepel of een vork.






Een knoop is het niet echt, maar de lepel van Suze hangt wel vast.


Sien haar vork hangt ook stevig vast.


de slinger dopjes, kroonkurken en kralen heeft juf aan een ring geknoopt, morgen zoeken we een plaats om dit ontwerp van Floris op te hangen.



Dit willen we morgen maken, we gaan wel hulp moeten vragen aan meester Mladen.




VRIJDAG

Bij toeval ontdekten we dat een gelamineerd blad ook geluid maakt.
We hadden al een gelamineerd blad opgehangen onder het afdak, maar we dachten dat het ook wel leuk zou zijn om de boom van Jarne te versieren met een mooi uitziend muziekje.
Juf lamineerde stroken zijdepapier, en wij mochten knippen.




Ondertussen timmerden Boris en Wannes, de jongens klopten een gaatje in blikken dozen.





dan ordenden we de blikken van groot naar klein.


We hingen de blikken aan elkaar, het grootste blik bovenaan, het kleinste blik onderaan, we knopen telkens een kraal aan de onderkant van het blik, zodat het blik niet kan wegglijden.




We hebben onze blikkenslinger in de tuin gehangen, want dit maak echt wel veel geluid.


Samen met juf Liliane knopen we belletjes aan een fietswiel, we oefenen weer om een knoop te maken.



Als we het wiel laten draaien, horen we de belletjes rinkelen.



We moeten onze stroken papier nog in de boom hangen, maar hoe moeten we dat doen.
'We moeten met 'dat' gaatjes maken' weet Auke ons te zeggen.
Auke toont meteen hoe het moet, en de andere kindjes volgen haar voorbeeld.




Als de gaatjes erin zitten, kunnen we een draad door de gaatjes rijgen.





Juf hangt de stroken in de boom van Jarne.


De muziekgong met dopjes, kralen en kroonkurken hebben hun plekje gevonden.


De flessen hebben we aan het fietswiel gehangen, we kregen af en toe een demonstratie van de windgong.


Het bestekorgel heeft ook zijn plekje gevonden, 't is best wel mooi om te horen.


De windbokaal heeft zijn plekje gevonden in de tuin naast de eetklas.


Mama Annelies liet ons kennismaken met de dwarsfluit, en ze vertelde ons dat je kan oefenen op een flesje.  Dit hebben we heel goed onthouden en we wilden wel héél graag nog eens oefenen.
Bij sommige kindjes lukt het al goed, sommige kindjes lijken eerder cornet te spelen.
Maar we vinden het leuk, en we gaan blijven oefenen.









We hadden een boeiende week verwacht, en het werd ook een boeiende week, we hebben veel geleerd, en we hebben ons ook heel goed geamuseerd!

Heel erg bedankt mama's en papa's voor jullie medewerking.

'Spelenderwijs leren', dat is kleuteronderwijs!

We kijken al uit naar onze volgende week!

2 opmerkingen:

  1. Wannes heeft erg genoten van de muziekweek, de deksels van de kookpotten doen nog dagelijks hun werk als cimbalen. :-)

    BeantwoordenVerwijderen