zondag 6 maart 2016

Feesten!

29 februari, voor het eerst kan Lennert zijn verjaardag écht vieren!
Hoewel het voor hem allemaal nog niet zoveel uitmaakt, een extra dag in het jaar, dat hebben onze kleutertjes nog niet echt door.

Juf haakte naar goede gewoonte een kroon, maar ze wilde er geen afstandvan nemen.
De kroon past voor juf, dus ze wil ze wel houden.
Maar, onze kleutertjes zijn niet akkoord, Lennert is jarig, dus is het Lennert die recht heeft op een kroon!


Juf geeft de kroon dan toch maar aan Lennert, maar oeps, de kroon is te groot.
'ik kan ze kleiner maken' weet Lennert.


Hola, nu is de kroon te klein!


Ja! 't Is gelukt, de kroon past!


Lennert wil meteen zijn ballon kiezen.
Na wat geklungel lukt het juf eindelijk om de ballon op te blazen en vast te knopen.


4 jaar worden, wil zeggen, 4 bloemen in de vaas.



Lennert bakte samen met zijn mama koekjes, niet zomaar koekjes, heerlijke koekjes!


Juf denkt dat Lennert een fopdoos heeft meegebracht.
'Neen, er zit wel iets in!' verzekert Lennert ons. 


Lennert maakt het pak open, juf gaat ver weg zitten, want ze is bang dat er iets gaat uit springen...
'Neen, kom maar terug' stelt Lennert gerust, 'er gaat niets uit springen'.



Maar kijk nu, de doos zit vol met papier.


'Neen, kijk maar!' roep Lennert enthousiast.


Waw, wat een leuk cadeau.
Dank je wel, Lennert!


Het papier gaat in de papiercontainer.


We spelen het kronenspel, we gaan op zoek naar een kroon met dezelfde kroon, die even groot is.



en we versieren vlaggetjes voor een vlaggenlijn voor Lennert.


Juf wil besparen op de kaarsen en stelt voor om maar 1 kaars aan te steken.
Maar neen, die vlieger gaat niet op, Lennert wordt 4 jaar, niet 1 jaar.
'Er moeten nog 3 kaarsjes bij, juf.  Lennert wordt 4 jaar!'
Ok, vier kaarsjes dan.
Lennert mag kaarsjes blazen, maar eerst zingen we onze hele resem liedjes.


Hieperdepieperdepiep, hoera!


Blazen maar!


Bravo, alle kaarsjes zijn uitgeblazen.


In de namiddag gaan we naar Herent, naar het cultureel centrum 'De Wildeman'.
We gaan er een voorstelling van Nellie en Cezar bijwonen.




We zitten goed in theater, met echte klapstoelen!


Nog even op de foto met Nellie en Cezar.



Leuk, naar theater gaan!

Dinsdag hebben we nog één en ander te vertellen over ons theaterbezoek, we kleurden een tekening van Nellie en Cezar



Meten vinden we ook nog steeds leuk, Sien meet de staarten van de muizen.


Donderdag leest juf het prentenboekje 'Joppie maakt muziek'.
Joppie houdt van muziek, hij klapt in zijn handen, stampt met zijn voeten, hij bespeelt verschillende muziekinstrumenten, maar hij maakt ook muziek met de deksels van de kookpotten, en van de kookpotten maakt Joppie een drumstel.
Op het einde van de dag is Joppie erg moe, muziek maken is vermoeiend.


In onze klas zijn ook muziekinstrumenten.


Net als Joppie hebben wij ook een xylofoon, en ja, elke kleur heeft een eigen geluid.
Floris, helpende hand test het even uit.


Charlotte kiest voor de bloktrom,
We trommelen zachtjes, dan maken we muziek, anders maken we lawaai.


Boris schudt met de schuddoos


Auke is de cocofoon muzikante


de bellenkrans wordt uitgetest en goed bevonden door Lennert


De fietsbel wordt uitgetest door Heaven


Natuurlijk wordt iedereen muzikant.






We gaan in groepjes samen zitten,
wie hetzelfde instrument heeft gaat bij elkaar zitten.
Dan hebben we een orkest, met juf als dirigent.
De dirigent geeft aan welke intrumenten mogen spelen.
Dat vinden wij spannend, maar wij doen dat wel heel goed.
Juf toont een instrument en wie hetzelfde instrumentje heeft, mag spelen.
Eerst spelen we elk apart, dan spelen 2 instrumenten samen en dan spelen steeds meer instrumenten samen, tot we allemaal samen spelen.
Als we even allemaal samen gespeeld hebben, speelt er telkens weer een instrument minder tot alle instrumenten weer stil zijn.
Waw, dit ging prima!  Zo'n goede muzikanten, 't is de droom van elke dirigent!
(of wie weet, dromen er wel muzikanten van zo'n goede dirigent...)






Vrijdag mogen we allemaal in onze pyjama naar school komen, 'niet vergeten' zegt juf nog maar een keer, 'morgen komen wij in onze pyjama naar school'
'Zet dan een kruisje op onze hand' stelt Lennert voor.
'Ja, dat wil ik ook, dat is een goed idee, Lennert!'
Juf stelt voor om de P van pyjama op onze hand te schrijven.
Ja, dat is ook een goed idee en zo gaan we allemaal met de P op onze hand naar huis.

Vrijdagochtend is het druk op onze school.
De regen valt met bakken uit de lucht, iedereen is in pyjama naar school gekomen, met (grote) knuffel en er is zo een beetje een opgewonden sfeertje.  In pyjama naar school, 't is een beetje bijzonder.

Als we in onze klas een beetje tot rust gekomen zijn, komt juf Eva aan, met een jounaliste van 'Het Nieuwsblad'.  Alle kindjes van school, komen bij ons in de klas voor een foto van al onze leerlingen.


En dan kunnen we aan de gewone orde van de dag beginnen.
De bedoeling van de pyjamadag gaat ons wat voorbij, juf heeft het gisteren wel uitgelegd, maar als juf wil weten waarom we ook alweer in pyjama naar school geweest zijn, kijken we onze juf weer verbaasd aan, 'ah, omdat jij gezegd hebt dat het moest!' is het antwoord.
Mja...



Juf leest het boekje 'het is een boek'
Aap leest een boekje, en ezeltje komt hem voortdurend storen.
Hij wil weten of je ermee kan telefoneren, of je ermee kan bouwen, of je ermee kan e-mailen, of het kan vliegen, ...
'Neen, ezeltje, het is een boek, je kan het lezen.'


Met z'n allen in bed, voor de foto voor de site van Bednet.



Vrijdag kwam 'de muziekvogel' langs in onze klas.
Wat hij precies kwam doen, ga je kunnen volgen in ons blog 'de techniek uitdaging'


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen