donderdag 25 februari 2016

'Houden van'

We houden van onze mama en onze papa, maar ook van onze oma en onze opa, van onze broer en onze zus, en we houden ook van onze vriendjes.
Af en toe zijn we eens verliefd, soms voor lange tijd, soms wisselen we nog wel eens van liefje.


We luisteren naar het verhaal 'lieve woordjes', als muisje 's ochtends opstaat heeft ze een mond vol lieve woordjes.  Helaas, iedereen is zo gehaast dat ze geen tijd hebben om naar muisje te luisteren, Muisje moet tot 's avonds wachten om haar lieve woordjes te kunnen zeggen.


Er zijn enkele kindjes die lieve woordjes meebrachten voor elkaar, sommige kindjes hadden lieve woordjes mee voor mama's van vriendjes.
Suze had voor iedereen een hartje gemaakt met lieve woordjes.









Auke was ook fier om lieve woordjes te kunnen uitdelen.


Cas had in zijn klas een lief kaartje gemaakt voor Charlotte, maar helaas, Charlotte was er niet, geen nood, dat krijgt Liv het kaartje.


't is een kaartje mèt een dikke knuffel!


Wij gaan allemaal een hartjes versieren.
We versieren allemaal 1 hartje voor Salim, binnenkort gaat hij verhuizen, we maken voor hem een hartjesslinger, zodat hij ons niet vergeet!
We versieren nog een hartje en we mogen kiezen aan wie we dit geven.


Kobe is blij met het kaartje dat hij van Ella krijgt.







Onze hartjes zijn klaar, juf schrijft er op voor wie dit hartje is.


ER waren ook lieve briefjes en kaartjes voor juf.


Kobe maakte de jongen op het mozaïekbord, Boris maakt het meisje op het mozaïekbord.


In de huishoek wordt een kopje thee gedronken.


Poppenpapa Boris zorgt goed voor zijn baby.


Gezelligheid troef!


We maken een leuke raamdecoratie.








Als we dit voor ons venster hangen thuis, weet iedereen dat er veel liefde in ons huis aanwezig is.


We willen graag een plantenprikkertje maken.
We smeren een isomo hartje in met lijm en beplakken het met zijdepapier.




We hebben mooie plantenprikkers gemaakt.



We luisterden naar het verhaal van Berre en Fleur.
Juf kon in de bibliotheek de prenten lenen, het boekje was helaas niet meer aanwezig.

Wat hebben we genoten van dit verhaal, zo'n mooi verhaal, onze snoetjes waren mooi om te zien.



We hebben iets nieuws in onze klas, we kunnen er ons héél goed mee amuseren.
Juf hoort een heel leuk gesprek tussen Floris en Boris, zij staan met veel plezier aan de ontdektafel dopjes te rijgen.
Floris: 'maar zijn dit dopjes, dit lijkt zo op dopjes'.
Boris: 'ja, maar dat kunnen geen dopjes zijn, want er zit een gat in'.
Floris: 'maar het lijkt toch op dopjes'.
Boris: 'ja, het lijkt op dopjes'
Floris: 'Maar juf, zijn dit dopjes, of zijn dit toch geen dopjes?'
Juf: 'ja, dit zijn dopjes'
Boris bekijkt de dopjes nog eens heel aandachtig, en je ziet hem denken.
Floris (enthousiast): 'Ja, het zijn toch wel dopjes'.
Juf: 'ja, het zijn dopjes waar de knuffelpapa een gaatje heeft in geboord'.
Oef, Boris knikt opgelucht.
De jongens knikken nog eens en spelen vrolijk verder.











Donderdag zit Jules op zijn stoel met een hele mooie doos.
Wat zou hierin zitten...


Zouden het koekjes zijn.


Ja, het zijn hartjes koekjes.


Jules deelt de koekjes uit:
'een koekje voor jou, omdat ik van je hou'













We willen zelf ook wel koekjes bakken.
Onze ingrediënten.


ons materiaal.


het eerst groepje begint aan de kookopdracht.
Boter in de deegkom


suiker bijvoegen


mixen


bloem bijvoegen


mixen


het bakpoeder moet er nog bij.


terwijl het deeg rust op een koele plaats, begint ons 2° groepje deeg te maken.

De boter in de deegkom


de boter tot room mixen


de suiker erbij en weer mixen


De bloem nog bijvoegen


en het bakpoeder


en we mixen


het deeg heeft lang genoeg gerust, we kunnen het uitrollen







dan drukken we onze koekjesvorm in het deeg


















Onze koekjes zijn gebakken.


We eten een koekje met een kopje thee.
De thee is overheerlijk, en het koekje erbij is superlekker!
We kunnen ons geen beter theehuis voorstellen...







We luisteren naar een heel mooi verhaaltje.
Juf wil graag weten van wie wij onze eerste zoen gekregen hebben.
Kobe denkt even na en weet dan heel overtuigend: 'van mijn mama, toen ik nog een baby was'.
Ja, zo is dat, we kregen allemaal ons eerste zoentje van mama en papa.


Na de speeltijd hebben we allemaal kleine hartjes in onze klas.
Deze hartjes willen we graag in de lucht laten zweven.
juf houdt de hartjes in haar hand en laat ze door de lucht zweven.
De hartjes vallen snel op de grond...
juf staat recht en laat de hartjes zweven, juf gaat op de bank staan en laat de hartjes zweven, de hartjes blijven dan wel wat langer in de lucht, maar ze vallen altijd weer terug op de grond.

Zouden we de hartjes langer in de lucht kunnen laten zweven?

'dan moeten ze waaien in de wind'
'Ok, maar hoe moeten we dat doen?  Hoe kunnen we wind maken?'
'We kunnen blazen'

Dat is een goed idee, we leggen hartjes op onze hand, en we blazen.
We kunnen misschien allemaal samen blazen, we blazen de hartjes wel weg, maar echt lang in de lucht blijven ze niet.
Dan gaan we op de grond liggen, onze hoofden bij elkaar en als juf dan de hartjes laat dwarrelen, blazen we heel hard.
Wow, dat is leuk, onze hartjes blijven toch al wat beter zweven in de lucht.


We kunnen wapperen met een blad, zo kunnen we ook wind maken.


Ja, de hartjes zweven door de lucht!


Met de ballonnenpomp kunnen we ook wind maken.
We blazen de hartjes weg, maar echt goed lukt het toch niet...


We halen er de grote middelen bij.
'Wie weet wat dit is?'  vraagt juf.
'Dit is een windmaker' weet Lennert ons te vertellen.


Kan de ventilator de hartjes door de lucht laten zweven?


daar liggen de hartjes alweer op de grond.


We leggen de ventilator plat en laten de hartjes alweer zweven.


Zou het met de haardroger lukken?


Onze haren gaan er alvast van wapperen.




Helpende hand Lennert maakt wind met de haardroger, Salim en Liv laten de hartjes vliegen.




We willen meerdere middelen inzetten om toch maar te proberen om onze hartjes te laten zweven.
We gaan allemaal liggen zodat we kunnen blazen


We blazen, we zetten de ventilator aan, juf blaast met de haardroger en juf Hannelore strooit de hartjes, juf Liliane maakt foto's.



We kunnen zelf wel wind maken, we kunnen onze hartjes weg blazen, maar ze vallen altijd weer terug op de mat, we kunnen ze niet blijvend laten zweven.
We hebben heel veel plezier gehad!

We spelen lotto met hartjeshelften.
Op onze kaart staan halve hartjes, we maken onze hartjes helemaal af.










In een week van de liefde geven we ons vriendje een dikke knuffel!















Onze themaweek van de liefde is nu wel voorbij, maar ook de volgende weken gaan we lief zijn voor elkaar, gaan we elkaar nog altijd graag blijven zien en we gaan elkaar zeker geregeld nog knuffelen!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen