woensdag 20 januari 2016

De postbode

Na de kerstvakantie komen we weer fit en gezond naar school.
Onze eerste dag wennen we weer aan het schoolse leven.
We willen even onderzoeken of de regels dit jaar misschien een beetje versoepeld zijn, maar helaas, juf haar oude, strikte regels zijn nog steeds van toepassing.

We zijn helemaal in K3 sfeer, juf zoekt het lied van K3 hun luchtballonnen en we zingen en dansen.
De rollen worden verdeeld onder onze kindjes, 3 meisjes zijn Hanne, Marthe en Klaasje, en 3 meisjes zijn Kristel, Karen en Josje.  Als we onze rolverdeling aan juf vertellen, zegt ze ons dat we dan wel onze haren moeten verven, in het zwart of blond of ros.  
Kobe: 'ik zal dan wel Klaasje zijn, want ik heb witte haren'
Juf: 'Ok, dat is een goed idee!'
Charlotte: 'maar neen, dat kan toch niet, want Kobe is een jongen, en Klaasje is een meisje.'
Kobe vindt dit niet echt een probleem, maar Charlotte is niet echt akkoord, dan stelt juf voor om een jongens K3 te maken, dat vinden we een goed idee!
Kobe vraagt eens na bij de andere jongens van de klas of ze ook willen meedoen, en ja, er worden ook jongens K3 groepjes gemaakt.
Tegen het einde van de week maken onze kindjes zelfs een juffen K3 groepje, mét rolverdeling.
Juf Carine wordt Marthe, met de zwarte haren, juf Liliane wordt Klaasje met de blonde haren en juf Chantal wordt Hanne, mat de rosse haren.  Meester Sanne gaan ze inschakelen om de dansjes te leren.  We hebben zo'n vermoeden dat er nog wat werk aan de winkel zal zijn...

In onze klas zitten heel wat puzzelkampioenen, deze eerste dag van het nieuwe jaar puzzelen we erop los!




Dinsdag vieren we de verjaardag van Wannes, hij wordt 4 jaar.
Juf heeft een kroon voor Wannes gehaakt, maar wil ze liever zelf houden...
Juf past de kroon, maar de kleutertjes zijn niet akkoord, jij bent toch geen 4 jaar juf, je bent al 5 jaar, of 6.  Ja, juf is dat geweest...
Oeps, Wannes zijn kroon is te groot.


Gelukkig kunnen we de kroon op maat zetten, zo past Wannes zijn kroon perfect!


4 jaar worden, betekent 4 bloemen in de vaas zetten.



Gelukt!  4 muzikale bloemen in de vaas, de ene kan wat beter zingen dan de andere, maar zo gaat dat nu eenmaal!



In de verjaardagskoffer zitten feesthoedjes, wie wil mag er één opzetten.




Wannes wil ook nog wel een feesthoedje, 't is tenslotte toch feest!


4 jaar worden, betekent 4 kaarsjes uitblazen, maar eerst zingen we onze liedjesreeks.


Hieperdepieperdepiep HOERA!!!


Blazen maar!


Alle kaarsjes zijn uitgeblazen, bravo, Wannes!


Wannes zijn mama maakte Maya cakejes, en ze waren heerlijk, of om het met Kobe zijn woorden te zeggen, 'verrukkelijk'!









Ons feestvarkentje op de troon.


We maken een vlaggenlijn voor Wannes, iedereen versiert een vlag.





We leren over de postbode, we vertellen elkaar in welke gemeente we wonen.
We maken een rij per gemeente waar we wonen.
1 kleuter woont in Winksele-Delle
1 kleuter woont in Wespelaar.
1 kleuter woont in Kampenhout.
2 kindjes wonen in Veltem-Beisem.
3 kindjes wonen in Herent.
4 kindjes wonen in Buken.

De meeste kindjes wonen in Buken, zij hebben de langste rij.


De postbode heeft véél nieuwjaarskaartjes gebracht, juf verknipt oude kaartjes tot een puzzel, wij puzzelen de kaartjes weer tot een geheel.

















We zoeken dezelfde postzegels en leggen ze naast elkaar.



In de winkel kunnen we kaartjes kopen en een bijhorende briefomslag en postzegels.


Suze doet haar aankopen in de winkel van Auke



In de huishoek worden ijverig kaartjes geschreven.




Als de kaartjes geschreven zijn, stoppen we ze in de brievenbus.


Ook de postbode gaat zijn aankopen doen.


Winkelier Lennert telt de gekochte kaartjes,


en maakt de rekening op de kassa.





Rover heeft een vliegtuig gebouwd voor juf, maar 'je moet jezelf klein toveren, dan kan je vliegen met dit vliegtuig', is de boodschap die Rover er aan koppelt.


Als de blokfuit tevoorschijn komt, gaan we zingen.


Liv schrijft een kaart vol groetjes en een kus.


Nu nog de naam en het adres op de omslag schrijven, zodat de postbode weet waar de brief naartoe moet.


Het kaartje in de omslag stoppen is een hele opgave.


Zo, een kaart vol groetjes en een kus zit nu in de brievenbus.


We hebben vele briefomslagen in onze klas, grote en kleine in verschillende kleuren.

Wannes kiest de blauwe briefomslagen


Rover kiest de gele briefomslagen




Juf wil weten welke de grootste briefomslag is.


De briefomslagen liggen van groot naar klein.



Nu ligt de kleinste briefomslag onderaan, de grootste ligt bovenaan.






Floris en Liv tonen de kleinste briefomslag


'en dit is de grootste.'


Floris en Liv leggen de briefomslagen van klein naar groot.


nu ligt de grootste briefomslag onderaan en de kleinste bovenaan


En we blijven brieven en kaartjes kopen, schrijven en posten.



en dan is Liv jarig, zij wordt 3 jaar.



Als je 3 jaar wordt, mag je 3 bloemen in de vaas zetten.



Laat het duidelijk wezen, Liv wordt 3 jaar, zelfs op de ballon kan je het zien.


De feesthoedjes worden ook weer boven gehaald.



Ook voor Liv tekenen we vlagjes voor de vlaggenlijn.





3 jaar worden, dat zijn 3 kaarsjes die Liv mag uitblazen!


maar eerst zingen we onze carrousel van verjaardagsliedjes.


Blazen maar!


Bravo!  Gelukkige verjaardag, Liv!



Liv haar papa heeft wafels voor ons gebakken, en ze zijn héérlijk!


Liv trakteert ook nog met sprookjessap.


Santé!




In onze klas staat een grote doos met spulletjes van de postbode.

Charlotte begint zich al een beetje postbode te voelen met de warme postbodemuts.


Ook Wannes kan zich inleven in de rol van postbode.



Oh, er kan nog een Charlotteke bij...



De mouwen van postbode Lennert zijn net iets te lang, maar voor het overige zit alles goed!


Heaven, klaar om aan haar ronde te beginnen.


Postbode Wannes.


We spelen met de briefomslagen bij juf Liliane.
We leggen ze per kleur en van klein naar groot


we stoppen de kleine briefomslagen in de grote


oeps, juf Liliane wilde de briefomslagen wat ordenen, maar ze vergiste zich, Liv zorgt voor orde op zaken.


Er kunnen al heel wat kindjes zelf hun jas toe doen, zij kregen een gouden medaille!


We stempelen ons kenteken om er een originele  postzegel mee te maken.







De brievenbus van onze school is grijs en hangt aan de muur.



Juf wil weten wat het verschil is met de brievenbus van onze school en de brievenbus van Bomma
Wannes corrigeert wel: 'de brievenbus van Bomma en Bompa'
'De brievenbus van school heeft een 8 en de brievenbus van Bomma en Bompa heeft een 9'
Juf zwijgt even, want dat is niet het antwoord dat ze vewacht had, maar 't is wel waar, de brievenbussen hebben een ander cijfer.
Maar we ontdekken nog wel meer verschillen.


Deze buren hebben de brievenbus in een muurtje, 'dat is omdat het een brievenbus van steen is'.


Nog een andere brievenbus, ze heeft een dakje, het lijkt wel een huis.



'deze brievenbus lijkt op de brievenbus van Bomma en Bompa, maar deze bus heeft een 1 en een 3 en ze is zwart'
De kleutertjes weten meteen wat juf weer zal vragen.



We zijn weer terug op school.
Onze juf wil nog weten wat alle brievenbussen gemeen hebben, we moeten even denken, maar dan weten we het ineens, 'een spleet'!  Ja, elke brievenbus heeft een gleuf, anders kan de postbode de brief niet in de brievenbus stoppen.


We oefenen nog eens hoe we een brief of kaartje schrijven.
Juf heeft enkele briefomslagen en kaartjes geplastifiëerd, met een uitwisbare stift kunnen we de tekst dan weer verwijderen.


Eerst kiest Charlotte een kaartje dat ze wil schrijven.


Bij een kaartje moet de juiste briefomslag gekozen worden, dat is even zoeken.


even passen


even meten


oei, deze omslag is te klein, of de kaart is te groot


Ja, gevonden!


Dan schrijven we 'onze boodschap' in de kaart



de kaart gaat in de omslag


We moeten een postzegel plakken op de omslag


Als de naam voor wie de brief bestemd is erop staat, en de straat en nummer en de gemeente zijn genoteerd,


kan de brief in de  rode brievenbus van de post.


In de huishoek kiezen we een kaartje met bijhorende briefomslag,


en schrijven we onze brief




de kaart in de briefomslag stoppen is niet zo makkelijk.







De postzegel op de briefomslag




en de brief kan in de brievenbus.


De postbode doet haar ronde.


'De krant voor meneer'


'een pakje voor mevrouw'


'een kaartje voor katrien'


'en een brief voor jou!'







Lennert heeft het boekje 'Liselotte op de loer' meegebracht.
Een grappig boekje over een koe die altijd wacht en op de loer ligt tot de postbode komt.


Liselotte wil de postbode altijd laten schrikken.


Tot op een dag Liselotte zelf de post rond brengt in het dorp.


Dat was een grappig boekje.


Postbode Kobe brengt de post rond.


Postbode staat klaar om aan haar ronde te beginnen.



Vrijdag leest juf het boekje 'de geheime brief' van Eric Carle.


Als we terug van toilet komen, ligt er in onze klas ook een geheime brief.
Lennert is helpende hand en bekijkt de brief aandachtig.
We moeten naar de huishoek stappen.


In de huishoek gaan we meteen aan de slag en zoeken we de schat.




We kunnen de schat niet vinden, maar we moeten onze brief omdraaien.
Op de achterkant van de brief staan nog meer gegevens.

We moeten op zoek naar een rode pijl.


Daar is de rode pijl, die moeten we volgen.



Dan moeten we zoeken naar een gele ster.


Gevonden!


Dan moeten we op zoek naar de groene pijl.


dan gaan we op zoek naar de blauwe bol.


allemaal aandachtige gezichtjes


Als we de blauwe bol gevonden hebben, moeten we volgens de pijl, onder de blauwe bol kijken.


De blauwe bol hebben we gevonden, zou er iets liggen onder de blauwe bol?


Ja!  Lennert heeft de schat gevonden.


Wat zou de schat zijn, wat zou er in de doos zitten...


We zijn benieuwd wat er in het doosje zit.


Waw, er ziten chocolade centen in.


We willen wel elke dag een schat vinden!




We gaan op zoek naar de langste en de kortste naam.






Charlotte heeft de langste naam, Liv heeft de kortste naam.



We bekijken de vertelschort van juf.
Lennert is helpende hand, hij kiest het rode zakje, er zit een kaartje in, een kaartje waar we iet kunnen opschrijven en dat we dan  naar iemand kunnen sturen.


Liv kiest het bruine zakje, wat zou er in zitten?


Een postzegel, die moet je op de brief plakken.


In het groene zakje zit een briefomslag, daar kunnen we het kaartje in stoppen en de postzegel kunnen we op de omslag kleven.


Onze helpende hand toont nog maar eens hoe je tewerk gaat.




Buiten is het aan het sneeuwen, Suze geniet van het landschap.


Charlotte heeft met 'de namen' gespeeld, ze wil graag dezelfde letters zoeken.
Juf Liliane heeft een rooster met allemaal letters getekend, Charlotte gaat op zoek naar dezelfde letters.


Ook Kobe gaat op zoek naar dezelfde letters.


Auke zingt uit volle borst.


Heaven stempelt een rode brievenbus van de post.



Salim schrijft brieven.


Wij hadden boeiende weken!

We stopten allemaal een brief in de brievenbus.









1 opmerking: