vrijdag 7 november 2014

Ik kan het al zelf!

Na een week vakantie zijn we weer blij om terug naar school te kunnen gaan!

Het is niet alleen een blij weerzien met onze vriendjes, maar we verwelkomen ook twee nieuwe vriendjes,
Suze en Kobe.
Het zijn heel flinke kleuters, het lijkt wel of ze altijd al bij ons geweest zijn.
Met de komst van deze 2 kwebbeltjes zijn we nu met 12 kindjes in onze klas.



Jules is ook heel blij met de komst van de nieuwe kindjes, hij geeft ze meteen een dikke zoen.



Kobe en Suze kiezen een knuffeltje voor de aanwezigheidskalender en ze kiezen een symbooltje.
Suze zal een lieveheersbeestje stempelen op haar werkjes en Kobe zijn werkjes zullen te herkennen zijn aan de hond.



We puzzelen nog eens.



De mozaïekjes zijn ook altijd leuk om mee te spelen.


Kobe en Millie 'leggen de auto's te slapen'.


Dinsdag vraagt juf van wie deze jas is.
We bekijken onze juf toch wel eens eigenaardig, denkt ze nu echt dat een jas van iemand van ons is!

'Dat is toch veel te groot voor ons juf, dat is een jas van jou.'  zegt Cas dan maar.
De andere kleuters zijn het meteen eens met Cas, deze jas is toch wel te groot voor onze kleutertjes, of onze kleutertjes zijn te klein voor deze jas, 't is maar hoe je het bekijkt.


Joren wil de jas toch wel eens passen.
'Hij past niet, juf, de mouwen zijn te lang!' geeft Joren duidelijk aan.


Siebe wil deze jas wel eens passen.
'de mouwen zijn een beetje te lang, maar dat is niet erg' vindt Siebe.


'die jas is veel te klein, dat is een jas van Jules'.
Charlotte wil de jas wel eens passen, maar helaas, 'mijn arm kan er echt niet in, juf, de jas is te klein'.
Juf heeft zo van die dagen dat ze 'dure de comprenure' is en ze vraagt of we wel zeker zijn dat de jas te klein is, is het niet Charlotte die te groot is voor de jas?
Charlotte moet even denken, maar zegt dan: 'ja dat ook, want ik ben al een groot meisje'.


Dat is de jas van een kindje, 'mag ik eens passen, juf?' vraagt Cas.
En ja hoor, Cas mag passen.


de jassen van groot naar klein op een rij.


Suze leest een boekje.


Woensdag is Rover helpende hand, als hij Jules uit bed haalt, heeft Jules een natte broek.
'Hoe komt het toch dat Jules een natte broek heeft' vraagt juf zich luidop af.
Kobe geeft meteen repliek: 'hij heeft pipi in zijn broek gedaan, want hij heeft geen pampertje om te slapen'.
Een ongelukje kan natuurlijk gebeuren, het kan iedereen overkomen.
Dan moeten we zijn pyjama wassen.


We zetten Jules toch nog maar eens op zijn potje.


In kleine groepjes luisteren naar het verhaaltje 'mag ik eens in je luier kijken?'
Muisje vraagt aan haar dierenvriendjes of ze eens in hun luier mag kijken, en ja hoor, muis mag dit.
Alle dierenvriendjes hebben kaka in hun luier, de diertjes vragen of ze ook eens in muis haar luier mogen kijken, en ja hoor, dat mogen ze, maar in muis haar luier zit niets, hij is helemaal leeg, want muis doet kaka op het potje.


Dat vinden de dieren fantastisch en voortaan doen ze allemaal kaka op het potje!


In het grote billen boek zien we dat iedereen verschillende billen heeft.


Het varken heeft zachte billen, net als wij, eigenlijk...




We leggen de prentjes van naar toilet gaan in chronologische volgorde.


Joske gaat naar toilet en doet zijn broek naar beneden, tot op zijn tenen, als Joske kaka gedaan heeft, roept hij op juf, soms moet hij meer dan 1x roepen, want dan hoort juf het niet meteen, maar als juf het gehoord heeft, komt ze de poep vegen, als onze poep weer schoon is, kunnen we onze broek weer optrekken.
We spoelen toilet altijd door.


We plakken onze eigen slip, of is het nu onderbroek?







'slipjes parade'



Natuurlijk spelen we ook in de klas.



We leren onze neus snuiten.
We vouwen onze zakdoek open, brengen hem naar onze neus, we pakken onze neus vast en blazen door onze neus, dat is niet makkelijk, maar bij vele kindjes begint het al aardig te lukken.









we vingerverven Jules.










Onze handen worden vuil van het verven, dus moeten we ze wassen.



onze zakdoekjules mag wel gezien worden.



Van al dat werken en spelen worden we moe...



een hele week hebben we extra geoefend om onze jas aan te doen.


't is een zware opdracht bij momenten.


Zo groot word ik juffrouw!


Mijn jas is aan, goed gedaan!


er is precies iets mis gelopen.


arm in de mouw, arm in de mouw











allemaal broeken


een slipjes spel.



onderbroeken plakken, van groot naar klein.


of van klein naar groot.



Soms kan onze juf toch zo onhandig zijn!
Nu wil ze een bak met flessen weg zetten en de bak valt uit haar handen, alles op de grond!
We willen wel eens zien wat er allemaal in de bak zit.


'dit lijken wel 2 dezelfde flessen.'


het zijn ook 2 dezelfde flessen!
Ze zijn allebei wit, hebben allebei een groene dop en ze zijn even groot.


Er is ook klein wit flesje, dat kan op de andere fles staan.


we maken een flessentoren.


Joren probeert de toren nog net iets hoger te maken.


Dit is de grootste fles.


nu komt dit flesje in de rij van groot naar klein.



Zo, witte flessen, op volgorde van groot naar klein.


zouden we de flessen kunnen stapelen?


door deze fles kan je kijken!




door deze fles kan je niet kijken!


we kunnen ook muziek maken met de fles, of misschien noemen we het voorlopig beter 'lawaai'



we hadden weer een leuke week, zo leuk dat we er volgende week nog even mee doorgaan!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen