zondag 15 september 2013

Wij zijn dikke vrienden!

Wij zijn allemaal vriendjes van elkaar.
Jules is onze allerbeste en hele dikke vriend!
We gaan ervoor zorgen dat we Jules altijd bij ons hebben.
Voor we aan ons schilderwerk beginnen stempelen we ons symbool.
 



We schilderen heel de trui van Jules oranje.






Jules heeft een hoofd, we schilderen het hoofd van Jules.




Jules kan nog niets zien, dus plakken we zijn ogen, we plakken zijn neus en met stift tekenen we zijn mond.





 
Jules heeft 7 haren op zijn hoofd, we oefenden of leerden onze kniptechniek, we knipten 7 haren voor Jules.  Knippen vraagt onze volle concentratie, dat is niet zo makkelijk.
Helaas was juf haar fototoestel thuis vergeten, want onze jonge kleuters in volle concentratie, dat levert mooie beelden op!
 


 
Onze Jules ziet er goed uit!
 
 
 
 
 
 
 
 
Op de speelplaats dansen we op muziek, als de muziek stopt, zoeken we een vriendje om te knuffelen.
 






Nu knuffelen we met onze poep!


'Neuze neuze, vind ik reuze!'





We ronden af met een groepsknuffel!

 
We oefenen het vliegerlied voor het Toeka feest van woensdag.
 
 
Woensdag vieren we feest voor Toeka.
Toeka wordt 4 jaar en dat vieren we met heel de school.
 
 

Bij een feest horen ballonnen vinden wij, dus gaan wij proberen om ballonnen te blazen.
Dit zijn wel heel veel ballonnen om op te blazen, dat kan juf echt niet alleen, de kleutertjes bieden hun hulp meteen en spontaan aan!

 
'Hier juf, wil jij blazen?'
 




 
 
Zoveel adem heeft juf niet, dat zijn te veel ballonnen.
Maar hier ligt nog wat in onze klas.


'Dat is voor wat op de wielen van de fiets is' Zegt Emile
"ah, een fietspomp', weet juf, 'maar wat doe je ermee?'

'Zo' geeft Emile een demonstratie.
Emile pomt en wij voelen de lucht die er uit komt.
 


'Kan je daar dan ook ballonnen mee opblazen, Emile'
'Ah neen, want een ballon staat niet op het wiel van de fiets'
'Zullen we het toch maar eens proberen?'
'Ok dan'  na enkele pogingen 'zie je wel dat het niet gaat'



'Mag ik met diene proberen' reageert Wannes enthousiast.
Natuurlijk mag dat.


We willen voelen of hier ook lucht uit komt.


'En nu met een ballon, juf.'
Het lukt niet meteen, maar vraagt Wannes: 'hou jij eens vast juf.  Pas op hé, goed vasthouden'
En waw!  Het lukt, de ballon wordt dikker!


Od wil dit ook proberen, niet alleen de ballon wordt groter, maar van verwondering worden Od zijn oogjes ook alsmaar groter.


Mathea wil 'met dat' een ballon blazen.

En ja, met de ballonnenpomp kan je ook ballonnen blazen.



Emile wil ook met de ballonnenpomp zijn ballon opblazen.


Ella kiest voor de grote fietspomp



Net als Artur



en ook Wout wil met de grote pomp 'blazen'



 
De ballon knopen is een taak voor juf.

Juf, hier is een draad aan.
We bekijken dit spul even, maar we weten niet wat we er moeten mee aanvangen
'Het is iets voor in het stopcontact te steken, dan mogen wij daar niet aankomen.'
'zou je daar ook ballonnen kunne mee blazen?'
'Probeer het eens.' adviseert Wannes.
'ja maar wat moet ik dan doen?' wil juf weten.
'duw eens op het witte knopje' zegt Wannes, met een blik van "moeten wij je nu plots echt alles uitleggen!"
Juf probeert wat Wannes zegt, en er komt lucht uit.
'Hou de ballon dan hier.' roept Wannes
en weer volgt juf Wannes zijn raad op en ja hoor, het lukt.
Wannes is apetrots!




Als we genoeg ballonnen hebben, knoopt juf ze aan een draad en we hangen ze onder het afdak.
Het feest kan beginnen.



Alle leerlingen zingen het 'Toeka lied', het ''t is er tof lied' en het 'vliegerlied'.



Dan is er eten voor iedereen!




Aan de snoetjes te zien was het lekker...


Aan de hand van het liedje 'wiede wiede wantje' leerden we elkaar begroeten.
We stelden onszelf voor en vroegen de naam van ons vriendje.









Binnenkort hangt de grote luchtballon aan het plafond in onze klas.
We hebben allemaal een knuffeltje gekozen en juf heeft er ons kenteken aan gehangen.
In afwachting van de in gebruik name van onze aanwezigheidskalender, speelden we een spelletje met de knuffels.

 

 
 De knuffels lagen op de mat, we gingen er een knuffel uitkiezen, het kindje tot wie de knuffel behoorde, gingen we begroeten.  We mogen kiezen hoe we ons vriendje begroeten, een knuffel, of een hand geven, of neuze neus.









 

Er werd heel wat geknuffeld in onze klas deze week, waarschijnlijk zullen we de volgende weken nog veel knuffelen.
 
Een dikke knuffel van ons allen!

 

 
 


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen