zondag 22 september 2013

De trein komt aangereden!

 
 
Tsjoek, tsjoek, tsjoek, de trein komt aangereden.
 
We leren dat een driehoek wil zeggen: 'Pas op! Gevaar!'
En om te weten wat het gevaar is, moet je naar de tekening in de driehoek kijken.
We moeten opletten voor de trein die langs komt.
 

We konden de voorbije week niet zomaar in onze klas.
Als de slagboom naar beneden was, moesten we wachten.
Als de slagboom weer omhoog was, konden we naar binnen.



 
Juf was treinbegeleidster geworden.
 
 
We vertelden bij grote tekeningen over de trein en de spoorweg.
Artur dacht dat de trein over een ladder reed, de klasgenootjes waren akkoord, hoewel,
'een ladder staat toch tegen de muur en ligt niet op de grond'...
Juf vertelde ons dat de trein over sporen rijdt.
'Dat is zoals Thomas trein, die rijdt ook op sporen.'
We tellen af naar donderdag, dan gaan wij met de echte trein rijden.
 
In afwachting schilderen we een trein.
 







 
Emile vindt zijn trein wel mooi, maar 'juf, zonder wielen kan de trein niet rijden, we moeten nog wielen schilderen.'
 

Welke kleur zou Mathea haar trein hebben...

 
De afgewerkte trein kunnen de mama's en de papa's thuis bewonderen, vrijdag hebben wij hem mee naar huis genomen.
 
Op het mozaïekbord maken we een trein.
 
 
 

 
Dinsdag was het veldloop voor de leerlingen van de lagere school.
Kobe won een zilveren medaille.
Proficiat Kobe!
 

Matice en Mathias hadden ook goed gelopen,
Matice werd 4°, ondanks een kwetsuur en Mathias eindigde op de eerste plaats en behaalde een gouden medaille.
Proficiat!

 
Vorig jaar in de grote vakantie maakte juf een grote luchtballon.
Een jaar later kreeg de luchtballon zijn plaats.
De luchtballon is onze aanwezigheidskalender.
's Ochtends laat juf de ballon naar beneden, wij leggen ons knuffeltje in de ballon, en de ballon gaat weer omhoog.
 



 
Op het einde van de dag laat juf de ballon weer naar beneden en dan halen we onze knuffel uit de ballon, maar wat dan, wat doen we dan met onze knuffel?
 
We denken er wat luidop over na, we kunnen de knuffels op de bank zetten, of onder de tafel leggen, of op de mat leggen, maar juf heeft een moeilijke dag, ze is niet snel akkoord, we moeten verder zoeken.
En dan hebben we een idee, we kunnen de knuffels in een bed leggen, wij gaan ook slapen in een bed.  Dat vindt juf een superidee!
Nu moeten we naar huis, we gaan naar 'Moeder de vrouw', maar mogen komen we terug naar school, dan kunnen we een bed maken voor onze knuffeltjes.
 
We bekijken het bed in onze klas.
Het is wel leuk om in dit bed te liggen, het is lekker zacht.
 
 
Onze poppen hebben ook een bed.
 

Zou juf Carine een bed hebben in haar klas?
Ja, juf Carine niet echt, maar ze heeft wel een poppenbed.
We voelen aan het bed, dat is hard, maar er ligt een zacht 'kussen' in.


Matice toont het bed van het poppenhuis.


In het opvanglokaal staat er ook een bed.

 
Wout en Ella kunnen er samen in.
Het licht goed, want het is zacht.
 

Onder 'dat' is het niet zacht, daar is het hard.
Juf vraagt of we een matras bedoelen, en ja het is dat wat we bedoelen.

 
In onze klas staan een heleboel dozen, in verschillende maten.
We kiezen voor een bed waar alle knuffels samen kunnen liggen.
 

Emile probeert een doosje.
 
 
'Dit is geen goed doosje, juf, alle knuffels kunnen er niet in.'
 

'Juf, hier kunnen we niets mee doen, dit is geen bed.'

 
Ella probeert of de knuffels in een groter doosje kunnen
 
 
Dit is ook geen geschikt doosje, de knuffels moeten op elkaar liggen, ze kunnen er niet allemaal in.


Hier kunnen alle knuffels in.
Toch vinden we dit geen geschikt bed.
Er ontstaat een discussie tussen de kleuters of het bed 'te hoog' of 'te diep' is.
Maar dat deze 'doos' niet geschikt is, daar zijn we het allemaal over eens.





Alle knuffels kunnen in dit bed, maar de knuffels liggen nog op een harde ondergrond.
We willen ze graag iets zachts geven.
 



 
 Op tafel ligt een assortiment zachte materialen, we gaan eens kijken of er iets tussen ligt dat geschikt is als matras.
 
 
Emile denkt misschien wel een matras gevonden te hebben.
We voelen allemaal eens of het wel zacht genoeg is.



De materie op zich is wel zacht, maar als we dit in het kistje leggen, het toekomstig bed, voelt het bed toch nog hard aan, dus we gaan op zoek naar iets anders. 


Juf, dit kunnen we wel gebruiken, denkt Ella.


Uiteraard wordt ook deze materie aan een strenge kwaliteitscontrole onderworpen!


Dit is goed, juf, dit kunnen we gebruiken.
Maar oei, 'we kunnen het niet gebruiken, het is te groot', zegt juf.
'Dan moet je knippen' helpt Ella.


Juf knipt er een stukje af en we hebben een matras op maat.
Al onze knuffels liggen zacht.
 
'Ons bedje is klaar' vindt juf.
'We hebben nog een deken nodig' zegt Emile


 
'In mijn bed is er een klein dekentje' zegt Ella.
 

'Hier is het!'


Op een zachte matras en toegedekt met een schapenvelletje zullen onze knuffels heerlijk kunnen slapen!


Maar slapen doen we pas als iedereen naar huis gaat, nu mogen de knuffels van de aanwezige kleuters in de luchtballon.
Er blijft nog één knuffel in bed, want één kindje is niet op school vandaag.

 
We plakken een trein.
 



 
 
 
 
We keken er naar uit, en het is zover!
Donderdag gaan we met de trein rijden.
Uiteraard gaat juf met ons mee, en er gaan nog 5 extra begeleiders mee, dat is echt wel nodig, want op en af de trein stappen is niet zo simpel met onze korte benen.
Oma Liliane, oma Lizette, Magda, opa Roger en knuffelpapa Frans gaan met veel plezier met ons mee.
 
De belbus brengt ons naar het station van Haacht.
 


We zijn eerder dan verwacht.
Terwijl we wachten op het perron passeert er een goederentrein.


Wat maakt die lawaai!


 
De treinbegeleider is niet langs geweest op de trein, helaas.
Hij zwaait nog wel naar ons als we uitgestapt zijn.


In Mechelen komt er een nieuw station.
Het is er nu een bouwwerf, waar we heel wat kunnen zien.
Op de werf mogen we niet, dat kunnen we zien op het bord.
Rond en rood wil zeggen: stop! Mag niet!
Rond en blauw wil zeggen moet.  De mensen die op de werf werken moeten een helm opzetten en veiligheidsschoenen dragen.  (volgens onze kleuters moeten ze laarzen aantrekken)
Een driehoek wil zeggen: Pas op! Gevaar!
Als je dan naar de tekening kijkt in de driehoek kan je zien waarvoor je moet opletten.
Artur bekijkt het bord eens goed en zegt dan: 'je moet opletten voor cadeautjes, er vallen cadeautjes uit de lucht'.
 


Een kraan, dat vinden we boeiend.


In het cafetaria van sporthal 'Iham' mogen we onze picknick eten en drinken.
Het is mooi weer, dus we zetten ons op het terras.
Op school picknicken we ook meestal buiten, maar hier hebben we zicht op de treinen.
'Kijk juf, nog een trein!' is een zinnetje dat juf erg vaak hoort vandaag. 
Dat de vliegtuigen boven ons hoofd vliegen, vinden wij in Buken heel gewoon, maar een trein zien rijden, dat is voor ons uniek!



Na de picknick mogen we spelen in het speeltuintje.
Groot is de speeltuin niet, maar hebben er veel plezier!
 
Op zo'n wiebeldiertje geraken is niet makkelijk, maar wij weten: 'moeilijk gaat ook', en als je iets graag wil, ja dan lukt dat gewoon!



In de zandbak, eigenlijk is dat het veld om beach volleybal te spelen, hebben onze kindjes sporen gemaakt, dan kan de trein rijden.


Langs de kant worden huizen bebouwd en Wout bouwt het station, 'dan kan je een ticket kopen hé, juf'


's Middags mogen we in de cafetaria onze boterhammen eten.
Gelukkig was er voor ons een plaats gereserveerd, want er waren veel mensen van de bedrijven rondom die er kwamen eten.
 
Onze kindjes waren voorbeeldige kleuters in het restaurant, we mogen nog terug gaan!



Na de middag speelden we nog even in de speeltuin en knuffelpapa Frans trakteerde met een smurfenijsje. 


 
We gingen terug naar het station, we gaan weer met de trein naar Haacht.
Nog even wachten tot de trein komt op het perron.


 
In Haacht wacht de belbus op ons, we rijden met de belbus terug naar Bukadie.
Onze juf tatert altijd maar, ze gunt het ons niet om in slaap te vallen...
 

 
We hadden een hele mooie dag, een vermoeiende dag ook wel.
Alle foto's van onze uitstap kan je bekijken in onderstaand filmpje.
 

Natuurlijk wordt en nog gepraat over onze uitstap op vrijdag, maar er is nog een belangrijke gebeurtenis.
Mathea wordt vandaag 3 jaar!


Mathea bracht een cadeautje mee voor onze klas.
Juf denkt dat het cadeautje al stuk is, want je kan iets horen 'rammelen' als je met het pakje schudt.


Kadi, kado, kadi, kadi, kado, wat zit er in dit aardige cadeau?
Doe het papier er nu maar af, dan zie je 't zo!


'Oh, juf, kijk, het is van Thomas de trein!'
Verwondering en vreugde alom.


Mathea heeft ook cakejes meegebracht.
We zetten er 3 kaarsjes op, want Mathea wordt 3 jaar.


En blazen maar!


Bravo, alle kaarsjes zijn uit!


We doen onze jas aan en gaan onze cake buiten eten, Mathea trakteert ook nog met een drankje, we kunnen kiezen, appelsap of appelsiensap.
 Santé, Mathea en gelukkige verjaardag!







We worden zelf machinist, passagier of treinbegeleider.
Machinist Mathea weet nog niet waarheen ze zal rijden, de passagiers hebben er geen probleem mee.


Treinbegeleider Wannes kijkt of iedereen ingestapt is.
Als iedereen er is, blaast hij op zijn fluitje, de machinist weet dat ze kan vertrekken.



Wannes controleert de tickets en knipt er in.


Ok, meneer, in orde, prettige reis!



Machinist Ali rijdt naar Mechelen, passagiers Artur en Wout willen graag mee.


Treinbegeleider Ella doet haar werk.


Op een fluitje blazen is wel makkelijker gezegd dan gedaan...
(gelukkig voor juf...?)




We spelen een combinatie van kleurenspel en telspel.



We laten de dobbelsteen rollen en kijken welke kleur er bovenaan ligt.


'ik heb de rode trein' roept Artur enthousiast.


We tellen hoeveel wagonnetjes we al hebben



En we tellen hoeveel we er nog nodig hebben om onze trein volledig te maken.


Op de KidSmart bekijken we de foto's van Jules die bij Emile logeerde, bekijken en beluisteren het verhaal van Karel in de trein en bekijken we de foto's van onze treinuitstap.


Natuurlijk blijven we graag spelen met onze trein en de bijhorende attributen.



Thomas en friends is nu nog populairder!


Juf vertelde ook nog het verhaal van Karel in de trein, en we leerden nog een lied, we deden heel veel leuke dingen, maar juf maakte een selectie van alle leuke activiteiten.

We kijken al uit naar onze volgende week, een spinnenweek!

 

2 opmerkingen:

  1. heerlijk om dit allemaal te zien :)
    ik werk binnenkort ook de trein uit op stage

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het was erg geslaagd bij ons, het prentenboek, 'Karel in de trein' is nog altijd een populair boek. De foto's worden ook nog geregeld bekeken, het was een zeer geslaagd thema.
      Veel succes, en geniet ervan!

      Verwijderen