vrijdag 22 maart 2013

In het kippenhok

Leren over kippen, zonder kippen te bezoeken, dat zien we niet zitten!
Deze keer bleven we niet langs de buitenkant van het kippenhok staan, maar gingen we in het kippenhok!
Laarzen aan en we konden vertrekken.
 
 
 
We moeten niet ver stappen, op onze school wonen 4 kippen, Jean-Lucske, de haan is er niet meer.
 



We tellen maar 3 kippen, maar Lora weet te vertellen dat er 4 kippen zijn.
We tellen, en tellen nog eens, maar we zien maar 3 kippen.
Dan horen we plots luid gekakel, we kijken allemaal verschrikt op en zien een kip uit het kippenhok komen, nog steeds luid kakelend.
We gaan in het kippenhok kijken, en ja hoor, er liggen eitjes.
Eén van de drie eitjes is nog warm.
'die komt uit de kip haar poep!' weet Emily ons te vertellen.


 
Tristan, Louie en Myrthe rapen elk een ei.
 


oei, er is een ei gesneuveld.
Tristan eet wel graag een spiegelei, zijn grote broer Thibeau niet, en eigenlijk is dit ei geen echt spiegelei, dus dat is niet lekker volgens Tristan.

 
We schilderen een ei uit karton.
We gaan daar een kip van maken zegt juf, we zullen haar maar geloven...
 

Met onze handen stempelen we een kam, poten en vleugels en de lel en kam.

 
En inderdaad, 't is gelukt, we hebben een kip gemaakt!
 
ai, nog geen foto, je kan onze kippen bewonderen, zondag, op het paasontbijt.
 
Dinsdag was een beetje een rare dag, onze dinsdag werd een beetje door elkaar gehusseld.
Meester Dimitri was op school en we zouden met hem gaan turnen, maar meester Dimitri ging met de grote kindjes turnen, en wij gaan pas in de namiddag turnen.
De meneer en mevrouw van de pedagogische begeleidingsdienst kwamen langs en gooiden onze structuur een beetje overhoop...
 
Maar flexibel als een kleuter is, gingen we aan de slag met de paastakken die onze kindjes hadden meegebracht. 
De takken van Myrthe hing juf aan het plafond, de tak van Ella was groot en had een dikke stam, die zetten we in een bloempot, maar oeps, hij bleef niet staan.  Tristan, helpende hand van de dag hield de tak vast, juf bracht zand uit de zandbak in de bloempot.  Maar juf liet de klus nogal snel aan ons over, en eigenlijk vulden wij de bloempot met plezier met zand!
 
 
De paastak versierden we met paaseitjes, grote en kleine eieren.  "hé juf, er zijn alleen maar grote of kleine eieren voor in de paastak, er zitten geen 'middelmatige' in" merkte Emily op.
Meteen gingen we even op onderzoek, en Emily had gelijk, voor onze paastak hadden we maar 2 maten paaseieren.
 
We gaan werken met gips, dan doen we een schort aan.
"Emiliefje, wil jij mijn schort vastmaken?"
"Ja, ik kan dat, en wil jij dan mijn schort vastmaken?"
"ja, ja, maar eerst doe jij mijne vast hé"
 
 
We leggen eierschelpen in een zakje.
 

we breken de schelpen met een deegrol.



juf stort het gips op een karton en tekent er met een stokje een ei in.
Wij leggen stukjes eierschaal binnen deze vorm.



Gips overal.
Gelukkig had Nand geen jeuk aan zijn neus, bij sommige kindjes hing de gips op het snoetje...


De resultaten zijn kunstwerkjes, ze zijn uiteraard te bewonderen op het paasontbijt!
 
Juf beplakte een waterballon met kranten, dat werd een ei.
Wij schilderden dat ei.
 
 
Later knipten we oren, want van dat ei zullen we een paashaas maken.
 


 
Onze paashazen zijn om te stelen en ook te bewonderen op het paasontbijt.
 
Juf vertelde het verhaal 'De kip van Huub', Wannes wilde het verhaal zelf nog wel eens bekijken en lezen, gelukkig had juf het boek en kon Wannes het terug vinden in de boekenhoek.
 
 
We gingen nog eens op stap met ons onderzoekstasje.
We namen het mee naar het kippenhok.
 


De kippen en onze geit kregen eten en we bekeken de kip nog eens van kortbij.
Sommig kindjes wilden de kip met het vergrootglas bekijken, maar dat vonden de kippen maar niets, zij gingen telkens weer op de vlucht.
 



We zullen de grond dan maar onderzoeken.
We vinden pluimen, stokjes, stenen, stro, modder en voetafdrukken van onze laarzen.


Ieder heeft zo zijn eigen manier van 'onderzoeken'.


Na het bezoek helpen we elkaar om de laarzen weer uit te trekken.

 
In de klas gingen we verder op onderzoek.
We bestudeerden onze kippenhokvondsten.
 



 
In onze klas waren kippen met een speciaal patroon, en zijn legden eieren met datzelfde speciaal patroon, we legden de eitjes bij de kip met hetzelfde patroon.
 
 
 
We leerden een liedje en we kakelden als kip.
Het was niet te geloven, maar wie hard genoeg kakelde en geweldig goed zijn best deed, kon zelf een ei leggen!
We leerden dat de haan kraait en dat hij geen eieren legt, de haan is de papa. 
(en in papa's buik groeit ook geen baby, dat is alleen bij mama's)
 
In het ei groeit er soms een kuiken, maar niet altijd.
Het kuiken wordt later een kip of een haan en als het een meisje is, kan ze later eieren leggen, als ze groot is!  Maar als het kuiken een jongen is, zal hij geen eitjes kunnen leggen, maar wel kraaien.
De onderlinge gesprekken van kleuters zijn vaak mooi om naar te luisteren.
 
 
We hadden alweer een leuke week!


2 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vraag: ik ben grootmoeder van Artur Antonissen, hoorde dat er in oktober een dag is dat de grootouders mee naar school mogen komen- welke dag is dat gepland?hartelijk dank
    Marieke Joris Antonissen
    e-mailadres:

    BeantwoordenVerwijderen