zaterdag 4 juni 2022

Kleuren en vormen

Er staat iets vreemds in onze klas.
De kleuters van juf Carine hebben al proberen te ontdekken wat het precies is, nu gaan wij op onderzoek. 





Dit denken wij erover:
Ilai: het is een fotocamera
Kamilla: ik denk dat het een verfmachine is
Daan: het is een verrekijker van de piraten
Nora: ik weet het niet
Georges: 't is een platendraaier
Elena: het is een piratenschat
Daan, beaamt, ja daar lijkt het op.
Er is nog wat onderzoek nodig.










In ons kunstprentenboek komen we nog schilderijen van Jackson Pollock tegen, op zijn werk hadden we ons moederdaggeschenk gebaseerd.




We zijn op zoek naar een werk van Kandinsky, maar dat vinden we niet in ons boek.
Gelukkig heeft juf wel een kunstwerk van Kandinsky meegebracht en ook op de computer vinden we werk van Kandinsky.
Hij heeft veel rondjes in zijn werk, 'cirkels'.


In onze klas gaan we op zoek naar ronde voorwerpen.
We moeten wel eens goed kijken, maar we vinden wel heel wat ronde spulletjes.








We gaan naar buiten voor schrijfdans.
Op de muziek draaien we rondjes, we letten erop dat we onze beide armen gebruiken.
We nemen in elke hand een penseel en schilderen als een echte kunstschilder cirkels in de lucht.
Als de muziek stopt, steken we onze handen in de lucht.












Als ware toekomstige Kandinsky's schilderen we rondjes op de speelplaats.




Tenslotte nemen we in elk hand een stuk stoepkrijt en tekenen we op de grond.
We gebruiken steeds onze beide handen en ontdekken al snel dat we een favoriete hand hebben.


















Kandinsky zou trots zijn op deze beginselen.









Onze Jules heeft nog steeds zijn winterkleren aan, daar gaan we iets aan doen, anders hebben we straks een plasje Jules...



Je zou keuzestress krijgen van zoveel kleren.
De warme wintertruien kunnen we er al tussenuit halen, daar is het te warm voor geworden.


Sylvia is helpende hand en kiest voor een T-shirt met korte mouwen.


Jules is helemaal klaar voor zonnige dagen.


Vandaag is geel, onze dagkleur.
Vele kleutertjes hebben iets geels aangetrokken.







Geel is ook de kleur van de zon, en zij schijnt vandaag!



Met verschillende kleuren en vormen van hamertje tik, timmeren we allerlei figuren.



Er is ook een wat moeilijker spel met verschillende kleuren en vormen.
We kijken heel goed welke kleur en welke vorm we nodig hebben om de figuren te maken.



We hebbenhet al gezegd, geel is de kleur van de zon, we vingerverven een zon.






In de bouwhoek krijgen we de opdracht om alleen maar met gele blokken te bouwen, hoewel de verleiding van de andere kleuren soms toch wel groot is...














We verzamelen enkele gele spulletjes uit onze klas.




Geel maakt duidelijk vrolijk 😍




We gaan nog eens terug naar onze schrijfdans.
De Nijntjes schrijfdansen op tafel, de beweging is nu heel wat kleiner dan onze rondjes in de lucht of op de speelplaats.






Terwijl er enkele klasgenootjes zalig in dromenland liggen, spelen wij buiten een spel.











Als de dakwerker de pannen goed komt leggen met een hoogtewerker, hebben we uiteraard heel wat te zien.



Vrijdag hebben we een rode dag.

    
En de rode kleren kwamen uit de kast!














In onze klas is ook wel heel wat rood te vinden.







Een verzameling rode spulletjes uit onze klas.


Dit is ook wel een moeilijke opdracht met verschillende vormen en kleuren een figuur namaken.







Vrijdag loopt op wieltjes, we rollen erop los!


























Rood is de kleur van de liefde, we plakken een rood hartje.
We denken dat we dit aan onze mama gaan geven, juf vertelt nog niet alles...
Het is een hartje voor juf Nina, we gaan er een trouwcadeautje van maken voor juf Nina, maar dat durft juf Chantal nog niet vertellen, want een geheimpje bewaren is nog moeilijk voor ons.







De vlinder op het mozaïekbord heeft vele kleuren.




Deze vrienden maken zich klaar voor een picknick


Maandag hebben we een blauwe dag, blauw, de kleur van de lucht.


Vandaag dan ook heel wat blauwe kleutertjes.







Vandaag gaan we op zoek naar blauwe spulletjes in onze klas.




Kleur oefenen, maar ook de begrippen 'groot', 'klein', 'groter dan', 'kleiner dan', 'evengroot', 'onderaan', 'erboven', 'eronder', 'bovenaan', 'tussen'.






We schilderen een helder blauwe lucht.



Nog niet iedereen plakte een hartje, 't is helemaal niet erg om een rood hartje te plakken op een blauwe dag.






Dinsdag is onze groene dag.
Groen van het gras, het gras waar de schaapjes van Anna in lopen.






Onze zoektocht naar groene voorwerpen in onze klas is begonnen.







met een vork stempelen we groene grassprieten.





















En dan zijn we weg!
We nemen onze rugzak mee, want we gaan ook picknicken bij Anna.



Voorzichtig stappen we langs het brugje over de beek.





Verschillende kleutertjes brachten brood mee voor de schaapjes, Anna had zelf ook nog brood.





Schapen en lammetjes, ze komen kortbij, we kunnen ze aaien en dat vinden de schapen en de lammetjes fijn, en wij vinden dat ook fijn.  Sommige kindjes moeten even wennen, niet iedereen is het gewoon dat er schapen in de tuin lopen, maar al snel geven alle kleutertjes lieve aaitjes aan de schapen en lammetjes.






















































Als de schapen hun buikje vol gegeten hebben, is het onze beurt om onze buik te vullen.
We picknicken in de tuin, nee niet bij de schaapjes, want wie weet zouden we dan zelf geen eten meer hebben.










Na het eten leven we ons uit in de speeltuin van Anna.




















































Wat was dit een prachtige middag!
Dank je wel mama en papa van Anna voor deze mooie beleving, het was een schoolreis vlakbij huis!

Het resultaat van een ravottersmiddag...





De drinkbussen worden nog eens goed bijgevuld en drinken maar!



De dag voor het schoolfeest gaan we eens oefenen hoe we nu best 'blikken werpen'.
Er zijn verschillende soorten blikken, we mogen ze allemaal eens proberen omver te gooien.

We moeten achter de streep staan en dan gooien.
We nemen zo af en toe wel eens een loopje met 'achter de lijn staan', maar dat is toch net zo charmant...
De inzet en de serieux waarmee onze kleuters aan de slag gaan is prachtig om te zien.




















Na het lange weekend evalueren we onze werkjes.
We bekijken wie wat gemaakt heeft, wie zijn/haar werkje helemaal af heeft en wie nog wat werk heeft.
We denken nog eens terug aan die keer dat we deze werkjes maakten en vertellen hoe we dit ook weer gemaakt hebben, we zeggen er meteen bij of dit een moeilijk of een makkelijk werkje was en of we het een leuk of toch niet zo leuke opdracht vonden.

Iedereen gaat nog een schaapje maken voor in de wei, dat is een werkje voor dinsdag.
Sommige kindjes moeten de lucht nog schilderen, of het gras nog stempelen, geen probleem, dat komt in orde!


Het hartje helemaal beplakken is een hele klus, maar slechts enkele kleuters hoeven deze klus nog te klaren.







In de hoekjes oefenen we onze sociale vaardigheden en leren we samen spelen, overleggen, initiatief nemen, ...


In de leeshoek maken we zelf een verhaal, aan de hand van allerlei figuurtjes laten we onze fantasie werken.



Het lammetje krijgt een wollen jasje.




Mama schaap krijgt mooie krullen.






In onze bouwhoek bouwen een toren, maar niet zomaar een toren.
We laten de dobbelsteen rollen en kijken welke kleur er bovenaan ligt, we nemen een duplo in die kleur, op die manier bouwen onze toren.
















We bekijken onze toren en bespreken welke kleur we het meest zien, welke kleur zien we het minst?
Onze kleutertjes kennen hun kleuren wel heel goed, nog enkele kleutertjes hebben wat oefening nodig, maar het komt zeker in orde.


Onze schaapjesweide is heel mooi geworden!
Dit kunstwerk zal zeker een ereplaatsje krijgen bij jullie thuis.


Onze hartjesplant is klaar om afgegeven te worden aan onze juf Nina en Jan


Uiteraard maakten we er ook een kaartje bij.


Wat gaat de tijd toch snel als het leuk is!

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten