zondag 8 mei 2022

Een kunstige week!

Onze week staat in teken van kunst en Moederdag.

Juf vertelt een verhaal over Nijntje, zij wordt kunstenaar.


We leren een versje voor Moederdag, daar hebben we enkele attributen voor nodig.


We leren niet alleen een versje voor mama, we maken ook een cadeautje.
Op de achterkant stempelen we ons kenteken.


Dan kiezen we 2 kleuren, we hebben de keuze uit de hoofdkleuren.


En dan mengen maar!  We laten onze vingers dansen over het schildersdoek.








Dan volgt de fotoshoot voor het kaartje, dat is best wel een hele klus.








We werken verder aan onze Moederdagkunst.
Onze handen zien er ook 'kunstig' uit 😅, gelukkig hebben we water en zeep.








Het resultaat, ai, ai, juf vergat een foto te maken, maar 't is niet erg, jullie kunnen het resultaat thuis al bewonderen, het zal zeker en vast een mooi plekje krijgen, een ereplaats.

We maken nog enkele foto's van ons allemaal.






Juf heeft een veel te makkelijk werkje voor ons gemaakt, we vinden heel snel en vlotjes het kleine prentje.





Vrijdag gaan we met de bus, een grote reisbus, op bezoek naar museum M in Leuven.
Als we aankomen zijn we een beetje ondre de indruk.  De leerlingen van de kunsthumaniora van het Lemmensinstuut hebben er een koor gevormd en zingen prachtige liedjes.




Juf plundert haar portemonee en wij mogen een muntstuk in de doos leggen.


Een mevrouw komt langs en vraagt of de kleutertjes haar muntstukken in de doos mogen leggen, ja natuurlijk mag dat!  Dank je wel, lieve mevrouw.


In het museum is Wendy onze gids.


Wendy maakt enkele afspraken met ons en dan gaan we op stap.


We gaan meteen de trap op, een hoge trap.
en het is niet de laatste, er volgen er nog...


We gaan op zoek naar een schilderij waar mensen in het wit gekleed opstaan.
Dit is duidelijk niet het gezochte schilderij, hier staan geen mensen op, onze kleutertjes kunnen zeggen wat er wel op staat en zij kunnen dit heel goed en gedetailleerd beschrijven.


Dit is iets ronds, 'een racebaan' denkt Daan, 't kan ook een vliegende schotel zijn, het kan zowat alles zijn wat je erin ziet.  OK dan!


Nora neemt er haar verrekijker bij, zo kan ze beter speuren 😆😂


We hebben het schilderij gevonden, een schilderij waar veel mensen op staan met witte kleren.
Volgens onze kleuters kunnen het spoken zijn, of dokters, of gewone mensen met witte kleren, of ...


De gids toont ons een cirkel, een cirkel is rond en wij gaan op zoek naar een rond voorwerp.
Ja, we zien de klok en de spots, die zijn rond.  'De racebaan van daarnet zijn we al vergeten'.
(zo gaat dat, wat voorbij is voorbij! wij kijken vooruit, naar de toekomst!)



We ontdekken ook nog een vierkant en een driehoek.


we maken zelf een cirkel met onze armen


We gaan tegenover een vriendje staan en we knuffelen, en kijk, onze armen maken een ronde, een cirkel.



We komen bij een groot beeld, 't is duidelijk een meneer.
We kijken heel goed hoe hij staat en we doen hem na, we kijken heel goed hoe zijn benen staan en hoe hij zijn armen houdt.  En dan dansen we in een kring rond het beeld.


In deze ruimte gaan we op zoek naar een donker schilderij.


We hebben er een gevonden en gaan ons er even bij zetten.
De meeste mensen op het schilderij zitten ook, ze zijn niet in beweging.


Dan gaan we op zoek naar een licht schilderij, een schilderij waar mensen bewegen.
Dat hebben we snel gevonden en ook hier gaan we even bij zitten.
De gids vraagt ons hoe we kunnen zien dat de mensen bewegen, dat is best een moeilijke vraag, maar Elena gaat ervoor, en ja hoor, ze legt dat goed uit, iedereen weet wat ze bedoelt.


Wendy pikt er enkele kleutertjes uit die nog niet zoveel gezegd hebben, zij mogen een kaartje kiezen, ze zeggen welke kleur het kaartje heeft en zoeken dan naar dezelfde kleur in het schilderij.
Ook dit doen we weer supergoed!





Wendy toont ons een schilderij, wij herkennen het meteen.
'Dat is een schilderij van groene verf.' Zo is dat ook, niet meer of niet minder.


Wij doen alsof onze vinger een penseel is en wij gaan 'luchtschilderen'.




Wendy laat ons nog voelen aan een steen en aan een blokje hout, wij ontdekken de eigenschappen ruw en glad en zwaar en licht.



Tenslotte bekijken we nog verschillende marjonetten.



Onze concentratie is bijna op en we worden moe, we ronden ons bezoek af.

Maandagochtend vertellen we over ons museumbezoek.
De rit met de grote bus, en de tv in de bus is heel erg bijgebleven, maar sommige kindjes wisten ook nog dat er mensen aan het zingen waren voor het museum.
Arne kon zich nog veel herinneren van het museumbezoek, andere kleutertjes vulden aan en Sieg, die herinnerde zich ook nog iets: 'er zijn véél trappen in het museum!' Ja, Sieg heeft gelijk, we hebben onze beenspieren goed geoefend.

Poppenmama Kamilla is met haar baby op stap.


In de huishoek is het druk.


De verpakking van mama's cadeau versieren we met mama haar portret.











Op de andere kant van de tas stempelen we hartjes, een hartje van mama ik zie je graag!






Dinsdag luisteren we naar het verhaal 'Lieve mama'.
Nadien vertellen we over onze mama, hoe ze heet, de meeste kindjes kennen mama haar naam.
Wat mama doet voor werk is vaak moeilijk, maar met de titels die er tegenwoordig allemaal zijn, is het ook niet zo makkelijk meer.  Hoewel het eigenlijk wel heel duidelijk is wat mama doet op haar werk: 'ze werkt er'.  Wil je weten wat mama precies doet op haar werk, wel 't is echt wel simpel: 'werken!'.


Enkele kleutertjes werken het cadeautasje voor mama nog af.



We kiezen een kaartje om aan mama's tasje te hangen, een kaartje met een groot of klein prentje.


We krijgen lippenstift (juf heeft véél lippenstiften, we zijn onder de indruk van zo'n grote verzameling...) en dan geven we een kusje op het kaartje.




Onze kaartjes zijn klaar om aan het cadeau te hangen.


Prettige Moederdag, lieve mama!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten