zaterdag 9 april 2022

Tok-tok-tok, gekakel in het hok.

 We beginnen onze week met een heerlijk verhaal.
Huub heeft een bijzondere kip, zijn kip kan zelfs voetballen en jongleren, en fietsen en portretschilderen en ...
Sep heeft ook zo'n speciale kip die vanalles kan, de andere kindjes in onze klas hun kippen, of de kippen van oma hebben niet zo'n bijzondere gaven.


Eitjes leggen doen gelukkig alle kippen van onze kleutertjes en de eitjes opeten, dat doen ze graag zelf!


Eieren worden bewaard in eierkartons, wij gaan met de eierdozen bouwen.




eierdozen open en toe doen, vinden we ook al best leuk



We hebben vandaag maar 4 Nijntjes in onze klas, met een vork en gele verf maken zij een kuiken.






Het werd een prachtig kunstwerkje, het kreeg vast en zeker een ereplaatje bij jullie thuis.

Onze jongste ukjes kleuren een kuiken.




Om te kunnen zien heeft ons kuiken nog 2 ogen nodig.









Een snavel en een pluim maken ons kuiken helemaal af.


In onze kleuterbibliotheek is er heel wat lectuur te vinden over de kippen.


Zou er bij Anna en Kamilla kip op het menu staan...


Elise wil werken!


Knippen is een ernstige zaak, het vraagt opperste concentratie.
We knippen snippertjes om de bokaal die we meebrachten (of niet meebrachten) te vullen, we maken een kuiken of een kip.










Deze kip heeft al 2 kuikentjes.


Als we in het vergiet pluimen stoppen, wordt het vergiet een kuiken, of een kip.
Onze fijne motoriek wordt geoefend, de oog-handcoördinatie komt aan bod, ook hiervoor moeten we ons concentreren.







Donderdag gaan we op bezoek bij Anna haar kippen.  Juf Sofie gaat met ons mee.
We stappen op het voetpad, op de straat stappen we natuurlijk niet, daar rijden auto's en fietsen en traktors en de vuilniskar en de moto's en ... (alle voertuigen komen aan bod)
Anna toont ons de weg.


De poort gaat open, opa wacht ons al op.


Anna's kippen hebben véél plaats om te scharrelen.


Er is een erg tamme kip, opa kan de kip pakken en wij mogen ze aaien



We voelen hoe zacht de pluimen van de kip zijn, we zien de kam van nabij en de lel en de bek en de ogen van de kip.  Om te stappen heeft de kip 2 poten.



De kip kent Anna, Anna kan haar makkelijk pakken.


Kindjes die willen, mogen de kip pakken.


Dit is in het kippenhok, hier gaan de kippen slapen en eitjes leggen.



Er liggen nog eitjes in het nest.


In het kippenhok is er eten voor de kippen


De kippen eten graag graantjes, maïs, haver, allerlei pitjes, graan.


Als het avond is, gaan de kippen 'op stok'.


Als drank krijgen de kippen water.


Iedereen mag bij opa een handjevol eten nemen en dan mogen we dit uitstrooien voor de kippen.
















Dankjewel mama Els, opa en oma Rita voor de ontvangst.
We krijgen eitjes mee naar onze klas, dank je wel mama Els!


In onze klas volgt er nog een gesprek wat we met eitjes kunnen maken.
We kunnen ze bakken of koken, of we kunnen een bereiding maken waar we eitjes voor nodig hebben.
Eén iemand oppert pannenkoeken en dat voorstel wordt meteen gesteund door de klasgenootjes.
Iedereen in onze klas lust pannenkoeken en iedereen heeft er zin in!

Behalve eieren hebben we melk nodig, we nemen hazelnotenmelk, die mogen al onze kleutertjes eten en bloem en vanillesuiker.


We hebben ook nog wat keukenmateriaal nodig.


Anna mag als eerste melk en eitjes mixen



Georges legt de laaste hand aan het mixen van eieren en melk.


Dan voegen we gezeefde bloem toe, dat lijkt heel makkelijk, maar je hebt er toch wel sterke handen voor nodig.  Voor kleuters van ons kaliber is dat uiteraard kinderspel!







Tenslotte mixen we het ei-melk mengsel met de bloem.


De pannenkoeken bakken, is een taak voor juf, dat is nog te gevaarlijk voor onze kleutertjes, we blijven weg van het vuur, we willen ons echt niet verbranden.


Gelukkig had juf de avond voordien, thuis al een lading pannenkoeken gebakken.  Eén kookplaatje is stuk en als we zouden moeten wachten tot er voor iedereen een pannenkoek gebakken is, zouden we wel héél lang moeten wachten.




We zitten klaar om te smullen






We mogen de pannenkoek met onze handen nemen en er stukjes van bijten.











't Is lekker!
Enkele kindjes houden het bij 1 pannenkoek, sommigen kunnen er wel meerdere eten.
Er waren ook nog kleutertjes die hun boterhammen wilden eten, het was middag, dus dan eet je boterhammen!  Wie dit echt wilde, mocht dit doen, maar juf benadrukte heel erg dat we onze boterhammen niet moesten eten.



We sorteerden eitjes in een mandje.  Goed kijken naar de kleur was de oprdacht en met een pincet namen we de eitjes en stopten we ze in de mand, de groene eitjes in de groene mand, enz., maar oeps, voor de witte eitjes was er geen mandje, wat nu?


De eierrace vinden we een leuk spel, we blazen het ei in het mandje, oh, oh, hier worden de spelregels al eens overtreden 😉


We kijken goed waar juf de figuren van het kippenhok legt, we verwoorden dit en we leggen de figuren op onze legplaat ook zoals bij juf.


Maandag is het feest in de klas!
Elena wordt 3 jaar.
Ai, juf zet de kroon weer zelf op...
'nee, juf, dit is de kroon voor Elena, zij is jarig, jij niet!'
'Ja, maar ik ben ook wel eens jarig geweest en ik ga nog wel eens jarig zijn' 
'Ja maar, jij bent geen 3 jaar, Elena is 3 jaar!'
Juf moet toegeven dat dit wel waar is, 3 jaar is juf niet.


Maar oepsie, de kroon is te groot voor Elena!
'dan kan je ze toch kleiner maken, juf'


Ja! 't Is gelukt, de kroon past voor Elena.


Elena heeft een gele ballon gekozen.



Als je 3 jaar wordt, mag je drie bloemen in de vaas zetten.
Zouden er genoeg bloemen zijn?


Oef, er zijn genoeg bloemen, er staan 3 bloemen in de vaas en we hebben nog 2 bloemen over.
'Er zijn 5 bloemen, dat is voor als een kindje 5 jaar wordt hè juf' stelt een opmerkzame peuter vast.


Elena zoekt uit welke bloemen er nog kunnen zingen.


Dank je wel voor de lekkere traktatie!
Voor iedereen is er een smurfenkoek en een heerlijk sapje.


Dan is het tijd om kaarsjes te blazen, maar wacht nog even, eerst zingen we onze liedjescarousel!


Hiep, hiep, hiep, hoera!


Hieperdepieperdepiep, HOERAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!!
Blazen maar!


Bravo Elena, gelukkige verjaardag!!!



Elena heeft voor iedereen een masker bij.


















Dank je wel!
Eten en drinken doen we buiten, we genieten van het mooie weer.



Smakelijk eten en santé, op de verjaardag van Elena!







Oei, dinsdag is onze juf wat verstrooid geweest, ze vergat haar fototoestel thuis, en ook nog haar telefoon, wat jammer, er waren zoveel fijne momenten die leuke foto's hadden kunnen opleveren.
We leerden het versje 'wiederke wiederke wei, een kuiken in een ei', én we beeldden dit ook uit.  De eierrace werd nog gespeeld, we versierden de paastak in de huishoek met paasversiering die we gingen kopen in onze winkel, we knipten de laatste snippers om onze bokaal om te toveren tot een kip of een kuiken, enfin, we leerden nog op een leuke wijze.

Juf Nina komt een week met ons leuke activiteiten doen.

Woensdag voor de paasvakantie luisteren we naar het verhaal van Lotta en de paashaas.
Een heel leuk verhaal, we luisteren heel aandachtig en we genieten vooral!


Na het verhaal gaan we naar buiten voor schrijfdans.
We lieten de linten dansen op muziek.  Bij schrijfdans ontwikkelen we steeds onze beide kanten, zowel links als rechts worden geoefend.




Na de speeltijd krijgen we een ei.
Op de muziek lopen we rond het ei.







Als we dat verschillende keren gedaan hebben, krijgen we allemaal in elk hand een stuk krijt.
Als we de muziek horen tekenen we met onze beide handen paaseitjes, als de muziek stopt, steken we onze handen in de lucht.
















'Bim bam belletje, dit is Pimpernelletje'
Pimpernelletje is niet zomaar een klok, het is een Paasklok en Nelletje brengt eieren!



Kennen we ons versje nog?
Wiederke, wiederke, wei,
een kuiken in een ei.



Wiederke, wiederke wuit,
het kuiken kruipt eruit!


Juf wilde graag een filmpje maken, maar helaas er was niet genoeg ruimte meer op de fotokaart.


Juf vertelt het verhaal van Mienie en Piepke, 2 avontuurlijke muisjes die de hulphazen in 't oog hebben.
Muisjes eten héél graag chocolade, een spannend verhaal...


We maken zelf een paashaas.
We stempelen onze haas helemaal vol, dat wil zeggen dat we niet altijd op hetzelfde plekje stempelen, maar heel de ruimte vullen.


soms vullen we niet alleen de paashaas op, maar ook de ruimte errond...






We bouwen torens van eitjes, maar niet zomaar torens, we kijken heel goed welk ei onderaan moet, welk ei er dan op komt, goed kijken en kleuren herkennen.



We zitten klaar voor een tik-tak voorstelling.



Voor onze laatst bijgekomen vriendjes is dit nieuw, ze zijn heel geconcentreed aan het kijken.


oh, 't is al gedaan.
We vertellen wat we het leukst, het mooist vonden.
Dat is voor sommigen heel uitgesproken, voor anderen is dat moeilijk te zeggen.
'het is gewoon allemaal mooi!'


Na tik-tak wordt er verder gestempeld








Als juf vrijdagochtend op school komt, valt het haar op dat de paasmandjes niet meer aan de haakjes in de gang hangen, dat is vreemd, want toen juf gisteren naar huis ging, waren ze er nog wel, zeer raar!

Maar kijk nu, als juf in de klas komt, ziet ze her en der de mandjes liggen, en de mandjes zijn niet leeg meer.






Vandaag is Anna helpende hand, en op haar helpende handstoel ligt haar paasmandje.


Iedereen gaat op zoek naar een mandje, dan zoeken we uit van wie het mandje is.



Gelukkig staat ons stempeltje erin en kunnen we ons mandje herkennen.











Wat zullen we vandaag bij ons weerhuisje hangen?
Sneeuw!
Voor het eerst dit schooljaar, en waarschijnlijk ook voor het laatst, mogen we het weersymbool voor de sneeuw ophangen.
Een sneeuwpop kunnen we helaas niet meer maken, want de sneeuw blijft niet liggen, een echt goed beeld van sneeuw krijgen we niet, maar de sneeuwvlokken uit de lucht zien vallen dat is toch wel bijzonder.





Op ons tafeltje staat voor elke kleuter een kip, dat is een klein paascadeautje van de juffen, iedereen krijgt een kipje mee naar huis.



Juf leest het verhaal 'dit ei is van mij'.
Alweer een heel mooi verhaal.


Als lunch is het vandaag 'gekookt ei met soldaatjes'
Anna bracht eitjes mee, Anna's kippen hadden eitjes gelegd voor ons, dank je wel lieve kippen!
(en in het bijzonder mama van Anna, om ons de eitjes te schenken)

Eitjes koken kunnen we in een kookpot met water, als het water aan de kook is, legt juf de eitjes in het water met een erg bijzondere lepel, goed kijken op de horloge en dan dan mogen de eitjes eruit, alweer met de hele speciale lepel.


eitjes koken kan je ook met eierkoker
Je moet dan goed meten hoeveel water je nodig hebt, het water bij de eitjes voegen en de eierkoker doet zijn werk.


Hoe dan ook, als je eitjes kookt, moet je een gaatje prikken.
Juf heeft er een speciaal toestelletje voor meegbracht, je moet wel voorzichtig zijn, want er moet alleen maar een gaatje in het ei geprikt worden, het ei moet niet helemaal stuk.


Terwijl de eitjes koken, snijdt juf de boterhammen in soldaatjes.
Onze kleutertjes pellen zelf hun ei, en dan smullen maar!






















De soldaatjes zijn zeer gegeerd, er wordt heerlijk gesmuld.
De meeste kindjes vinden het gekookt ei ook wel erg lekker, sommigen vragen zelfs nog een ei, maar we houden het bij 1 ei.

Prettige vakantie iedereen en een vrolijk Paasfeest!


Op dinsdag, 19 april is juf Nina er weer voor de start van het 3° trimester,
op woensdag, 27 april zie ik jullie graag weer, goed uitgerust en iedereen gezond weer terug.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten