woensdag 20 november 2019

Hè, hè kaboutertjes!

Het is herfstvakantie en na de vakantie leren we over paddenstoelen en kabouters.
Jules gaat in het bos op zoek naar paddenstoelen, hij moet wel een beetje zoeken, maar ja hoor, hij vindt paddenstoelen.




Dit is een mooi kabouterdorp, maar waar zijn de kaboutertjes naartoe?


Koekoek, hier ben ik!


Na de vakantie komt Seppe erbij in onze klas.
Seppe is een flinke kerel, de broer van Suze, hij is net zo'n taterwater als zijn zus... 


Seppe heeft de leeuw gekozen als knuffeltje voor de aanwezigheidskalender.


Juf leest het mooie verhaal van Heksje Mimi en de kabouter.
Heksje Mimi komt in het bos de verdwaalde kabouter William tegen, heksje Mimi neemt William mee naar huis, hij neemt er een warm bad, drinkt lekkere soep en zijn kleren hangen er te drogen.
Als de regenbui over is, gaan Heksje Mimi en poes Bobo op zoek naar kabouter William zijn huis.

Afbeeldingsresultaat voor heksje mimi en de kabouter

Een rode paddenstoel zonder stippen, dat kan niet!
Wij rollen stippen van plasticine voor onze paddenstoel.




Een groepje kleuters kleurt kabouter William









Paddenstoel Seppe steelt de show.


Juf heeft het grote kabouterboek meegebracht.


We kunnen veel leren over de kabouters.


kabouters begroeten elkaar door neuze-neuze te doen.


Khaan en juf begroeten elkaar op z'n kabouters.



kabouters zijn 15cm groot, zonder hun muts!



Deze tuinkabouter is geen echte, het rode papiertje is 15cm, en de kabouter is groter dan het papiertje.


Deze kabouter is heel wat kleiner.


Seppe kiest zijn kenteken.
Hij kiest de hond.








Een halve dag school is best wel vermoeiend, Seppe geniet van zijn middagdutje.



Na zijn dutje is Seppe weer fris en monter, klaar om naar huis te gaan.


De actie 'helm op, fluo top' is weer van start gegaan.
Omdat gezien worden zeker zo belangrijk is als zelf zien, dragen we een fluo vestje, zo zijn we voor het aankomende verkeer al van ver zichtbaar.
Wie zijn/haar fluo vestje draagt krijgt een sticker, wie met de fiets komt en zijn/haar fietshelm draagt, krijgt nog een extra sticker.


Seppe heeft een tas vol kabouterspullen meegebracht.


Kwebbel Seppe


een echt kabouterpakje.


Er zijn niet het hele jaar door paddenstoelen, waar wonen de kaboutertjes dan als er geen paddenstoelen zijn?
Onder de wortels van de bomen hebben de kabouters een prachtig huis gemaakt.


We bekijken op de grote prent wat kabouters allemaal doen.
We zien niet alleen kabouters op de tekening, maar ook dieren uit het kabouterbos.


Seppe heeft zijn kabouterjas aan vandaag, hij is helemaal in ons thema.


Wie wil mag een kaboutermuts opzetten.







We maken een grote kring, in het midden van de kring dansen 4 kaboutertjes.

'Deze vier kabouters dansen samen in de kring.
Van deze vier kaboutertjes doet elk zijn eigen ding.

Jij daar, kaboutertjes, laat eens aan ons zien...
Wat is het dat jij kunt misschien?

De kleuter laat zien wat hij/zij kan.

Wat knap, bedankt, tot de volgende keer!
wij, drie kabouters, wij dansen nog wat meer...


















We leren over beleefdheid, wat is dat eigenlijk?
Dat is 'dank je' zeggen als je iets krijgt en 'alsjeblief' als je iets geeft, dat is ook 'wablief 'zeggen als je iets niet verstaan hebt.  Ferre zegt 'gezondheid' als er iemand niest.
Als iemand iets tegen je zegt, dan antwoord je, dat is ook beleefd en als iemand je begroet, dan groet je terug.
Er zijn vele manieren om iemand te begroeten.  We denken eens goed na en zeggen en tonen op welke manier je iemand kan begroeten.

Je kan een kusje geven.
natuurlijk ga je niet iedereen die je tegen komt een kusje geven...


 Je kan elkaar ook de hand schudden.


Een handkusje gooien is ook een manier van begroeten.



Je kan een knuffel geven


je kan ook gewoon zwaaien en 'dag' zeggen.


Een high five is ook een begroeting.


Iemand een vuistje geven, dat is ook een begroeting.


Kabouters zijn ijverige wezens, net als kleutertjes.
Wij helpen meester Mladen bij het opruimen van de herfstbladeren, maar eerst laten we het bladeren regenen! 



















Khaan heeft het boek 'de kabouter' mee naar school, hij kreeg het boek van zijn peter Nick.
Aan de buitenkant ziet het er anders uit, maar binnenin is het boek net hetzelfde als dat van juf.



Juf bracht kruiden mee vandaag, heel veel kruiden uit de tuin, rozemarijn.
We gaan rozemarijnolie maken en verkopen op de kerstmarkt.


Eerst moeten we de rozemarijn goed wassen.


We denken dat er een slakje op de rozemarijn zit, maar het is geen slak, het is iets anders.
Misschien is het wel een larve van de goudkever, deze kever houdt veel van rozemarijn.





We plukken de blaadjes en stoppen ze allemaal in een glazen pot.


Als de pot vol met blaadjes is, gieten we er olijfolie bij.



Juf sluit de pot met een schroefdeksel en de pot gaat au bain marie op het vuur, hij gaat zo'n 5 uur pruttelen.





We schilderen een paddenstoel, het hoeft er geen rode met witte stippen te zijn.




  

Terwijl enkele kleuters de kunstschilder in zich laten boven komen, spelen de andere kapoenen in een speelhoekje.



We spelen een spel om onze ruimtelijke begrippen te oefenen.
Zet de grote paddenstoel op het gras.


Zet de kabouter naast de paddenstoel.


Zet de kabouter op de paddenstoel
'dat is een moeilijke juf, de kabouter valt eraf!'


Zet de kabouter voor de paddenstoel.



Zet de kabouter achter de paddenstoel



zet de kleine paddenstoel verweg van de grote paddenstoel


zet de kabouter tussen de grote en de kleine paddenstoel


neem nog een kleine paddenstoel en zet hem naast de grote paddenstoel




De grote paddenstoel staat tussen de 2 kleine

  
de kabouter staat naast een kleine paddenstoel


'Juf, ik wil dat spelletje ook spelen! Ik ook!'
Iedereen mag het spelen, maar we kunnen niet allemaal tegelijk.
Soms plaats onze juf de kabouter en de paddenstoel(en) en dan is het aan ons om te verwoorden hoe de kabouter en de paddenstoel t.o.v. elkaar staan.











 De hoed van onze paddenstoel is niet rood, maar we geven hem wel witte stippen!






Wij zijn kaboutertjes om te stelen...







 Snoozy eet graag witloof, juf brengt af en toe een blaadje witloof voor hem mee.
Onze Snoozy doet af en toe een beetje gek...
Hij gaat bovenop het witloof zitten! 



 We leren een liedje. 


Juf haalt er de klankstaven bij, dan kan ze het liedje spelen en zingen tegelijkertijd!


We stempelen een kaboutermuts.










Joepie!!! Juf gaat Tik-Tak spelen.


Na elk item zegt Seppe spontaan: 'nog eens'
Onze andere kleutertjes gaan er niet op in, pas als de deurtjes van het Tik-Tak huisje weer dicht gaan weten ze dat het gedaan is.
'ik vond die kabouter op de toren leuk!' 'ja, en ik vond de schaar die danste leuk' 'ja, maar die paddenstoel is ook leuk' 'de kabouter die verstopt zat onder het bekertje, dat vond ik leuk.  Dat is nog eens geweest, maar toen zat er geen kabouter in de beker, het was iets anders'.
Er ontstaat spontaan een hele dialoog tussen de kleutertjes en juf, zij geniet!







We stempelden al een kaboutermuts, we gaan nog een baard plakken.







Hè, hè, kaboutertjes, we zijn ontzettend fijn!






Allemaal paddenstoelen in onze klas.



Voor de vakantie maakten we confituur van pompoen en appels, we proeven of de confituur nog lekker is.  Wie wil mag een stukje brood met confituur nemen.







'Mmmm, lekker! Ik ga aan mijn mama vragen om alle potten confituur te kopen!'
Oei, en de andere kindjes dan?
'Tja, die kunnen er dan geen meer kopen'
Gelukkig hebben we genoeg potten confituur gemaakt.

Helpende hand, Olivia krijgt de vertelschort aan.
Op de vertelschort staan 3 zakken, die er alle 3 af kunnen.






Ferre kiest de groene zak, want hij houdt van groen.
Wat zou er in het zakje zitten?




''t Is een kabouter.'
Ja, dat is waar, maar juf wil meer horen, is het een kabouterjongen of een kaboutermeisje, heeft de kabouter iets vast, wat gaat hij/zij daarmee doen?  Zou hij ergens naartoe gaan, of ergens vandaan komen?
Ferre bekijkt juf eerst eens heel bedenkelijk, dan bekijkt hij de kabouter nog eens heel aandachtig.
'het is een kaboutermeisje, ze heeft een blauwe muts op haar hoofd en ze heeft een emmer in haar hand.  De emmer gaat ze vullen met water en dan gaat ze de bloemen water geven.  Ze geeft de bloemen met de emmer water, want dat kan, ze weet niet meer waar haar gieter is, die is kwijt.'
Onze juf is al heel wat blijer met dit verhaal.  Ferre heeft het zelf verzonnen, de klasgenootjes hebben af en toe wel een idee gegeven.



Amber gaat voor het bruine zakje.





'Er zit ook een kabouter in, een kaboutermeneer!'


 'Hij heeft een mand op zijn rug' 
'Ja, met besjes' komt Khaan tussen.
Wat gaat de kabouter doen met die besjes wil juf weten.
'Opeten!' zegt Khaan.
'gaat hij die helemaal alleen opeten?'
Khaan is ervan overtuigd dat hij die alleen gaat opeten.
'zou hij toch niet delen met het kaboutermeisje, of met nog andere kabouters in het dorp?
'Of zou hij de besjes misschien verkopen, zodat andere kabouters besjes kunnen kopen om op te eten of om confituur te maken?'
Dat geeft weer wat stof tot nadenken, misschien wel.
Maar het is duidelijk, Khaan zou de besjes voor zichzelf houden!



Khaan is nieuwsgierig naar wat er in het rode zakje zit, wat zou die kabouter bij zich hebben?



Het is geen kabouter, het is een paddenstoel!
Khaan zijn fantasie speelt volop: 'het is misschien het paddenstoelenhuis van deze kabouters.  Misschien zijn de kabouters hun paddenstoelenhuis ook kwijt, zoals kabouter William.'
Khaan bekijkt de paddenstoel eens heel goed: 'er is geen deur in deze paddenstoel en ook geen venster, dan is dit geen huisje, er woont geen kabouter in deze paddenstoel.'



Onze figuurtjes staan bij elkaar.
Misschien verzinnen we straks of morgen wel een ander verhaaltje.


De vertelschort is helemaal leeg!


De tafel ligt vol met sokken, rokjes, broeken, hemdjes, ...
De was moet gesorteerd worden en wij gaan helpen.


Elke kleuter heeft een wasmachine in een bepaalde kleur gekozen.
De kleutertjes laten om beurten de dobbelsteen rollen, je neemt een kledingstuk in de kleur die bovenop de dobbelsteen ligt en stopt het in de bijhorende wasmachine.
Wie zijn/haar wasmachine zal het eerst vol zitten...









een ander groepje kleuters kleurt kabouter William, juf zal hem uitknippen en dan zal hij dansen aan het plafond in de gang.




't Is spannend voor Ferre



















We hebben een winnaar!


Juf heeft peterselie meegebracht, Snoozy de kanarie lust dit graag.


Voor de vogeltjes buiten heeft juf een vetbolletje meegebracht.


Woensdag = fruitdag, 't is perendag vandaag.





De mezen hebben al vaak een nestje gehad in dit vogelhuisje, gisteren kwam er nog een mees eens piepen in het huisje.
Misschien zit er intussen al wat veel nestmateriaal in het vogelhuisje en is er onvoldoende plaats om volgende lente weer een ei te leggen.  We bekijken het nestkastje eens en halen het nest eruit.




Het nestkastje hangt weer klaar voor de volgende lente.


Als Pistache op bezoek is, dan wordt er Frans gesproken!
We spelen 1,2,3 piano, maar let op, we spelen niet 'één, twee, drie piano'
maar 'un, deux, trois, piano'!





Ra, ra, waar verstopt de kabouter zich?
De kabouter gaat zich ergens verstoppen in de klas, hij neemt een muziekdoosje mee, goed luisteren vanwaar het het muziekje komt, dan in de richting van het geluid stappen, en ja, daar zit de kabouter!


Om zeker te zijn dat je niet spiekt, leggen we ons hoofd in de schoot van de helpende hand (Seppe)



'Op een grote paddenstoel, rood met witte stippen


zit kabouter pinnemuts heen en weer te wippen


krak zei de paddenstoel,
met een diepe zucht
Allebei de beentjes, hopola in de lucht!'


Nu doen wij het dansje!



onze beentjes, hopla in de lucht!


Vandaag maken we champignonsoep.
We gebruiken niet zomaar paddenstoelen, we gebruiken de paddenstoelen uit de winkel.
Juf kocht Parijse champignons, kastanjechampignons en oesterzwammen.


We voegen ook nog een prei toe, en uien, want geen soep zonder uien.


Onze verschillende soorten champignons op een rij.


Juf heeft de uien en de prei gesneden


Wij moeten zorgen voor de champignons.
Eerst borstelen we de champignons







Dan snijden we de champignons, we letten erop dat we het mes goed vast houden, de snijkant naar beneden.










Snoozy vindt champignon lekker.


'wat is dit?' wil Khaan weten.
In dit botje zitten onze kruiden, laurierblaadjes, thijm en peperbolletjes


Alle groenten gaan in de kookpot.
We stoven de groenten aan en dan gieten we er water bij.



Ons kruidenbotje gaat mee in de pot, net als enkele peterseliestengels.


Terwijl de soep pruttelt op het vuur, dekken Khaan en Ilyano de tafel.



Als de soep gekookt heeft, haalt juf het botje en de peterseliestengels uit de kookpot.


Ilyano is helpende hand en mag de soep mixen.


Het is zover, we kunnen onze soep eindelijk eten.
Let op, ze is nog warm, eerst blazen!
















Ilyano en Finn vonden de soep niet zo lekker, ze hebben wel geproefd.
Onze andere kapoenen hebben heerlijk gesmuld, de kommetjes werden meermaals gevuld!
Wij hadden 2 leerrijke en leuke weken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten