zaterdag 22 september 2018

Aan de takken van de bomen...

We beginnen onze week met aftellen.
Aftellen naar het pannenkoekenfeest van zondag.


Als we verteld hebben over het voorbije weekend en we hebben onze kalenders aangepast, dan gaan we naar buiten.  Er staan pijlen op de speelplaats, die gaan we volgen, maar welke kant moeten we op?





Er staat 'iets' bij de pijl, we moeten het even bestuderen.
'een hartje' is Mats zijn vermoeden.
'een appel' denkt Ruben.


'Ik heb al een appel gevonden! 't Is wel maar een kleine'  roept Elena enthousiast, maar ze bekijkt haar gevonden vrucht toch bedenkelijk en besluit dan: 'nee, dit is geen appel, hier zit een noot in.'


De appels hangen en liggen wat verderop in en bij de appelboom.







Dat is een vieze appel, die mogen we niet meer eten.



Gilles is onze helpende hand, hij draagt de mand.



onze buit: lekkere, gezonde appels, puur natuur.


We bekijken en vergelijken de verschillende appels, we sorteren de appels op verschillende manieren, naar grootte, naar kleur, we leggen de appeltjes 'met rotte plekken' bij elkaar en we leggen de appels van groot naar klein.









Zoveel appeltjes, daar willen we natuurlijk wel van proeven.
Als juf de appel door snijdt, zien we de pitjes.
We leren dat de pitjes in het klokhuis wonen.


Juf snijdt het klokhuis uit de appel en schilt de appel.


smakelijk eten iedereen!



't is een zure appel.  Juf denkt dat Ferre de appel niet lekker vindt, maar Ferre vindt de appel wel lekker! (zegt hij toch wel overtuigd)
Ook de andere kleutertjes vinden de zure appel lekker, hoewel hun snoetje soms iets anders laat vermoeden...








'Dit is een speciale appel.' zegt onze juf heel ernstig.
We bekijken het fruit nog eens goed en bekijken juf heel bedenkelijk...
'Dat is geen appel juf, dat is een peer!'


Juf snijdt de peer doormidden, ook een peer heeft pitjes die in een klokhuis wonen.


Natuurlijk proeven we ook een stukje peer.
Onze kleutertjes verkiezen allemaal een appel boven een peer.













We gaan een appelboom maken!
Juf spuit verf op een groot karton, wij rollen de verf over het hele karton.



Terwijl 2 kleutertjes verven, is een ander groepje aan het scheuren.
Scheuren lijkt makkelijk, maar dat is het niet, vaak zijn we aan het trekken i.p.v. scheuren.

Een versje ondersteunt het scheuren:
'duimpje hier en duimpje daar,
duimpje heel dicht bij elkaar
en scheuren maar!'

We verzamelen de snippers in een kom, we zullen er later deze week een papierdeeg mee maken om appeltjes te vormen.








Op maadagnamiddag zitten alle kleutertjes bij ons in de klas.
We gaan naar buiten voor een lesje ritmiek.

De appels liggen verspreid, we stappen, lopen of huppelen tussen de appels, om te weten hoe we ons precies moeten bewegen luisteren we naar het ritme van de handtrom.



We gaan voor, naast of achter de appel staan, of we leggen de appel tussen onze voeten.














We doen alsof we een boom zijn, onze armen zijn de takken, onze appel hangt met het steeltje aan de tak, juf bootst de wind na, we luisteren goed of de wind zacht of hard waait en bewegen naargelang.








Dinsdagochtend luisteren we heel aandachtig naar het verhaal.




Juf vertelt het verhaal van Mienie en Piepke.
De muisjes willen graag de rode appel, maar hoe geraken ze aan die rode appel...


Met plasticine rollen we appeltjes voor in de appelboom.






2 kleutertjes rollen de achterkant van de kruin van hun appelboom












De treinen blijven favoriet speelgoed.



De snottebellen zijn weer van de partij, verschillende keren per dag oefenen we om onze neus te snuiten met behulp van het stappenplan van Jules.



'Alle snottebellen buiten!'


Onze boom heeft ook een stam nodig, een stam is bruin, dus nemen we de bruine verf erbij.





Een kleuter, helemaal 'van deze tijd'!





Verf alom!
Misschien overkwam het Rembrandt of Picasso ook wel in hun beginjaren...
Gelukkig hebben we water en zeep op school.





Woensdag amuseren we ons op een leerrijke manier bij en met juf Tessa.

Donderdagochtend gaan we eerst turnen met juf Laurien.
Na de speeltijd speelt juf 'Tik-Tak', wij zijn er klaar voor!


Juf schilde een appel in tik-tak en at een stukje appel op...
Na de voorstelling snijdt ze de rest van de appel in stukjes, Mats is helpende hand en mag de appelpartjes uitdelen.




Onze appeltjes tik-tak







Een appelboom zonder appels, dat kan natuurlijk niet.
We stempelen appeltjes in onze boom.











Cas, van het 2° leerjaar, heeft thuis een appelboom.
We kregen een hele mand appels cadeau van Cas, we gaan appeltjes bakken. (en eten!)


We schillen de appels met de dunschiller, we proberen het, voor de ene kleuter is dit makkelijker als voor de andere.








De tafel is gedekt, onze eigen gemaakte placemat, onze gepersonaliseerde drinkbeker en natuurlijk een bord, mes en vork.






De eerst lading appels is gebakken, we krijgen elk een beetje appels om te proeven, wie nadien nog appeltjes wil, krijgt uiteraard nog een portie.

Wij kunnen al heel goed met mes en vork eten.









Eten en drinken gaan samen, in een appeltjes-week drinken we appelsap!
Santé!



Na de middag ziet onze klas er een beetje anders uit, zondag is het pannenkoekenfeest, we nemen al eens plaats!




Dit is wat men een boomgaard noemt.


en dit is een appelboom.


Prettig weekend en tot zondag!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten