zondag 4 maart 2018

Ik hou van jou!

Net voor de vakantie vierden we feest voor Aaron zijn 4° verjaardag en nu vieren we feest voor Mats zijn 3° verjaardag!

't Is weer meteen zover, juf wil de kroon weer voor zichzelf houden, maar nee juf, de kroon past niet voor jou, ze is te klein!



'Maar voor Mats is ze te groot' probeert juf nog.
'dan maak je ze toch een beetje kleiner' reageert Senne


oeps, nu is ze te klein!
'een beetje kleiner, had ik gezegd, je hebt het veel kleiner gemaakt!'


Uiteindelijk komt het toch nog in orde, Mats zijn kroon komt passend op zijn hoofd...


Mats kiest de rode ballon.



3 jaar worden, wil zeggen 3 bloemen in de vaas.




'Happy birthday' en 'lang zal hij leven' worden begeleid op de ukelele
(juf is nog steeds in de oefenfase...)


Net voor de vakantie vroegen onze kleutertjes om de knikkerbaan die we van Sint kregen nog eens op te stellen.  Juf beloofde dat we dit na de vakantie zeker zouden doen.
Onze kapoenen waren dit niet vergeten, dus werd de knikkerbaan weer opgesteld.


Mats had ter gelegenheid van zijn verjaardag een cadeautje meegebracht.
Wat zou erin zitten, spannend...




'Wauw, een kipwagen! En een mooi knikker. Dat is voor onze knikkerbaan!'.


Het cadeau wordt meteen goed onthaald!
Dank je wel, Mats! (en mama en papa)








Juf wil besparen op de kaarsjes en wil maar 1 kaarsje aansteken, maar dat gaat niet door!
Mats vindt het wel ok, maar de klasgenootjes zijn niet akkoord, Mats wordt 3 jaar, hij heeft 3 kaarsjes nodig!
'er zijn nog 2 kaarsjes te kort, je moet er nog 2 kaarsjes bij zetten' maakt Senne duidelijk.
En zo zijn we weer aan het rekenen...


We zingen onze verjaardagsliedjesreeks.
Hieperdepieperdepiep, HOERAAAA!!!!!!!!!!!!!


blazen maar!


Bravo!  


En dan smullen van de heerlijke cakejes die Mats voor ons meebracht.





Bedankt, Mats voor je lekkere traktatie!

We oefenen de maat 4/4
We klappen in onze handen als juf haar hand op het hoofd van een kleuter legt.
Als er 2 kleutertjes op de stoel zitten, moeten we sneller klappen, als er geen kleuter op de stoel zit, is dan horen we niets.
'dat is zoals bij muziek, dan is er een rust' weet Kobe ons te vertellen.
Juf kan dit beamen.
We hebben hier veel oefeningen op gedaan, en dat ging vlotjes.
We begonnen met een kleuter op elke stoel, dan lieten we een stoel vrij, dan zaten er 2 kleutertjes op 1 stoel, het werd steeds een beetje moeilijker, bij ons ging het steeds beter.


Onze week staat in het teken van 'houden van', van 'graag zien'.
We weten allemaal heel goed dat mama en papa van ons houden, oma en opa zien ons ook graag en onze meter en onze peter, onze tantes en onze nonkels, allemaal houden ze van ons.
En onze juf, oh ja hoor, zij ziet ons ook graag, we hebben allemaal een plaatsje weten te veroveren in haar hart.

Wij mogen vertellen van wie we houden.  We noemen allemaal eerst de vriendjes van onze klas, als juf vraagt wie we nog graag zien, dan zeggen we namen van kindjes van onze school.
'en je mama en je papa?' vraagt juf
'Ja, ook. Van mijn mama en mijn papa hou ik ook'  maar dat vinden onze kleutertjes echt wel vanzelfsprekend!  (Gelukkig maar!)

Ze hebben ook nog leuk nieuws, alle mama's houden van de papa's en de papa's houden van de mama's van onze kapoenen.


We luisteren naar een heel mooi verhaaltje.
'Weten jullie nog van wie jullie je eerste zoen kregen?' wil juf nog weten.
Ja hoor, dat weten we nog!
'Ik van mijn mama' herinnert Aaron zich
'Ik van mijn papa' weet Mats nog.
Senne kreeg zijn eerste zoen ook van zijn mama en Ruben en Gilles kregen hun eerste zoen van papa.

Juf wil ook nog weten wat eigenlijk het verschil is tussen 'een zoen' en 'een kus'.
We bekijken onze juf met een verdachte blik: 'zou ze het echt niet weten, of zou ze met onze voetjes spelen...'
Aaron doorbreekt de stilte: 'dat is net hetzelfde, dat is gewoon een ander woord'.
Senne bevestigt meteen.


We beplakken een hartje met papiersnippers.





We hebben er mooie plantenprikkers van gemaakt!


Bij de lunch komt Rover een boekje voorlezen.
Dat is gezellig!
Dank je wel, Rover.


Liefde is...
allemaal hartjes!
We plakken ze op de voorziene plaats.
In elk getekend hartje plakken we een rood hartje.
Zullen we genoeg hartjes hebben, zijn er hartjes te kort, zijn er net genoeg, hoeveel hebben we er nog nodig, of hoeveel hebben we er over?
Allemaal wiskundige vragen die we vlotjes beantwoorden.





Uiteindelijk heeft iedereen genoeg hartjes.


We gaan rijgen!
We rijgen fijne strijkkralen over een ijzerdraad.  We moeten ons goed concentreren, maar het lukt ons.
Onze peutertjes oefenen de kleuren.






We kneden nog een staander voor ons hartje, goed kneden in de klei, daar krijgen we sterke vingers van!







Mooi hè!


Onze kleuters plakken de hartjes van groot naar klein, het grootste bovenaan, het kleinste onderaan.




Onze kleutertjes leggen ook hartjes van groot naar klein, maar zij leggen de hartjes naast elkaar.



Dat hebben wij weer goed gedaan!



Als we onze koekjes niet open krijgen, dan zoeken we een hulpmiddel, we kunnen het natuurlijk wel vragen aan juf, maar we zijn zelfstandige kleuters, we nemen een schaar en zo krijgen we onze koekjes ook wel te pakken.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten