zaterdag 25 november 2017

Kabouters in onze klas!

Na de vakantie verwelkomen we Gilles, een flinke jongen die onze peuterklas komt versterken.


We vertellen over onze vakantie.
Juf is blij dat het weer school is, want ze heeft ons toch zo gemist in de vakantie.

Na de vakantie moeten we weer een beetje wennen aan school, we spelen met Thomas de trein, Gilles ontdekt de brandweerwagen.


Senne heeft een rots gebouwd.


Aaron gaat zijn voet stempelen, nadien kan er bij Tekenfund allerlei leuke spulletjes van gemaakt worden.


Juf schildert de voet helemaal bruin, dat kriebelt een beetje...


Als de afdruk gemaakt is, wordt de voet gewassen.


Gilles gaat ook een voetafdruk maken.


natuurlijk wordt de voet na de afdruk weet netjes gewassen.


 Gilles ontdekt de moza├»eken.


Picknick tijd.


Beppe, de oma van Aaron is jarig en Aaron maakt een kaartje voor Beppe.



Gilles ontpopt zich tot keukenprins.



In de namiddag wordt ons kaboutergroepje wat uitgebreider.


Aaron wordt een paddenstoeltje


We leren een kabouterdans.
 kabouters dansen in het rond


1 kabouter toont zijn kunstje, de andere kabouters bootsen het na, toen waren ze nog met 4































Voor de oudste kleuters was het niet alleen een leuk dansje bedenken en durven uitvoeren voor de klasgenootjes, maar ook terugtellen van 5 naar 0 kwam hier aan bod.

Juf bracht een grote grijze zak mee naar school, wat zou erin zitten...



'een ton!'
'Ik denk dat het een stel van een paddenstoel is' zegt Senne

Gilles en Mats gaan eens piepen of er iets in 'de ton' zit.


Ja, er zit iets in!


't Is een kabouter!



Aaron doet ook een grabbel


Mats gaat kijken of er nog iets in de ton zit.


Ah ja, 't is de hoed van een paddenstoel.
'nee juf, 't is niet de hoed van deze paddenstoel.  Deze hoed is te klein voor deze dikke steel'.
Juf wil ons laten twijfelen en vraagt of de steel niet te groot is voor de hoed.
We moeten even denken, maar dan weten we het!  Je kan zeggen dat de hoed te klein is, of je kan zeggen dat de steel te groot is, het is allebei juist!


Er zaten heel wat schatten verborgen in de steel van onze paddenstoel.


We gaan zelf een paddenstoel maken.
We schilderen de steel.





Dinsdag bekijken we een prent over het kabouterbos.


De kabouterkoning leest zijn boek.


Onze paddenstoel heeft nog een hoedje nodig, we maken een rode hoed met witte stippen.







Zo'n tuinkabouter wil toch iedereen!





Juf leest een herfstverhaal.


We bekijken het grote kabouterboek van Rien Poortvliet.


Een kabouter is 15 cm groot, zijn muts niet meegerekend.
Het latje toont tot waar de kabouter bij ons komt.





Juf heeft wel een heel mooi kabouterboek meegebracht.





We worden zelf een kabouter, juf maakt een foto van ons, wij plakken een baard.
De kleuters plakken een baard van watte, de peuters plakken een baard van papier.




We maken toast champignon.
Vooraf denken we dat we geen paddenstoelen lusten, maar we hadden nog niet geproefd en bovendien, champignons die juf koopt in de winkel, die hebben toch wel dat tikkeltje meer...


we bekijken de paddenstoel langs alle kanten, zelfs langs de onderkant.








't Is nog iets te vroeg om te eten, we tekenen een muts voor ons kabouterportret.




Dan stempelen we onze muts.







Op onze paddenstoelenhoed plakken we witte stippen.







Na de speeltijd snijden we de champignons.
We letten erop dat we ons mes goed vast houden!




Snoozy, de kanarie krijgt ook een stukje champignon, hij vindt het heel lekker.


Onze champignongs zijn gesneden.


Juf bakt een boterham in de pan, dat wordt toast.


De champignons bakt ze in een andere pan.
Wij komen niet te kort bij het vuur want het kookvuur is warm en wij willen ons uiteraard niet verbranden.


De tafel is gedekt, onze toast staat klaar, we zijn een beetje wantrouwig...





'hmm, lekker! Ik wil nog juf!  Ik ga aan mijn mama vertellen dat ik champignons lekker vind'


Ook Mats vindt toast champignon lekker.


Senne lust de champignons van school ook en ook hij wil nog wel een toast.


Onze winkel wordt een kabouterwinkel.
Kabouter Aaron verkoopt kastanjes, stokjes, dennenappels, noten, blaadjes, pompoenpitten, paddenstoelen en maïskorrels.


In het paddenstoelenhuis wonen kabouter Senne en kabouter Mats.
(kabouter Gilles verblijft in de ziekenboeg)



De kaboutervriendjes bestuderen het menu voor vandaag.


Dit is meteen ook het boodschappenlijstje.


De kaboutermannen vertrekken naar de winkel.



Winkelier Aaron bedient zijn klanten.



Ook in de kabouterwinkel moet je betalen.








Terug thuis worden de boodschappen uitgeladen.


Kabouter Senne gaat aan de kook.


Kabouter Mats dekt de tafel.




Mats telefoneert naar Aaron om hem uit te nodigen voor een etentje in het kabouterhuis.


Het gezellig onderonsje kan beginnen.
Smakelijk eten!


We kijken in het grote kabouterboek wat kabouters eten.
Het ziet er een beetje anders uit dan in ons kabouterhuis.


Ook kabouters sporten.


Wij spelen kabouterpetanque, we gooien de (wilde) kastanjes zo kort mogelijk bij de kabouter.






Na de speeltijd komen de kleuters van juf Carine op bezoek.
We hebben wel wat te vertellen over deze tekeningen.


De muziekkabouter speelt een serenade voor een vriendje kabouter.


Wij gaan ook muziek maken, maar wij gaan ons lichaam gebruiken als instrument.

We kunnen muziek maken met onze tong.


naargelang hoe ver we onze mond open doen hebben we een andere klank.





Onze handen zijn perfecte lichaamsinstrumenten.





Juf klapt een ritme en wij klappen het ritme na, het ene ritme is al wat makkelijker dan het andere...
Bij sommige kleutertjes gaat dit vlot, bij anderen is dat nog moeilijk.

Onze voeten, daar kunnen we ook muziek mee maken.



Als we kriebelen op ons hoofd, dan kunnen we dit horen bij onszelf.




de blokfluit en een partituur, dan gaan we zingen.


De kabouter zit onder een blaadje om hem te beschermen tegen de regen.
We laten het blaadje zweven door de wind,  we gebruiken onze stem om te laten horen of het blaadje hoog in de lucht vliegt, of laag bij de grond.



Dan laat juf horen of het blaadje hoog in de lucht of laag bij de grond zit, wij tonen met onze hand waar het blaadje zit.




We rijgen blaadjes op een stokje, later maken we hier een kabouter van.




de foto van onze kabouter volgt nog.

We rollen witte stippen van plasticine op de hoed van de paddenstoel.


Paddenstoelen en kabouters, we kunnen er blijven over vertellen!
Volgende week hebben we een themavrije week.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten