maandag 23 mei 2016

De rups wordt een vlinder.


We begonnen onze week met slecht nieuws, Mina, het konijn van Suze is overleden, 




Wannes vertelt dat Bompa gestorven is, Bompa is Wannes zijn overgrootvader, de dikke vriend van Wannes en de buurman van onze school.



Zondag was het moederdag, de mama's waren blij met hun geschenkje en meestal kwam het geschenk in de badkamer terecht, waar het ook thuishoort.
Sommige kleutertjes zijn met papa naar de winkel geweest om voor mama een cadeautje te kopen.



De volgende week leren we over rupsen en vlinders.
We rollen met de dobbelsteen en tellen hoeveel bolletjes er bovenaan liggen, dan rijgen we evenveel kralen aan de draad.  Onze kleutertjes gaan meteen op zoek naar de langste, de kortste rups, of naar rupsen die even lang zijn.


Oei, de vlinders hadden een ongevalletje, ze zijn een helft kwijt!
Gelukkig zijn wij er om de vlinder weer volledig te maken.







Vlinders en andere insecten houden van lavendel, wij willen de insecten graag een handje helpen en zaaien lavendel in onze klas.





We schilderen een keukenrol, later zullen we daar een rups van maken.



En zo wordt de keukenrol een rups



Wannes rijgt stukjes rietje aan elkaar.






Er kruipen allemaal rupsen in onze klas.


Kijk nu, de rupsen zijn een vlinder geworden.


We schilderen een blad



Plooien het dubbel


We hebben een prachtig kunstwerk!
















En dat prachtige kunstwerk, wordt een prachtige vlinder!


Juf heeft rupsen op de speelplaats getekend, per 2 kleuters een rups.
Er zijn maar 8 kindjes in onze klas, want de windpokken zijn hier binnen geslopen.


één kleuter rolt met de dobbelsteen, we tellen het aantal stippen bovenaan de dobbelsteen en ons vriendje mag evenveel stappen vooruit zetten.





Wie komt het eerst in de kop van de rups...





We hadden al een rups gekregen van Rob, de grote broer van Boris en Sien bracht nog een kist met 5 rupsen mee.



In het boekje van Boris hebben we gelezen hoe we een rupsenhotel kunnen maken


het rupsenhotel


We nemen een eierdoos en gaan op pad


We gaan op zoek naar groene blaadjes en gras



Boris gaat met zijn vergrootglas op zoek naar rupsen.



Rupsen hebben we niet gevonden, maar op de onderkant van het brandnetelblad, vinden we wel eitjes, misschien komt hier wel een rups uit.
We laten de eitjes zitten en gaan alle dagen eens kijken of er al een rups is.



Charlotte vindt een slak, dat is een lekker hapje voor de kip.


Ons rupsenhotel is klaar om bewoond te worden.



Als het warm is, moeten we veel drinken, juf kocht drinkbekers die we kunnen personaliseren.
We kleuren een tekening.





We spelen nog een telspel, we laten de dobbelsteen alweer rollen en tellen hoeveel stippen er bovenaan liggen.


Dan mogen we evenveel segmentjes achter de rups haar kop stempelen.










Gerda, de verpleegster komt langs, we gaan bij haar het piratenspel spelen.
We krijgen een lapje op ons oog, en vertellen wat we zien op de prent.
We doen het eerst met ons één oog, dan met ons andere oog.






We luisteren naar het verhaal, hoe de rups een vlinder wordt.


wij plakken de prentjes van rups tot vlinder in chronologische volgorde.








Juf heeft radijzen meegebracht, we mogen allemaal eens proeven.



Eerst moeten we de radijzen wassen


Hmmm.  lekker juf, 'het is verrukkelijk!'





Kobe: 'Dat mag je nog kopen, juf, dat is héél lekker!'

Suze heeft een vlinderstruik meegebracht, We gaan de struik planten in onze schooltuin, de vlinders zullen graag op bezoek komen.



We 'rollen' een blad.









en we maken een rups met playmais








We zijn trots op ons werk!



Kobe bracht 2 kippen naar school, 2 bruine kippen, we noemen ze Julienne en Juliette



Charlotte leert ons de slotdans voor het schoolfeest aan.




'Juf, wanneer gaan we nu netelthee drinken?'
Dat gaan we zeker eens doen!
Kobe:'maar dan moet jij de netels plukken hè, juf'
Juf: 'Ah nee, als jullie netelthee willen, moeten jullie netels plukken'
Kobe: 'Maar dat doet pijn aan onze handen'
Juf: 'Maar aan mijn handen doet dat ook pijn'
Kobe: 'Ja maar, dat is niet erg, jij kan toch tuinhandschoenen aan doen'



Dan zal juf maar tuinhandschoenen aan doen

Juf zegt dat we de jonge blaadjes plukken, waarop Boris zegt: ' ja, de meisjes netels laten we staan hè, juf, we gaan alleen van de jongens netels thee zetten'.
De klasgenootjes knikken meteen heel instemmend, juf moest even denken...




Helpende hand Boris wast de netels.


klaar om kokend water op te gieten.



Mmm, lekker zo'n kopje netelthee.






Wannes heeft een doosje met vuurwantsen meegebracht.



Hoe zou het met onze radijsjes zijn, zouden ze al groot genoeg zijn om van te smullen.


Floris kiest er een radijs uit.




We gaan onze radijzen nog even laten groeien, want we hebben er nog niet veel 'beet' aan.



Juf vertelt het verhaal van Rupsje Nooitgenoeg.
Juf heeft het prentenboek, Wannes heeft het kartonboekje meegebracht en Boris bracht het pop-up boek mee.






Juf Ingrid leende ons nog een andere versie van het verhaal uit, het is een voelboek.


We kunnen het verhaal voelen en we kunnen ook de woorden voelen, dat is voor de blinde kindjes.
Blinde kindjes kunnen niet zien, zij kunnen geen prentjes zien en geen geschreven woorden lezen, daarom is het voor hen braille schrift, zij voelen de lettertjes en voelen de versiering.
















Wat een mooi verhaal, en wat leuk dat we hetzelfde verhaal in verschillende versies hebben!

We hebben verschillende rupsen in onze klas, we leggen ze van kort naar lang.











Wat een leuk en rijk thema was dit.

Volgende week staat in het teken van het schoolfeest!
Dan gaan we dansen!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen