zaterdag 12 september 2015

't Is feest!

Onze voorbije week was een feestweek!

Oeps, het fototoestel is niet mee naar school, van onze eerste leuke dag, zijn er geen foto's.
Maandag stelt Toeka zich voor, Toeka is onze rare, rode vogel en hij wordt 6 jaar, vrijdag vieren we feest voor Toeka.

Als Toeka jarig is, mag hij op de troon zitten en krijgt hij een kroon.
We zoeken uit welke kroon past voor Toeka, de meeste kronen zijn te groot, maar gelukkig is er een kroontje bij dat past.

We 'rollen' een strook papier om een Toeka kroon te maken.

We willen een pinata maken, daarvoor beplakken we een ballon met krantenpapier.
Eerst scheuren we het papier in stukjes.
Scheuren is niet zo makkelijk, maar met het versje als begeleiding en met juf die ook mee scheurt, komt het allemaal in orde.

'duimpje hier,
en duimpje daar,
duimpjes heel dicht bij elkaar,
en scheuren maar!'
                                  (versje van Dag Jules)

Als we heel veel papier gescheurd hebben, plakken we dit op de ballon, heel veel lagen papier over elkaar.  Papier scheuren vonden we leuk, en het was gezellig, samen rond de tafel papier scheuren en dan plakken, we hebben ervan genoten.

Onze Toeka in zijn nest.


Dinsdag vertelt juf het verhaal van Jules.
Marie, de zus van Jules had een kroon voor Jules gemaakt, maar de kroon was te groot, gelukkig kon de mama van Jules de kroon kleiner maken.

We weten nu wanneer Jules en Toeka jarig zijn, maar we willen wel weten wanneer de kindjes van de klas jarig zijn, dus maken we een verjaardagskalender.

We mengen scheerschuim met verf.
We kiezen of we een aardbeien- of bananen- chocoladecakeje willen.











De dag nadien schilderen we het koekje, we gebruiken bruine verf, gemengd met zand, om te schilderen.




Ons kenteken is de kers op de taart.


Jules heeft uitnodigingen gemaakt, hij nodigt ons allemaal uit op zijn feestje in onze klas.




Er is een groot cadeau in onze klas.
Wat zou daar in zitten...


We geven het pakje door op muziek, als de muziek stopt, mogen we het pakje houden.



Je mag het pakje open maken,


Wauw, er zitten nog allemaal pakjes in!



Als iedereen een pakje heeft, mogen we het pakje open maken.



Mmm, er zit een snoepje in, het is meteen wat makkelijker om een doosje open te maken.









We hebben een grote vertelplaat van Jules in onze klas.
Bij de vertelplaat zijn heel wat losse figuren, zodat we de plaat kunnen vervolledigen en er zelf een verhaal kunnen bij vertellen.







Onze prent ziet er al heel anders uit.


In kleine groepjes maken we ons eigen Jules verhaal.



Donderdag is Jules jarig, hij wordt 3 jaar!
Jules mag op de troon zitten, hij krijgt natuurlijk ook een kroon.


Maar welke kroon past voor Jules?


We zoeken het uit door te passen en te meten.
Deze kroon is te klein voor Jules.


Juf wil ze wel eens passen, maar helaas, ook voor juf is deze kroon te klein.


Lennert zijn hoofd is ook te groot voor deze kroon.


Heaven wil de rode kroon wel eens passen bij Jules,


maar helaas, ook deze kroon past niet.


Heaven haar hoofd is ook een beetje te groot.


Wannes wil deze kroon wel eens passen, maar voor Wannes is ze te groot, zou ze voor Jules passen?



Helaas, Jules zijn hoofd is te klein.


De kroon van Toeka is te klein voor Jules.


Deze kroon past wel voor Jules.



Deze kroon past ook voor Jules en hij wil ze graag op zijn hoofd houden.


Jules heeft lekkers meegebracht om te trakteren voor zijn verjaardag.


We maken er feestbrochettes van.
We rijgen een stukje fruit, dan een poffertje, dan weer een stukje fruit, dan weer een poffertje en dan nog een stukje fruit en een poffertje en we eindigen met een stukje fruit.
3 poffertjes, ah ja, want Jules wordt 3 jaar.













Voor we smullen mag Jules kaarsjes blazen,
we steken 3 kaarsjes aan en dan zingen we een hele reeks verjaardagsliedjes.


Blazen maar!
Bravo, Jules, alle kaarsjes zijn uitgeblazen.


En dan kunnen we smullen.











In onze zandbak worden heerlijke zandtaartjes gemaakt.







In de huishoek wordt er ook gekookt.
Suze: 'ik ben de mama, Floris is de papa en Heaven is ons kind'.
Zo kennen we meteen de rolverdeling.


Mama Suze zorgt voor een proper huis.


Toeka heeft een blauwe strik, wij plakken een blauwe strik voor het Toeka feest.








Vrijdag staat er een doos bij Jules, er is een briefje bij...


Floris bekijkt de doos van nabij.


Er zitten cakejes in de doos, en een bus slagroom.



Wat krijg je van een slagroomtaart?
een slagroombaard!







Niet alle kindjes willen een slagroombaard, maar we willen wel proeven van de slagroom.


Boris offert zich op om het bordje leeg te maken.


We spelen het kronenspel.
We ordenen de kronen van groot naar klein of van klein naar groot.






we zetten de kronen van dezelfde grootte bij elkaar.





we sorteren de kronen per kleur.


Op vrijdagvoormiddag komt juf Liliane, zij speelt met ons een telspel.
We rollen met de dobbelsteen en tellen hoeveel bolletjes er bovenaan liggen, dan zetten we evenveel kaarsjes op de taart.






We kleuren ons kenteken met wasco, juf zal er een placematje van maken.






Joepie!  juf speelt Tik-Tak!







Onze pinata is helemaal droog.
Juf doet iets heel gevaarlijks, zij gaat op tafel staan, en dan mogen wij aan het touwtje trekkn.


O, wat een verassing, er valt iets uit!


Het zijn toetertjes, we toeteren erop los!











Wannes is helemaal klaar voor het Toeka feest.


De Toeka vijfling zit klaar om gevierd te worden.


alle leerlingen van onze school zingen.









Als we met zijn allen dit leuke lied gezongen en uitgebeeld hebben, kunnen we van al het lekkers smullen!


Bedankt iedereen voor deze heerlijke traktaties, we hebben gesmuld!








Wat een leuke week, we kijken al uit naar de volgende schoolweek!

2 opmerkingen: