zondag 31 mei 2015

Muziek!

Wij zijn muzikantjes!

We onderzoeken hoe je de bellenkrans bespeelt.






we experimenteren ook met een bellenraam en schellenraam







Wat zou dit zijn...?





We hebben het gevonden, het is een doos, waar je mee kan schudden, dan is het een schuddoos.


Dit is een leuk speeltje, het heeft niet meteen iets met muziek te maken, maar 't is wel héél leuk!




we vervolledigen muziekinstrumenten, met halve instrumenten kan je geen muziek maken.





Millie maakt een slinger.


We moesten nog onthullen wat ons vreemd voorwerp is.
Het is een keukenhulp, juf heeft nog één en ander meegebracht.
'Ja, gaan we taart maken, juf?'
Neen, taart gaan we niet maken, we gaan croissantjes maken.


We leggen het deeg op de croissant party en we rollen het deeg uit met de deegrol.








We bestrooien het deeg met hagelslag.


dan rollen we croissantjes







Als we het croissantje op de bakplaat leggen, valt er altijd wel een chocoladekorreltje op tafel.
Rover is bij de pinken.


'Als je met je vinger dept, kan je het opeten'





Kobe heeft ook achtergebleven hagelslag ontdekt.



De croissantjes zijn gebakken!


We kunnen proeven.










Mmm, lekker!

Binnenkort is het schoolfeest en wij gaan roeien.
We mogen petten lenen van juf Marinka, onze kleuters worden kapiteins, we passen onze petten.






Na de pasbeurt mogen we onze petten weer afzetten, maar we houden ze liever gewoon op.
Ok, dat mag.

Vandaag ontdekken we de bloktrommen en de cocofoons.








Charlotte haar bloktrom wordt een telefoon.


Wannes en Mili zijn 'samen knap'.


het hoeft geen 'echte' trom te zijn om te trommelen.
We kunnen trommelen op een zelfgemaakte trom, gemaakt van een rol en een ballon.



een tonnetje is een ideale trom


een leeg potje is ook een trom



net als een blikken doos




een zinken vergiet trommelt ook goed


en op een versleten bakblik kan je ook goed trommelen


Een alternatief trommelkorps




'rommele bommele bom, onze poep is de trom'



We gaan zelf een trom maken


We kiezen de materialen die we willen gebruiken.





Charlotte begint aan haar trom.


Ook Cas begint in volle concentratie aan zijn werk.


oei, met het papier op de zijkant is er geen slagvlak
'ai, zo kan ik niet trommelen'
Juf denkt ook niet dat het kan.
'hoe kan je dan wel trommelen?'
'ah, hier bovenop moet het papiertje komen!'


Zo zal het wel lukken.


Er moeten wel enkele laagjes papier over elkaar



Ook Cas maakt zijn eigen trom





en ook Mili kiest voor de rol en papier om haar trom te maken





Lenert wil ook van de rol en het papier een trom maken







Wannes zorgt voor verandering, hij wil een draaitrom maken










Heaven kiest voor de rol en een ballon


De hulp van meester Sanne wordt ingeroepen, want een ballon over de rol trekken is niet makkelijk


toch al even een try out, ja, het werkt!


Ook Sien kiest voor een ballon als slagvlak en zij kiest een blik als klankkast



met een héél klein beetje hulp van meester Sanne maakt Sien een supertrom!


Auke kiest de rol en papier.




Siebe wil ook een trom die gemaakt is van een rol en papier


Siebe heeft een andere tactiek om zijn eerste papier te plakken.




Joren gaat voor de ballon en de blikken doos




maar eigenlijk wil ik toch liever het papier, juf
Ok, dan neem je het papier.




Suze kiest de rol en de ballon




Rover twijfelt nog...


De keuze is gemaakt!


Sien maakt ondertussen een slinger.



Kobe, de leider van de drumband
Wannes gaat nog eens kijken of de rups nog geen vlinder geworden is.





De basis voor de 'bukadie drum band' wordt gelegd!



Siebe Piraat!


we verzinnen zelf een spelletje


alle groenen op een rijtje




Floris in gevecht met zijn schoenen


Siebe wil wel een handje helpen


Donderdag komt Anna langs, Anna van het verteltheater.

http://www.vertelatelier.be

A’dana Sollasi is het buitenbeentje onder de elfen. Ze kan niet vliegen, heeft geen puntoren en geen lange haren.
Ze heeft een hele belangrijke missie: ze verzamelt muziek over de hele wereld en bewaart deze in flesjes.
Dat vindt ze leuk…maar nu even niet want de voorbereidingen voor het muziekfeest zijn helemaal in de war gestuurd door die lelijke trol.
De kinderen kunnen A’dana helpen door hun beste muzikale beentje voor te zetten.
Zal het hen samen lukken om de toverspreuk van de trol te verbreken?

Kinderen worden d.m.v. luisterfragmenten en drama helemaal meegenomen in de wereld van muziek, ritmes en instrumenten.
Maar ook onderwerpen als samenwerken en anders/uniek zijn hebben zeker een plekje gekregen in de gloednieuwe voorstelling.
Deze voorstelling is gebaseerd op “Het eerste muziekboek voor kinderen” zodat kinderen nadien nog kunnen nagenieten van de dieren en de bijhorende muziek.

Het is puur genieten, we zijn helemaal mee in het verhaal!


















































Na de voorstelling gaan we ons dansje voor het schoolfeest oefenen, Rover nodigt Anna uit om mee te gaan, zodat ze onze muziek kan vangen in een flesje.
Anna ziet dat helemaal zitten en neemt het lege flesje mee naar buiten.

De toverspreuk zal nog heel veel gebruikt worden.

Liv heeft een dipje en gaat een beetje rusten.
Suze leest een verhaaltje voor.


Na het verhaal gaan ze samen rusten.


Vrijdag testen we onze trom.
Spannend...







Oeps, het slagvlak van Millie haar ballon is stuk.


Daar wordt Millie verdrietig van...


Als we na de speeltijd terug in de klas komen, is de rups een vlinder geworden.
Hij is nog maar pas vlinder geworden, zijn vleugels spreiden is nog moeilijk, we kunnen nog niet zien welke vlinder het is.
'we moeten hem buiten laten, hè juf'
Ah ja, dat moeten we wel doen, dan kan de vlinder de natuur in en dan kan hij zijn vriendjes gaan zoeken om mee te spelen.


Ooh, het is een mooie vlinder!




Hij wil niet meteen gaan vliegen, hij lijkt wel goed te zitten in zijn mandje.



Dan is hij weg, eerst in het gras, dan vliegt hij een beetje verder


Je kan hem niet goed zien


Maar nu wel, als hij zijn vleugels spreidt.


en dan vliegt hij weg, de boom in


Dag vlinder, veel plezier!


In onze klas zoeken we welke vlinder het is.
Juf laat een heleboel vlinders zien, maar dit is de vlinder die in onze klas 'geboren' is.
Het is de 'kleine vos'


Na de middag zijn er kapoentjes die een dutje doen



de wakkere kleuters gaan zonne-energie opdoen
Het klimrek is eigenlijk voor de grote kindjes, maar nu mogen wij eens op het klimrek.




























Wat is het mooi in de kleuterschool!


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen