zaterdag 6 december 2014

Sint in Bukadie!

Juf bracht een bussel wortelen mee naar de klas.
'Mmm, lekker', reageerden Rover en Kobe, 'mogen we proeven, juf?'
Ja, natuurlijk mag dat!
Het loof eten we niet op, de wortels willen we wel eten, maar eerst moeten we de wortel wassen en schillen.


Bijna al onze kindjes willen proeven.
'Er zijn nog worteltjes, juf, ik wil nog wel een wortel eten' zegt Kobe.
Ja, we mochten nog wel een wortel proeven, maar eigenlijk had juf de worteltjes voor het paard van Sinterklaas gekocht.





Een wortel, dat kunnen we zelf ook maken!
Klei kneden, daar krijgen we sterke vingers van en klei is goed voor onze huid zegt onze juf.







Als onze wortel vorm heeft, stoppen we het loof erin.




Zwarte Piet Charlotte en Zwarte Piet Siebe zijn op bezoek in onze klas.


Dikke vriendjes Pieten.


Zouden we met dat rare ding dat juf Marinka meegebracht heeft misschien een wortel kunnen schillen?
We proberen het!
We hebben fijne wortelringetjes en die mogen wij natuurlijk opeten!



Oei, onze wortel is smal, hij barst.




Onze winkel wordt een speelgoedwinkel, Liv gaat haar keuze maken.


Pietje Suze is ook in onze klas.


Rune komt een verhaaltje vertellen.


Ook Lara komt een verhaal vertellen.


We maakten al een Zwarte Piet, maar een Piet zonder Sint dat kan niet zijn!
We schilderen Sinterklaas zijn snoet.



Woensdag vierden we de verjaardag van Siebe.
Zoals altijd had juf een kroon gemaakt, maar oei, ze is net iets te groot...


Oh, nee!  Nu is ze te klein!


Oef, 't is gelukt, Siebe zijn kroon past!


Vandaag komen Estelle en Axel voorlezen.


Charlotte en Suze amuseren zich met de dopjes.


Sint heeft nog een mijter nodig, we plakken een mijter.



Siebe druk in de weer in de keuken.


3 kaarsjes steken we aan, onze juf heeft wel weer wat hulp nodig om tot 3 te tellen, maar gelukkig zijn er alerte kleuters om haar te helpen.
We zingen onze liedjescarousel.



Siebe blaast de kaarsjes uit.


Bravo!!!


Als we onze jas aan hebben, krijgen we een cakeje van Siebe.


Siebe trakteert ook nog met een drankje.



Gisteren hebben we het zand uit de zandbak gedaan, vandaag doen we water in de bak.
Sint komt met de boot, en een boot vaart op het water, we zoeken of er in onze klas ook boten zijn.
Rover denkt dat hij een boot gevonden heeft.


'Ja, het lukt, de boot vaart'


Joren heeft een boot gevonden, ja deze boot kan ook varen.


Vorige week vouwde juf een papieren bootje in Tik Tak, zou de papieren boot ook varen?
Ja hoor, ook een papieren boot kan varen.


We gaan op zoek naar nog andere spulletjes in de klas, wat zou er nog kunnen 'varen'.
Siebe heeft een duplo blok mee.



Een ping-pong balletje kan ook drijven.


De mousse bal drijft ook.



Zou de graafmachine blijven drijven.



'Ja!  De graafmachine drijft.


Oei, de dop van onze waterbak sluit niet goed meer af, de waterbak drupt...
We hebben een dichtingsring nodig.


Voor we naar huis gaan, zetten we ons schoentje klaar, we hebben wortels, een suikerklontje, speculaas, gebakken door Cas en zijn mama, rozenbottelthee, een worstje en een biertje.
Zouden Sint en Piet vannacht eens langskomen?


De volgende ochtend, ...
De wortels zijn weg, de suikerklontjes ook, en de thee, en er staat nu een leeg bierflesje, maar er is chocolade en op de mat en op de banken liggen pepernoten en snoepjes en letterkoekjes, en we hebben ook marsepein, DANK U Sinterklaasje!


De pepernoten en snoepjes hebben we verzameld in een mandje.


snoepjes en speculaas.


Millie ontdekt de zak van Sinterklaas, Rover gaat er meteen in kijken.


Er zit speelgoed in!


'kijk juf, dit is leuk!'


'dit is een spelletje, dat is ook leuk!'


'dit is voor bij de computer, om naar de verhaaltjes te luisteren'


'een auto, die een puzzel is'


nog een puzzel, een poezenpuzzel.


Oh, een TV, dat is leuk!


Er zit nog iets in de zak, Siebe kruipt in de zak, op zoek naar nog een speeltje.



Dit kwam uit de zak van Sinterklaas.


We hebben chocolade, maar oei, dat is niet genoeg voor alle kindjes, wat nu?
'Is er misschien iemand die geen chocolade wil?' wil juf weten, maar nee, iedereen wil chocolade.
'Oei, wat nu?'
Millie weet een oplossing: 'je kan snijden, juf!  Je neemt een mes en dan snij je stukjes, dan hebben we genoeg.'  Dat vinden de andere kindjes ook een goed idee.



Juf vraagt of het goed is om de chocolade te breken, en ja, dat vinden we ook wel goed.


Lekker!



Met de marsepein hebben we weer hetzelfde probleem, maar Millie haar oplossing is een goed idee, we nemen een mes en snijden de marsepein in stukjes.



Vandaag komt Matice voorlezen in onze klas.


Ook Cas komt een verhaaltje over Zwarte Piet vertellen.


Liv speelt met de bouten en schroeven, een cadeau van Sinterklaas.


Lennert maakt de boot van Sinterklaas met mozaïek.


We hebben Sinterklaas al gemaakt, maar Sint kan nog niet zien, we moeten hem nog ogen geven en haren en een baard.





Na de speeltijd wachten we Sinterklaas en Zwarte Piet op.
In afwachting van hun komst, zingen we liedjes.




Daar zijn ze dan, Sinterklaas en Zwarte Piet.


 De kindjes van onze klas mogen als eerste een snoepje uit de zak halen.











Kom Sint en Piet, kom maar binnen, daar is het warmer dan buiten.


We hebben heel wat te vertellen aan Sint en Piet, we doen ons dansje en dan krijgen wij van Sint en Piet een snoepzakje.











Mili en Liv gaan samen met juf bij Sinterklaas, maar helaas dan kan juf geen foto maken.

Voor Sint en Piet naar de volgende klas gaan, strooit Piet nog wat koekjes op de bank.


Toch leuk dat Sint en Zwarte Piet elk jaar opnieuw naar onze klas komen.

We willen wel eens weten hoe het met onze drijvende spullen gaat.
Zou onze papieren boot nog varen...

Oh, nee, onze papieren boot is gezonken.



Zwarte Pietjes oefenen hun mik-en-gooi kunsten, vanop afstand proberen we 'pakjes' in de schoorsteen te gooien.




We zullen nog wat moeten oefenen.


Zwarte Piet had pepernoten en snoepjes gestrooid in onze klas, maar zouden er nu meer pepernoten zijn, of meer snoepjes?  We zoeken het uit!
Eerst bekijken we de inhoud van de mand goed en we geven onze mening, we zetten onze stempel bij de pepernoot als we denken dat er meer pepernoten zijn, of bij het snoepje als we denken dat er meer snoepjes zijn.




Dan leggen we om beurten 1 pepernoot bij de pepernoten en 1 snoepje op het snoepbord.


Tot er 'iets' op is.
Er zijn geen snoepjes meer in de mand, maar wel nog veel pepernoten.
We weten al snel dat er meer pepernoten zijn dan snoepjes.
'er zijn meer pepernoten, maar ik eet toch liever snoepjes' laat Rover weten.


Onze Pietjes.


Nog Zwarte Pietjes.


Sinterklaas heeft een jojo gebracht, we hebben heel wat te oefenen en te experimenteren, dat lijkt makkelijker dan het is.


Sinterklaas is alweer vertrokken, hij vaart weer naar Spanje, volgende week zetten we onze kerstboom.

1 opmerking: