donderdag 22 mei 2014

kijk eens naar m'n mondje

We kijken deze week naar onze mond.
We leren dat we alleen maar eten in onze mond stoppen.

Anna gaat naar de tandarts, de tandarts ziet dat Anna's tandjes goed verzorgd worden, maar van haar tutje groeien haar tanden scheef.  
Anna gooit haar tutjes weg, maar zo makkelijk is dit toch allemaal niet...
Toch lukt het Anna.
In onze klas hebben al vele kindjes hun tutje aan de Sint gegeven, nog enkele kindjes hebben een tutje, alleen om te slapen.


Met een oud tutje stempelen we de lippen van een mond.
De tutjes kunnen nu echt niet meer in onze mond...








'Zo vuil worden mijn handen daarvan, juf!'
Hoe kunnen we dat oplossen?
'mag ik mijn handen gaan wassen?'
Ja natuurlijk mag dat!



Dinsdag vieren we de 3° verjaardag van Millie.


Wat zou er in de verjaardagstas van Millie zitten?


Hmm, Millie heeft samen met haar mama heerlijke cakejes gebakken.
We kunnen vóór en na de middag een cakeje eten.


Maar eerst kaarsjes blazen.
Juf steekt 3 kaarsjes aan en dan zingen we al onze liedjes.


Hieperdepieperdepiep HOERA!!!


Blazen maar.


Als iedereen zijn jas aan heeft, trakteert Millie elk klasgenootje op een cakeje.



Oei, deze tandjes hebben dringend een poetsbeurt nodig!
Met een (oude) tandenborstels maken wij de tandjes schoon.






In de winkel worden er aankopen gedaan, Ella stopt de inkopen van Millie in het zakje.


Juf Carine heeft een doos, die we deze week mogen lenen.
Er staat iets op gedrukt, juf leest luidop wat er staat.
Dat klinkt heel raar!
'Dat is een andere taal, dat verstaan wij niet' zegt Wout.
De meeste kindjes moeten er erg om lachen.
'je moet kijken naar de foto op de doos, juf, er staat een tandenborstel op en tanden' komt Od ter hulp.
'Oei, zouden er dan tanden in de doos zitten?' wil juf weten.
'Maar neen, dat denk ik niet' antwoordt Wannes guitig, 'maar wel een tandenborstel, kijk eens.'


We kijken en wow, wat een grote tandenborstel en tanden.


'Dat is niet van een kindje' merkt Ella al meteen op.
Maar van wie het is, daar hebben we geen idee van.


Op onze computer luisteren en kijken we naar verhaaltjes over 'tanden poetsen' en 'bij de tandarts' van Het Zandkasteel.


In onze mond plakken we tanden.


We moeten onze plaktechniek nog wat oefenen.



Onze 'mond vol tanden'.


Met een oude tandenborstel schilderen we een tandenborstel.






De haartjes van de tandenborstel knippen we.






Onze jongste kleuters knippen samen met juf met de duo schaar.





Onze tandenborstel is klaar!


Donderdag krijgen we bezoek.


De tandenjuf en tandarts Dirk van glimlachen.be komen op school vertellen over tandhygiëne.
We luisteren naar het verhaal van Kas en Kato.
We leren dat snoep en frisdrank niet zo goed zijn voor onze tanden, er zitten veel suikers in en suiker is niet goed voor je tanden.


Natuurlijk mag je zo af en toe eens een snoepje eten, niet de hele zak, je mag eens een sapje drinken, maar drink zeker ook water, dat vinden onze tandjes het leukst.
Het is heel belangrijk dat je je tanden elke dag poetst.
Daarvoor heb je een tandenborstel en tandpasta.


We krijgen allemaal een tandenborstel van de tandenjuf.


Het is een tandenborstel van Poeh beer en er staat een honingpotje op.
Om onze tandenborstel goed vast te houden, zet je de duim op het honingpotje.


En dan poetsen maar.





In een tasje krijgen we onze tandenborstel mee en plakkertjes van het verhaal van Kas en Kato.


In onze klas lezen we het verhaal van Anna die haar tanden poetst.
Iedereen heeft zijn eigen tandenborstel, we poetsen onze tanden 's ochtends na het ontbijt en 's avonds voor we gaan slapen.



Wat we nodig hebben om onze tanden te poetsen.



we hebben grote en kleine tandenborstels.


De kleine tandenborstel.


De groene is de grootste.


de kleinste,


de grootste


We doen alsof we onze tanden poetsen in onze klas.




Met de tandenborstel poetsen, boven, onder, heen en weer.






Na het poetsen spoelen we onze mond, we slikken het water niet in, we spuwen het uit.




Vrijdag komt Gerda, de verpleegster van het CLB.
Zij komt de kindjes van de 1° kleuterklas wegen en meten.



Onze peuters willen ook wel eens gemeten worden, en ja hoor, zij mogen ook eens bij de echte groeimeter staan.


Wannes controleert of het wel goed is.





We mogen piraat spelen bij Gerda.
Gerda toont een prentje en wij zeggen wat we zien.
Als we het niet zo goed kunnen zeggen, kunnen we het tonen.



Emma is op school.
Emma is nu een groot meisje, maar toen Emma een kleutertje was, zat zij bij onze juf in de klas.
Emma kan heel goed dansen, zij komt de slotdans voor het schoolfeest leren aan onze kleuters.
Emma is onze 'dancing queen' en meteen de lieveling van onze kleutertjes.





Bijna iedereen doet enthousiast mee.







Emma leert de leerlingen van de lagere school ook een slotdans, wij mogen kijken.


We kijken uit naar het schoolfeest, wij gaan alvast ons beste dansbeentje voorzetten, en we kijken uit naar een volgende ontmoeting met Emma.

1 opmerking: