zondag 12 januari 2014

De postbode

Na een welverdiende en deugddoende vakantie komen we weer enthousiast naar school.
We verwelkomen 2 nieuwe vriendjes, Millie en Joren.
Het zijn wel hele flinke kleuters!
We wensen elkaar een gelukkig nieuwjaar en vertellen over onze vakantie.


Millie kwam 2,5 jaar geleden al eens op bezoek in onze klas.
Millie is de zus van Noah, en toen Millie geboren werd, kwam ze samen met haar mama en haar oma op bezoek in de klas van haar grote broer.

Na de vakantie wennen we weer aan school en aan elkaar.
Onze nieuwe kindjes voelen zich meteen op hun gemak.



Millie amuseert zich met de mozaïekjes.


Joren speelt samen met Wannes en Wout met Thomas en friends.


Od is heel trots op zijn mozaïekwerk.


Hamertje tik, dat is leuk!




Mathea gaat op zoek naar haar favoriete hoed en de hakken schoenen.


"Juf, ik maak een foto van jou!"


Samen bouwen we een hoge toren.


Wout leest een boekje.


Een eerste schooldag is erg vermoeiend, gelukkig kunnen we na de middag een dutje doen.


Er liggen enveloppen in verschillende kleuren in onze klas.


We sorteren de enveloppen per kleur en per grootte.



"kijk juf, die kleine enveloppe past in de grote" zegt Wannes.
"En past die grote enveloppe ook in de kleine?" vraagt juf.
"Maar neen, dat kan toch niet!' roepen we in koor.




Joren sorteert de post.


We luisteren naar het een verhaal van Nijntje, zij schrijft een brief naar de familie Pluis.
Wij gaan kaartjes schrijven, we sturen een beterschap-kaartje naar juf Carine, want zij heeft een longontsteking en moet thuis blijven en we schrijven ook nog enkele nieuwjaarswensen.


Oei, oei, de postbode is zijn weg kwijt, wij helpen hem.
We nemen wasco's in de kleur van de postbode.



Dan tonen we de postbode de weg naar zijn brievenbus.
Als we aangekomen zijn kleuren we de brievenbus in dezelfde kleur als de postbode.





Op een brief moet je een postzegel plakken, wij ontwerpen onze persoonlijke, eigen postzegel.
We stempelen ons kenteken.








enkele van onze originele postzegelontwerpen.



Ella oefent voor haar deelname aan 'kleuters met talent'.


Millie kijkt en luistert naar een aflevering van het zandkasteel.


Onze school heeft ook een brievenbus.


We kijken wat de postbode bracht.


We zoeken dezelfde postzegels.





Juf was weer verstrooid, zij plakte telkens een postzegel verkeerd.
Gelukkig is Wannes er om alles weer in orde te brengen.



Artur, Wout en Ella zijn postbode van dienst.





We schilderen een pet van de postbode.
Zeer geconcentreerd, met de tong uit de mond.


postbode Wannes kan brieven bestellen.



Postbode Ali is ook klaar voor zijn ronde.











Onze eerste postbodeweek zit er op!
We kunnen tevreden naar huis.





Meester Sanne is onze turnleraar, hij neemt ons elke dinsdag mee voor een nieuw bewegingsavontuur.


Joren zijn papa is een echte postbode.
De hoofdkleur bij de post is nu rood, wij zetten de rode pet van de postbode op en trekken een bodywarmer van een echte postbode aan, we hebben nog wel wat jaren de tijd nodig om in de bodywarmer te groeien...





Onze jongste kindjes gaan een postbode schilderen.
Om goed te onthouden welke postbode van ons is, stempelen we ons kenteken op de achterkant.



En dan, schilderen maar!



We zijn trots op ons resultaat!


Onze kleuters plakken een postbode.


Zij maken een echte brievenhouder, en op hun resultaat zijn we ook erg trots!


Vorig week schreven we enkele kaartjes,
Tijdens de middagpauze gaan we in groepjes van 2 naar de brievenbus van de post.







De brievenbus kan eens een opknapbeurt gebruiken, maar ze doet wel nog steeds haar werk.
Juf Carine en juf Marinka lieten ons weten dat ze heel blij waren met hun post!


De enveloppe heeft stipjes, dat is niet betrouwbaar, we zorgen ervoor dat de enveloppe heel wordt, zodat de kaartjes er niet uit vallen.


Deze week gingen we aan de slag met onze ontdekdoos, 'hechtingen en sluitingen'.
Dit vonden we echt wel een leuke doos!


In een tasje zitten allemaal bandjes, de bandjes hebben allemaal hun eigen sluiting.
Sommige bandjes sluiten we met haken en ogen, anderen sluiten we met drukknopen, en nog anderen sluiten we met een plaksluiting.


We bouwen een heel spoorwegnetwerk, Thomas en zijn vriendjes kunnen rijden!


'kijk juf, ik heb een armbandje gemaakt'


'Ik ben gevangen'


Wat zou er in deze doos zitten...


Zijn dit vlagjes?


We kunnen een vlaggenlijn maken, met allemaal verschillende hechtingen.


Het lijkt wel simpeler dan het is.







Deze knuffel moet naar de knuffeldokter.
Emiel herstelt het aapje, de staart met een 'schuifknoop', de armen met knopen, zoals de knoop aan onze jeans broek, de benen met drukknopen zoals aan onze jeansbroek.


Knopen toe doen oefenen we met de bandjes.
'je moet de knoop door dat gat stoppen'



Het knuffelkonijn is ook aan herstelling toe.



Od en Joren maken een spoornetwerk door de verschillende sporen met elkaar te verbinden.


Wout heeft een trampoline gemaakt.


Dit is een taart.


Ella maakt een speciale slinger.


Mathea werkt heel geconcentreerd aan haar slinger.



Emile maakt ook een slinger.




Een halssnoer kan je ook maken.

 
Knuffeldokter Emile neemt de Zwarte Aap onder handen.


Overleg tussen dokters kan nooit kwaad.


Wout wil graag een juiste diagnose kunnen stellen.


We schilderden een postbode.




We leerden een liedje en een versje.
Juf vertelde het verhaal van brief schrijven tot brief krijgen, we vertelden elkaar in welke gemeente we wonen, we speelden met grote en kleine enveloppen, we deden gewoonweg vele leuke dingen.
Het is leuk in onze klas, zo simpel is dat!

2 opmerkingen:

  1. Salut, j'ai adoré les facteurs avec l'enveloppe que les enfants ont paint j'aimerai bien avoir le gabarit. Les enfants ont l'air bien s'amuser.ça c'est la vraie école.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Zora,
    Tu retrouve le gabarit au Pinterest.
    https://www.pinterest.com/bukadietje/de-postbode/
    Chantal.

    BeantwoordenVerwijderen