woensdag 11 december 2013

Welkom Sint en Piet (2)

Het is bijna Sint zijn verjaardag, en om dat te vieren komen Sinterklaas en Zwarte Piet naar school.
Wij verwelkomen hen graag in stijl, daarom stempelen wij een reep waar we een Zwarte Pietenkroon van zullen maken.
 




Op een Zwarte Pieten kroon hoort een pluim, die gaan we knippen.
Knippen vraagt een sterke concentratie.





 
Emile speelt met Zwarte Pieten vingerpopjes.
 

Wout en Wannes leven zich helemaal in als Sint en paard.

 
Dinsdag bekijken we wat we in ons schoentje kunnen leggen voor Sint en Piet.
Ella heeft wortels mee voor het paard, Wout heeft een tekening gemaakt voor Sint en juf zorgde voor een bussel wortelen en rapen.
Vooral het paard zal kunnen genieten!
 

Natuurlijk proeven we van de wortelen.
We moeten de wortelen schillen en dan kunnen we proeven.
Mathea denkt dat Jules geen wortelen lust, maar dat is verkeerd gedacht, Jules vindt wortelen heerlijk!


De meeste kleuters vinden wortelen ook heel lekker.



Zo, laat de Sint maar komen!

 
We beplakken een tekening van een schoen met krantensnippers.
 



'Koningin Wout', neen niet koning, zegt hij zelf, zorgt voor een vleugje muziek.


Woensdag bekijken we onze schoenen.
Eerst bekijken en bespreken we onze schoenen, maar dat vinden we niet echt boeiend...
Maar juf heeft ook zakjes in de klas staan, en wat zou er in die zakjes zitten, dat willen we wel weten.
Het zijn schoenen, grote schoenen, dit is interessant.




3 kindjes hebben schoenen met veters.


Onze meisjes hebben laarzen.
GEEN botten, die staan in de lente aan de bomen.
De laarzen gaan open en toe met een rits, 'èn met een plakkertje' dat vinden onze dames een belangrijk detail.


4 kindjes hebben schoenen met plakkers.


'Ik wil ook nog een schoen plakken juf!  Ik heb dat nog niet gedaan.'


'ik heb dat ook nog niet gedaan, en ik wil dat ook wel.'


De kindjes die gisteren plakten, 'poetsen' vandaag hun schoen.







Op het mozaïekbord maken we de boot van Sinterklaas.


Emile wil de schoenen met hoge hakken wel eens uittesten.


Ella wil graag de laarzen aandoen.





Emile is tevreden met het resultaat, de hoge hakken vindt hij geweldig.


Donderdag maken we speculoos.
We mengen boter, bloem, bruine suiker en een ei en natuurlijk speculooskruiden.
Heel goed kneden.



Als een restje deeg aan je handen zit, is dat niet zo erg, je kan er maar van genieten...









Als het deeg goed gekneed is, verpakken we het deeg in vershoudfolie en gaat het tot morgenvroeg in de koelkast.



Juf past de TV-kok-truc toe, de vorige dag had juf deeg gemaakt en in de koelkast gestopt, vanmorgen had juf het deeg mee naar school, wij konden meteen verder werken.

Het deeg rollen.


Een schijfje van de rol speculoos snijden.







het schijfje even tussen de handen knijpen.


 
En dan gaan de koekjes in de voorverwarmde oven voor een kwartiertje.




Natuurlijk proeven wij van deze heerlijkheid.
Hmm, lekker juf!  De speculoos valt in de smaak van onze kleutertjes.

Eindelijk is het vrijdag, Sint is jarig en komt op bezoek.
Vannacht is hij al eens in ons klasje geweest.
Nu is het wachten op zijn bezoek, zodat we Sint kunnen bedanken.


Sint bracht een tent, een snoezeltent.


Sint bracht ook een spel uit de 'SmartGames' reeks.


Ella maakte de opdracht op het kaartje na en vertelde ook waar het konijntje zat.


Od vond dit wel leuk speelgoed.


Wout heeft echte West-Vlaamse Klaaskoeken meegebracht.
Hij heeft voor iedereen een koek mee.
Dank u wel Wout.




Onze kijkdoos was zeer geslaagd!


Na de middag is hij eindelijk daar, Sinterklaas en 2 Zwarte Pieten.




Na het onthaal op de speelplaats, brengen Sint en zijn gevolg een bezoekje aan onze klas.





Wij dragen onze versje voor en doen onze Pietendans.
Sint is zeer tevreden, Zwarte Piet trakteert ons op een snoepje.


Alle kindjes krijgen een zakje vol lekkers van Sinterklaas.










Dank u Sinterklaas!
Dank u meneer directeur voor de bestelling die u plaatste bij Sinterklaas.

Onze Pietendans!


Tot volgend jaar Sinterklaas!
Goede reis terug naar Spanje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten