zaterdag 4 februari 2023

Wie het schoentje past...

Deze week zullen schoenen in het middelpunt van de belangstelling staan, en bovendien is het 'voorleesweek'.  Ouders en grootouders, meters en peters zijn uitgenodigd om het lievelingsverhaal te komen voorlezen in onze klas.

Oma Hilde, de oma van Noé bijt de spits af, zij vertelt het verhaal van Odo een klein uiltje dat voor het eerst op kamp gaat.



onze kleutertjes luisteren aandachtig










Dank je wel, oma Hilde om dit prachtige verhaal te komen voorlezen.

Het mooie weer brengt ons naar buiten voor een fotoshoot!





een gekke bekkenfoto mag niet ontbreken.


Onze eerste kleuterklassers, ook wel 'de Nijntjes' genoemd.


Onze peutertjes, ook wel de Juleskes genoemd.


We bekijken verschillde schoenen, dit zijn laarzen, rubber laarzen, 
soms wordt dit wel eens anders genoemd, maar oei, oei, dat doet zo'n pijn aan onze juf haar oren...



In de bak van onze juf zitten véél schoenen.
We bekijken en benoemen ze allemaal, er zijn schoenen voor de winter en er zijn schoenen voor de zomer. Sandalen, 'blote tenen schoenen', die dragen we in de zomer, in de winter is dat veel te koud aan onze voeten.



We brachten zelf ook shoenen mee naar onze klas, we bekijken en vergelijken ze allemaal.
De schoenen krijgen nadien een plaats in onze winkel.




Juf Marlies komt verhaaltjes lezen in onze klas, we hebben ervan genoten, dank je wel, juf Marlies!



We dragen zelf ook allemaal schoenen om naar school te komen.
We leerden dat schoenen altijd uit 'een paar' bestaan, ze zijn altijd met 2, we hebben immers 2 voeten!
We gaan onze schoenen eens heel goed bekijken.

We vergelijken de schoenen naar grootte, naar kleur, naar sluiting.
Er zijn schoenen die je met veters moet binden, sommige schoenen sluiten met een rits er zijn er ook die sluiten met een rits en ook nog veters hebben.  We hebben allemaal 2 dezelfde schoenen aan onze voeten.






















Iedereen doet 1 schoen uit, de andere schoen houden we aan.





We leggen alle schoenen bij elkaar in het midden van de mat.


Juf legt een laken over de schoenen


Om beurten nemen we een shoen vanonder het laken en dan gaan we op zoek naar de eigenaar van de schoen.  Juf vindt dit wel een mooie schoen, maar helaas, als we meten zien we dat de schoen te klein is voor juf haar voet, of is juf haar voet te groot voor de schoen...



Oei, dit klopt ook niet, want dan heeft dit kleutertje 2 verschillende schoenen en een paar bestaat altijd uit 2 dezelfde schoenen.



Oef! Gevonden, dit is een paar schoenen!


Nu is het onze beurt om op zoek te gaan naar de gelijke schoen.








































Bas, de blokfluit is er weer, dan leren we een liedje!


Als volleerde schilders krijgt een schoen kleur.





In de bouwhoek doen schoendozen dienst als blokken.



In de schoenwinkel draait de verkoop goed.















Dinsdag komt Noé haar opa vertellen



We luisteren geboeid naar de fabels die opa voorleest.













Woensdag bekijken we bijzondere schoenen.
Nora heeft de voetbalschoenen van haar papa meegebracht.
Op de onderkant van voetbalschoenen staan toppen, dat is om goed in het gras te kunnen lopen.



Sieg zijn papa gaat klimmen, en dan draagt hij klimschoenen, dat kenden we niet, ze zien er niet uit zoals een andere schoen vinden we.


Als papa gaat basketten, dan draagt hij zijn klimschoenen niet, maar wel basketschoenen, deze schoenen draagt papa alleen om te te basketten.



Elena gaat dansen, en dan draagt zij haar dansschoentjes.


Elise haar mama is een ballerina, en zij hebben speciale balletschoenen.


Tess heeft de spitzen van haar mama meegebracht


en ook Fleur bracht mama haar prima-ballerina schoenen mee naar onze klas.



We hebben een mooie verzameling balletslippers en spitzen bijeen.



Kamilla bracht klompen mee.


en een paar slippers.




Nora past de schoenen van haar papa, maar loopt er niet mee rond, we hebben hier immers geen voetbalveld.


Sieg wil wel eens in papa's basketschoenen staan, niet in de klimschoenen, de klimmuur ontbreekt.
(waar is ons basketveldje dan?😂)


mama's spitzen zijn ook alleen maar goed om heel even te passen, want makkelijk zitten die toch niet...









De klompen kan je makkelijk passen, maar de slippers dat is wat moeilijker, slippers draag je zonder kousen.



Fleur bracht nog een boekje mee over ballet.
We hebben wel enkele meisjes die ballerina willen worden, bij onze jongens is er niemand die deze droom koestert.






Voor we naar huis gaan, komt Fleur haar moeke langs, zij bracht het lievelingsboek van Fleur mee naar onze klas.



Wauw, wat vertelt moeke goed, we hangen aan haar lippen.

















Dank je wel moeke, om ons mee te nemen in dit leuke verhaal!


Donderdag is juf Chantal niet in onze klas, ze gaat naar Antwerpen op bijscholing.
'ok, maar dan kom je toch terug hè' wil Fleur weten.
Ah ja, natuurlijk, anders moet juf haar kapoentjes te lang missen.
'maar wij gaan jou ook missen, juf, wij gaan denken: wat zou juf Chantal nu aan het doen zijn?' replikeert Daan.

Maar geen nood, juf Anneke komt naar onze klas.
Juf Chantal heeft heel wat activiteiten klaar gelegd, de dag gaat zo om zijn!

Donderdag komt Georges vertellen dat hij grote broer geworden is, zijn baby is geboren, het is een zusje en ze heet Amelie.




De week voordien hadden we nog geraden of Georges een broertje of een zusje zou krijgen.
Elena, Fleur en Kamilla hadden goed geraden, het is een zusje geworden.


De opa van Daan kwam een verhaal voorlezen.
Juf Chantal miste het verhaal, maar onze kleuters vertelden vrijdagmorgen erg enthousiast dat de opa een verhaal kwam vertellen, ook nu waren onze kleutertjes er geboeid.



Juf bracht een leuk prentenboek mee naar onze klas, 'schaap zoekt schoen',
dat is een grappig verhaal!



Met schoensmeer kleuren we een schoen.





Met schoenveters leggen we figuren na.


















Onze jongste kapoentjes hebben schoenen in dezelfde kleur bij elkaar gezocht en opgeplakt.


Onze eerste kleuterklassers zochten uit welke schoen en schaduw bij elkaar horen.


Vrijdagnamiddag kwam de mama van Elena ons een verhaal voorlezen.


Wat een mooi verhaal!
Ook nu luisteren we weer met volle aandacht.
Dank je wel om ons te laten meegenieten van dit prachtige boekje!


















We zetten alvast ons schoentje klaar voor het bezoek van de Sint!

Bedankt, lieve ouders voor jullie fantastische medewerking bij dit thema.
Dankjewel voorlezers, we hebben ervan genoten! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten