zondag 5 februari 2023

Goudlokje en de drie beren

 Juf bracht een pakje mee naar school, voor wie zou dit kunnen zijn.

We meten bij enkele kleutertjes, maar nee, het is te klein voor hen.
'het is voor Jules of Nijntje, juf' merkt een kleuter op.


We passen het pakje bij Jules en ja hoor, het past voor Jules!
Hij lijkt nu een beer, een knuffelbeer!
Jules is helemaal klaar voor ons thema: 'Goudlokje en de 3 beren'



We luisteren naar het mooie verhaal, maar Goudlokje is nu niet meteen het braafste meisje...





Van een frietbakje maken we een bed.





Goudlokje krijgt haren van plasticine



In de gang staat de werkbank, papa beer herstelt het stoeltje dat stuk is.







We kleuren kleine beer of Goudlokje, naargelang voor wie we het bedje maken.
We kijken goed naar het prentje, hoe zien kleine beer of Goudlokje eruit?
Het is ons duidelijk dat we meer dan 1 kleur gebruiken.
We oefenen meteen ook de juiste greep voor ons potlood.










Letters herkennen uit je naam en zoeken welke letters in een andere naam ook te vinden zijn vinden onze kleutertjes erg boeiend.  Juf kopieerde de naam van onze klasvriendjes en plakte er een foto bij, zo kunnen we meteen ook de naam van de vriendjes 'lezen'.
Dezelfde letters hangen we op onze letter, of eronder, dat kiezen we zelf.
Zonder letters te herkennen of te benoemen is het een leuke puzzel.




Het donkere hoekje is een berenhol geworden.



Woensdag brengen we allemaal onze beer mee.














Elke kleuter heeft zijn beer voorgesteld, hij of zij heeft de beer beschreven naar kleur, de kleren die hij eventueel droeg en naar grootte.

Wie zou de grootste beer hebben, er is geen twijfel mogelijk, Maurice heeft de grootste beer!
Welke beer dan volgt, weten we niet meteen, dat moeten we meten.
Beren meten is nu niet meteen de makkelijkste opgave, ze kunnen niet allemaal rechtstaan, de meeste beren zitten.  We besluiten dat we de beren 'gewoon' naast elkaar zetten en dat we zo meten.







We zijn eruit!
De beren zitten van klein naar groot en goudlokje houdt de beren in 't oog.


Maurice heeft de grootste beer meegebracht, Anna bracht de kleinste beer mee naar school, maar Maurice is niet de grootste kleuter van onze klas, en Anna is niet de kleinste kleuter van onze klas, de grootte van de beer heeft niets te maken met de grootte van de kleuter.


De kleuters staan in volgorde van hun beer en Goudlokje kijkt en ziet dat het goed is.


De sorteerbeertjes krijgen een thuis.


er zijn berenpuzzels in onze klas.





Voor we naar huis gaan vertelt juf nog een verhaal.




De Nijntjes knippen de haren van Goudlokje



We stempelen een beer, maar we doen dat niet zomaar, we stempelen met een vork, dat is toch wel bijzonder.













Onze berenfamilie.


We leren een liedje:
Mijn teddybeer, mijn teddybeer,
hij krijgt zijn kuren weer.


hij springt erin, 


hij springt eruit,


hij steekt zijn pootjes uit!


De kleutertjes van onze klas, lijken zelf wel teddyberen,
Daan is onze teddybeer van dienst.





'dat wil ik ook graag!' is veel gehoord, en natuurlijk mag je ook!
Je mag kiezen of je het beertje de bewegingen laat doen, of je mag ook zelf de knuffelbeer zijn.









tijdens het spel wordt het liedje nog vaak herhaald.




We bouwen een huis voor beer met de houten blokken.








Onze eerste kleuterklasssers hebben het knippen goed in de vingers!


De coupe is altijd afhankelijk van de kapper!





In normale omstandigheden is een kam om je haren te kammen, wij gaan de kam gebruiken om Goudlokje haar haren te kammen.





Mmm, er wordt wel gebouwd, maar of beertje een huis krijgt, dat is te betwijfelen


Het is de week van de poëzie, fleur bracht een prachtig boekje mee dat perfect in het berenthema past en meteen ook in de week van de poëzie, zo mooi!




Elkaar helpen, dat zien we graag!












We zijn beertjes die zich terugtrekken in ons berenhol.  
In een boek dat Elena meebracht hebben we gelezen en gezien dat de beer in een grot, in een hol woont en in de winter, nu dus, doet de beer een winterslaap.
We worden een beer die zich terugtrekt in zijn berenhol.

We gaan zitten op 1 knie,
dan gaan we op onze beide knieën zitten,
dan brengen we onze poep op onze voeten,
tenslotte buigen we voorover en leggen we ons hoofd op onze armen.
Oh, wat is het stil, zijn we nu echt in winterslaap?









Onze beren worden niet alleen per kleur gesorteerd, maar ook per grootte.
Er is een grote beer, een middelgrote beer en kleine beer, net als in het verhaal.





We spelen een spelletje met de sorteerberen.
We rollen met de kleurendobbelsteen en zeggen welke kleur bovenaan ligt,
dan rollen we met de andere dobbelsteen en tellen hoeveel ogen er bovenaan liggen
Dit kindje mag 4 gele beren nemen, je mag zelf kiezen of je grote of kleine beren neemt, je moet ze wel in het juiste huis leggen.











Alyssa zit in het eerst leerjaar en komt voor ons het verhaal van Goudlokje en de drie beren voorlezen.
Wat heeft ze dit goed gedaan! Dank je wel, Alyssa!








We schilderden een bed, kleurden Kleine beer of Goudlokje, er ligt een matras en een kussen in het bed, nu stempelen we met onze vinger een laken.



Na het spel bekijken we in welk huis de meeste beren wonen.
Eerst proberen we het te bekijken op zicht, maar om zeker te zijn, zetten we de beren naast elkaar en zien we welke rij de langste is.







Slaapwel, Goudlokje.




Ter gelegenheid van gedichtendag, leerden de leerlingen van de 3° graad een gedicht over vriendschap uit het hoofd, ze komen het voor ons voordragen.





Gefeliciteerd meisjes en jongens, jullie deden dit fantastisch!

Het is bijna 'dag van de directeur', deze dag kunne we niet zomaar laten voorbij gaan, onze kleuters stempelen om beurten hun vinger op een glas, we doen er zand in en een theelichtje, dat is ons cadeautje voor onze directeur.




Onze mevrouw directeur was blij verrast.



We leggen de beertjes van groot naar klein of van klein naar groot, afhankelijk van wat er boven je blad aangeduid is.




De berenwinkel draait op volle toeren.



Beertje krijgt een huis van duploblokken.


Soms moet een mens eens gewoon even nadenken.



Het huis van beertje is vrij krap, maar gezien de energiekosten is het goed in een kleine ruimte te wonen, dat is makkelijk te verwarmen.
Goed gedaan!



We gaan naar buiten voor een spel, waarbij we de ruimtelijke begrippen inoefenen.
Eerst zetten we een stoel buiten, dan halen we onze beer.
We oefenen de begrippen op, onder, naast, achter, voor.









Voor Maurice is het niet simpel, maar hij is nu niet iemand die bij de pakken blijft zitten, Maurice gaat ervoor als de opdracht 'leg je knuffel onder de stoel' is.  Voor de meesten 'een makkie'.


Gelukt!














We spelen nog enkele spelletjes waarbij we rondstappen, op het einde van het liedje staan we stil, soms stappen we met 2 rond.

En dan gaan we weer naar binnen, eerst brengen we onze knuffel naar binnen.
Dit is dus ook je plan trekken, en als je het dan zo aan boord kan brengen dat je helper nog blij is dat ze dit voor jou kan/mag doen, is het toch helemaal super!


We hebben al verschillende variaties gehoord van het verhaal, en ook nu gaat juf het verhaal vertellen, deze keer niet aan de hand van een prentenboek, maar met concreet materiaal.







Nadien mogen we het verhaal zelf naspelen met het concreet materiaal.
Dat is dolle pret en een heel geliefd hoekje.
Het is heel erg fijn om te horen hoe goed de kleutertjes het verhaal kennen en het heel mooi naspelen, met intonatie en alles erop en eraan.



Goudlokje krijgt krullen aan de hand van een WC rolletje.











Onze kindjes doen een dutje en Noé maakt de dierenpuzzel, moeder-jong.
We weten dat het bijvoorbeeld het schaap een lammetje heeft, maar hoe heet het jong van een kangoeroe, dat weet juf ook niet.
Dan zoeken we het toch op.  Op de tablet kunnen we dit vast en zeker vinden.
Joey, dat is het kangoeroekindje.







'ik ben ik





en jij bent jij,




samen zijn we wij!








Er is nog een vertelvariatie, we hebben vertelstenen.
Eerst bekijken we de stenen, we vertellen wat erop staat en komen meteen tot het besluit dat dit de beren van Goudlokje zijn en ja hoor, Goudlokje is er ook bij!
Juf vertelt het verhaal aan de hand van de stenen en weer luisteren we heel geboeid.





Joepie, ook nu mogen we het verhaal zelf vertellen aan de hand van de stenen.




Goed kijken, we moeten kijken naar de grootte van de beer én naar de kleur van het hartje op beer zijn buik.  Er zijn makkelijkere opdrachten.


Bij deze matrix kijken we naar het personage en naar de kleur van de kledij.


Bekijk de beertjes op de prent heel goed en leg de beertjes net hetzelfde na op het plankje.


Op de kidsmart kunnen we luisteren en kijken naar het verhaaltje van Goudlokje.
Oh, dit is zo mooi!


www.youtube.com/watch?v=j4KFxzhC92E&t=13s



Tess en Maurice, onze peutertjes vulden de puzzel van Goudlokje aan.


Onze Nijntjes leggen 4 prenten van het verhaal in de juiste volgorde.
Eerst goed kijken naar de prenten en beschrijven wat je ziet.
Dan goed nadenken wat er eerst komt en in de juiste volgorde leggen.
We verwoorden niet alleen wat we zien, maar we oefenen ook de begrippen 'eerst', 'dan', 'erna'.






En dan maken we berenpap.
Als kindjes deze pap eten, worden ze berensterk! 

We hebben melk nodig, wij gebruiken een plantaardige melk, dan mogen de kindjes met een koemelkallergie ook van de pap eten, en havermout en om af te werken kunnen we er nog honing bijvoegen, wie dit wil, als je dit niet wil, dan hoeft dit niet.


Deze materialen hebben we nodig.


We doen een liter melk in de kookpot en brengen dit aan de kook.
We wegen 160 gram havermout af en voegen dit toe aan de melk.
We roeren in het mengsel en als de pap dik genoeg is, zetten we het vuur af.

We zitten alvast geduldig te wachten tot de berenpap klaar is.



We beginnen met een klein beetje, een proevertje, wie het lekker vindt krijgt uiteraard nog.













Proevertjes kunnen we niet meegeven, want 'op, op, alles is op!'

Op vrijdag is het wieltjesdag, of rollerdag, als het maar een naam heeft...
Tijdens de korte speeltijden mogen de kleuters dan fietsen.
Binnenkort loopt de actie helm op, fluo top af, let op dat wil zeggen dat het dan niet meer verstandig is om een fluovestje te dragen en je helm op te zetten, gezien worden is altijd belangrijke en je hoofd beschermen doe je altijd, maar om deel te nemen aan de wedstrijd moeten we er tijdig bij zijn.
We maken een foto met onze volle poster.



We maken er nog ene, we doen alsof we een groot 'accident' hebben en leggen ons op de grond met onze fiets of step tussen onze benen.
Wat hebben we een pret!



Na de fotosessie mogen we nog eventjes fietsen, plots hoort juf iemand 'accident' roepen en dan gaan de kleuters liggen op de grond.  'ok, 't is gedaan'  en dan staat iedereen weer recht en fiets verder, tot iemand anders roept 'accident'.  Wat hebben ze plezier met hun zelfverzonnen spel.
Dit is nu al een kleutergroep die heel goed aan elkaar hangt, en zo goed voor elkaar zorgt, dit is zo fijn om te zien!






We kijken goed naar de volgorde van de beertjes en maken de rij verder af.



Onze deur werd een poëziedeur.










Het berenthema was bereleuk! 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten