vrijdag 3 februari 2023

Takken en stokken en overal blaadjes.

Na de herfstvakantie krijgen we er een nieuw vriendje bij, Maurice is onze nieuwe klasgenoot. 


Oze naam schrijven kunnen we nog niet, daarom hebben we elk ons kenteken, Maurice kiest voor de auto.


Maurice gaat meteen aan het werk en kleurt zijn auto in.


We herkennen onze werkjes aan ons kenteken.



De mensen van ons oudercomité willen graag onze speelplaats verfraaien, maar dat is iets wat heel veel geld kost.  Om wat geld in de kassa te krijgen, nemen we deel aan 'Tekenfund'.  Alle leerlingen van onze school maken een tekening, deze tekeningen worden opgehaald en de organisatie 'Tekenfund' verwerkt onze tekeningen tot mooie producten.  Elke leerling kan een webshop openen en zo zijn of haar marchandise promoten.
Wij gaan iets maken van onze handen.  Op de computer hebben we naar enkele voorbeelden gekeken en een ontwerpje gekozen.


Deze 2 kapoenen zijn onze 'Juleskes', zij bemannen onze peuterklas.




Maurice ziet het helemaal zitten in onze klas, hij is al dikke vriend met Daan!



Picknicktijd.





Op ontdekking op de speelplaats.


En dan gaan we aan de slag voor het Tekenfund.



Helemaal fluotop!


Uitreiking van gouden medailles voor de kleuters die hun jas helemaal alleen kunnen toedoen.
Wie het een hele week kan, krijgt op het einde van de week een medaille.
Proficiat, Daan, Noé, Fleur, Sieg en Nora.


Juf vertelt het verhaal van Mienie en Piepke, oei, oei, één van de muisjes was in de zak met bladeren geraakt, gelukkig kunnen muizen goed knabbelen.  Het vriendje knabbelt een gat in de zak, zodat het gevangen muisje weer kan ontsnappen.
 

We bekijken de herfstschatten die onze kleuters gevonden hebben.


't Is heel wat!



Oei, zou er iemand schoenen gevonden hebben?


'Maar nee, juf, daar zitten mijn herfstschatten in!' lacht Nora.
'Dan is dit een schatkist' besluit juf.


Als we al onze herfstschatten sorteren, krijgen we een goed overzicht.


We verzamelden véél eikels.


Herfstbladeren in verschillende kleuren en grootte.



Er werden vele takken, takjes en stokken verzameld.



Anna had ook maïs gevonden, deze maïs is voor de diertjes, die kunnen wij niet opeten, maar er is maïs die wij wel mogen eten.


Dit zijn vruchtjes van de esdoorn, ze worden vaak helikoptertjes genoemd, je kan deze vruchtjes laten vliegen, dat weet elke kleuter die deze vruchtje meebracht en het wordt met plezier gedemonstreerd en uitgeprobeerd.


Noten hebben we ook gevonden, okkernoten of walnoten, dat zijn 2 verschillende namen voor dezelfde soort van noot.


Dit zijn nog napjes van beukennootjes, de nootjes zelf zijn op.


Kastanjes, wilde kastanjes kunnen we niet opeten, de diertjes eten dit wel, tamme kastanjes mogen wij ook eten.


De bolster van de tamme kastanje heeft heel veel prikkertjes.


Een vogel verliest al eens een pluim...


Stenen zijn ook herfstschatten.


Experimenteren met de notenkraker, ontdekken hoe ik een noot kan kraken.
Wie een noot kraakt, eet ze ook op.




Er is een vreemd voorwerp in onze klas, wat zou dit toch zijn...



Iets waar je kan aan draaien.
Het lijkt op een paddenstoel, maar toch wel een speciale...
Zou daar een kabouter in wonen?
We mogen verder opzoek gaan naar het nut van dit voorwerp.



In de gang spelen we kabouterpetanque, we gooien wilde kastanjes zo kort mogelijk bij de paddenstoel, we gooien vanachter de lijn.  (daar zondigen we wel eens tegen...)



Op zoek naar het tweelingvriendje van speciale eikeltjes.



Vormen naleggen met eikels of pompoenpitten.








Het allermooiste herfstblaadje wordt gestempeld.












Zo'n mooi verhaaltje, daar houden we van!








Er zijn veel stokken in onze klas, we mogen ze allemaal eens goed van nabij bekijken.


De herfstboom krijgt nog enkele blaadjes.









Bomen met een gekke vorm hebben ook gekke-vormen-blaadjes.






Het vreemde voorwerp is een notenkraker!




De gekke eikeltjes zijn verstopt tussen de herfstblaadjes, we gaan ze zoeken en leggen ze bij hun tweelingvriendje.







Maïs voor de diertjes kunnen we niet eten, maar juf kocht pofmaïs in de winkel, daar kunnen we popcorn van maken.


We hebben er (maïs)olie voor nodig en een kookpot.


Juf giet een beetje olie in de kookpot, daar voegt ze een beetje pofmaïs bij. 
Als de maïs warm wordt, poft hij tot tegen het deksel, juf zet een glazen deksel op de pot, dan kunnen we maïs zien poffen.





En dan is het heerlijk smullen, voor de meeste kindjes.  
Georges en Maurice waren geen fan van onze ongezoete popcorn...





Anna moest de popcorn zeker niet missen, we hielden een kommetje voor haar apart.


Na de speeltijd mochten we nog smullen van de popcorn, er bleef uiteindelijk geen kruimeltje popcorn meer over.  Tot wat een maïskolf kan leiden.



We bekijken alle takken en stokken, we hebben een hele verzameling.
Dat stokken geen speelgoed zijn, dat heeft juf al vaak gezegd, de vorige dagen mochten we de takken en stokken al eens bekijken en vergelijken, maar we mochten er niet mee zwaaien of spelen, en tak en een stok zijn gevaarlijk om mee te spelen.


We gaan met z'n allen op zoek naar de grootste, de kleinste, de dikste en de dunste tak, sommige takken zijn even groot, of kleiner of groter of dikker of dunner dan de andere.




Meten is weten.
Sieg heeft de grootste stok, Daan heeft de kleinste stok, maar wel de dikste.




Dit hebben we nog niet eerder gezien in onze klas.
Sommige kleutertjes denken dat het een verrekijker is, het lijkt er wel een beetje op, de verrekijker in onze klas heeft dezelfde kleuren.
Het is een microscoop.
Als je iets, vb. een herfstblaadje onder de microscoop legt, kan je het blaadje veel beter bekijken, je kan dan dingen zien, die je zo gewoon niet kan zien.



Die rare paddenstoel, dat is een notenkraker!


Na de speeltijd gaan we naar buiten voor een bewegingslesje met takken en stokken.


We staan achter de stok.


De stok tussen onze benen.









De stok achter ons, of wij voor de stok.





De stok boven ons hoofd.




Kan de stok op ons hoofd blijven liggen?








We houden onze stok hoog in de lucht, we proberen de wolken aan te raken.



Rond onze stok stappen, dat is geen makkelijke opdracht...






Hou de stok achter je rug.


We houden onze stok vast aan de uiteinden, voor de ene een makkelijke opdracht, voor de andere wat moeilijker, naargelang de lengte van je stok.



Sommige bomen zijn helemaal kaal.


Er zijn bomen die nog veel, zelfs groene, blaadjes hebben.








Als je door de microscoop kijkt mèt een vergrootglas, dan zal je zeker de details van het te bestuderen herfstmateriaal zien, of net niet...


De kabouterpetanque is een populaire activiteit.






Noten kraken en eten, het blijft leuk en lekker!





Koekoe, waar ben je?!



Met Duplo kan je bouwen, maar je kan er ook mee stempelen...





















Juf leest een mooi verhaal.
Wilma en haar vrienden vervelen zich, het is maar saai op het speelplein, maar dan vinden ze een tak.
Een tak biedt veel spelmogelijkheden!








Wij wisten al wel dat je takken kan sorteren, dat je ze van kort naar lang kan leggen, of van lang naar kort, of je kan de korte takken samen leggen en de lange takken samen leggen, of je kan ze sorteren op dikte.  We hadden al wel het één en ander ontdekt, maar we weten wel zeker dat we goed moeten uitkijken met takken en stokken, we mogen er niet mee zwaaien of slaan, een tak kan héél gevaarlijk zijn!



We plakken een eekhoorntje.








Woensdag na de speeltijd gaan we zelf op ontdekking met onze stok of tak.


We steken de stok hoog in de lucht, we proberen de wolken te tikken...


We gaan ver uit elkaar staan, en dan mogen we 'woesjen' met onze tak, net als Wilma en haar vrienden.
Dat mogen we alleen nu doen, als juf het zegt, want als we iemand raken terwijl we met een stok 'woesjen' kan je iemand heel erg pijn doen, en dat willen we toch écht niet!








We zoeken naar andere mogelijkheden met onze stok, we kunnen tikken op de grond.






Tikken op de tafel


Met onze stok langs de draad ritsen.



Tikken op het doel



trommelen op de vuilbak



Hoe klinkt het als je met de stok op de glijbaan tikt?




Klinkt tikken op de metalen kast anders dan tikken op de glijbaan, de draad, de houten bank, ...



de houten muur, klinkt die hetzelfde als het frame van het spandoek?




We vertellen wat we leuk vonden en verzamelen de takken stokken terug in de emmer.


Juf haalde de champignons in de kabouterwinkel bij het kabouterbos, dat zijn dus niet zomaar champignons, de hoofdkabouter is ze speciaal voor ons gaan uitzoeken.


De champignon heeft een hoedje en daaronder een steel.


De kabouter zocht voor ons 2 verschillende soorten champignons uit.


Op een grote paddenstoel, rood met witte stippen,
zat kabouter Georges, heen en weer te wippen


'Krak' zie de paddenstoel, met een diepe zucht,


vlogen beide beentjes, hopla in de lucht!


Kraakje, de eekhoorn is op bezoek, hij is verzot op eikels.







In de herfst veegt Eekhoorn wat blaadjes opzij,


Ze denkt: dit is een goed plekje voor mij.
Ze kijkt of niemand kan zien wat ze doet,


verstopt snel haar eikel en bedekt hem dan goed.


In de winter is ze die plek niet vegeten.
Ze graaft en heeft zo iets lekkers te eten.



Grote en kleine eekhoorn.


















We spelen een identificatiespel aan de hand van het draairad.
We moeten heel goed kijken naar de kleur en de vorm van de herfstblaadjes.















En dan gaan we onze toast champignon maken.
De champignons snijden we in schijfjes, juf bakt de champignons in olie.
Je kan er naar wens nog een sjaltoje, een teentje look, of reepjes hesp aan toevoegen, enkele flinke draaien van de pepermolen en wat gehakte peterselie maken het gerechtje af.


Een toastje en champignons, we beginnen met een poevertje.
De champignons zijn helemaal natuur.


En dan gaan we smullen. Sieg, Maurice en Tess proeven, maar vinden het niet zo lekker, onze andere kleutertjes vinden het verrassend lekker, ze willen allemaal nog een extra portie.











Lege bordjes!



Onze prachtige kunstwerken, kunnen jullie thuis bewonderen, juf heeft er geen foto's van...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten