zondag 5 februari 2023

Onder de sterren en de maan.

 We zetten het nieuwe jaar goed in. We wensen elkaar een gelukkig nieuw jaar.
Na de middag houden we een nieuwjaarsreceptie, straks gaan we turnen met meester Dimitri, dus we beginnen met de voorbereidingen.
We maken 'een ster', daar hebben we bladerdeeg en choco voor nodig.
Onze oven is te klein om onze ster in zijn geheel te bakken, maar dat is niet erg, dan bakken we een halve ster, en nadien nog eens een halve ster.
Juf rolt het bladerdeeg helemaal open en dan smeren we choco.



We vouwen het bladerdeeg dubbel en snijden dan verschillende repen, juf draait de repen en dan gaat het deeg in de oven.


Als we terug in de klas zijn na het turnen, is onze ster klaar.
We krijgen er nog een glaasje appelsap of kinderchampagne bij en dan toasten we op het nieuwe jaar.
Elise lust geen choco of chocolade, voor haar hebben we chocovrije stukjes gemaakt.





Dinsdag is het feest in onze klas, Tess is in de vakantie 3 jaar geworden, maar in de vakantie waren we niet in onze klas, dus vieren we vandaag.


Juf wil de kroon weer voor zichzelf houden, maar dat kan toch niet!


Ok, dan is de kroon voor Tess, maar kijk, ze is te groot voor Tess, dan mag juf ze toch houden...
'maar nee juf, je moet de kroon kleiner maken!'


Ok dan! Maar nu is de kroon te klein, dat komt ook niet goed...


Als we meten komt het in orde, de kroon past eindelijk op het hoofd van Tess!


Onze birthdaygirl is helemaal klaar om te feesten.


Als je 3 jaar wordt, mag je 3 bloemen in de vaas zetten.


Kaarsjes uitblazen hoort ook bij jarig zijn, maar wacht nog heel even, eerst zingen we onze verjaardagsliedjescarousel.


Hieperdepieperdepiep, HOERA!!!


Blazen maar!


Anna en Kamilla assisteren met plezier bij het blazen.


Bravo Tess!


Tess deelt vanuit de winkel een traktatie, voor een dankjewel krijg je een heerlijke wafel en een sapje.












Mmm, lekker!
Dank je wel Tess!







We luisteren naar het verhaal 'Jules is jarig'.


Zo meteen gaan we Tess tekenen, we bekijken haar nog eens goed.



Enkele kleuters gaan tekenen, Fleur en Daan spelen het Dag en Nacht spel, je moet heel goed kijken naar wat je op de prent ziet, dat maak je dan na met de blokken.
Niet te snel willen zijn, goed kijken is de boodschap!


Dat hebben deze 2 kapoenen prima gedaan!



Iedereen doet zijn/haar best om Tess een prachtig portret te geven.


In de huishoek worden de meest heerlijke maaltijden op tafel gezet!


In de winkel worden heerlijke dessertjes verkocht.




Op de KidSmart luisteren we naar een verhaal.


Onze bibliotheek is gevuld met boekjes over dag en nacht en slapen.


Onze jarige Job gaat haar boodschappen doen.


Juf vertelt een verhaal waar we veel fantasie voor nodig hebben, de droom van Nijntje is een verhaal zonder woorden.  Maar onze kleutertjes hebben genoeg fantasie en vinden genoeg woorden, passend bij het verhaal...






We gaan een nachtlampje maken, daarvoor kleuren we een blad helemaal vol met wasco.



Elena deed ons een leuke Nijntjes lampenslinger cadeau.
Dankjewel!


Al onze kleutertjes brachten een zaklamp mee naar school.
Juf zegt meteen dat we niet in het gezicht mogen schijnen, dat is niet goed voor de ogen.
Voorbeeldig als we zijn, volgen we deze regel goed op.
We bekijken elke lamp en vertellen hoe we ze aansteken.
Bij vele lampen moeten we op een knopje drukken, soms moeten we een knopje verschuiven.












Maurice heeft een lamp die hij op zijn hoofd kan zetten, dat vinden we cool!




Juf schijnt met haar lamp op het plafond en wij volgen met onze lamp het lichtje van juf.
Maar als het licht is heb je een zaklamp niet echt nodig, daarom zoeken we een donkere plek op, we gaan naar het berghok.

Als alle lichten uit zijn, is het er echt donker, dan zien we niets...
We doen allemaal samen ons lichtje aan, dan wisselen we, alleen de meisjes, alleen de jongens, alleen juf.  Iedereen doet het licht uit en het kindje waarvan juf de naam noemt mag zijn/haar lichtje aansteken, de andere kindjes mogen ook hun licht aansteken en dezelfde kant op schijnen.




In onze klas wordt er gewerkt, we schilderen een taartkarton, de ene kant is de dag (lichtblauw) de andere kant is de nacht (donkerblauw).


Enkele kleuters kleuren nog om hun lampje te maken.




Vele Nijntjes kunnen hun jas zelf dicht doen, zij zetten hun stempeltje bij de foto van Jules met zijn jas toe!


Proficiat flinke dames en heren!


Donderdag is juf op bijscholing in Antwerpen, maar dat is niet erg.  Juf legt vele werkjes en opdrachtjes en activiteiten klaar, zodat juf Annelore heel wat te doen heeft met ons.

Vrijdag is juf weer terug in onze klas.
We oefenen een versje:
Mijn oogjes zijn open,





Nu  zijn ze dicht
Zo is het donker,


Nu is het licht.
Ik doe één oog dicht, 
dat is een gek gezicht!'.







Als Jules gaat slapen is er een slaapritueel, we luisteren naar het verhaaltje en vertellen over ons slaapritueel.  Jules heeft graag dat er een lampje aan is 's nachts, sommige kleuters willen ook graag een lampje aan 's nachts.


We leerden de minimaangroet, we komen er helemaal tot rust van.
(uit 'Stop de tijd... en komt tot rust van uitgeverij Averbode).

De maan,


de maan,


De maan


is rond


ze schijnt haar lichtje over de grond


volle maan...


halve maan...


volle maan...


halve maan...


Maan, maan, waar ben je gebleven?


Achter de wolken, voor heel even.


Dag maan, goedenacht.


ik kruip in mijn bedje, slaap zacht!





Sterren zijn geel, we zoeken de gele wasco en kleuren onze sterren geel.










Elise en Georges kunnen al een hele week zelf hun jas dicht doen, dat verdient een gouden medaille!
Proficiat Elise en Georges!


De tafel staat netjes gedekt.




De lampenkap hebben we al gemaakt, nu het onderstel nog.







We schilderen een sterrenkijker.





We gaan schrijfdansen, dat vinden we altijd leuk.
We laten onze handen dansen op de muziek, we letten er altijd op dat we beide kanten actief gebruiken.
Juf heeft water op tafel gespoten


Als de muziek stopt, steken we onze handen in de lucht.
nadien krijgen we nog zeep,
en dan krijgen we scheerschuim,
zwarte verf komt er ook nog bij,
onze handen dansen op tafel en oh wat hebben we er plezier in!
Juf maakt een afdruk op papier, natuurlijk gaan we daar nog iets mee maken.



















Als juf de afdruk gemaakt heeft, maken we nog een tekening in de verf,
aan fantasie geen gebrek!






Als onze handen uitgedanst zijn, is het tijd voor de schoonmaak.
We doen aan elke hand een washandje en dansen de tafel schoon, uiteraard op een ander muziekje.




Woensdag is het pyjamadag.
Juf Chantal komt wat later naar school, maar gelukkig staat juf Cindy paraat.
Meestal komt juf Cindy op woensdag naar onze klas, tenzij ze een klas moet vervangen in Kampenhout.

Wat zien we er prachtig uit!





We rollen met de dobbelsteen en tellen hoeveel sterren we aan de sterrenhemel mogen toevoegen.


Juf Cindy heeft leuke spelletjes voorzien voor ons.




Het donkere hoekje blijft een favoriete plek.




Juf bracht verschillende ponsen met sterfiguurtjes mee naar de klas, wij mogen sterren ponsen, we ondervinden dat het met de ene pons makkelijker gaat dan met de andere.



sterren van plasticine maken.




Een prent uit dit mooie verhaal inspireerde ons voor een knutselwerkje.



Dikkie Dik en zijn poezenvrienden zijn verliefd op de maan!




de zon krijgt kleur van het vingerverven





Daan vindt het dag en nacht smartgame wel heel leuk.
Hij kijkt naar de schaduw en maakt dit na met de blokken, zo heel af en toe is hij eens een beetje verstrooid, maar als hij dan eens extra goed kijkt, ziet hij meteen waar hij zich vergiste, waarschijnlijk doet hij dit zo af en toe om te testen of juf wel echt goed kijkt...
Bravo Daan, je bent een echte kampioen!













Wie of was zit er verstopt onder het laken.
Niet verklappen is véél moeilijker dan te ontdekken welke schat er onder het laken zit.





Juf Martje komt met mr. Leesmans op bezoek.
Mr. Leesmans komt ons proficiat wensen omdat wij zo goed gelezen hebben in de kerstvakantie, al onze kindjes hebben hun leeskerstboom weer terug gebracht en bij vele kindjes was de kerstboom helemaal gekleurd, dikke proficiat!






Het slaapritueel van Karel.
Heeft Karel hetzelfde slaapritueel als wij?
We vertellen veel!


Als we buiten kijken, zien we dat het sneeuwt.


Tijdens de schrijfdansactiviteit maakten we 'de nacht', we plakten er de volle maan op, nadat we er met lichtgevende verf over geschilderd hebben. Juf maakte een foto van onze rugzijde en die plakten we op ons blad.  We hebben vele sterretjes van het ponsen, die plakken we op ons werkje en met verf en een wattenstokje maken we nog wat sterren op ons werk.













Juf herinnert ons eraan dat sterren bovenaan in de lucht staan, we kijken naar boven om sterren te zien, let erop en denk hieraan als je de sterren de plakt.
Sieg: 'maar er zijn toch ook vallende sterren'.
Juf (heel even verbaasd van dit gevatte antwoord): 'ja, dat is zo.  Vallende sterren heb ik al wel eens gezien, maar ik heb ze nog nooit gevonden, ik weet niet waar ze dan naartoe zijn'.
Sieg: 'ik wel, ze liggen bij ons, in het gras in mijn tuin.'
Juf: 'dan wil ik wel graag eens komen kijken, want ik heb het nog nooit gezien'.
Sieg: 'dat kan niet, want ik heb ze opgeraapt en terug in de lucht gegooid'
Fantastisch toch hoe zo'n 3-jarige kapoen zich er helemaal uit kan praten...





Ons werkje geïnspireerd op een prent uit het prentenboek 'Welterusten kleine beer!




Dag en nacht.


We zijn het nieuwe jaar goed gestart, met een heel fijn, rustgevend thema.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten