maandag 21 februari 2022

Oh, wat zie ik je graag! (en niet alleen vandaag)

Oh, wat is juf blij dat ze haar kapoentjes weet terug ziet!

In onze klas hangen vele hartjes.

'Jabbedabbedoe, weet je wat ik doe?

I love you!!!'

Arne weet ons te vertellen dat dit 'Ik hou van jou' betekent.

Maar wat wil dat dan weer zeggen.

Ik zie je graag! 

Ja, dat is het, ik zie je graag.

We zijn er allemaal van overtuigd dat onze ouders ons graag zien, en dat is zeker wederkerig, want de meeste van onze kleuters gaan later trouwen met mama of papa.

We weten dat mensen die ons graag zien, ook wel eens boos zijn op ons, dat is toch wel een beetje raar, vinden we.  Maar inderdaad, zelfs mama of papa zijn wel eens boos op ons, dat is omdat ze ons zo graag zien zegt juf, ze willen ons beschermen.  Het gebeurt niet vaak, maar zo heel af en toe is onze juf ook wel eens boos, en dan zegt juf dat dit pijn doet aan haar hartje.  Dan is er eigenlijk een simpele oplossing, niet meer boos zijn, juf, dan heb je geen hartjespijn meer.

In onze kleuterbibliotheek staan vele mooie boekjes, Arne wil graag een boekje lezen.


De autohoek is ook een succes.


In verschillende groepjes  gaan we schrijfdansen.
Juf spuit water op tafel, op de muziek dansen onze handen op de tafel.




Als de muziek stopt, steken we onze handen in de lucht.



Dan voegt juf een drupje zeep toe, in combinatie met het water, komt er wat schuim op tafel, dat lijkt al wat magie...





Dan spuit juf bij elk van ons een toefje scheerschuim






soms tikt juf  'per ongeluk' onze neus aan...



Kamilla wil nog een toefje op haar neus.


tenslotte krijgen we elk nog een spatje verf
Onze handen dansen met plezier over de tafel, net zolang we muziek horen.















We maken een afdruk op papier.
Dit papier zullen we nadien nog gebruiken.










We krijgen huiswerk mee, maar de eerste aanzet komt in de klas, 
we tekenen onszelf voor het 'ik-boekje'



Nora en Elena zijn vriendinnetjes, zij zien elkaar echt wel graag en knuffelen vaak.




Pesten, NEE!  Daar doen wij niet aan mee!!!
4 stippen op onze hand, wij zijn tegen pesten!



Houden van...  dat is wel iets voor ons.
We oefenen om met onze handen een hartje te maken.

'Jabbedabbedoe,
Weet je wat ik doe?
I ❤ you!'



Ja, gelukt!





Juf vertelt het mooie verhaal van Hazeltje en Grote Haas


Samen kijken ze naar de maan, ze houden van elkaar tot helemaal aan de maan
en terug!
Onze kleutertjes vertellen dat ze ook naar de maan kijken voor het slapen gaan, 
en ja hoor, ze hebben al gezien dat de maan er niet altijd hetzelfde uitziet.


Enkele kindjes tekenen nog hun zelfportret.




HEt hartje is het symbool van de liefde, we gaan een hartje beplakken met rode snippers,
want rood, dat is de kleur van de liefde.







In onze klas zijn allemaal hartjes in een hartjesdoos.
Er zijn grote en kleine hartjes in verschillende kleuren.


We kunnen de hartjes naar beneden laten dwarrelen.
Welk hartje zou nu het snelste beneden op de grond liggen, het hartje van Nora, of het hartje van juf?
Waarom is het ene hartje sneller beneden dan het andere?
De meningen zijn verdeeld over welk hartje het snelst op de grond zal liggen,
We testen het uit!



Het hartje van Nora ligt het snelst op de grond, maar hoe komt dat nu?
'Dat weet ik niet' zeggen de meeste kindjes, maar juf vraagt om eens goed na te denken, juf en Nora gaan weer met hun arm omhoog staan.
'nee, ik weet het niet' zegt één van onze kindjes resoluut.
Ilai, fronst eens even, je ziet hem denken en dan zegt hij wat hij denkt:
'Dat is omdat Nora haar arm al korter bij de grond is'
Dat heeft Ilai goed opgemerkt, dat is zo!
We laten allemaal een hartje dwarrelen, dat is wel mooi, het lijkt alsof het hartjes sneeuwt.
Kunnen we ervoor zorgen dat de hartjes langer in de lucht blijven?
'Ja' antwoorden er enkele enthousiastelingen in koor.
'Hoe dan?' wil juf weten
Oeps, we moeten weer even denken.
'Je moet dan blazen' suggereert er iemand.
Zo gezegd, zo gedaan, we proberen of we al blazend ons hartje in de lucht kunnen houden.





echt goed gaat het niet.

Juf legt de hartjes op de doeken boven onze zithoek,
dan geeft ze een tikje


Wauw, het regent hartjes


onze mat is een hartjesmat geworden


Heel toevallig is er een haardroger in onze klas.
Met een haardroger blaas je warme lucht, het is alsof er een warme wind waait.
Juf laat de wind eens over ons hoofd waaien, onze haartjes wapperen ervan, Elena vindt dit niet zo leuk, de andere kindjes vinden het fijn.
We proberen of we de hartjes met de haardroger in de lucht kunnen houden, maar echt goed lukt dit toch ook niet.  Juf legt de hartjes nog een keer op het doek en probeert de hartjes met de haardroger in de lucht te houden, maar helaas, de hartjes worden wel wat weggeblazen, maar echt in de lucht blijven ze niet zweven.
Dolle pret, dat hadden we echt wel!


Enkele kindjes gaan hun portretje nog tekenen.



Kamilla gaat met de mozaïkjes spelen



met de smartmax wordt het één en ander gemaakt


en met de duplo's wordt er gebouwd


Juf maakt een hartje met de smartmax.
Kan iemand die namaken?


'dat gaan we nu niet doen, we maken iets anders!'.


Er wordt nog ijverig geplakt aan de plantenprikkertjes.












Nora leest het mooie verhaal van Hazeltje nog eens.


Op de KidSmart kijken we naar filmpjes van het zandkasteel


In de gang oefenen we ons evenwicht.


We maken nog een raamversiering, het lijkt wel glaskunst!







Kijk nu, juf Nina is ook in onze klas!
Meester Dimitri is er deze voormiddag niet, hij heeft een bijscholing, maar juf Nina gaat met ons turnen.  En of we dat leuk vonden!





Onze plantenprikkertjes



Weet je nog dat we een afdruk maakten van het kunstwerk dat ontstond bij onze dansende handjes in de schrijfdans, eerder deze week, we knipten er hartjes uit en met één van deze hartjes maakten we een theelichtje.



Dank je wel lieve ouders, wat fijn dat jullie het ik-boekje invulden, dinsdag vertelden onze kleutertjes aan de hand van dit boekje over hun gezin.
De andere kindjes luisterden aandachtig en er ontstonden leuke gesprekjes.


Sahin en Rover waren ziek geweest, maar voor Valentijn wilden ze toch graag een cadeautje maken,
de jongens vingerverven hartjes.



Sylvia maakt een tafereel met de magneetjes.


Anna aan het werk met de mozaïekjes


Een groepje kleuters maakt raamversiering



Een ander groepje gaat kleien.
Van kneden in de klei krijg je sterke vingers en het is goed voor je huid.












Arne bracht een mooi boekje mee.


'Kusjes op de neus', mama en papa doen dat wel eens, oma en opa doen dat ook wel eens, of wij geven hen een kusje op de neus. 
Gelukkige hebben we allemaal een neus, en we weten dat we onze neus gebruiken om te ruiken.
In onze neus verzamelen er wel eens snottebellen, maar dan snuiten we onze neus, we blazen dan alle snottebellen buiten!
'kusjes onder je voet', ja, als onze (groot)ouders ons helpen bij het aan- of uitkleden, dan geven ze wel eens een kusje op de onderkant van onze voet.  Maar kijk uit, onze voetjes kunnen ook wel eens 'stinkpatékes' zijn, dan kan je maar beter geen kusjes geven op de onderkant van de voet...


Kusjes krijgen, kusjes geven, wat een feest!


We kunnen ook een handzoentje geven, we gooien dan een kusje naar wie er één wil, of naar wie we er één willen geven.





Sep had veel boekjes meegebracht, hij heeft er zelf een uitgekozen om voor te lezen.
Oh, wat hebben we ervan genoten.


Nog enkele kapoenen gaan kleien.



In onze kleiklomp prikken we ons hartje.  Juf plakte ons hartje op een wasspeld en draaide er een ijzerdraad door, nu kunnen we dit gebruiken als fotohouder.


Hoewel onze week er weer op zit, gaan we elkaar graag blijven zien!
We blijven houden van elkaar, met alles wat erbij hoort!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten