donderdag 3 februari 2022

De kriebelsjaal van kleine uil.

'We beginnen onze week met het verhaal 'de kriebelsjaal van kleine uil'.
We luisteren heel aandachtig naar het verhaal.


Kleine uil woont samen met zijn mama in een boom aan de rand van het park.
Dat lokt al meteen reactie uit van onze kleuters.
'en waar is de papa?' vraagt iemand heel spontaan
'die is gaan werken' is meteen het antwoord van iemand anders.
Dit is meteen een gelegenheid om even stil te staan bij veschillende gezinssituaties.
'misschien is er geen papa bij kleine uil' zegt juf, 'misschien woont kleine uil er alleen met zijn mama en is er geen papa' het is heel even stil en dan zegt er iemand 'ja, dat kan', de andere kindjes knikken.
'of misschien heeft kleine uil wel een papa, maar woont die ergens anders, in een ander huis, niet alle mama's en papa's wonen in hetzelfde huis', de kleutertjes kijken, je ziet hen denken en knikken.
'sommige kindjes hebben 2 mama's en er zijn ook kindjes die 2 papa's hebben'
'Ah ja, dat kan, maar ik heb een mama en een papa, en mijn papa is gaan werken' zegt één van onze klasgenootjes.


De mama van kleine uil breide een sjaal, maar kleine uil is niet zo blij met zijn sjaal, hij vindt hem veel te lang en veel te oranje.  Kleine uil probeert om van zijn oranje sjaal af te geraken, maar helaas, het lukt hem niet meteen.  Dan gaat kleine uil met zijn klasgenootjes naar de dierentuin en als hij terug thuis komt heeft hij zijn oranje sjaal niet meer...  Mama telefoneert naar de dierentuin, maar helaas de sjaal is niet gevonden.  


Mama gaat een nieuwe sjaal breien voor Kleine uil en hij mag mee naar de wolwinkel en zelf zijn kleur kiezen.


Als hij een volgende keer naar de dierentuin gaat ziet hij iets bijzonders, maar ssst aan niemand vertellen...


Volgens onze kleutertjes zijn er geen mama's die breien of haken, maar oma kan dat wel.

Bij ons heeft mama uil de oranje sjaal om gedaan.


het is wel een héééél lange sjaal.





Arne bracht een mooie foto van uilen mee.


Er wordt nog aan thuiswerk gedaan.



Onze Nijntjes beplakken een uiltje met wol, dat is niet zo makkelijk.



Onze Nora is een Julleske, maar ze is gezellig bij de Nijntjes komen zitten.


Kamilla en Daan maken de zandbak leeg.


Juf heeft héél veel sjaals meegebracht.



Er zijn lange sjaals en korte sjaals, er zijn brede sjaals en minder brede sjaals, er zijn ook vierkante sjaals, hoewel sommige kindjes vinden dat meer op een tafelkleed lijkt...



We mogen een sjaal kiezen om rond onze hals te doen.
Wie dit niet wil, moet dit uiteraard niet doen.








We kunnen de jaal ook om ons hoofd doen.







Onze jongste kapoentjes beplakken een uil met papiersnippers.




Onze uilen zijn heel mooi geworden, maar dat hebben jullie al gezien, de uilen hebben vast en zeker een mooi plekje bij jullie thuis gekregen.  Ik maak veel foto's, maar helaas, van deze prachtwerkjes vergat ik een foto te maken...


Juf heeft erg moeilijke uilenpuzzels gemaakt, maar er zijn toch al enkele kindjes die de puzzels kunnen maken.



Wie een sjaal heeft, mag zijn/haar sjaal halen.
Iedereen heeft een andere sjaal.  
Sommige kleuters hebben een cirkelsjaal, andere kleuters hebben een lange sjaal, die ze zelf moeten 'knopen'.



We oefenen onze sjaal aandoen aan de hand van een versje.
Arne oefent graag en het lukt hem al aardig!

Ik hang de sjaal rond mijn nek
Twee slangetjes op mijn buik,


Ik zorg dat het ene slangetje over het andere kruipt


en dan weer naar boven kruipt
en kriebelt aan mijn kin


Voilà, dat heb ik goed gedaan,
die knoop, die zit erin!


Ook bij Rover lukt het goed.



Bij Nora begint het ook al te lukken.


Onze Nijntjes plakken uiltje van groot naar klein, of van klein naar groot
We moeten heel goed kijken, want het verschil is soms maar klein.




Als onze uiltjes in de juiste volgorde liggen, plakken we ze op.



Dat hebben we goed gedaan!


Er kwam protest van Nora en Anna en Elena en Daan en Kamilla, zij wilden ook uiltjes plakken.
Ok, zij plakten een vereenvoudigde versie, maar ze deden het meteen heel goed, de begrippen groot en klein en groter dan en kleiner dan, zit er bij hen al goed in.


Vrijdag en het weekend is het vogelteldag.
Op school zien we duiven, kraaien, mezen en eksters.
Juf zegt ons dat de uil ook een vogel is, dat wisten we nog niet.




Er is een bak met handschoenen en wanten


in een handschoen zitten al onze vingers apart.


bij de wanten zit de duim apart, de andere vingers zitten lekker warm bij elkaar.


Gelukkig hebben we allemaal 2 handen, een paar wanten of een paar handschoenen bestaat uit 2 stuks.
We zoeken een paar wanten of handschoenen en hangen ze op aan het droogrek.
Een wasspeld hanteren is niet zo simpel, je moet al weten hoe je ze moet gebruiken en dan heb je nog voldoende kracht nodig om op de wasspeld te duwen.













Onze eerste kleuterklassers schilderen een kantentaartonderlegger om er een uil van te maken.







Onze allerjongsten schilderen een taartkarton.










Kamilla is een echte poppenmama.


Aan snottebellen geen tekort in onze klas.
De neus snuiten is niet zo makkelijk, Jules helpt ons bij deze moeilijke klus.


Je neemt de zakdoek uit de doos.



Je vouwt de zakdoek open.
Je brengt de zakdoek naar je neus.


je blaast door je neus


je veegt je neus af


Je gooit de zakdoek in de vuilbak.


Op 31 januari is het naar goede gewoonte 'de dag van de directeur'
we stempelen onze vinger op een etiket, want onze naam schrijven kunnen we nog niet echt.










Juf plakt onze naam op een fles Duvel, dat is bier, dat drinken wij nog niet, maar onze mr. directeur drinkt dit wel eens graag.


Poppenpapa Sahin zorgt voor zijn kindje.


 Sylvia leest een verhaal voor.


Daan hangt de wanten en handschoenen per paar aan het droogrek.


Ilai ziet het helemaal zitten om een moeilijke puzzel te maken.


We maken een achtergrond voor onze uil.
Rollen maar!








Dinsdag komt Noé voor het eerst naar school, het is dan 1 februari en dat is een instapdag.
Noé is een flinke meid, haar uiltjesknuffel helpt haar bij het wennen en past bovendien, toevallig, helemaal in ons thema.


Gisteren was het 'de dag van de directeur', maar helaas, onze mr. directeur had gisteren de tijd niet gevonden om langs te komen, maar vandaag maakte hij gewoon tijd.
Sahin, onze helpende hand, gaf het pakje aan mr. directeur, waarom hij dit ook alweer kreeg waren we al vergeten, maar het is in orde gekomen, we gaven mr. directeur ook nog een stevig applaus.
Hij was toch wel een beetje nieuwsgierig en wou weten wat er in het pakje zat, hij kreeg meteen hulp van onze kapoenen om het pakje open te maken.
Mr directeur wou er nog een technieklesje van maken, hoe krijgen we het pakje open, hoe krijgen we dat lintje van het pakje, maar onze kleuters hadden een betere oplossing, gewoon de krant (was het alternatieve cadeupapier) stukscheuren en dan weet je meteen wat er in het pakje zit.









Wij raapten al de papiertjes op en stopten ze in de gele vuilbak.

Juf vertelde het verhaal van kleine uil nog eens, maar deze keer niet met prenten, maar met echt materiaal.

Kleine uil vindt zijn sjaal veel te oranje èn veel te lang.


hij maakt met zijn sjaal een strik om het pakje voor opa, maar helaas, mama is niet akkoord.


dan stopt hij de sjaal in de kist die naar een land hier ver vandaan zal gaan,
maar helaas, mama is niet akkoord.


Als kleine uil met de klas naar de dierentuin gaat, vindt mama dat hij zijn sjaal toch wel moet aandoen...


Als kleine uil thuis komt vertelt hij enthousiast over de dieren die hij in de dierentuin gezien heeft,
Maar oei, wat een pech, zijn lange, oranje sjaal is weg...


een telefoontje van mama naar de directeur van de dierentuin  levert niets op,
mama breit dan een nieuwe sjaal voor kleine uil, een sjaal die niet zo lang is en in een kleur waar kleine uil van houdt.


Bij een volgend bezoekje aan de dierentuin, ziet kleine uil iets wat hij niet verwacht had...
Ssst, we zeggen niets.




Noé kiest haar kentekentje, het lijkt erop of ze voor het poesje gaat, maar dan bedenkt ze zich en kiest ze de ster.


Noé heeft nog een knuffeltje nodig voor de aanwezigheidskalender, de keuze is hier zeer snel gemaakt.



Haar knuffeltje kan in de mand van de luchtballon.


Een sterretje kleuren voor bij de tekeningen van Noé in de gang.


Onze jongste jeugd heeft al heel wat echte wantenparen gemaakt, nu maken ze wantenparen op papier.
Ze moeten heel goed kijken, want een paar wanten ziet er helemaal hetzelfde uit.





Bravo! Wat hebben jullie dit prima gedaan!


Enkele kleutertjes spelen het verhaal na.


Arne leest het verhaal van kleine uil voor, Ilai is een aandachtige luisteraar.


Middagpauze, etenstijd.
Smakelijk eten!






Sahin, Ilai, Sylvia en Arne kunnen al geruime tijd hun jas helemaal zelf toedoen!
Dikke proficiat, dat verdient een medaille!



Volgende week gaan we ons een week bij juf Nina amuseren!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten