woensdag 9 februari 2022

De fanfare

 


Thema: De fanfare 🎵🎷

Carnaval komt er aan en daar hoort natuurlijk muziek bij. We beginnen de week met een bezoekje van een échte fanfare. Kobe, Wout en papa Gerry laten ons zien hoe de blaasinstrumenten werken. Wat een pret! 









We knutselen onze eigen sambabal. Het woordje sambabal op zich was al een plezier op zich. Tijdens de dag door hoorde ik steeds kleuters tegen anderen fluisteren: 'Sambabal', gevolgd door wat gegniffel . Het was een hele beproeving, maar het resultaat mag er zijn. 











Juf heeft een grote trommel mee naar de klas gebracht. We bewegen op het ritme van de trom. Dit lukt al heel goed. In de fanfare is er ook iemand die op de trom speelt en zo het ritme aangeeft van het liedje.












Er wordt ook feest gevierd voor Nora. Zij is 3 jaar geworden. Hip hip hoera! 













We leren een xylofoon kennen. Een instrument met een mooie klank, vinden we. Met gekleurde stroken en aan de hand van een voorbeeld, proberen we onze eigen xylofoon te beplakken. We plakken deze van klein naar groot.









We maken een grote muzikale puzzel en spelen daarna het spelletje: Ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is... geel.  Een trompet! 


Elke dag wordt er in de kring een nieuw instrument besproken. Daarna krijgen de kleuters de kans om de instrumentjes zelf op de juiste manier te bespelen. Met de maître stokken leren we hoe er op de maat gestapt wordt in de fanfare. We hebben echte muzikanten in de klas. 











Nu we de instrumenten kennen, kunnen we samen een eigen fanfare beginnen. De rammelaars, de sambaballen, de rasp, de trommel, de belletjes,... alles door elkaar.  We proberen het traag, snel, stil, luid. 




Af en toe wat rust nemen bij een leuk boekje in het thema kan ook deugd doen. 



We spelen memory en gaan op zoek naar dezelfde muziekinstrumenten. Intussen oefenen we nog eens op de benamingen. 


We sluiten af met een creatief muziekmoment waarbij de kleuters schilderen op muziek. We luisteren blije, boze, droevige,...muziek en op basis daarvan maken we kleine/grote/snelle/trage bewegingen.




















Geen opmerkingen:

Een reactie posten