maandag 16 september 2019

We vieren feest!

Toeka, onze rare vogel wordt woensdag 10 jaar, en dan vieren we feest!


We maken een Toeka kroon voor onszelf!








Op maandagnamiddag zitten alle kleuters samen, we bekijken de munt van nabij.


Mmmm, wat ruikt munt lekker!
We gaan allemaal eens ruiken.














We plukken voorzichtig de blaadjes van de munt, we gaan ze gebruiken om muntthee te maken.





We hebben een grote theepot en een houdertje om onze kruiden in te stoppen.


De fluitketel staat op het vuur, we moeten wachten tot het water warm is.


De thee kan 'trekken'


De thee is klaar, hij moet nog afkoelen zodat we onze tong niet verbranden.


Voor iedereen een kopje thee!








Onze theepot is helemaal leeg, vele kindjes vroegen thee bij, enkele kleutertjes vinden muntthee niet lekker.


We luisteren naar een verhaal van Anna.
Anna is binnenkort jarig en mama bakt cake om de klasgenootjes te trakteren.
Na het feestje in de klas blaast Anna zeepbellen.



Wij plakken een blauwe strik, net al Toeka, hij heeft ook een blauwe strik.




Alyssa en Khaan werken aan 'het spoor'


Finn bouwt een robot




Wegenwerken in de bouwhoek


de spoorwegen breiden uit


Wie jarig is krijgt een kroon, we kiezen een kroon voor Toeka.
Welke kroon zou passen?



Amber vindt de gele kroon wel een mooie voor Toeka.


oeps, de kroon is te groot voor Toeka, hij kan niets meer zien...


Alyssa denkt dat de rode kroon wel zal passen, dat is een kleine kroon.


Ja!  Deze kroon past!


Finn denkt dat die andere kleine kroon ook wel zal passen.


En ja hoor, deze kroon past ook!


'maar juf, zullen we de groen kroon eens passen, die gaat te groot zijn'
Ja, je mag eens proberen of de groene kroon te groot is.


Ja, ze is te groot, net zoals we dachten!


Die kronen gaan zeker te groot zijn.


We hebben nu 2 kronen gevonden die passen voor Toeka, maar welke kroon gaat hij opzetten?
We gaan stemmen, iedereen krijgt een blokje.
Elke kleuter legt zijn/haar blokje bij de kroon van zijn/haar voorkeur, de kroon die de hoogste toren heeft, wordt de kroon van Toeka.









We zien duidelijk bij welke kroon de hoogste toren staat, dat wordt de kroon van Toeka.


Toeka is blij met zijn kroon!


Gisteren bekeken we munt van nabij, vandaag maken we een ontdekboek over munt.
Ferre maakt een tekening van munt.


Khaan tekent de munt in de bloembak



Munt is groen, Olivia zorgt ervoor dat we het niet vergeten.


Finn duidt aan dat de plant goed ruikt.


We noteren wie de muntthee lekker vond en wie niet.



Drie kleutertjes vonden de muntthee lekker, 4 kleutertjes vonden de muntthee niet lekker.
Bij de oudste kleuters waren er meer kindjes die de thee lekker vonden.


In het verhaal van Anna, ging Anna bellen blazen, wij gaan ook bellen blazen, in onze buitenklas.


















Woensdag is het feest voor Toeka, we gaan ballonnen ophangen.


Maar hoe blazen we de ballonnen op?
Met onze mond...


Ferre kan de ballon helemaal opblazen


Bij onze andere kleutertjes is de longinhoud nog net iets te klein.









Juf heeft allerlei attributen meegebracht, misschien zit er wel iets tussen waarmee we onze ballon makkelijk kunnen opblazen.







Khaan wil dit wel eens uittesten.


De ballon bevestigen op het uiteinde van de pomp is al een hele opgave, maar als we hulp vragen aan onze juf, met het toverwoordje 'asjeblief' dan lukt het wel!




Finn test een echte ballonnenpomp uit.



Wauw, dit lijkt wel magie, de ballon vult zich met lucht!



Alyssa probeert ook een ballonnenpomp.
Uiterst geconcentreerd probeert zij de ballon op de pomp te bevestigen.



Finn is best wel terecht trots op zijn resultaat.


Alyssa is een doorzetter, ze geeft niet op!




Ferre doet een poging om de ballon met een fietspomp op te blazen.



Het ziet ernaar uit dat het gaat lukken.


Er is nog een andere ballonnenpomp, Ilyano test ze uit.






Ferre wil die grote pomp ook wel eens proberen


Ilyano blijft geduldig proberen,


en hij heeft er plezier in!



'Dat is de pomp van de mountainbike' vertelt Khaan




Alyssa kiest toch maar voor de andere ballonnenpomp, de rode ballonnenpomp is veel te straf, zelfs juf kan er niet mee werken.
Deze ballonnenpomp geeft meer voldoening.


oei, als je iets te enthousiast pomt, kan je een probleempje hebben, maar voor elk probleem is er een oplossing.


Ferre wil echt alles eens geprobeerd hebben.


Amber wil nu toch wel eens proberen of ze met de rode ballonnenpomp een ballon kan 'opblazen'.


Ilyano is ook op dreef


Ferre heeft nog een ballon kunnen 'opblazen'.


Amber onderzoekt de rode ballonnenpomp


Khaan is ervan overtuigd dat hij de rode ballonnenpomp de baas kan.


experimenterend leren





Ja! Gelukt!


Lucie komt even langs, haar ballon was ontploft, ze komt bij ons een nieuwe ballon oppompen.



Een blije Alyssa.


Dit vinden we een boeiend toestel.


Ferre en Finn onderzoeken dit toestel.
'juf, wil je dit in het stopcontact steken?'



Juf steekt de stekker in het stopcontact en onze kameraden zetten hun onderzoek verder.



Als Ferre of Finn toevallig op een knopje duwen, komt er lucht in de ballon, Ferre schrikt heel erg en neemt een grote sprong achteruit, Finn bekijkt het met grote verwonderde ogen.
Gelukkig is juf in de buurt om meteen op de stop-knop te duwen zodat de ballon niet ontploft, dan zouden er nog meer kindjes schrikken...



Als de ballonnen voor het feest opgeblazen zijn beginnen we aan ons volgende werkje.

Toeka heeft een gele snavel.  De nijntjes (kindjes uit de 1°kleuterklas) knippen de snavel zelf uit.
knippen is opperste concentratie!






Zonder ogen kan Toeka niet zien, we maken ogen voor toeka.






Onze Toeka's zijn klaar voor het Toekafeest!









In elke klas woont een Toeka, ze zijn helemaal klaar voor het feest!


Laat het feest maar beginnen.








Na de dans en de zang is het smultijd!







Dankzij 'de baksels' van de mama's, papa's, oma's en opa's is er een zeer uitgebreid buffet.


Een opa bracht een traktatie meer voor de jarige.



Donderdag halen we er onze verjaardagskoffer bij.
De ene kant is blauw,


De andere kant is roze.


In de koffer zitten allerlei spelletjes.

Het pakjesspel


kronen in rood, geel, blauw en groen, telkens in 3 verschillende grootte.


Dé verjaardagstaart en kaarsjes.


We bekijken verjaardagskaarten.


wie jarig is, krijgt een ballon.


Allemaal pakjes


we sorteren de pakjes per kleur









als de pakjes per kleur gegroepeerd zijn, leggen we ze van groot naar klein of van klein naar groot.





We kunnen de pakjes per grootte bij elkaar leggen.






Het pakjesspel wordt gespeeld.




Aan de andere tafel spelen onze kleutertjes het kronenspel, ze gaan op zoek naar dezelfde kronen.
We moeten goed kijken, de kronen hebben verschillende kleuren, ze hebben een verschillende grootte en er zijn 2 verschillende modellen.



















en dan wisselen we van groepje














Juf draagt een versje voor:

'Wat krijg je van een slagroomtaart?
Een slagroombaard, een slagroombaard.
Wat krijg je van een slagroomtaart?
Een lange, witte baard.
En we lachen en we lachen
want vandaag is er een feest!
We lachen en we lachen,
met de slagroom nog het meest.'
uit: Dag Jules, Feest.

Juf heeft een cakeje meegebracht en een bus slagroom.


Dit ziet er een heerlijk taartje uit!


Wie wil mag pure slagroom proeven, juf spuit dan 'een toefje' op de vinger.
Een beeld zegt vaak meer dan vele woorden...















Oeps, juf heeft nu een slagroombaard, daar worden onze kleutertjes heel stil van, de ogen worden extra groot...

Wie een slagroombaard wil, mag een slagroombaard, enkele kindjes willen dit liever niet, dan moet dat natuurlijk niet!




Juf snijdt het slagroomtaartje in stukjes, wie wil mag een stukje eten, en dat wil iedereen!









Na het eten van een slagroomtaart, kan je een slagroombaard hebben...


Oei, wat nu, juf heeft de tekening van Toeka verknipt.
Aha, we zien het al, ze heeft er een puzzel van gemaakt, wij maken onze puzzel weer helemaal in orde.





Terwijl enkele kleutertjes hun middagdutje doen, spelen de wakkere kapoenen een rustig spel.








Een kleutertje van juf Carine is haar drinkbus kwijt, iedereen gaat op zoek, de drinkbus wordt niet meteen gevonden, maar de kleuters vinden wel een kikker.  Juf Carine pakt de kikker, we stoppen hem in de mand om hem te observeren.


Van zo nabij hebben we een kikker nog niet in 't echt gezien.



De kleutertjes zoeken op welke kikker het is en laten de kikker nadien weer vrij.

Vrijdag blijft er een knuffeltje in bed liggen.
Juf zeurt een beetje, ze is verdrietig als er een kindje niet op school is.
Vandaag is ze verdrietig omdat ze Alyssa mist.


Onze helpende hand dekt het knuffeltje van Alyssa weer toe, maandag zal ze wel terug op school zijn!


We hebben allemaal vrolijke kleuters in onze klas.
Onze kapoenen denken dat Alyssa verdrietig zal zijn omdat ze ons mist...


Juf vertelt het leuke verhaal van Rikki.


Onze zandbak wordt taartenbakkerij 'GO! Spectrum - Buken'



Nog enkele kindjes maken de Toeka puzzel.







Bij de spoorwegen zal het in de toekomst alleen maar beter gaan.





De bouwonderneming van GO! Spectrum - Buken draait op volle toeren.



Aan feestelijke zandtaartjes is er geen gebrek.





Joepie, na de speeltijd speelt juf Tik-Tak





We genieten met volle teugen!

 


Wij hadden een leuke feestweek.
Volgende week zal in het teken van de fotograaf staan.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten