vrijdag 6 september 2019

(Terug) naar school!

Ferre denkt eraan om onze weerkalender aan te passen.
De dag begint bewolkt, dus hangt Ferre de wolken op.


Gisteren hebben we allemaal een kenteken gekozen en ja hoor, we kennen ons kenteken nog, we weten zelfs welk kenteken de klasgenootjes hebben.



Maandag kleurden we ons kenteken, juf knipte en plakte.
We hebben allemaal onze gepersonaliseerde drinkbeker


In de gang hangt onze naam en ons kenteken boven onze kunstwerken.



Onze aanwezigheidskalender wordt er weer bij gehaald.
Iedereen mag een knuffeltje kiezen.
















Juf hangt ons kenteken rond onze gekozen knuffel.
Juf begroet ons elke ochtend, we groeten dan terug, nemen ons knuffeltje en stoppen het in de mand van de luchtballon.








Als er geen knuffeltjes meer in het bed liggen, wil dit zeggen dat alle kleutertjes op school zijn.

Juf trekt de luchtballon weer omhoog.


Juf vertelt een verhaal en wij verdelen ons in groepjes.
Enkele kindjes gaan eerst spelen




enkele kindjes gaan eerst 'werken'
Om later nog te weten welk werkje van ons is, stempelen we ons kenteken op ons werk.
Met vingerverf versieren we een boekentas.





Ilyano, de rocker!












Ik word uitgenodigd bij Amber, zij heeft voor mij chocomousse gemaakt.
Mmm, het is pure verwennerij!


Khaan gaat eens in de koelkast kijken of er nog iets over is...


We hebben nog 1 kip op school, Bobonneke.



In onze schooltuin staan bramen en druiven.


juf knipt en wast een trosje en wij mogen proeven.




We maken een groepsfoto



Deze foto gaan we eens moeten overdoen, een groepsselfie is niet zo makkelijk te maken.


Dit zijn de kapoenen van de eerste kleuterklas ('De Nijntjes)

Zittend van links naar rechts: Finn en Ilyano
Staand van links naar rechts: Alyssa, Ferre en Khaan.



en onze peutertjes (De Juleskes)
Olivia en Amber


We maakten nog een foto op het speelhuisje.
Amber: 'oei juf, Olivia glijdt weg, ik zal haar vasthouden'



Naar school gaan is best vermoeiend, er is altijd wel iets te beleven en je wil niets missen, dan doen we na de lunch een dutje!




Voor we naar huis gaan laat juf de ballon weer naar beneden, we nemen ons knuffeltje en stoppen het in bed.



















Als alle knuffeltjes in bed liggen, worden ze toegedekt en gaan ze weer slapen tot morgen.




Woensdag bekijken we onze boekentas van nabij.
We bespreken welke kleur onze boekentas heeft, hoe hij open en toe gaat, hoe we onze boekentas kunnen dragen en wat erin zit.







Juf heeft de grootste boekentas, hoewel Olivia toch nog een beetje twijfelde, zij denkt dat haar boekentas misschien wel de grootste is.


We hebben een heuse boekentassentrein en met deze boekentassentrein oefenen we onze ruimtelijke begrippen, voor, achter en tussen.
vb. welke boekentas staat er voor de boekentas van Finn?
Welke boekentas staat er achter de boekentas van Amber?
Tussen welke boekentassen staat de boekentas van Ilyano?
Welke boekentas staat er eerst?
Welke boekentas staat er laatst?




Joepie, we gaan schilderen!
We gaan een doos omtoveren tot boekentas.




Het aantrekken van de schort wordt al minder 'een gevecht'!













Juf heeft een mango meegebracht.
'mogen we een stukje proeven?'
Ja, dat mag.


De schil eten we niet op.


Ferre en Finn denken dat ze het niet gaan lusten, maar willen wel een klein stukje proeven.




Je zou het op het eerste zicht niet denken, maar Ferre en Finn vinden de mango lekker en willen nog een stuk!
Ilyano wil echt niet proeven.





Juf vertelt  'de eerste schooldag van Milan'.
Wij luisteren héél aandachtig.


Gisteren luisterden we naar 'Dribbels eerste schooldag'


In onze klasbibliotheek staan boekjes over terug naar school.


We hebben het prenten boek van 'de eerste schooldag van Milan', maar we hebben ook de prenten van het verhaal.


Buiten op de speelplaats doen we een ritmieklesje met onze boekentassen.
We stappen tussen de boekentassen zolang juf zingt, als juf stopt met zingen, staan wij stil.










We zetten onze boekentas voor onze voeten, zodat wij achter onze boekentas staan.





onze boekentas staat naast ons.




Dit vinden we grappig, onze boekentas op ons hoofd!



netjes in de rij met onze boekentas op onze rug!


Alyssa gaat het verhaal van Milan nog eens lezen.


De auto's zijn heel populair.


Olivia gaat poetsen.




We zoeken welke boekentas bij welke kapstok hoort.




Bravo, super goed gedaan!











Donderdag leerden we een versje

Trippel, trappel, trippel trap,
met een mooie tas op stap,
langs de weg en op het gras,
vrolijk naar de kleuterklas.

We koppelden er gesprekje aan over veiligheid, we vertelden dat we op het voetpad stappen, niet op de straat, dat is gevaarlijk en als we de straat moeten oversteken, doen we dat aan het zebrapad.



We gaan een boekentas schilderen.
we beginnen 'het gevecht met de schort'!


Om ons werkje nog te herkennen, stempelen we eerst ons kenteken op ons blad.


Kunstenaars aan het werk!










We tekenen onszelf.








Je herkent ons meteen!








Na de middag zijn er enkele kleutertjes aan het rusten, enkelen zijn zelfs echt in dromenland.
De wakkere burgers spelen een lottospel.





Olivia heeft het meest geluk, haar kaart is het eerst vol.



Waar zou dit zijn?
'op school!' weet Alyssa te zeggen.
Gelukkig kunnen we nu iets zien, want juf liet de prent eerst achterstevoren zien, toen juf vroeg wat we allemaal konden zien, bekeken we 'de prent' heel aandachtig, en dan keken we een beetje bezorgd naar juf, nog maar één week school en juf doet al raar...
'we zien alleen maar wit' reageerde Ferre
Juf bekeek de prent toen nog eens en ja, ze was verstrooid!
Het beterde niet meteen, want toen draaide juf de prent wel om, maar 'dat is ondersteboven!' merkte Alyssa meteen op.
Oef, het is dan toch nog goed gekomen...

We kunnen wel heel wat vertellen over de plaat, we zien blije kindjes en verdrietige kindjes, we zien ook een mama die verdrietig is, we denken dat ze verdrietig is omdat ze moet gaan werken.
Er zijn kindjes die spelen en er zijn kindjes die zitten.  Jules staat er ook, hij zwaait naar ons.


We vergelijken de prent met onze schoolervaring, bij ons op school zijn er allemaal blije kindjes, je kan dat zien omdat we lachen.

Ook vandaag hebben we blije kleuters, iedereen hangt zijn kenteken bij de blije Jules.
Zeggen waarom we vrolijk zijn is nog heel moeilijk.





Onze blije kapoenen.






Ons kenteken leggen we van klein naar groot, of van groot naar klein.
We doen dit allemaal fantastisch goed!















Na de speeltijd speelt juf Tik Tak.
We zijn héél stil, kijken heel aandachtig.
De kleutersnoetjes zijn fantastisch om te zien!



Wie vond het leuk?
'ik, ikke, ik ook!'



'Nog eens!'







In onze tik tak voorstelling kwamen 3 doosjes, zou er iets in die doosjes zitten?
Wat zou er in de doosjes zitten?


Finn, onze helpende hand mag een doosje open maken.
'bessen' ja er zitten braambessen in het doosje.



Iedereen mag een braambes proeven.
Amber vindt het wel lekker, maar ze hoeft geen 2° braambes, onze andere kleutertjes willen nog een braambes, want het is lekker juf!



Zou er een appel in de appeldoos zitten?


Nee, er zitten druiven in!
Als juf de druiven gewassen heeft, mogen we ook druifjes eten.


Er is nog één doosje over, wat zal er hier in zitten...


Koekjes!
Dit hebben we al gegeten, we weten dat we dit lusten.


Op, op, alles is op!


Alyssa gaat een tekening maken op het bord in de gang, maar als juf een foto van haar tekening wil maken, heeft Alyssa haar tekening net weggeveegd...


Ook vandaag bouwden we met de blokken, zorgden we voor onze popjes, bouwden we een spoor om onze trein te laten rijden en hebben we gelezen in de boekjes in onze kleuterbibliotheek, kortom, hebben we ons geamuseerd.
Onze eerste schoolweek is voorbij en het was een leuke week.
We gaan op dit elan verder en gaan er een mooi schooljaar van maken!

1 opmerking: