zondag 22 september 2019

De fotograaf komt op bezoek.

Bij het binnenkomen merkt Alyssa meteen dat haar banaan bij de verdrietige Jules staat, ze protesteert meteen, 'ik ben niet verdrietig!
We leggen haar uit dat we dachten dat ze verdrietig was omdat ze vrijdag niet op school was en ze ons miste, vandaar dat we haar banaan bij de verdrietige Jules hadden gezet.
Alyssa kijkt bedenkelijk.


7 vrolijke kleuters in onze kleuter, iedereen akkoord, iedereen blij!


Juf vertelt een verhaal over Jules, hij gaat naar de kapper, zodat zijn haren mooi in de plooi liggen als de schoolfotograaf komt.


Een foto plaatsen we in een kader, wij maken zelf een kader.
Als onze kader af is, gaan we er het zelfportret dat we getekend hebben inhangen.



We kunnen niet allemaal tegelijk een kader plakken, dus gaan enkele kleuters bouwen.



In de namiddag komen de grote kleuters op bezoek en Pistache.
Pistache is een beetje bijzonder, hij praat nogal raar.
Pistache zegt: 'bonjour je m'appelle Pistache'.
Eerst kijken we een beetje verwonderd, en moeten lachen, maar dan vinden we het best wel leuk!
















Pistache heeft ook een tasje meegebracht, en daar zit 't één en 't ander in.



'une pomme, une tartine et de l'eau'
We moeten maar heel even nadenken om te weten wat Pistache bedoeld.


Dinsdag oefenen we alvast hoe we gaan kijken bij de fotograaf!
Gek of boos, of toch een lachesnoet?









We schilderen ons eigen fototoestel.








Juf Evy en juf Inge zijn de dames die het secretariaat verzorgen op onze school.
We willen hen een plantje cadeau geven, daarom versieren we een bloempotje.









Ferre zijn vliegtuig.



De bakkerij draait nog steeds op volle toeren.





Ferre en Olivia maken hun kader terwijl er enkele kleuters een dutje doen




Alyssa heeft haar kader al gemaakt, zij maakt een puzzel.



Deze werkjes blijven nog een tijdje in onze gang hangen!








Jules is de kleinste van de klas, daarom staat hij vooraan op de foto.


Wie is bij ons de kleinste?
Dat weten we helemaal niet.
Wie is de grootste in onze klas?
'Ik!, Ik ook!, Ikke ook!, Nee ik!'
Meten is weten.

Ferre is de grootste, dat is duidelijk.
Khaan heeft er helemaal geen probleem mee om dit toe te geven.


Ilyano is al wel een grote jongen, maar Ferre is toch nog groter.


Ferre en Alyssa, het scheelt hem niet veel, maar Alyssa is net iets groter.


Finn zal nog een beetje moeten groeien om groter dan Alyssa te worden.


Ferre is groter dan Finn.


Khaan en Finn zijn bijna even groot, Finn is nog net iets groter.
Het was wel grappig om te zien hoe ze allebei op hun tenen gingen staan om toch maar de grootste te zijn...


Khaan is groter dan Ilyano


Bij Ilyano en Olivia is er maar een heel klein verschil.


Amber is kleiner dan Ilyano


We hebben het ontdekt, Amber is de kleinste, Alyssa is de grootste!
We staan van klein naar groot.




En nu staan we van groot naar klein.



We gaan al eens even kijken hoe het eraan toe gaat bij de fotograaf.
Broers Senne en Finn staan te wachten voor de foto's van de broers.


We bekijken het vanop afstand.


Nog even onze gekke bekken oefenen.



Dan begint de fotograaf eraan.
Om de beurt gaan we poseren.













De klasfoto mochten we al vrij geven...



Donderdag trekken we een dagje in de natuur.
Onze school is niet groot, onze tuin is ook niet gigantisch, maar het is er wel prachtig!

Eerst bespreken we wat natuur eigenlijk is.
Natuur is alles wat buiten is, alles wat groeit en bloeit, alles wat leeft, alles wat niet gemaakt is door mensen...)
Ons besluit: dieren, insecten, planten, bomen, struiken, bloemen, gras, de lucht, de wolken, de zon, de maan, de sterren, ...

Juf haalt er een rugzakje bij, 'een bij'.  De bij is ook deel van de natuur en de bij houdt ook van de natuur.  Deze bij heeft heel wat mee wat wij kunnen gebruiken.


Helpende hand Amber ziet het helemaal zitten.


Ze stopt haar curieuze neusje in de tas.


'Verrekijkers' roepen onze kapoenen enthousiast, maar juf corrigeert, het zijn vergrootglazen,
'Ja, dat is het woord dat we zochten, een vergrootglas!'
(we hebben het niet letterlijk zo geformuleerd, maar je kon het er wel uit afleiden)


'dat is om iets te pakken' inderdaad, dat zijn pincetten.


Dit zijn bijzondere potjes, hier kan je iets instoppen en dan kan je het beter bekijken.
Als je hier een diertje instopt, laat je het wel weer vrij.


spiegels, 'dat is om naar jezelf te kijken'.


Amber is helpende hand, zij neemt het bijtje op haar rug en we trekken erop uit!




Achter in onze tuin vinden we braambessen, er waren ook druiven, maar die zijn op.


We kijken naar de lucht, die is mooi blauw, de lucht is ook natuur, en de blaadjes aan de takken van de bomen zijn ook een stukje natuur.


het gras is uiteraard ook deel van de natuur.


In onze schooltuin liggen boomstammen, en van die boomstammen zijn bankjes gemaakt.


We zijn nog helemaal into de gekkenbekkenfoto







Dit was een paardenbloem


dit zijn ook mooie bloemetjes


Ook dit is natuur.  Vorig jaar was dit onze kerstboom, hij zal dit jaar niet meer gerecycleerd kunnen worden...


bloemetjes zijn altijd wel mooi.




We gaan eens voelen aan de stam van de boom.


Khaan hoort iets bijzonders, als hij zijn oor tegen de boomstam legt, hoort hij de zee, hij hoort zelfs de vissen zwemmen in de zee.
We besluiten dat de boomstam ruw is en hard.










Als we naar boven kijken, zien we de blaadjes van de bomen.


Op onze school staan notenbomen, er is al een noot gevallen.
Ze zit nog gedeeltelijk in de bolster.






In onze perenboom hangen niet veel peren meer, we vinden 1 mini peer en 1 dikke peer.



We gaan een aantal van onze natuursprokkels bestuderen.








Het vergrootglas boeit ons heel erg!





Khaan ziet zichzelf in de spiegel, maar ook de muur achter hem en de boom!



Met het vergrootglas naar de vliegtuigen kijken, 't is eens wat anders.





Oeps, een gat in de grond.
'Dat is van een hele dikke bij, of van een mol'
'zou het van een muis kunnen zijn?' vraagt juf.
'misschien wel'


Na de speeltijd gaan we een thema kiezen voor volgende week.
Zullen we het hebben over 'de baby',


of over ballonnen?


We brengen allemaal onze stem uit door een blokje bij ons favoriete thema te leggen.








't Is duidelijk, volgende week zulen we het hebben over ballonnen.


Nu we dit weten, gaan we weer naar buiten.
Nu gaan we naar de zandbak.


We voelen aan de stam van de boom of deze stam ook ruw is.




In onze zandbak staat een struik



We vinden hier een pluim.
Een pluim is van een vogel.


We nemen even onze tijd voor een groepsfoto op de wip.








dan gaan we zand zeven, als we goed gezeefd hebben kijken we wat er nog in onze zeef ligt.
Wat interessant is voor verder onderzoek houden we bij.

















Vrijdagochtend bekijken we onze natuursprokkels.
We hebben heel wat gevonden.
Juf haalt er de mandjes bij.  Wij sorteren onze vondsten volgens hun eigenschap hard of zacht.




Alyssa neemt een takje met dennenappels
Ze voelt zelf aan de tak, laat de klasgenootjes ook eens voelen en ze besluiten dat dit in het mandje bij de harde materialen hoort.





Ferre gaat voor de steen, de steen komt in het mandje van de harde materialen.





Finn kiest een pluim en zegt meteen dat de pluim zacht is.



Khaan vindt dat de benen van Ferre ook zacht zijn, maar Ferre vindt dit niet zo leuk.


Finn legt de pluim in het mandje van de zachte materialen.


Amber kiest een stokje



Khaan neemt een herfstblad.




Khaan laat de klasgenootjes ook eens voelen.


het herfstblad komt in het mandje van de zachte spullen terecht.


Ilyano neemt een stuk boomschors, dit komt in het mandje van de harde materialen.





Met de natuurschatten kunnen we allerlei figuren maken.






Er zit een mier tussen de natuurschatten, juf zet ze in een loupepotje om de mier wat beter te bekijken.








Gisteren hebben we een peer geplukt in onze schooltuin.


Juf schilt de peer en verdeelt ze in schijfjes


iedereen krijgt een stukje peer.






Vandaag is het 'strapdag', dat wil zeggen dat de auto aan de kant blijft en dat we stappend of trappend naar school gaan.
Er zijn veel leerlingen met de fiets gekomen, juf is ook met de fiets gekomen.


Olivia denkt dat ze de fiets van juf gevonden heeft.


'neen' zegt Khaan, 'dit is de fiets van juf'.
Ja, dat klopt, dat is de fiets van juf Chantal.


In onze klas kwam 1 kleuter met de auto naar school, 5 kapoenen kwamen met de fiets en 1 vriendje is te voet gekomen.  En juf kwam voor de gelegenheid ook met de fiets.









enkele kleuters onderzoeken om beurten de natuurschatten.



een ander groepje uit zich creatief met natuurschatten.











We hadden weer een boeiende week!
Volgende week leren we over ballonnen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten