zondag 28 mei 2023

Wat groeit er in mijnen hof?

Na de Paasvakantie krijgen we een nieuw klasgenootje, Lara is meteen ons vriendinnetje.




Als Lara een kenteken mag kiezen, gaat ze meteen voor het konijn.



Het eerste echte werkje van Lara is haar kenteken kleuren.




Het konijntje voor de knutseltas krijgt kleur.


Na de turnles met meester Dimitri zijn heel wat kindje moe en doen ze een dutje,
onze wakkere jeugd kijkt heel goed naar het voorbeeld, hoe zitten de kippen op stok, wij leggen de kippen net zoals op de voorbeeldkaart.





Dinsdag ligt er nog 1 knuffeltje in het bed, het is Maurice zijn knuffel, hij logeert een dag in het ziekenhuis, want zijn amandelen en poliepen worden weggenomen en hij krijgt buisjes in zijn oren.
We wensen Maurice een spoedig herstel en hopen dat hij snel weer gezond en wel op school zal zijn.



Lara mag een knuffeltje kiezen voor de aanwezigheidskalender.


Lara kiest dit popje.





Kamilla heeft een heel mooi boekje meegebracht.


Als Luuk en Lotje in de tuin spelen, denken ze dat ze een nieuwe zandbak gekregen hebben, maar nee, zo is het niet, het is een plantenbak, waar ze lekkere groentjes in zaaien en planten.
Luuk plant enkele snoepjes, dan kan daar een snoepjesboom groeien!

Kijk eens wat een mooi bordje Luuk heeft en het is een lekker en gezond bordje!


Smakelijk eten!


Bijen zijn heel belangrijke insecten, wij gaan bloemen zaaien, zodat de bijen voldoende nectar en stuifmeel kunnen vinden.


op de website van de pollinators gaan we kijken en luisteren naar de tips voor het zaaien van ons bijenvoer.


hoeveel gele, rode, groene en blauwe bloemen staan er in onze tuin, goed tellen!



Noé en Sieg maken de maïsbak leeg, dan kunnen we er potgrond in doen.


We kijken goed naar de bloemstengels, de langste stengel krijgt de grootste bloem, de kleinste stengel krijgt de kleinste bloem.






Wat is de kleur van het bloemenhartje boven de stengel, die kleur van bloem hebben we nodig.




bloemetjes tekenen, elk bloemenhartje krijgt blaadjes








Juf heeft allerlei zaden meegebracht, we bekijken de verschillende zakjes.
Aan de hand van de foto op het zakje kunnen we herkennen wat er in het zakje zit.



Allemaal tomaten, we kiezen er een tomatensoort uit om te zaaien.


De pompoenpitten gaan we allemaal planten, hopelijk worden ze geen slakkenvoer...


In 'Bloemen van Jules' krijgt Jules van buurman 10 zaadjes.  Vol enthousiasme plant Jules zijn zaadjes van de zonnebloemen.  Jules gaat al snel kijken of de zaadjes groeien, maar buurman legt hem uit dat hij geduld moet hebben, de zaadje hebben warmte (zon) en water (regen) nodig om te groeien en veel liefde, je moet praten tegen je plantjes vertelt buurman.
Jules belooft vele mensen bloemen, bloemen voor mama, bloemen voor zus, bloemen voor oma, ...
Het is een prachtig verhaal, alle kleuters genieten ervan. 



Juf bracht 'herfstpracht' mee naar school, we gaan dit planten in onze tuin, maar eerst gaan we op ronde in onze schooltuin.


Vorig jaar werden er bomen aangeplant, sommige bomen groeien goed en krijgen mooie nieuwe blaadjes, maar helaas is er ook een boom die geen nieuwe blaadjes krijgt, deze boom is dood gegaan.


We gaan eens kijken naar de aardbeien die juf Marlies met haar leerlingen geplant hebben.
'we moeten er tegen praten hè juf' zegt Georges.
Noé repliceert heel nuchter: 'wij hebben ook planten en bloemen in onze tuin, wij praten er niet tegen en toch groeien onze bloemen en planten'.


We gaan eens kijken hoe goed onze rabarber groeit, en ja, we praten er tegen...






Elena komt met de gieter.



We hebben een plekje gevonden voor onze herfstpracht en we zaaien er ook onze bloementjes voor de bijen en de vlinders.








er kronkelt een regenworm in de aarde









Na het planten en zaaien maken we ons werkgerief schoon.


We gaan zonnebloemen planten.  Eerst laten we de zaadjes ontkiemen in onze klas, als de bloemen gegroeid zijn, gaan we ze in onze schooltuin planten.

We scheppen aarde in het rolletje



met onze vinger maken we een gaatje


In het gaatje leggen we een pitje


om te groeien hebben planten water nodig




























Juf heeft een kleine sering meegebracht, in het dorp waar juf opgroeide werd dit ook wel 'meibloemen' genoemd.

Juf heeft met de grote schop de grond al wat los gemaakt.
Wij mogen met onze kleine schop een put graven.
Als we niet willen, dan hoeft het niet, dan geven we onze schop door aan een vriendje.












Als onze put klaar is, gieten we er veel water in en dan planten we onze boom.


Het gat wordt op (semi)professionele wijze weer dicht gemaakt.


en dan krijgt onze boom nog water.


Werkgerief moet je goed onderhouden, dus maken we onze schop weer schoon.





We vieren feest voor Anna haar verjaardag, 4 jaar wordt ze.
Oeps, de kroon past voor juf... én er staat geen cijfer op, dus juf kan de kroon houden!


Ai, ai, de kroon is te groot voor Anna...
'Je moet ze kleiner maken, juf!'


Zo gezegd, zo gedaan, maar nu is de kroon te klein!
'maar juf, je moet passen, dan zal het wel lukken'.


Ja, 't is gelukt de kroon van Anna past!


oei, oei, we hebben een probleem, de verjaardagskoffer kan niet op de mat...


'Dan moet je langs de andere kant, juf'.
Maar oei, de koffer geraakt hier ook niet tussen.


Tja, geen feestje dan...



Georges heeft een idee: 'juf, maar als je de troon weg zet, dan kan de koffer erdoor en dan zet je de troon gewoon terug'
Georges zijn voorstel krijgt meteen grote bijval, dat kunnen we proberen!


Ja, 't is gelukt!



Anna zet haar troon terug en ziezo, het probleem is van de baan!
'als iets niet lukt, moet je gewoon iets proberen hé juf, want van proberen kan je leren'
Wat hebben wij toch superkleuters in onze klas!


Wie 4 jaar wordt, mag 4 bloemen in de vaas zetten.


Als Anna 4 bloemen in de vaas gezet heeft, hebben we nog 1 bloem over.
'dat is voor als iemand 5 jaar wordt hé juf'.
Zo is dat helemaal!


Er is iets raars met onze juf.  Ze ziet de mooist ballon op het stokje staan, de mooiste ballon ooit!
Hij is mooi rond, heeft zo een mooie vorm en er staat een heel bijzondere 4 op.
De kleuters kijken heel onderzoekend, verbaasd naar het stokje.
De oogjes gaan alle kanten op, we zoeken op het stokje, we draaien ons hoofd, bekijken elkaar eens en het is héél erg stil in onze klas.
'maar er is nog geen ballon, juf.' zegt Anna verwonderd.
'Maar zie je die mooie ballon niet, kijk ik zal er met mijn vinger eens rond gaan, oh wat is dit een mooie ballon'.  Het lijkt of juf de ballon echt wel ziet, we zijn wat verwonderd, kijken elkaar vragend aan.
'juf , ik zie echt geen ballon, want er is geen' maken de kleutertjes duidelijk.
'zien jullie dan echt deze mooie ballon niet?' probeert juf toch nog eens.
'Neen, echt niet', 'nee, ik ook niet', 'nee juf, er is echt geen ballon',  'je hebt nog geen ballon genomen juf, en je hebt hem nog niet opgeblazen', 'Anna heeft nog geen ballon gekozen, juf!'
Georges ziet en hoort het allemaal en hij steunt juf 'maar ja, het is een mooie ballon', zijn oogjes blinken van plezier, juf en Georges wisselen een speelse blik en een lachje en dan lachen plots meerdere kleutertjes, juf is ons zo een beetje aan het foppen, dat doet ze wel meer...


Anna kiest een roze ballon.



't Is gelukt, nu is er een echte ballon!


4 kaarsjes gaat Anna uitblazen, maar eerst zingen we onze reeks verjaardagsliedjes.


Hieperdepieperdepiep hoeraaaaaa!!!!


Blazen maar!



Bravo Anna, goed gedaan!



Anna trakteert met cakejes en sap, ze heeft ook nog mooie servetjes meegebracht.


In deze winkel krijg je voor een 'dankjewel' een heerlijk cakeje.













Buiten mogen we een appel-kerssapje tappen.














Santé, gezondheid Anna!





We bekijken Anna van top tot teen, want we gaan haar portret tekenen.




portrettekenaars aan het werk.








Nog enkele kleutertjes planten hun zonnebloempitten.





























We hebben heel wat zaad van mini tomaatjes., we kiezen er één zakje uit om te zaaien.


Aarde in de pot scheppen


gaatjes maken,
een zaadje in het gaatje stoppen en de zaadjes toedekken


de zaadjes water geven


we doen het nog eens over in een ander bakje




enkele kindjes stempelen bloemen



Lara komt graag al eens kijken wat we aan het doen zijn.



oei, ook bij de treinen is er file...







Remy gaat puzzelen








We gaan op stap, vandaag gaan we een yoga les volgen.



Wauw, wat een mooie locatie!
Op de yogazolder, hebben we elk ons eigen yogamatje.
Yogajuf Sophie nam ons via een prentenboek mee in een echt dierenverhaal.
Ze kreeg al onze aandacht, we waren helemaal mee.

























































Wat hebben wij genoten van deze activiteit!
Het was superleuk!
Op de vraag wat onze kleutertjes er zo leuk aan vonden, was het antwoord unaniem: ALLES!'

Donderdag maken we netelsoep.
Met handschoenen kunnen we onze handen beschermen tegen het prikken van de netels.


Dapper worden de netels geplukt





We (juf) pluk(t)ken de blaadjes van de stengel



De blaadjes worden goed gewassen en gespoeld.


Onze ingrediënten


De soep staat te pruttelen


Terwijl onze soep pruttelt, hebben wij het nog eens over onze yoga les.
We kregen de klankschaal mee van mama Sophie. 


We mogen zelf geluid maken, maar moeten goed opletten hoe we de klankschaal vasthouden.
Als we onze vingers rond de schaal houden, dan horen we de klank niet.

















De soep is klaar, de helpende hand heeft mogen helpen bij het mixen en we kunnen eten!







We vinden het allemaal lekker, en de netels prikken helemaal niet meer!
(gelukkig maar)











Het gele kleurenmonster is op bezoek, 'dat is het blije monster' weten onze kleutertjes meteen!
en ja, zo is dat inderdaad!


Wij kunnen ook blij kijken...












hoewel, blij kijken op commando, dat ziet niet iedereen zitten


Dit is de blije Karel, we vertellen hoe we kunnen zien dat Karel blij is.


Enkele kindjes werken al aan het cadeautje voor mama, de andere kindjes kiezen een plekje in één van onze hoekjes.



We kleuren onze vrolijke Karel.



Geel staat voor een blij gevoel.


Al onze kleurenmonsters op een rij.
Weet je nog dat we naar de yogales geweest zijn, welk kleurenmonstertje pas daar het best bij?


'het gele, want yoga is leuk!'


Zolang we de klankschaal horen, kijken we blij




zolang we de klankschaal horen, kijken we boos!




Ons blij kleurenmonster is ín de klankschaal gekropen, oei, we horen nu helemaal niets...


We gaan nog pompoenen planten, hopelijk zijn ze deze keer geen slakkenvoer...



Intussen weten we nu wel hoe we moeten planten...








we zijn goed op weg om goede tuiniers te worden, we gaan thuis met plezier ons steentje bijdragen aan het tuinwerk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten