dinsdag 16 mei 2023

'k Zit zo gezellig in een hoekje, met mijn allermooiste boekje!

Vandaag luisterden we naar het verhaal van Max, hij gaat sporten, en wij gaan overmorgen sporten in de sporthal van Kampenhout, de gemeente Kampenhout voorziet er leuke activiteiten voor ons.



In onze klas zijn er verschillende kleutertjes die op zaterdag naar de dansles gaan, het voorbije weekend was er dansshow, de mama van Nora stuurde ons een filmpje door.  We keken ernaar en zagen dat het goed was, we gaven spontaan een groot applaus.


Bas, de blokfluit is er, dan leren we een liedje.






Na de middag doen we een dutje.







De wakkere kleutertjes, spelen UNO


Dinsdagochtend worden we in de sporthal van Kampenhout verwacht, er worden daar heerlijke activiteiten georganiseerd door de gemeente.
De oma van Anna kwam ons begeleiden, wat fijn, dank je wel oma!

































































































 Maurice is jarig! Hieperdepiep hoera voor Maurice, hij wordt 3 jaar.



Juf maakte een kroon, maar wil de kroon graag houden.
'Ah nee, juf de kroon is voor Maurice'


Maar de kroon valt over Maurice zijn hoofd, zijn hoofd is nog te klein voor de kroon.
'Je moet de kroon gewoon een beetje kleiner maken, dan past ze wel!'


Ok, dan maken we de kroon kleiner, maar oei, wat nu...
De kroon is te klein!


Eindelijk, 't is gelukt, de kroon past voor Maurice.


Maurice kiest een groene ballon.


Als je 3 jaar wordt, dan zet je 3 bloemen in de vaas.



Maurice zit klaar om 3 kaarsjes uit te blazen, maar wacht nog even, we zingen eerst onze reeks verjaardagsliedjes.


Hieperdepieperdepiep, HOERAAAA!



Blazen maar.




Bravo, Maurice! Alle kaarsjes zijn uit!



Maurice wordt verkoper, het betalingsmiddel is 'dankjewel', in ruil krijg je een cakeje.





















Maurice trakteert met een vatje sap, we mogen zelf tappen, dat lukt voor de ene wat beter dan voor de andere.


























Santé, gezondheid, proost!



We bekijken Maurice heel goed, want zo meteen gaan we zijn portret tekenen.




Terwijl een groepje tekent, bezoeken de andere kleutertjes de hoekjes in onze klas.



Kijk nu eens naar buiten, het sneeuwt!


We gaan naar buiten, de sneeuw ervaren.
We voelen aan de sneeuw, we zien hoe we sporen kunnen maken in de sneeuw.











Van een kleine sneeuwbal rollen we een grote bal.








Het is belangrijk dat er iemand kijkt hoe de anderen aan het werk zijn...







We maken een echte sneeuwman!
Maar intussen hebben we koude handen gekregen en zijn we blij dat we weer naar binnen kunnen.




Donderdag luisteren we naar een heel mooi verhaal.


Haas Herman huppelt vrolijk door de velden, op een dag ontmoet hij een vriendinnetje, nu huppelen ze met z'n 2 door de velden.





Fleur en Sieg zijn de boekenverkopers, ze hebben goede zaken gedaan, er ligt nog slechts 1 boekje in de winkel.



We gaan ons eigen, persoonlijke boek maken.
De cover van het boek wordt ons kenteken.








de narcissen zijn mooi open gekomen.
De bloem is geel, de stengel is groen.




We zingen ons lied nog eens, juf beschrijft wat ze ziet in het boekje, ze geeft goede beschrijvingen, want wij herkennen wat ze beschrijft!



Daan kocht een boekje in de winkel, hij zingt het lied en beschrijft wat hij ziet.


Er staan gekookte eieren op het menu van Remy.





In de snoezelhoek lezen we in alle stilte een boekje.








Maar kijk nu, er komt nog een clowntje langs in de winkel.


Terwijl er gerust wordt, maken de wakkere kleuters moeilijke dingen...
We moeten goed nadenken.
Als juf merkt dat er een klasgenootje gaat kijken naar de oplossing, zegt juf dat ze niet mag foefelen, 
'je moet je hersens gebruiken en nadenken' zegt juf.
Waarop Daan meteen zijn klasgenootje verdedigt: 'Maar juf, als de batterijen van haar hersenen plat zijn, dan kan ze dien niet meer gebruiken'.








Op pyjamadag mogen wij in onze pyjama naar school.


Onze juf hoort niet graag vieze woordjes, ze hoort zo graag lieve woordjes, juf heeft zelfs een boekje over lieve woordjes.
Lola heeft veel lieve woordjes klaar, maar niemand heeft tijd om naar haar lieve woordjes te luisteren...



Wij denken eens na over lieve woordjes, dat duurt echt niet lang, we hebben ze snel gevonden, en kijk nu, onze mond staat ook bol van al die lieve woordjes die we klaar hebben.
Gelukkig kunnen wij onze lieve woordjes wel kwijt!




Joepie! puzzelen!






Als we leren over boekjes, bekijken we natuurlijk ook een kookboek, dat kan niet ontbreken in het assortiment boeken.


De worteltaart ziet er wel lekker uit, maar we geraken het  niet eens, niet iedereen ziet worteltaart zitten.


Juf heeft een cadeau meegebracht voor ons.
Misschien is het een fopcadeau...


Noé is helpende hand en mag het cadeau open maken.
Juf gaat wat op afstand staan, want ze is bang dat er iets gaat uitspringen.


Wauw, het is een muziekboek! Paco en Vivaldi.


Onze kleutertjes luisteren heel aandachtig naar het verhaal en naar de korte muziekstukjes.


Gelukkig heeft juf een CD van Vivaldi waar we graag naar luisteren en op bewegen.




We ontwikkelen graag ons evenwichtsgevoel, eventueel met wat hulp.







Op 'de lente' van Vivaldi schilderen we gras en lucht.



Druk overleg in de huishoek


De Georges, klaar om op te eten!




Het lijkt alsof er hier een feestje wordt voorbereid.










Verdrietig zijn wat is dat, ben je altijd verdrietig als je weent?
Ween je altijd als je verdrietig bent?
Wat maakt jou verdrietig?
Heb jij wel eens iemand verdrietig gemaakt.
Moeilijke vragen en ze zijn nog niet voor iedereen, onze eerste kleuterklassers kunnen er wel al op antwoorden.


We bekijken de gelaatsuitdrukking en de lichaamshouding van de verdrietige Karel en vertellen wat we zien.









We kleuren een triestige Karel.


Alvorens te kleuren, stempelen we ons kenteken op de ach+terkant.


Enkele kleuters blazen verf met een rietje, maar dat blijkt toch nog net iets te moeilijk te zijn.





Betalen doen onze kleutertjes heel modern met de telefoon.



Verf blazen is nog te moeilijk, we gaan knikkerverven.



























In de namiddag spelen we kwartet.


Remy heeft paastakken meegebracht voor in onze klas.


we scheppen zand in de bloempot, nadien 'planten' we de paastakken erin.



Zo, onze paasboom staat klaar.


Vanuit onze klas hebben we zicht op het nestkastje, we zien een mees die regelmatig in en uit het nestkastje vliegt.


In ons infoboekje zien we een mees.
(we hebben nog andere natuurboeken waar we de mees zien)


We gaan in onze schooltuin luisteren naar de vogels.




We zien vooral kauwen, af en toe een ekster en ook enkele kleinere vogeltjes, maar ze zijn te veraf om te kunnen zien welke vogels het precies zijn.


de kauw loopt op onze speelplaats.


Boven onze school zien we donkere wolken.
'het gaat regenen, juf' voorspellen onze kindjes.


We zijn net voor de regenbui binnen.





Onze boeken zijn klaar.






En toen was de week weer om!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten